1 gruodžio, 2017

Lietuvoje keliai ženklinami naudojant lazerius, gali dirbti lyjant ir sningant

Blogas oras šiais laikais – ne kliūtis kelininkams, dažantiems naujas ar atnaujinantiems senas, nusidėvėjusias kelių rodykles ir linijas. Technologijos vystosi taip greitai, kad viena dažymo mašina kelią gali nuvalyti, išdžiovinti ir padengti naujos kartos dažais – termoplastiku. O senųjų linijų kontūrą padeda atkurti įmontuota moderni lazerinė įranga.  

Tokiu moderniu būdu vyksta kelio ženklinimas Lietuvoje, Marijampolės apylinkėse. Ir taip dirbama ne vasarą, o paskutinėmis lapkričio dienomis, kai protarpiais iš debesų pasipila lietus.   

Šiaurės šalims – termoplastikas

Meteorologai skaičiuoja, kad Lietuvoje per metus yra iki 170 apsiniaukusių dienų, kai gali lyti ar snigti, – vadinasi, blogas oras mūsų šalyje būna beveik kas antrą dieną. Tai didelis iššūkis visiems, kurie dirba atvirame ore – statybininkams, kelininkams, ūkininkams. Vis dėlto naujos technologijos sparčiai tobulėja ir leidžia kelininkams į darbą važiuoti ne tik šviečiant saulei. 

„Moderniausias ir pažangiausias būdas horizontaliai ženklinti kelius – polimerinės medžiagos. Jos gali būti pilno storio arba plonasluoksnės. Tai saugiausias ir kokybiškiausias kelių žymėjimas, kuris išsilaiko iki keturių kartų ilgiau nei senoji technologija – kelio dažai“, – pasakoja daugiau nei 20 metų kelius ženklinantis Stanislavas Šalkovskis, šiuo metu dirbantis eismo saugumo bendrovėje „Biseris“ projektų vadovu.

Pasak specialisto, laikui bėgant termoplastikas vis dažniau pakeičia nuo senų laikų naudojamus kelio dažus.

„Ne vienerius metus tobulinome šią technologiją su ženklinimo medžiagų gamintojais, pagaliau galime džiaugtis itin kokybišku produktu, pritaikytu būtent Lietuvos klimato sąlygoms“, – sako S. Šalkovskis.

Ši inovatyvi medžiaga yra pritaikyta dirbti atšiauriomis oro sąlygomis, kadangi Lietuvoje oro temperatūra gali staiga nukristi iki 15 laipsnių šalčio. Būtent termoplastiku ženklinama ir didžioji dalis Šiaurės šalių kelių bei gatvių.

Viskas viename

„Termoplastikas susiklijuoja su kelio danga ir suformuoja 3 mm storio liniją, ant kurios beriami stiklo rutuliukai. Tokios kelio juostos ilgiausiai iš visų šiuo metu naudojamų technologijų išlieka nenusitrynusios, o stiklo rutuliukai atspindi šviesą, todėl jos daug geriau matomos tamsoje bei lyjant ar sningant“, – pasakoja specialistas.

Kiekviena iššlieta linija turi atitikti reikalavimus, todėl visi keliai po ženklinimo sezono pervažiuojami ir tikrinami. Termoplastiko juostoms taikomas 2 metų garantinis laikotarpis.

Termoplastikui lieti naudojamos pasaulinių gamintojų ženklinimo mašinos, kuriose sumontuota visa naujausia įranga, įskaitant ir lazerius. Su tokia technika dirbti galima net ir blogomis oro sąlygomis, nes tas pats įrenginys kelią tiek paruošia, tiek iškart jį ir nudažo. Pirmiausia asfaltas nuvalomas specialiu šepečiu, tuomet pučiama liepsna ir kelias džiovinamas. Galiausiai liejamas termoplastikas.    

Įdomu, kad termoplastiko katilą dažymo mašinoje galima įjungti nuotoliniu būdu, kol darbuotojas važiuoja į darbo vietą. Kai jis atvyksta, moderni technika jau būna paruošta. Taip taupomas darbuotojų laikas, didinamas darbo našumas.  

Šia technologija liejamos ne tik skiriamosios kelio linijos, bet ir vadinamosios „triukšmo juostos“, kurios įspėja vairuotoją jam artėjant prie pavojingos zonos.

Tokia moderni mašina kainuoja apie 150 tūkst. eurų, todėl tai – labai didelė investicija. Pasak S. Šalkovskio, pastaraisiais metais ieškoma būdų, kaip tokia brangia technika dalytis tarp įmonių ir net tarp gretimų valstybių, nes tai sumažina investicijas ir tuo pačiu – pigina kelių ženklinimą.   

Dar vienas naujas būdas piginti kelių ženklinimą – visas reikalingas medžiagas tiekti tiesiai į dažomą kelią, nenaudoti sandėlių. Taip darbus organizuoti pirmieji pradėjo būtent Lietuvos kelininkai, o susipažinti su tokiu modeliu šiemet į Lietuvą buvo atvykę Austrijos ir kitų šalių kelininkai.   

Lazeriai ir šviesos matuokliai

O kokį vaidmenį moderniuose kelių ženklinimo įrengimuose atlieka įmontuoti lazeriai? „Naujausios kartos lazerius pasitelkiame tam, kad jie identifikuotų ankstesnes ant kelio jau esančias linijas ir automatiškai užprogramuotų mašiną tam, kad jos būtų tiksliai atkartotos“, – kelių žymėjimo procesą aiškina specialistas.

Kada linijas jau reikia perdažyti, taip pat sprendžia technika, o ne žmogus. „Specialiu šviesos atspindžio matuokliu atliekame linijos bandymus – jei jos atspindys, arba baltumas, yra mažesnis, nei nustatyti reikalavimai, vadinasi, tokią liniją privalome perdažyti“, – pasakoja S. Šalkovskis.  

Pasak specialisto, naujausios technologijos šiandien per trumpą laiką leidžia paženklinti šimtus tūkstančių kvadratinių metų linijų. Vien šiemet Lietuvoje bus naujai perdažyta virš 350 000 tūkst. kv. metrų kelių linijų.   

„Šiandien dirbame tris kartus sparčiau nei prieš penkerius metus. Žinoma, darbų greitis priklauso ir nuo naudojamos technologijos. Greičiausiai vis dar ženklinama dažais, tai paprasčiausias ir pigiausias kelių ženklinimo būdas Lietuvoje. Ši technologija taip pat sparčiai tobulėja, jau yra įrenginių, kurie leidžia dirbti net ir ant drėgno paviršiaus“, – pastebi S. Šalkovskis.

Savavaldžiai keis ir kelių ženklinimą

Pasak specialisto, ir toliau kasmet atsiras vis daugiau naujovių, padedančių vairuotojams kelių linijas matyti geriau, vairuoti saugiau.

„Ne visi vairuotojai tikriausiai pamena, kad dar prieš penkerius metus keliuose nebuvo rodyklių, įspėjančių vairuotoją persirikiuoti ar sugrįžti į savo eismo juostą, artėjant prie ištisinės linijos arba trumpalaikių kliūčių, saugumo salelių. Visi tokie sprendimai pasiteisina, jie primena vairuotojams eismo taisykles, drausmina juos arba tiesiog neleidžia viršyti greičio, kad nesukeltų pavojaus sau ir kitiems“, – sako S. Šalkovskis.

Kelių ženklinimas keisis ir dėl atsirandančių savivaldžių automobilių. Tik laiko klausimas, kada linijas dažys bepiločiai robotai. Patys keliai taip pat turės būti pritaikyti automobiliams be vairuotojų. 

„Mūsų partneriai iš Danijos jau yra pristatę savivaldį autobusą, Seimas keičia įstatymus, tad tikrai po kelerių metų tokius savivaldžius automobilius išvysime gatvėse. Ketvirtoji pramonės revoliucija pasieks ir patį kelių ženklinimo procesą – mašinas-robotus jau išbando gamintojai, jų laukiame ir mes, tad būsime vieni pirmųjų, kurie šias inovacijas įdiegs“, – sako specialistas.


20 gruodžio, 2024

Kauno apygardos teismas Marijampolės savivaldybės tarybos narę Vaidą Pituškienę pripažino kalta dėl piktnaudžiavimo, sukčiavimo, dokumentų suklastojimo ir disponavimo jais, penktadienį […]

13 gruodžio, 2024

Kaip ir buvo nusprendęs pirmosios instancijos teismas, mirusio vieno turtingiausių Lietuvos verslininkų, UAB „Marijampolės pieno konservai“ savininko Raimondo Karpavičiaus palikimas […]

Danutė Ardzijauskaitė / Birutės Nenėnienės nuotr.
11 gruodžio, 2024

Gyvenantieji atokiau nuo pernakt apšviestų didmiesčių ar rajono centrų metų pabaigoje kaip niekas kitas patiria metų pabaigos trumpųjų dienų ir […]

Povilas Isoda
4 gruodžio, 2024

Įtarimų „čekiukų“ byloje sulaukęs Marijampolės meras Povilas Isoda skelbia stabdantis narystę Lietuvos socialdemokratų partijoje (LSDP), tačiau kaltės nepripažįsta. Politikas tikina […]

4 gruodžio, 2024

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), atlikdama ikiteisminius tyrimus dėl galimo savivaldybių tarybos narių piktnaudžiavimo panaudojant lėšas, skiriamas jų, kaip tarybos narių, […]

Parodą pristato R.Driaučiūnaitė / LGGRTC darbuotojų nuotr.
15 lapkričio, 2024

2024 m. lapkričio 12 d. Marijampolės krašto Prezidento Kazio Griniaus muziejuje vyko renginys, pasakojantis ir liudijantis apie skaudžias Lietuvių patirtis […]

6 lapkričio, 2024

 Konkurencijos tarybai davus leidimą dviem bendrovėms „Freda IV“ ir „TMV Investments“ valdyti naujai įsteigtą įmonę „FT Board“, Marijampolėje per artimiausius […]

5 lapkričio, 2024

Įsivaizduokite – vaikštote po parką, rankose laikote garuojantį kavos puodelį, aplink tvyro ramybė, ir staiga prieinate prie išmanaus stalo, kviečiančio […]

29 spalio, 2024

Prokuratūros teismui pateiktuose civiliniuose ieškiniuose prašoma iš Marijampolės bei Mažeikių rajono savivaldybių tarybų narių priteisti nepagrįstai jiems išmokėtas išmokas, bendra […]

29 spalio, 2024

Lapkritį aukcione už daugiau nei 364 tūkst. eurų pradinę kainą bus parduodamas į Kultūros vertybių registrą įtrauktas pastatas Marijampolės centre, […]

15 spalio, 2024

Europinė geležinkelio vėžė „Rail Baltica“, sujungdama Baltijos šalis su Europa ir taip užbaigdama trūkstamą jungtį, „atrakins“ augančio miesto vertes verslui […]

11 spalio, 2024

Penktadienį eismui atidaryta 16 km ilgio „Via Baltica“ atkarpa ties Marijampole, kurios modernizavimo darbai buvo pradėti praėjusių metų birželį. Pasak […]

10 spalio, 2024

Minint Lietuvos vietos savivaldos dieną konkrečiose srityse labiausiai pasižymėjusioms šalies savivaldybėms spalio 10-osios vakarą įteikti svarbiausieji savivaldos metų apdovanojimai – […]

9 spalio, 2024

Po rekonstrukcijos  Marijampolės dramos teatras vėl atvėrė savo duris žiūrovams. Teatras, pastatytas dar 1942 metais, dabar pasitinka naują erą – […]

4 spalio, 2024

Ketvirtadienį Marijampolėje įvyko iškilmingos naujo Mykolo Romerio universiteto (MRU) padalinio – Sūduvos akademijos – sutiktuvės.   Gegužės 22 d. buvo […]

27 rugsėjo, 2024

Marijampolės savivaldybėje greta Gavaltuvos kaimo tvenkinio įrengta nauja poilsio oazė. Kaip pranešė Marijampolės savivaldybė, šis projektas buvo įgyvendintas per programą […]

24 rugsėjo, 2024

Kauno apygardos teismas kaltu dėl piktnaudžiavimo, sukčiavimo ir dokumentų suklastojimo bei disponavimo jais pripažino buvusį Marijampolės savivaldybės tarybos narį Vilių […]

24 rugsėjo, 2024

Greitosios medicinos pagalbos (GMP) tarnybos transporto parkas – atnaujinamas. Iškilmingo renginio metu, antradienį, rugsėjo 24 d., Kaune penkiolika specializuotų transporto […]

20 rugsėjo, 2024

Penktadienio ryta sustabdytas automobilis, kurį vairavo neblaivi Marijampolės apylinkės prokurorė. Dėl įvykio pavesta atlikti tarnybinį patikrinimą.   Kaip pranešė prokuratūra, […]

Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) rinkimų štabo vadovas Andrius Vyšniauskas. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.
5 rugsėjo, 2024

Dėl galimai neteisėtai pasisavintų savivaldybės lėšų įtarimai pareikšti buvusiam Marijampolės savivaldybės tarybos nariui Andriui Vyšniauskui ir šiuo metu pareigas einančiai […]