Marijampolėje vyko penktasis „Malonny“ meno simpoziumas
Jau penktąkart Marijampolėje birželio 29 – liepos 6 dienomis vyko meno simpoziumas „Marijampolė, Londonas, Niujorkas – idėjų migracija“, sutrumpintai – „Malonny“. Simpoziumo kuratorius – garsus Niujorke gyvenantis ir kuriantis lietuvių kilmės menininkas Ray Bartkus.
Lietuvai švenčiant Valstybės atkūrimo šimtmetį, simpoziumo veikloms įgyvendinti įmonė ARVI subūrė komandą, kurios pagrindinis partneris – Marijampolės savivaldybė ir rėmėjai: VšĮ „Sveikatingumo Idėjos“, UAB „Statybos Ritmas“, Lietuvos kultūros taryba ir Jungtinių Amerikos Valstijų ambasada.
Ray Bartkus įgyvendino planą Lietuvos kultūros sostinei – surengti įspūdingą performansą cukraus fabrike, pakviesti į provokuojančias minties diskusijas jau plačiai pamėgtuose forumuose, o kartu į juos pažvelgti naujai, įtraukiant miestiečius į aktyvias veiklas, pakviesti dalyvauti sienų tapybos konkurse. Kartu su atvykusiais menininkais iš Niujorko ir Londono buvo suorganizuotos „Master class“ dirbtuvės, nutapyti 6 paveikslai ant Marijampolės miesto sienų bei restauruotas plačiai pasaulyje žinomas paveikslas ant sienos prie miesto užtvankos „Tekantis gyvenimas“.
Pasak VŠĮ „Sveikatingumo idėjos“ direktoriaus, pagrindinio „Malonny“ organizatoriaus Andriaus Jasinskio, penktasis meno simpoziumas atnešė naujų suvokimų ir įtvirtino jau seniau aptartas tendencijas: „Paskelbę konkursą sulaukėme didelio susidomėjimo iš meno bendruomenės sukurti ir įgyvendinti eskizą ant R. Stankevičiaus sienos, pasiūlyta virš 20 idėjų. Nuostabu, kad konkurso laimėtojai, kurie nuo pirmų meno simpoziumų metų savanoriavo, šiemet patys ėmėsi ambicingo ir labai didelio tapybos projekto ir jį įgyvendino“, – sako A. Jasinkis.
Pristatyti nauji šeši paveikslai ant sienų
Sienų pristatymą atidarė meninis jaunos režisierės Gabrielės Penčylaitės organizuotas etiudas, įvykęs prie pirmojo paveikslo ir netikėtai nustebinęs susirinkusius stebėtojus. Jis vyko prie įspūdingo dydžio Will Teather (Londonas) nutapyto darbo, kuris alsuoja magiškuoju realizmu ir sukuria ratu skraidančių balandžių įspūdį.
Kitas kačių kiemelyje sukurtas darbas yra Jeff Woodbury (Niujorkas) paveikslas. Autoriui svarbu bendrauti su aplinka, tad išvydęs sieną, ant kurios numatyta atlikti darbą, pamanė, kad būtų įdomu ir šiek tiek juokinga ant jo nutapyti dar daugiau langų. Savanoriams, dirbusiems su J. Woodbury buvo duota laisvė improvizuoti, individualizuoti kiekvieno lango detales – užuolaidas, daiktus ant palangių, tad ant jų atsirado gėlių ir katinų. Jis tikisi, kad ir ateityje atsiras norinčiųjų papildyti langus, o pastato gyventojams jų gausa suteiks anonimiškumo, nes ji gali nukreipti dėmesį nuo tikrųjų langų.
Rachel Price Bacon (Niujorkas) sukurtas darbas yra prieš porą metų Marijampolėje nutapyto „Emocijų peizažo“ tąsa. Autorė mato erdvę, tinkamą eksperimentams ir papildymams, tad šįkart autorės darbas dar sudėtingesnis, detalesnis.
Sienų tapybos konkurso laimėtojo marijampoliečio Igno Vieversio darbas „Do what you can’t“ – spalvotas ir žaismingas, jame gausu jaunimui atpažįstamų ženklų, kompiuterinių žaidimų veikėjų. Darbas kviečia jaunus žmones maištauti, nepaklusti taisyklėms, daryti tai, ko jiems patiems norisi, o ne laikytis status quo. Simboliška, kad toks darbas nutapytas ant mokyklos – Rimanto Stankevičiaus pagrindinės – sienos.
Animacijos kūryba užsiimančios Ianthe Jackson (Niujorkas) darbas yra įkvėptas judesio – tokį įkvėpimo šaltinį autorei pasufleravo ir pačios tapomos sienos vieta ir forma. Darbe vaizduojama moteris, nešama rankų jūros– jos simbolizuoja patiems menininkams taip reikalingą palaikymą iš meno bendruomenės.
Simpoziumo kuratoriaus ir iniciatoriaus Ray Bartkaus paveikslo idėja kyla iš pasaulyje gerai žinomo belgų siurealisto Renne Magritte garsiojo darbo, kuriame vaizduojama pypkė, o po ja užrašyta „Čia ne pypkė“, tarsi paaiškinant, kad matomas vaizdas yra tik lapas ir dažai. Ray Bartkaus sukurtame paveiksle matoma saulėto dangaus perspektyva, po kuria rašoma „Čia ne siena“ – juk žiūrint matomas dangus.
„Marijampolė labai pasikeitė per penkerius metus ir gali keistis toliau. Matėme, kaip vienos meno iniciatyvos išjudina kitas, tai stipri sinergija. Toliau išlaikant „Malonny“ savitumą galima sukurti įspūdingą meno galeriją po atviru dangumi, kuri trauktų žmones į Marijampolę. Gal net ir atsirastų regioninis menų centras, kuris galėtų pritraukti dar įdomesnes idėjas“, – apie meno simpoziumą kalbėjo Ray Bartkus.
Forumai kvietė pasižiūrėti į miestus naujai
Meno simpoziumo metu buvo surengti trys forumai. Pirmajame pristatyta atvykusių menininkų patirtis, kūryba ir idėjos. Antrajame aptarta istorinės miestų ištakos ir jų reikšmė šiandienai bei pasaulinės miestų tendencijos, o trečiajame pateiktos Marijampolės raidos ištakos ir pasiūlymai ateičiai.
Forumų metu buvo išsakytos idėjos, kad didieji megamiestai „galvoja“, kaip tapti žalesniais, jaukesniais, kaip juose sukurti kuo paprastesnį ir patogesnį susiekimą ir kartu išlaikyti intelektinę, kultūrinę ir net ekonominę įvairovę. Marijampolė turi du aiškiai išreikštus pirmuosius kriterijus, o tokių meno simpoziumų metu ir reiškinių metu kuriama įvairovė daro šį miestą patraukliu ir aiškiai pretenduojančiu į gyvybingo miesto apibrėžimą.
Apie „Malonny“
„Malonny“ simpoziumo idėja gimė 2011 metų vasarą Jamaikoje, kai R. Bartkus, K. Dolatowski, E. Elysee, I. Bartkus, P. Campbell, A. Kumža nutarė suvienyti įvairių šalių kūrėjų polėkį bendriems darbams ir kasmet susitikti laisvos minties ir fantazijos simpoziumuose, kuriuose atsiskleistų įvairūs menai, visų pirma, dailė, architektūra ir muzika. Gavę įmonės ARVI prezidento Vidmanto Kučinsko ir Marijampolės Savivaldybės kvietimą, steigėjai simpoziumo vieta pasirinko Marijampolę. Simpoziumas buvo skirtas tarptautinei architektų dienai, kuri kasmet minima liepos 1-ąją, ir peraugo į visą miestą apimantį renginį. Per šiuos metus „Malonny“ renginiuose sudalyvavo daug meno, urbanistikos, kultūros, filosofijos, kino, teatro ir kitų sričių profesionalų ir ekspertų, kurie rengė savo pasirodymus.
Per penkerius „Malonny“ metus Marijampolėje sukurta 19 piešinių, vienas iš jų dėl rekonstrukcijos darbų išlikęs tik archyvuose, surengti performansai, forumai ir diskusijos, „masterclass“ susitikimai, projekte savanoriavo keli šimtai jaunų žmonų. Garsiausias paveikslas – Ray Bartkus kūrinys „Tekantis gyvenimas“, kurį visame pasaulyje peržiūrėjo milijonai žmonių.
Penktojo „Melonny“ biudžetas siekė 80 tūkst. eurų. Pusę sumos skyrė Marijampolės savivaldybė, kitą pusę – projekto rėmėjai ir partneriai.
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“409″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“1″ thumbnail_width=“155″ thumbnail_height=“130″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“50″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“1″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show slideshow]“ template=“/home/regionailt/domains/regionunaujienos.lt/public_html/wp-content/themes/regionai/nggallery/gallery.php“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]