Matematiniai žaidimai
Mokymo tikslai, mokomųjų dalykų turinys ir pati švietimo sistema šiandieniniame pasaulyje sparčiai kinta. Tokią kaitą lemia visuomenės gyvenimo sąlygos ir poreikiai. Kadangi gyvenimas niekuomet nesustoja, nauji mokymosi būdai ir priemonės yra visuomet būtini, norint ugdymo(si) procesą padaryti patrauklų ir išugdyti savarankišką, kritiškai mąstančią asmenybę, sugebančią produktyviai reaguoti į atsirandančias permainas: mokslinius atradimus, pramonės progresą, visuomeninio gyvenimo pokyčius ir t. t. Matematika yra svarbi mokslo, technologijų ir kultūros dalis. Europoje matematinės kompetencijos yra vienos iš reikalingiausių XXI amžiuje, su jomis susiduriama kasdieniniame gyvenime, tačiau dauguma mokinių mano, kad tai yra sudėtingas dalykas, kurio labai sunku mokytis. Tad jungtinė penkių šalių mokytojų komanda nusprendė inicijuoti projektą, kuris padėjo išplėsti matematikos mokymo(si) erdves ir galimybes už klasės ribų, taip buvo skatinama motyvacija, susidomėjimas, keliamas matematinis raštingumas, tobulinami įgūdžiai, kuriami nauji mokymo(si) metodai ir būdai.
Vienintelė šalyje Šiaulių logopedinė mokykla, kurioje ugdomi vaikai, turintys kalbėjimo ir kalbos sutrikimų, antrus metus iš eilės vykdo „Erasmus+“ strateginės mokyklų partnerystės projektą „Math games“, finansuojamą iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų. Pagrindinis šio projekto tikslas – siekti, kad matematinių žinių būtų mokomasi ir įgyjama už klasės ribų, panaudojant kitokius mokymosi metodus, taip keliant mokinių motyvaciją ir gerinant jų pasiekimus. Dar vienas svarbus šio projekto tikslas – mokinių mainai, skatinantys ne vien matematinį, bet ir kalbinį bei kultūrinį pažinimą. Tarptautiniame projekte mokyklos bendruomenė dalyvauja antrus metus ir bendradarbiauja su mokyklomis partnerėmis iš Turkijos, Bulgarijos, Rumunijos ir Italijos. Visose projekte dalyvaujančiose mokyklose mokiniai turi skirtingų gebėjimų. Šis projektas unikalus tuo, kad jį įgyvendinant bendradarbiauja mokytojai ir mokiniai, kurie, dalydamiesi savo gerąja patirtimi, kuria pozityvią mokymosi aplinką, analizuoja mokinių poreikius, jų gebėjimus, sieja tai su matematiniu ugdymu ir bando rasti veiksmingiausias edukacinių veiklų formas, tinkančias įvairioms mokykloms, neatsižvelgiant į jų specifiką.
Visos projekto narės jau rengė po vieną susitikimą savo šalyje, kurių metu mokinių mainuose dalyvavo apie 100 vaikų. Lietuvoje matematikos buvo mokomasi kitaip: kurtos dainos, eilėraščiai, surengta vieša paroda Šiaulių miesto erdvėse „Math is fun“ (Linksmoji matematika), kuriose eksponuotos mokinių sugalvotos ir pasiūlytos linksmosios matematinės užduotys, galvosūkiai, karikatūros. Paskutinis, baigiamasis vizitas buvo Italijoje, kurio metu taip pat organizuotos įvairios veiklos. Matematikos buvo mokomasi pagal temas „Math in motion“ (Matematika sportuojant), „Math in shapes“ (Matematika ir formos). Rengtos apklausos, kurti vaizdo įrašai, skatinta domėtis, kaip matematika gali daryti įtaką sveikai gyvensenai, kurti loginiai žaidimai, geometriniai žaislai, knygų skirtukai, kalendoriai, plakatai. Visų veiklų metu buvo integruojama matematika ir istorija, sportas, geografija, dailė, technologijos, anglų kalba. Vietoj pamokų organizuotos interaktyvios kūrybinės matematinės dirbtuvės, jų metu mokiniai ir mokytojai iš penkių šalių aktyviai praktiškai išbandė įvairaus komandinio darbo matematinius metodus, dalijosi gerąja patirtimi, skatindami vieni kitų domėjimąsi matematika, tobulindami užsienio kalbos, geografines ir kultūrines žinias, lyderystės bei bendravimo ir bendradarbiavimo kompetencijas. Dviejų metų bendravimas, bendros veiklos visus suartino, nelengva buvo išsiskirti. Atsisveikinome nesakydami „Sudie“, bet sakydami „Iki naujų susitikimų“.
Projekto metu taip pat organizuojamos įvairios papildomos veiklos, pavyzdžiui, atvirų durų dienos, kurių metu visa susirinkusi bendruomenė dalyvauja bendrose matematinėse veiklose, organizuojamos kūrybinės dirbtuvės, netradicinės projektinės dienos ir integruotos pamokos, mokinių diskusijos, pokalbiai eTwinning platformoje, vaizdo konferencijos, rengiami mokinių pristatymai apie matematiką kitaip, ieškant jos naudos realiame gyvenime. Prie projekto sėkmės reikšmingai prisideda mokyklų bendruomenės. Pasak aktyviai renginiuose ir užsiėmimuose dalyvaujančių pedagogų, vaikai smalsiai ir noriai atlieka užsienio mokytojų parengtas užduotis, žaidžia bendraamžių iš Italijos, Bulgarijos, Rumunijos ir Turkijos pamėgtus žaidimus, laukia bendrų švenčių. Tėvų nuomone, bendros projekto veiklos suartina ir sustiprina mokyklos bendruomenę, vaikų pasitikėjimą savimi, ugdo pažinimo kompetencijas keliaujant, bendraujant su kitataučiais.
Žinia apie „Matematinius žaidimus“ skleidžiama respublikinėse ir tarptautinėse konferencijose, mokyklų ir projekto tinklalapiuose, socialiniuose tinkluose, žiniasklaidos straipsniuose.
Dviejų metų trukmės projektas bus baigiamas konferencijomis kiekvienoje šalyje, kurių metu projekto veiklose dalyvavę mokiniai pasidalys savo įspūdžiais, akimirkomis, diskutuos, kaip matematiką galima padaryti įdomią ir įveikiamą kiekvienam. Matematika mūsų mokyklos bendruomenei nebėra tik mokomasis dalykas, tai tapo pažinimo, bendrystės, kelionių, draugystės sinonimu.