10 birželio, 2016
Dainius Cubera / 15min.lt

Lietuvos kelių blizgesys ir skurdas: išblukusios linijos neatitinka net minimalių reikalavimų

Turbūt dažnas vairuotojas, kuris per metus įveikia kiek daugiau nei pora tūkstančių kilometrų ir važiuoja įvairių reikšmių keliais, yra susidūręs su išblukusių linijų problema. Kai kurie horizontalaus kelių ženklinimo elementai tokie išblukę ir nematomi, kad neatitinka elementariausių saugumo reikalavimų, o atsakingi asmenys tik skėsčioja rankomis, teigdami, kad vis trūksta finansavimo.

Matavimai

Kad situacija rajoniniuose, užmiesčio keliuose liūdna, sutinka ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos, valstybinių kelių priežiūros skyriaus vedėjas Raimundas Indrulėnas, kuris teigia, kad lėšų atitinkamai suženklinti kelius nėra skiriama pakankamai, todėl užmiesčio kelių ženklinimas atnaujinamas tik maždaug kas 2 metus.

Situacijos rimtumą, parodo ir vienos įmonės atlikti matavimai, magistralėje A1 Vilnius–Kaunas, vadinamame „Mirties kelyje“ A5 – „Viabaltica“, ir kai kuriuose regioniniuose keliuose.

Ši įmonė užsiima kelių, oro uosto pakilimo takų ir kitokių infrastruktūros elementų ženklinimu. Pačios įmonės atstovai paprašė išlikti anonimiški, neminint pavadinimo.

Skirtingo intensyvumo keliuose, skirtingomis sąlygomis, Lietuvos automobilių kelių direkcija yra nustačiusi tam tikrus normatyvus, koks turi būti linijų atspindėjimo koeficientas.

Naktį ir lyjant lietui, (būtent tokiomis sąlygomis įmonė tikrino ženklinimą) linijų A1 kelyje atspindėjimo koeficientas turi būti ne mažesnis nei 25, tačiau vietomis jis nesiekia 5. Toks atspindėjimo koeficientas reiškia, kad linija minėtomis paros ir oro sąlygomis yra beveik nematoma.

Įmonė, patikrinusi apie 48 linijų atkarpas, kelyje tarp Kauno ir sostinės, pažeidimų rado daugiau negu pusėje visų linijų atkarpų – 27-iose. Dar didesnis procentas pažeidimų kelio „ViaBaltica“ atkarpoje, tarp Kauno ir Marijampolės.

Ten pažeidimų daugiau nei pusė. Tikrinamos buvo tik šoninės linijos, dešinės ir kairės pusės. Jeigu tos linijos nebus tvarkomos ir toliau, rudenį situacija bus prasta.

Laikas eina, darbai nejuda

Kaip teigia Lietuvos automobilių kelių direkcijos atstovai, prieš metus dalį šalies kelių horizontaliojo ženklinimo elementų atnaujino įmonė „Problematika“. Šiais metais Viešųjų pirkimų tarnyba, sustabdė viešąjį pirkimą dėl naujo kelių ženklinimo ir linijų atnaujinimo.

Vasarą, šviečiant saulei, nublukusios linijos nesudaro didelės reikšmės vairuotojams – šviesiu paros metu jos vis tiek neblogai matomos.

Tačiau išblukusios kelių A1, taip pat mirties keliu vadinamo A5 linijos, (žiūr. lentelę apačioje) jeigu nebus atnaujintos iki rudens, prasidėjus tamsiajam metų laikui, taps sunkiai įžiūrimos – važiuoti keliu, kurio linijos sunkiai matomos, tokiu būdu sunkiai pastebint kelkraštį yra pavojinga, o ryškinti linijas, ar piešti naujas, prasidėjus lietingajam metų laikui yra neįmanoma.

Tikrinimo data Kelio numeris Kelio atkarpa Kilometras Linijos vieta (dešinė kelio pusė, arba kairė kelio pusė) Linijos medžiaga Penkių matavimų vidurkis
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 30 1.2 (d.p. šo) 173*
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 31 1.2 (d.p. šo) termo 70
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 31 1.2 (k.p. šo) termo 86
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 35 1.2 (d.p. šo) termo 89
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 40 1.2 (d.p. šo) termo 74
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 45 1.2 (d.p. šo) termo 41
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 45 1.2 (k.p. šo) termo 48
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 49 1.2 (k.p. šo) termo 85
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 49 1.2 (k.p. šo) termo 44
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 52 1.2 (d.p. šo) termo 63
4/26/2016 A5 Kaunas-Marijampolė-Suvalkai 52 1.2 (k.p. šo) termo 89

*Paskutinis skaičius rodo atspindėjimo matavimų koeficiento vidurkį. Mažesnis skaičius negu 80 – neatitikimas

Nusidėvėjimas ne pagrindinė priežastis

Savaime suprantama, kad intensyvesnių ruožų linijos nusidėvės žymiai greičiau nei kelių, kuriuose mažesni srautai. Tačiau tai, kad dažnas vairuotojas gali nepastebėti kelio linijų, ne visada bus nusidėvėjimo padarinys, dažniau tai bus finansavimo stokos rezultatas.

LAKD atstovas Raimundas Indrulėnas teigia, kad kelių priežiūrai apskritai skiriama per mažai pinigų – žvyrkelių asfaltavimui, bendrai kelių būklės priežiūrai, o kartu ir ženklinimui.

Atstovas informuoja, kad horizontalaus ženklinimo dažais garantinis terminas yra 6 mėnesiai, o tarnavimo laikas iki vienerių metų. Šiek tiek ilgiau neišblunka ašinės linijos, tos, kurios yra rečiau užvažiuojamos automobilių. Šių linijų polimeriniams dažams yra skiriamas garantinis vienerių metų terminas, o neišblukusios minėtos linijos turėtų išlikti bent dvejus metus.

Raimundas Indrulėnas teigia, kad dėl nepakankamo finansavimo krašto kelių šoninės linijos atnaujamos tik maždaug kas dvejus metus, kai minėtos linijos išblunka vidutiniškai per metus. Dar liūdnesnė situacija yra su regioniniais keliais, kurių linijos perbraižomos ar paryškinamos rečiau nei kas dveji metai.

Tai dar kartą patvirtina matavimus atlikusios įmonės rezultatai. Rajoniniuose ir krašto keliuose, linijų matomumas nakties metu yra labiau nei apgailėtinas – sunkiai matomos ir reikalavimų neatitinka tiek šoninės, tiek ašinės linijos, tiek simbolių žymėjimai. Pažeidimų mastas yra dar didesnis nei magistralinių kelių.

Išvengti atsakomybės vairuotojui – įmanoma

Konkreti situacija: vairuotojas, lenkiantis kitą automobilį, kirto ištisinę liniją, kuri pagal minėtos įmonės matavimą, neatitinka šviesos atspindėjimo reiklavimų. Jį sustabdę policijos pareigūnai, jam nori surašyti pažeidimą ne tik už ištisinės linijos kirtimą, tačiau ir už avarinės situacijos sukėlimą.

Advokatų kontoros „Sorainen“ vyresnioji teisininkė Vaiva Mašidlauskienė teigia, kad bet kokias pretenzijas, jei tokių turi, vairuotojas gali pateikti raštu dar sėdėdamas pareigūnų automobilyje, tokiu būdu atsisakydamas pasirašyti po ATPK protokolu:

„Svarbu šiuo metu nurodyti informaciją apie oro ir matomumo sąlygas, mat tai turės esminės reikšmės įrodinėjant šviesos atspindėjimo reikalavimų neatitikimą nustatytiesiems“, – teigia advokatė.

Vėliau, teisme, vairuotojas gali reikšti savo įrodymus, o administracinio teisės pažeidimo bylą nagrinėjantis organas (pareigūnas), paskirs atsakingą asmenį, eskpertą, ištirti konkrečią situaciją:

„Jeigu vairuotojas įrodys, kad kelio ženklinimas neatitiko nustatytų reikalavimų ir todėl esant nurodytoms oro ir matomumo sąlygoms jis objektyviai negalėjo matyti ir suprasti kertąs ištisinę ženklinimo liniją, nebus administracinio teisės pažeidimo sudėties, todėl administracinio teisės pažeidimo byla turėtų būti nutraukta“, – teigia teisininkė V.Mašidlauskienė.


23 gruodžio, 2024

Eglės – neatsiejamas šv. Kalėdų simbolis. Be jų sunkiai įsivaizduojamas ir pačios Lietuvos kraštovaizdis. Tačiau mokslininkai šių medžių likimą piešia […]

23 gruodžio, 2024

Italijos ministrė pirmininkė Giorgia Meloni sekmadienį aplankė Lietuvoje dislokuotą savo šalies karinį kontingentą, vykdantį NATO oro policijos misiją Baltijos šalyse, […]

20 gruodžio, 2024

Darbuotojų perdegimas yra vienas aktualiausių šių dienų iššūkių. Ilgos darbo valandos, nepakankamas poilsis ir prasta užduočių valdymo sistema dažnai sukelia […]

20 gruodžio, 2024

Uostamiestyje sukčiai iš žmonių išviliojo 9,2 tūkst. eurų, pranešė policija. Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato duomenimis, ketvirtadienį pradėtas tyrimas pagal […]

19 gruodžio, 2024

Seimas pakoregavo buvusios kadencijos parlamentarų sudarytą 2026 metais minimų Lietuvai svarbių įvykių, asmenybių sukakčių ir kitų atmintinų datų sąrašą. Tokią […]

19 gruodžio, 2024

Ketvirtadienį Gargžduose užsidegė elektra varomas autobusas. Kaip Eltai teigė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD), transporto priemonė užsiliepsnojo popietę, įkrovimo […]

19 gruodžio, 2024

Finansų ekspertė Jekaterina Govina tikina, kad SEB grupės sprendimas konsoliduoti įmones Baltijos šalyse ir jungtinę būstinę steigti Estijoje yra suprantamas, […]

19 gruodžio, 2024

Vestuvės – tai viena gražiausių ir svarbiausių dienų poros gyvenime. Tačiau šiandienos visuomenėje jos dažnai tampa ne tik šventė, bet […]

19 gruodžio, 2024

Ketvirtadienį Seimas priėmė kitų metų valstybės biudžeto projektą. Jį pasirašyti dar turės šalies vadovas Gitanas Nausėda. „Už“ 2025-2027 metų šalies […]

19 gruodžio, 2024

Gruodžio pabaigoje Šakių, Kupiškio ir Kauno rajonuose uždaromi paskutiniai vaikų globos namai. Juose gyvenantys tėvų globos netekę vaikai perkelti į […]

18 gruodžio, 2024

Europos vadovai svarsto galimybę paskelbus paliaubas arba sudarius taikos sutartį pasiųsti į Ukrainą karinį kontingentą, kurį galėtų sudaryti iki 100 […]

18 gruodžio, 2024

Lenkijos paukščių ūkyje trečiadienį užfiksuotas 24-asis Niukaslio ligos protrūkis. Tuo metu Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) specialistai ragina Lietuvos […]

18 gruodžio, 2024

Aplinkos apsaugos agentūros (AAA) Aplinkos būklės analitikos centro specialistai parengė naują interaktyvią švieslentę, kurioje pateikiami duomenys apie kelių transporto sektoriaus […]

17 gruodžio, 2024

Išimties tvarka Lietuvos pilietybę įgijusi ledo čiuožėja Allison Reed antradienį Lietuvos ambasadoje Kanadoje prisiekė Lietuvos valstybei. „Nuoširdžiai sveikiname Allison Reed! […]

17 gruodžio, 2024

Antradienį ant sostinėje esančio Vingio parko pėsčiųjų tilto atidaryta menininko Algio Kriščiūno kurta instaliacija „100 priežasčių tiltas“. Šiuo socialiniu projektu, anot Vilniaus […]

17 gruodžio, 2024

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento duomenimis, daugiausia tragiškų gaisrų kyla antrąją gruodžio mėnesio pusę. Kaip rodo praėjusių 3 metų gaisrų […]

17 gruodžio, 2024

Kauno miesto taryba pritarė, kad kitą pavasarį Dariaus ir Girėno stadione esanti veja būtų pakeista rulonine hibridine žole. Kaip skelbiama […]

17 gruodžio, 2024

Seimo sprendimą Senovės baltų religinei bendrijai „Romuva“ suteikti valstybės pripažinimą šios bendrijos krivė Inija Trinkūnienė vadina istoriniu įvykiu, kuris, anot […]

17 gruodžio, 2024

„Nemuno aušros“ gretose pastarosiomis dienomis aptarta ir svarstoma galimybė trauktis iš valdančiosios koalicijos. Eltos žiniomis, šią idėją valdančios partijos kolegoms […]

17 gruodžio, 2024

Pastarąją parą Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD) 213 kartų vyko šalinti ant pastatų, važiuojamosios kelio dalies ir šaligatvių nuvirtusių […]