Ligonių kasų specialistai konsultavo uteniškius
Panevėžio teritorinės ligonių kasos (TLK) specialistus į susitikimus jau antrus metus mielai kviečia Trečiojo amžiaus universiteto (TAU) atstovai. Utenoje vykęs ligonių kasos ir TAU studentų senjorų susitikimas – šeštas per kiek daugiau nei metus ir trečias šiais metais po sausio mėnesį vykusių susitikimų Molėtuose ir Anykščiuose.
Garbaus amžiaus studentus labiausiai domina sveikatos priežiūros paslaugų teikimo, dantų protezavimo tvarkos, medicininės reabilitacijos galimybės, tačiau, kad senjorai geriau suprastų šiuos dalykus, ligonių kasos specialistai kartu supažindina juos su privalomojo sveikatos draudimo (PSD) principais ir kitomis aktualijomis.
Gyventojų aptarnavimo skyriaus (GAS) vedėja Sigita Paulauskienė Utenos TAU klausytojams pasakojo apie visuotinumo ir solidarumo principus PSD sistemoje, kalbėjo apie PSD teikiamas galimybes, vardijo, kurias draudžiamųjų grupes draudžia valstybė, o kurie turi draustis patys. Taip pat atkreipė dėmesį į asmenų, turinčių 30 metų darbo stažą, dirbančių pagal verslo liudijimus sveikatos draudimą, Europos sveikatos draudimo kortelės (ESDK) įsigijimą vykstant į kitas Europos Sąjungos šalis ir tarpvalstybinės sveikatos priežiūros kompensavimo galimybes, plačiau išdėstė dantų protezavimo, kompensuojamo Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto lėšomis, tvarkos pasikeitimus, įsigaliojusius nuo 2016 m. lapkričio 1 d. ir kt.
Kontrolės skyriaus vyriausioji specialistė Regina Venckienė daug dėmesio skyrė prevencinėms programoms ir kvietė susirinkimo dalyvius nedelsti, nuvykti pasitikrinti dėl onkologinių (krūties, gimdos kaklelio, prostatos, storosios žarnos vėžio), širdies ir kraujagyslių ligų. Uteniškiams aiškinta, kad šeimos gydytojai gali išspręsti 80 proc. pacientų sveikatos problemų, nes jie gali valdyti lėtinius susirgimus ir turi tikrai daug kompetencijų. Ligonių kasos pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigoms, pasak R. Venckienės, moka ne tik už prirašytus gyventojus, bet šeimos gydytojus skatina papildomais mokėjimais už skatinamosiomis pripažintas paslaugas, gerus darbo rezultatus, prevencines programas – siekiama, kad gyventojai labiau pasitikėtų šeimos gydytojais, o šie efektyviai rūpintųsi savo pacientų sveikata.
Kontrolės skyriaus specialistė pateikė pavyzdžių, kaip pasikeitė onkologinių ligų išaiškinamumas po to, kai buvo pradėtos vykdyti ligonių kasų lėšomis finansuojamos prevencijos programos, pasidžiaugė, kad labai efektyviai Panevėžio apskrityje vykdoma storosios žarnos vėžio prevencijos programa, tačiau apgailestavo, kad Utenos apskrityje, kur ši programa vėliausiai pradėta įgyvendinti, jos vykdymas nedžiugina.
Į tradicinį gyventojų nuogąstavimą, ką daryti tiems, kurie nebepriskirtini prevencinių programų dalyvių amžiaus grupei, atsakyta, kad jaudintis nėra pagrindo, nes dėl sveikatos problemų visi pacientai gali ir turi pirmiausia kreiptis į šeimos gydytoją. Šis, atlikęs ir įvertinęs tyrimus, jei reikės, nukreips tolimesniam ištyrimui ir gydymui pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytą tvarką.
Susirinkusiesiems kalbėta kompensuojamuosius vaistus ir racionalų jų pasirinkimą, priemokų teisėtumą gydymo įstaigose, aiškinta, kodėl ne visais atvejais skiriama medicininė reabilitacija.
Vieni TAU atstovai tikino girdėję, kad reabilitacija priklauso visiems vyresnio amžiaus gyventojams kartą per metus, kiti – kad sulaukus 60-ies metų, nepriklauso iš viso. R. Venckienė paneigė abu gandus ir išsamiau informavo apie medicininės reabilitacijos skyrimo tvarką (medicininius simptomus, leidžiančius skirti reabilitaciją, ir aplinkybes, dėl kurių negalima skirti šio gydymo).
Uteniškiai piktinosi, jog gydymo įstaigose taikoma praktika, kai ne klausiama, ar pacientas pageidauja brangesnio vaisto arba medicinos pagalbos priemonės, bet išrašomas receptas ir liepiama eiti nusipirkti, be to, gydymo įstaigose nuolat surandama, už ką prašyti mokėti. Senjorai teiravosi, kokia skirtumo tarp gydymo įstaigos siūlomos ir paciento pasirenkamos brangesnės priemonės ar vaisto skirtumo mokėjimo tvarka, kas tą tvarką privalo išaiškinti, taip pat domėjosi, į kuriuos specialistus kreipiantis nereikalingas siuntimas ir kt.
Panevėžio TLK atstovai atsakė į klausimus, aptarė įvairias situacijas. Renginių šeimininkams pasiūlyta ligonių kasų išleistos literatūros.