„Lyderių laikas 3“ Druskininkų savivaldybės kūrybinės komandos vadovė Diana Brown: „Svarbu ne tik ką, bet ir kaip kuriame“
„Nėra nieko galingesnio už idėją, kuriai atėjo laikas…“ – pristatydama nacionalinį švietimo projektą „Lyderių laikas 3“ Druskininkų savivaldybės švietimo vadovų konferencijoje sakė projekto kūrybinės komandos vadovė Diana Brown.
Dažnai girdime: „Teoriškai skamba gražiai, bet praktiškai sunkiai įgyvendinama.“ Tik iš kur žinome, ar pabandėme? Ar žengėme bent pirmą žingsnį užuot leidęsi į svarstymus, diskusijas – ar pavyks, kam to reikia ir panašiai. Iššvaistome daug brangaus laiko, kai reikia tiesiog imtis iniciatyvos. Iš tiesų, šiandien reikia ne tiek naujų idėjų, kiek drąsos priimti sprendimą. Apie drąsą veikti ir apie tai, kaip sekasi vykdyti projektą „Lyderių laikas 3“ Druskininkuose, kalbamės su Diana Brown.
Kokį pokyčio projektą ruošiamasi įgyvendinti Druskininkuose?
Jau nuo pat pirmųjų susitikimų daug kalbėjomės apie tai, kad norint pagerinti mokinių pasiekimus ir savijautą mokykloje reiktų pirmiausiai atsigręžti į mokytoją. Mokymų metu mūsų kūrybinės komandos nariai mokytojai atvirai dalijosi mintimis, kaip jie jaučiasi nuolatinės kaitos, aukštų visuomenės lūkesčių ir reformų sūkuryje. Kaip galima labiau įgalinti mokytoją, kaip paskatinti jo motyvaciją dirbti ir nuo ko tai priklauso – klausimai, į kuriuos tikimės rasti atsakymus vykdydami savo pokyčio projektą. Taip pat visi vieningai sutinkame, kad norint siekti geresnių mokinių pasiekimų svarbu efektyvinti socialines sąveikas, komunikacinius procesus įvairiais lygmenimis. Bendradarbiauti iš tiesų, ne tik formaliai. Dar nesame galutinai suformulavę projekto pavadinimo, bet eisime šiomis – mokytojo įgalinimo ir bendradarbiavimo – kryptimis.
Pirmiausia – tai buvo tiesiog smagu stebėti šalia esančių kolegų, bendraminčių, užsidegimą. Manau, tam tikra prasme vieni kitus net nustebinome. Kartais gali atrodyti, kad pedagoginis darbas labai sunkus, nuolat sprendžiant įvairias problemas gali kilti bejėgiškumo jausmas, atsiranda pervargimo apraiškų. Tačiau tikrai matau, kaip per susitikimus žmonės atgyja, pasikrauna „teigiamo užtaiso“ darbui. Mūsų konsultantai parengia ne tik protus, bet ir širdis mokymuisi. Esu įsitikinusi, kad savivaldybėje turime daug profesionaliai dirbančių mokytojų, kurie ir bus tie mokyklas keisiantys lyderiai. Jie keičia jas jau dabar. Lyderystės virusas plinta.
Kokios pagalbos tikitės iš konsultantų? Ar pirmieji susitikimai leido, paskatino įsivertinti save?
Tikrai taip. Smagu matyti, kaip kaskart susitikę visi labiau gilinamės į save, analizuojame savo veiklą ir santykius. Jau per pirmuosius mokymus visiems labai įsiminė mintis, kad spręsdami problemas dažniau turėtumėm žvelgti į veidrodį nei pro langą. Projektas „Lyderių laikas 3“ yra reikšminga investicija į švietimo bendruomenės tobulėjimą. Kas pasakė, kad mokytis mokykloje turi tik mokiniai? Mokytojai, vadovai, visa bendruomenė nuolat turi tobulėti ir mokytis vieni iš kitų.
Ką manote apie pasirengimą įgyvendinti pokyčius? Ar tam tikra prasme tai yra procesas?
Pasiruošimas įgyvendinti pokyčius yra vienas svarbiausių etapų, užtikrinantis pokyčių tvarumą. To išmokome jau pirmųjų mokymų metu. Svarbu ne tik tai, ką kuriame, bet ir kaip. Norėdami įgyvendinti tvarias idėjas turime suburti bendraminčių komandą, dirbti kartu įsiklausydami vieni į kitus, skatindami tarpusavio pasitikėjimą, dalydamiesi atsakomybėmis. Jei aš asmeniškai degu kažkokia idėja, skubu ją įgyvendinti, tai dar nereiškia, kad aplinkiniai žmonės jaučiasi taip pat. Žmones pokyčiams reikia parengti, susitarti dėl pokyčių įgyvendinimo, tik tada galima tikėtis sėkmės.
Maloniai stebina tai, kad į projekto kūrybinę komandą sutelkti ne tik švietimo įstaigų vadovai, pedagogai, bet ir mokinių tėvai, aktyvūs socialiniai partneriai. Kaip Jums tai pavyko? Ar tai yra „Druskininkų tradicijos atspindys“?
Ko jau ko, bet vienybės jausmo iš Druskininkų neatimsi. Smagu klausytis švietimo įstaigų vadovų, kurie su didele meile miestui dalijasi prisiminimais, kai prieš daug metų meras, sukvietęs visus, prašė surašyti svajones – kuo nerealesnes, tuo geriau. Kaip visi komandoje kūrė modernų kurortą. Švietimo sritis – ne išimtis. Norime kurti savo savivaldybės švietimo politiką, tai, kas svarbu pirmiausia mums patiems. Tikrai svarbu partneriškai dirbti su mokinių tėvais, vietos bendruomene. Todėl formuodami kūrybinę komandą kvietėme burtis ir juos. Ir matome, kaip tai pasiteisino. Bendrose diskusijose gerėja tarpusavio santykiai, didėja savitarpio supratimas, dalijimasis lūkesčiais ir įsipareigojimas padėti.
Diana, esate projekto kūrybinės komandos vadovė, savivaldybės švietimo skyriaus vyriausioji specialistė, todėl už Jus, matyt, niekas geriau nežino, kaip projekto idėjos pasiekia mokyklas ir kaip jos šias idėjas priima?
Kaskart susitikus projekto idėjos vis labiau tampa mūsų savastimi. Tikrai turėjome galimybę įsitikinti, kaip svarbu yra dalytis atsakomybe, prisidėti asmeniškai prie bendrų mokyklos tikslų. Turime mokytis atvirai ir sąžiningai prisipažinti, ką reiktų tobulinti. Stebėdama savivaldybės mokytojų veiklą nuolat galvoju, kad norisi apie juos garsiai kalbėti, parodyti nuoširdžiai ir meistriškai dirbančius mokytojus, o ne tik žavėtis užsienio praktikomis. Jie čia pat, šalia, toje pačioje mokykloje, dirba gretimame kabinete. Turime išmokti peržengti savo kuklumą ir išdrįsti pripažinti pirmiausia sau, o paskui ir kitiems, kad man sekasi, kad dirbu gerai. Esu įsitikinusi, kad kiekvieną dieną prieš klasę stovintis mokytojas yra geriausias visų švietimo reformų atspindys, jų pradžia ir pabaiga. Turime jiems padėti.
O kaip Jūs pati atėjote į projektą „Lyderių laikas 3“ ir tapote kūrybinės komandos vadove?
Visuomet tikėjau, kad viskas gyvenime turi savo prasmę. Džiaugiuosi, kad esu „savo vietoje“ ir galiu nuoširdžiai dirbti mėgstamą darbą. Nuo pat studijų baigimo Vilniaus pedagoginiame universitete (dabar – Lietuvos edukologijos universitetas – aut. past.) visa mano profesinė veikla buvo susijusi su vaikais ir jaunimu. Beveik 10 metų dirbau socialine pedagoge vienoje Kauno gimnazijų, taip pat jaunimo veiklos koordinatore Druskininkų jaunimo užimtumo centre. Esu ragavusi ir imigrantės duonos, bet ir užsienyje, Jungtinėje Karalystėje, dirbau privačiame vaikų darželyje. Kiekviena organizacija, kurioje dirbau, suteikė unikalios patirties, leido į ugdymo organizavimą pažvelgti iš skirtingų perspektyvų. Džiaugiuosi, kad atsirado galimybė prisijungti prie švietimo politikos įgyvendinimo savivaldybėje ir jau dvejus metus dirbu Švietimo skyriuje. Bet svarbiausia šioje mano asmeninėje istorijoje yra tai, kad viename pirmųjų pasitarimų, vykusių Švietimo ir mokslo ministerijoje, kuriame dalyvavau jau kaip Švietimo skyriaus specialistė, pranešėjas dr. Aurimas Juozaitis sakė: „Kaip sėsime, tą ir pjausime.“ Arba kitaip – svarbu ne tik ką, bet ir kaip kuriame. Sužinojusi, kad būtent šis įdomus žmogus ir bus mūsų savivaldybės kūrybinės komandos konsultantas, ne tiek nustebau, kiek įsitikinau, kad viskas gyvenime yra prasminga, kai eini savo keliu. Tad prieš porą metų išgirstos ir didelį įspūdį padariusios mintys atsikartoja mano darbuose įgyvendinant pokyčio projektą.
Dėkojame
Projektas ,,Lyderių laikas 3“
„Lyderių laikas 3“ yra nacionalinis švietimo projektas. Vykdytojas – Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras, partneriai – Mokyklų tobulinimo centras ir ISM Vadybos ir ekonomikos universitetas