Lietuvių atsparumo skaitmeninėms grėsmėms testas: aukščiausius rezultatus pasiekė tik 1 iš 10
„Telia“ Skaitmeninės pažangos centro sukurtas specialus testas, vertinantis lietuvių skaitmeninį atsparumą parodė, kad tik 9 proc. šalies gyventojų gali pasigirti aukščiausiais kibernetinio saugumo įgūdžiais. Aukščiausią lygį pasiekę testo dalyviai padarė po vos porą klaidų. Ekspertų teigimu, tai rodo, kad lietuvių skaitmeninį imunitetą dar reikia stiprinti.
Teste, remiantis realiais pavyzdžiais buvo tikrinamas gyventojų gebėjimas atpažinti tikrus sukčiavimo skaitmeninėje erdvėje būdus ir kitas grėsmes. Atsakius į klausimą pateikiamas teisingas atsakymas ir trumpas komentaras, aptariantis konkretų atvejį ir padedantis ugdyti žmonių kibernetinio saugumo įgūdžius.
Iššūkių vis dar kyla
„Telia“ Skaitmeninės pažangos centro vadovas Andrius Šemeškevičius atskleidžia, kad daugiausia testo dalyviai klupo prie klausimo apie skambučius iš nežinomo užsienio šalies numerio.
„Visuomenėje vis dar vyrauja įsitikinimas, kad atsiliepus į skambutį iš užsienio, už jį reikės sumokėti didesniu tarifu. Panašu, kad žmonės tai maišo su roamingo paslauga, kai išvykus į užsienį ir priėmus skambutį yra taikomas didesnis mokestis. Jei Lietuvoje atsiliepiate į skambutį iš užsienio, tai jums už jį mokėti nereikės. Svarbiausia, tik jokiu būdu tokiems numeriams iš užsienio neperskambinti“, – akcentuoja A. Šemeškevičius.
Testo rezultatai rodo, kad gyventojams dar kyla iššūkių atskiriant patikimas interneto svetaines nuo nepatikimų, tinkamai įvertinant, kokia informacija galima dalintis socialiniuose tinkluose ir susikuriant saugius slaptažodžius. Anot eksperto, šiandien tai yra kritiniai įgūdžiai, kuriuos turėtų turėti kiekvienas internetu besinaudojantis asmuo.
„Sukčiams vis randant naujų būdų kaip išvilioti žmonių asmens duomenis ar net pinigus, svarbiausia yra nuolat išlaikyti budrumą. Būtina yra patikrinti informaciją internete, ypač jei gaunama žinutė ar elektroninis laiškas iš, neva, valstybinių institucijų ar policijos. Jei informacijos nepavyksta rasti, visada galima paskambinti ir institucijų klientų aptarnavimo kontaktais. Jei žinutė ar elektroninis paštas sukelia, bent menkiausią įtarimą, geriau visada pasitikrinti ir likti saugiems“, – dalinasi „Telia“ Skaitmeninės pažangos centro vadovas.
Visuomenės informavimas – vertingas
Dažniausiai savo skaitmeninį atsparumą pasitikrinę gyventojai teisingai atsakė į testo klausimą apie tai, ar verta spausti tariamai iš Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) gautoje žinutėje esančią internetinę nuorodą.
„Tai, kad kalbėjimas apie grėsmes ir mokymas jas atpažinti išties turi teigiamą poveikį, patvirtina dažniausiai teisingai atsakytas testo klausimas apie nusikaltėlių VMI vardu siunčiamas žinutes. Prieš startuojant testui tokie sukčiavimo atvejai buvo pakankamai plačiai nušviesti žiniasklaidoje bei policijos socialiniuose tinkluose, todėl matome, kad tokia informacija yra išties naudinga žmonėms ir jie geba lengviau atpažinti sukčiavimo būdus“, – sako A. Šemeškevičius.
Šiemet gegužę įsteigto „Telia“ Skaitmeninės pažangos centro tikslas – auginti žmonių bei verslų atsparumą skaitmeninėms grėsmėms ir taip įgalinti visuomenę naudotis technologijomis siekiant pažangos. Centras kuria, sistemina ir teikia visuomenei informaciją bei žinias, kurios yra būtinos stiprinant skaitmeninį imunitetą ir norint pasinaudoti technologijų teikiamomis galimybėmis.