19 sausio, 2015
Erikas Ovčarenko / 15min.lt

Lietuviško elektromobilio kūrėjas Martynas Starevičius: „Nebijok būti išjuoktas“

Kauno Technologijos Universiteto transporto inžinerijos studentai prieš 13 metų pradėjo kurti elektromobilį. Tais laikais tai atrodė neįtikėtina naujovė. Tikėdami savo jėgomis ir pasikliaudami savo inžineriniais sugebėjimais, vaikinai ne tik sukūrė eksperimentinį modelį, bet ir pavertė jį mokymosi priemone, kuria studentai naudojasi ir dar ir šiandien.

Trys studentai, 2002 metais pradėję kurti elektromobilį, išsiskirstė savo keliais, tačiau inžinerinio darbo neatsisakė ir toliau tobulinasi įvairiose srityse.

Ovidijus Putnynas dirba Švedijoje, gamyklinėje „Ford“ rali kroso komandoje, konstruoja sportinių automobilių važiuokles. Renatas Karalevičius konstruoja uosto kranus Danijoje. 36 metų amžiaus Martynas Starevičius tapo KTU docentu ir toliau tęsia mokslinius eksperimentus. Jo žinioje šiuo metu ir yra pirmasis lietuviškas elektromobilis, apie kurį ir sutiko papasakoti jo šeimininkas.

„Tai yra eksperimentinis automobilis. Jis pradėtas kurti 2002 metais, besimokant doktorantūroje. Projektas unikalus tuo, kad kėbulo konstrukcija leidžia keisti jėgos agregato išsidėstymą, t. y. priekinė ir galinė automobilio dalys yra identiškos, todėl jėgos agregatai gali būti sukeisti vietomis arba pakeisti (automobilis su dviem vidaus degimo varikliais, elektromobilis su dviem elektros varikliais, elektromobilis su kuro elementais ir panašiai). Be to, yra galimybė keisti kėbulo išorę ir turėti kupė arba kabrioletą“, – projektą pristatė M.Starevičius.

Automobilyje sumontuoti trys elektros varikliai: 2 traukos, vienas priekyje, kitas gale, kurie nepriklausomai varo ašis, o norint parodyti, kiek nedaug galios reikia, kad automobilis važiuotų, sumontuotas trečiasis – vos 1,2 kW elektros variklis, kuris skirtas tam, kad būtų galima ramiai nuriedėti kelis šimtus metrų iki saugios aikštelės, jei įvyktų gedimas ar išsikrautų baterijos.

Pirminiame etape buvo sumontuotas tos pačios „Hondos“ vidaus degimo variklis. 2002 metais dar nebuvo tokių baterijų, kokios yra dabar. Tad priekyje buvo 1,6 litro darbinio tūrio „Honda“ variklis, gale – 30 kW „Siemens“ elektros variklis. Palyginimui, lietuvių sukonstruotas „hibridas“ iki 100 kilometrų per valandą įsibėgėja net dviem sekundėm greičiau negu analogiška benzinu varoma „Honda“.

„Žingeidumas buvo pagrindinis veiksnys, paskatinęs kūrybą. Be to, pasirinkau disertacijos temą „Hibridiniai automobiliai“. 2000-2002 metais tai tikrai buvo nauja. Tuo metu tai buvo tokia nežinomybė, kad net nutiko toks kuriozas: vienos konferencijos metu pristatinėjau projektą, sakydamas, kad dėsime į automobilį trijų fazių kintamos srovės elektros variklį.

Mane išjuokė sakydami, kad „taip nebūna“. Jei darai kažką naujo, reikia nebijoti, kad iš tavęs gali juoktis. Jei gaminant reikėdavo nestandartinių dalių ir mūsų klausdavo, kokiam tikslui, niekam neaiškindavome, sakydavome, kad tiesiog „žaidžiam“, nes dažnas į šį projektą žiūrėdavo keistai“, – paklaustas kaip kilo mintis gaminti tokį automobilį, atsakė Martynas.

Pasaulyje vykdomi panašūs moksliniai-studentiški projektai, tačiau kuriant KTU eksperimentinį hibridinį automobilį sunaudota apie septynis kartus mažiau finansinių ir žmogiškųjų išteklių, palyginti su Viskonsino universitete (JAV) į hibridinį perdarytu serijiniu automobiliu su vidaus degimo varikliu.

Automobilius gaminantys koncernai naudodamiesi šiuolaikine projektavimo ir gamybos įranga, dideliais žmogiškaisiais ir finansiniais ištekliais bei turintys didelę panašaus darbo patirtį, prototipinį automobilį sukonstruoja per triejus ketverius metus.

Projektui įgyvendinti suburta trijų studentų komanda sugebėjo per metus sukonstruoti ir pagaminti originalios konstrukcijos kėbulo laikančiąją konstrukciją, parinkti, įsigyti ir sumontuoti transmisijos ir pakabos agregatus bei išspręsti didžiąją dalį visų su automobilio gamyba susijusių techninių uždavinių.

2014 metais praktikos metu modernizavus hibridinį automobilį į elektrinį, įsibėgėjimas iki 100 kilometrų per valandą pagreitėjo nuo 7,4 s iki 6,1 s. Modernizavimo metu spręsti elektros variklio ir akumuliatorių baterijų montavimo, kėbulo konstrukcijos ir automobilio judėjimo dinamikos uždaviniai.

„Pagrindinis universiteto produktas yra specialistai. Verslininkų paklausus, kokių darbuotojų jiems reikia, visi atsakė, kad norėtų ne „popierinių“, o tokių, kurie sugalvoję idėją ją gali ir įgyvendinti.

Būtent tokie, kaip šis, projektai leidžia išmėginti jėgas būsimiems inžinieriams, moko dirbti komandoje. Komandinis darbas subrandina atsakomybę. Pernai atėjo keturi studentai. Jų visų temos tarpusavyje susijusios. Jeigu vienas neįgyvendins savo temos, tai kitas taip pat negalės atlikti savo darbo. Studentams taip ir pasakiau: „Jūs atsiskaitote ne man, o vienas kitam“ – reziumavo M.Starevičius.

Hibridinių automobilių akumuliatoriai – Silentservice.lt


16 balandžio, 2025

Europos kino akademija paskelbė papildžiusi Europos kino kultūros lobių (Treasures of European Film Culture) sąrašą dar vienuolika Europos kinui svarbių […]

16 balandžio, 2025

LTG grupės keleivių vežimo bendrovė „LTG Link” Velykų atostogų laikotarpiu kviečia traukiniauti ir vykdo specialią akciją – balandžio 20–27 d. […]

9 balandžio, 2025

Šiandien surengtoje spaudos konferencijoje pristatyta 2026 m. Lietuvos moksleivių dainų šventės tema, kūrybinės grupės ir svarbiausios įsibėgėjančio pasiruošimo detalės. Šventė […]

31 kovo, 2025

Geros naujienos šiauliečiams. „Kavos Draugas“ plečiasi ir atidaro jau šeštąją fizinę parduotuvę Lietuvoje – šįkart Šiauliuose. Nuo šiol bus dar […]

30 kovo, 2025

Panevėžys garsus ne tik Čičinsko kepsniu, Raseiniai – ne tik Viduklės koldūnais, Trakai – ne tik kibinais, o Telšiuose skanaujami […]

Pavel Kulikov nuotr.
26 kovo, 2025

Šį savaitgalį į Lietuvos jūrų muziejų atgabenti pirmieji šiemet pajūryje rasti išsekę Baltijos pilkųjų ruonių jaunikliai: vienas iš Smiltynės, kitas […]

25 kovo, 2025

Tobulai lygūs, glotnūs ir sveikai atrodantys plaukai – daugelio merginų svajonė. Tačiau kasdienis plaukų tiesinimas karštais įrankiais vargina ir ilgainiui […]

21 kovo, 2025

Ignalinoje, Lietuvos žiemos sporto centre, pastaruoju metu daug sportinio veiksmo. Vyksta rajono, Lietuvos, Baltijos taurės slidinėjimo, biatlono varžybos, čempionatai. Nors […]

21 kovo, 2025

Papildytoji realybė (AR) vis dažniau tampa transformuojančiu įrankiu sporto lažybų ir esporto pramonėje. Integruodamos AR technologiją į lažybų patirtį, tokios […]

18 kovo, 2025

Pirmadienį duris atvėrė naujasis Lazdijų sporto centras, praneša Lazdijų rajono savivaldybė. „Lazdijų krašto vaikai, jaunimas ir visi sportuojantys tinkamų sąlygų […]

17 kovo, 2025

Jau visai netrukus, kovo 19 d., Klaipėdos r., Ginduliuose, Malūno g. 1, duris atvers naujas greitojo maisto restoranas, sujungiantis du […]

14 kovo, 2025

Pavasaris – pats metas pradėti bėgioti! Orai šyla, saulė šviečia – viskas atrodo puikiai, kol… bum! Po pirmų bėgimų skauda […]

5 kovo, 2025

2024-25 m. Eurolygos reguliariajame sezone komandoms lieka sužaisti po septynerias rungtynes. Skaičiuojama, jog norint patekti į įkrintamąsias, reikia turėti bent […]

4 kovo, 2025

Užgavėnės – tai viena smagiausių lietuviškų švenčių, kupina triukšmo, linksmybių ir, žinoma, gardžių blynų! Šią dieną reikia sočiai prisivalgyti, kad […]

26 vasario, 2025

Vasario 25 d. trečiajame integraciniame futbolo turnyre „Visi esame lygūs“ jėgas išmėgino Socialinių paslaugų skyriaus, „Automatikos biuro“, „GOBall“, FC „Hegelmann“, […]

24 vasario, 2025

Tradicinė kultūros paveldo šventė ,,Trauk stintelę“ garsi ne tik Ignalinos krašte, ji pritraukia svečių iš visos Lietuvos. Vasario 22–ąją gausybė […]

20 vasario, 2025

Rytoj, vasario 21 d., pasaulis švęs Tarptautinę gido dieną. Tai puiki progą padėkoti mūsų krašto gidams, be kurių neįsivaizduojama Šiaulių […]

12 vasario, 2025

Simboline kapsulės ceremonija Alytuje trečiadienį pažymėta naujojo sporto komplekso „Go Padel“ statybų pradžia. Apie 4 tūkst. kv. metrų ploto kompleksas […]

30 sausio, 2025

Netrukus negalią turintys uostamiesčio gyventojai ir juos lydintys asmenys galės nemokamai lankytis Klaipėdos miesto kultūros įstaigose ir jų renginiuose. Šiems […]

Futbolo turnyro dalyviai / Valdo Knyzelio nuotr.
29 sausio, 2025

„Visi esame lygūs“ su tokiu pavadinimu ir šūkiu turnyro dalyviai sausio 28 dieną žengė į Kauno technologijų mokymo centro Socialinių […]

Regionų naujienos