Lietuvos kelių blizgesys ir skurdas: išblukusios linijos neatitinka net minimalių reikalavimų
Turbūt dažnas vairuotojas, kuris per metus įveikia kiek daugiau nei pora tūkstančių kilometrų ir važiuoja įvairių reikšmių keliais, yra susidūręs su išblukusių linijų problema. Kai kurie horizontalaus kelių ženklinimo elementai tokie išblukę ir nematomi, kad neatitinka elementariausių saugumo reikalavimų, o atsakingi asmenys tik skėsčioja rankomis, teigdami, kad vis trūksta finansavimo.
Matavimai
Kad situacija rajoniniuose, užmiesčio keliuose liūdna, sutinka ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos, valstybinių kelių priežiūros skyriaus vedėjas Raimundas Indrulėnas, kuris teigia, kad lėšų atitinkamai suženklinti kelius nėra skiriama pakankamai, todėl užmiesčio kelių ženklinimas atnaujinamas tik maždaug kas 2 metus.
Situacijos rimtumą, parodo ir vienos įmonės atlikti matavimai, magistralėje A1 Vilnius–Kaunas, vadinamame „Mirties kelyje“ A5 – „Viabaltica“, ir kai kuriuose regioniniuose keliuose.
Ši įmonė užsiima kelių, oro uosto pakilimo takų ir kitokių infrastruktūros elementų ženklinimu. Pačios įmonės atstovai paprašė išlikti anonimiški, neminint pavadinimo.
Skirtingo intensyvumo keliuose, skirtingomis sąlygomis, Lietuvos automobilių kelių direkcija yra nustačiusi tam tikrus normatyvus, koks turi būti linijų atspindėjimo koeficientas.
Naktį ir lyjant lietui, (būtent tokiomis sąlygomis įmonė tikrino ženklinimą) linijų A1 kelyje atspindėjimo koeficientas turi būti ne mažesnis nei 25, tačiau vietomis jis nesiekia 5. Toks atspindėjimo koeficientas reiškia, kad linija minėtomis paros ir oro sąlygomis yra beveik nematoma.
Įmonė, patikrinusi apie 48 linijų atkarpas, kelyje tarp Kauno ir sostinės, pažeidimų rado daugiau negu pusėje visų linijų atkarpų – 27-iose. Dar didesnis procentas pažeidimų kelio „ViaBaltica“ atkarpoje, tarp Kauno ir Marijampolės.
Ten pažeidimų daugiau nei pusė. Tikrinamos buvo tik šoninės linijos, dešinės ir kairės pusės. Jeigu tos linijos nebus tvarkomos ir toliau, rudenį situacija bus prasta.
Laikas eina, darbai nejuda
Kaip teigia Lietuvos automobilių kelių direkcijos atstovai, prieš metus dalį šalies kelių horizontaliojo ženklinimo elementų atnaujino įmonė „Problematika“. Šiais metais Viešųjų pirkimų tarnyba, sustabdė viešąjį pirkimą dėl naujo kelių ženklinimo ir linijų atnaujinimo.
Vasarą, šviečiant saulei, nublukusios linijos nesudaro didelės reikšmės vairuotojams – šviesiu paros metu jos vis tiek neblogai matomos.
Tačiau išblukusios kelių A1, taip pat mirties keliu vadinamo A5 linijos, (žiūr. lentelę apačioje) jeigu nebus atnaujintos iki rudens, prasidėjus tamsiajam metų laikui, taps sunkiai įžiūrimos – važiuoti keliu, kurio linijos sunkiai matomos, tokiu būdu sunkiai pastebint kelkraštį yra pavojinga, o ryškinti linijas, ar piešti naujas, prasidėjus lietingajam metų laikui yra neįmanoma.
Tikrinimo data | Kelio numeris | Kelio atkarpa | Kilometras | Linijos vieta (dešinė kelio pusė, arba kairė kelio pusė) | Linijos medžiaga | Penkių matavimų vidurkis |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 30 | 1.2 (d.p. šo) | dž | 173* |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 31 | 1.2 (d.p. šo) | termo | 70 |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 31 | 1.2 (k.p. šo) | termo | 86 |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 35 | 1.2 (d.p. šo) | termo | 89 |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 40 | 1.2 (d.p. šo) | termo | 74 |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 45 | 1.2 (d.p. šo) | termo | 41 |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 45 | 1.2 (k.p. šo) | termo | 48 |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 49 | 1.2 (k.p. šo) | termo | 85 |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 49 | 1.2 (k.p. šo) | termo | 44 |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 52 | 1.2 (d.p. šo) | termo | 63 |
4/26/2016 | A5 | Kaunas-Marijampolė-Suvalkai | 52 | 1.2 (k.p. šo) | termo | 89 |
*Paskutinis skaičius rodo atspindėjimo matavimų koeficiento vidurkį. Mažesnis skaičius negu 80 – neatitikimas
Nusidėvėjimas ne pagrindinė priežastis
Savaime suprantama, kad intensyvesnių ruožų linijos nusidėvės žymiai greičiau nei kelių, kuriuose mažesni srautai. Tačiau tai, kad dažnas vairuotojas gali nepastebėti kelio linijų, ne visada bus nusidėvėjimo padarinys, dažniau tai bus finansavimo stokos rezultatas.
LAKD atstovas Raimundas Indrulėnas teigia, kad kelių priežiūrai apskritai skiriama per mažai pinigų – žvyrkelių asfaltavimui, bendrai kelių būklės priežiūrai, o kartu ir ženklinimui.
Atstovas informuoja, kad horizontalaus ženklinimo dažais garantinis terminas yra 6 mėnesiai, o tarnavimo laikas iki vienerių metų. Šiek tiek ilgiau neišblunka ašinės linijos, tos, kurios yra rečiau užvažiuojamos automobilių. Šių linijų polimeriniams dažams yra skiriamas garantinis vienerių metų terminas, o neišblukusios minėtos linijos turėtų išlikti bent dvejus metus.
Raimundas Indrulėnas teigia, kad dėl nepakankamo finansavimo krašto kelių šoninės linijos atnaujamos tik maždaug kas dvejus metus, kai minėtos linijos išblunka vidutiniškai per metus. Dar liūdnesnė situacija yra su regioniniais keliais, kurių linijos perbraižomos ar paryškinamos rečiau nei kas dveji metai.
Tai dar kartą patvirtina matavimus atlikusios įmonės rezultatai. Rajoniniuose ir krašto keliuose, linijų matomumas nakties metu yra labiau nei apgailėtinas – sunkiai matomos ir reikalavimų neatitinka tiek šoninės, tiek ašinės linijos, tiek simbolių žymėjimai. Pažeidimų mastas yra dar didesnis nei magistralinių kelių.
Išvengti atsakomybės vairuotojui – įmanoma
Konkreti situacija: vairuotojas, lenkiantis kitą automobilį, kirto ištisinę liniją, kuri pagal minėtos įmonės matavimą, neatitinka šviesos atspindėjimo reiklavimų. Jį sustabdę policijos pareigūnai, jam nori surašyti pažeidimą ne tik už ištisinės linijos kirtimą, tačiau ir už avarinės situacijos sukėlimą.
Advokatų kontoros „Sorainen“ vyresnioji teisininkė Vaiva Mašidlauskienė teigia, kad bet kokias pretenzijas, jei tokių turi, vairuotojas gali pateikti raštu dar sėdėdamas pareigūnų automobilyje, tokiu būdu atsisakydamas pasirašyti po ATPK protokolu:
„Svarbu šiuo metu nurodyti informaciją apie oro ir matomumo sąlygas, mat tai turės esminės reikšmės įrodinėjant šviesos atspindėjimo reikalavimų neatitikimą nustatytiesiems“, – teigia advokatė.
Vėliau, teisme, vairuotojas gali reikšti savo įrodymus, o administracinio teisės pažeidimo bylą nagrinėjantis organas (pareigūnas), paskirs atsakingą asmenį, eskpertą, ištirti konkrečią situaciją:
„Jeigu vairuotojas įrodys, kad kelio ženklinimas neatitiko nustatytų reikalavimų ir todėl esant nurodytoms oro ir matomumo sąlygoms jis objektyviai negalėjo matyti ir suprasti kertąs ištisinę ženklinimo liniją, nebus administracinio teisės pažeidimo sudėties, todėl administracinio teisės pažeidimo byla turėtų būti nutraukta“, – teigia teisininkė V.Mašidlauskienė.