17 gruodžio, 2020

„Mediaformeriai“, arba kaip paaugliai turėtų išnaudoti naująsias medijas

Šiandien skaitmeninis pasaulis tampa tiesiog pasauliu, o virtualus bendravimas – tiesiog bendravimu. Tad yra nepaprastai svarbu suprasti, kaip šioje aplinkoje sklinda informacija ir kaip ji mus veikia. Ši aplinka nėra nei iš esmės gera, nei iš esmės bloga, o tokia, kokią patys sau ir vieni kitiems sukuriame. Dėl šios priežasties etika, propaganda, algoritmų ir didžiųjų duomenų analizės vaidmuo bei kitos su skaitmeniniu pasauliu susijusios temos yra privaloma šiandienos žinių bagažo dalis.


Informacijos srautai žmones pasiekia įvairiais kanalais, tik svarbu atsirinkti, kuria informacija pasitikėti, kurią vertinti kritiškai. Medijos daro įtaką visiems vartotojams, o patys pažeidžiamiausi yra vaikai ir paaugliai – užtenka atkreipti dėmesį į paauglių aktyvumą socialiniuose tinkluose. Naujosios medijos neabejotinai turi ženklią įtaką dar besiformuojančioms jaunų žmonių vertybinėms nuostatoms, paaugliai dažnai tinkamai neišnaudoja socialinių tinklų teikiamų galimybių arba suvokia jas klaidingai, „tarnauja“ medijoms, kai jos, iš tikro, turėtų būti įrankiu kūrybinei saviraiškai, kultūrinio akiračio turtinimui.


Pakeisti jaunimo požiūrį, įgalinti kritiškai pažvelgti ir tinkamai išnaudoti medijas siekia Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešoji biblioteka (toliau – ŠAVB). Bendradarbiaudama su Vytauto Didžiojo universiteto Menų fakulteto ir Vilniaus dailės akademijos specialistais, ŠAVB 2020 m. birželio–gruodžio mėnesiais vykdė jaunimui skirtą projektą „Mediaformeriai: jaunimo medijų dekonstrukcijos laboratorija“, kurio metu organizavo pusės metų trukmės naujųjų medijų raštingumo mokymus IX–XII klasių Šiaulių miesto ir rajono gimnazistams.

Jaunuoliams mokymus vedęs filosofas, Vytauto Didžiojo universiteto Viešosios komunikacijos katedros lektorius Algirdas Davidavičius pažymi:

Šiuolaikiniams interneto čiabuviams – jaunajai kartai, kuri išaugo su interneto technologijomis ir yra pripratusi prie nuolatinės informacijos gausos ir pasiekiamumo ar net pertekliaus ir brukimosi į sąmonę – pravartu išmokti tas kritinio mąstymo, informacijos prioretizavimo ir atrankos, pagarbaus bendravimo ir rūpinimosi minčių aiškumu bei nuoseklumu, emocinių reakcijų valdymu pamokas. Be kritinio mąstymo ir pilietinės empatijos vienas kitam mes visi – ir jauni, ir vyresni – būsim nuolatiniai komercializuoto interneto didžiųjų žaidėjų (korporacijų, valstybinių agentūrų) įkaitai ir, atvirai sakant, pralaiminčioji, lengvai išnaudojamoji pusė. Tačiau didžiausias pavojus yra ne mums kaip individams, bet demokratinėms vertybėms ir demokratiniam valstybingumui – kuo labiau mes nekritiškai leidžiamės vien į pasyvų „vartotojo-balsuotojo“ vaidmenį interneto technologijų pažangos pasaulyje, kuo daugiau nekritiškai priimam prekiautojų informacija, pramogomis ir mūsų dėmesiu pasiūlymus – tuo mažiau mūsų balsai ir mūsų teisėti pilietiniai interesai turi balso priimant realius sprendimus mūsų valstybėse ar ir visoje ES. Dėl to visi – vėlgi ir jauni, ir seni – privalome mokytis, kaip galime panaudoti interneto technologijas konstruktyviai ir proaktyviai naudotis tomis technologijoms savo teisėtiems interesams formuoti ir apginti. Tai ir yra demokratijos esmė.

Todėl ŠAVB projektas susitelkė į gimnazistų kritinio mąstymo, komunikacijos, viešojo kalbėjimo, socialinės atsakomybės kompetencijų ugdymą, o kūrybinė dalis skatino paauglių saviraišką, lavino asmeninį santykį su menu ir įgalino atskleisti savo kūrybinį potencialą. Naujųjų medijų laboratorija buvo skirta ne tik išsamiam teoriniam skaitmeninių medijų pažinimui, bet ir įvairiapusiam jauno žmogaus kultūrinio akiračio turtinimui, praktiniai užsiėmimai skatino jaunimą atrasti ir skaitmeninėse medijose išbandyti naujas meno formas, suvokti meną kaip patrauklų būdą išreikšti savo požiūrį ir idėjas. Kuruojami kviestinių lektorių ir ŠAVB mentorių, moksleiviai vykdė kūrybinius-socialinius eksperimentus, tyrė medijų įtaką, nagrinėjo naujųjų medijų rūšis ir formas, patys kūrė laisvos formos medijų meno produktus, kėlė juos į viešąją virtualią erdvę ir analizavo auditorijos reakcijas.

ŠAVB džiaugiasi, kad projekto veiklos teigiamai paveikė mokymuose dalyvavusius gimnazistus, jaunuoliai noriai įsitraukė į diskusijas, aktyvias kūrybines veiklas. Praktinių veiklų rezultatai parodė, kad gavę patraukliai ir suprantamai pateiktas teorines ir praktines žinias jauni žmonės geba nusistatyti teisingas vertybines nuostatas, kūrybiškai save realizuoti naujųjų medijų suvokimo ir įveiklinimo kontekste ir kritiškai vertinti kasdien gaunamą informaciją.

Projektą iš dalies finansavo Lietuvos kultūros taryba ir Šiaulių miesto savivaldybė.


20 vasario, 2025

Rytoj, vasario 21 d., pasaulis švęs Tarptautinę gido dieną. Tai puiki progą padėkoti mūsų krašto gidams, be kurių neįsivaizduojama Šiaulių […]

18 vasario, 2025

Jubiliejinį, jau 10-ąjį kartą, mūsų šalyje ir užsienyje organizuojamos Lietuvių kalbos dienos. Šiaulių miesto savivaldybės viešajai bibliotekai laimėjus projektą „Šiauliai […]

15 vasario, 2025

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda ir pirmoji ponia Diana Nausėdienė šeštadienį Vokietijoje lankėsi Vasario 16-osios gimnazijoje Hiutenfelde. Tai – vienintelė […]

14 vasario, 2025

Vyriausybei užsimojus švelninti esamą reikalavimą ir leisti formuoti vienuoliktokų klases nuo 12-os moksleivių, Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) prezidentas Audrius Klišonis tikina – dėl šių sprendimų kylančią […]

12 vasario, 2025

Kėdainių mokyklose trūksta apie 14 tūkst. vadovėlių. Nors jų įsigijimui lėšų pakanka, tačiau įsigyti jų neįmanoma dėl stringančios leidybos, skelbia […]

6 vasario, 2025

Kauno švietimo inovacijų centras tęsia unikalią tradiciją – renka ir apdovanoja ryškiausias metų švietimo asmenybes. Trečiadienį progresyviausiems pedagogams nusilenkta kino […]

6 vasario, 2025

Paskirstytos Lietuvos valstybės biudžeto lėšos užsienio lituanistinėms mokykloms. Lietuvos finansinę paramą šiemet gauna 124 lituanistinio švietimo mokyklos, kuriose mokosi daugiau […]

Petro Skargos toga ir biretas VU 350 metų jubiliejaus parodoje Pranciškaus Smuglevičiaus salėje / Fot. J. Bulhak. LNM
6 vasario, 2025

Du Lietuvos muziejai praėjusių metų pabaigoje sulaukė ypatingos dovanos: atlikus tyrimus buvo įrodyta, kad Lietuvos nacionaliniame dailės muziejuje saugoma pelerina […]

5 vasario, 2025

Praėjusiais metais spalio mėnesį Šiaulių miesto savivaldybės viešoji biblioteka pateikė projekto „Šiauliai – lietuvių kalbos dienų sostinė 2025: kalbinė tapatybė […]

3 vasario, 2025

Šiandien Ministras Pirmininkas Gintautas Paluckas susitiko su Lietuvos moksleivių robotikos bendruomene, jungiančia beveik 50 komandų, kurias sudaro įvairaus amžiaus ir […]

31 sausio, 2025

Netolimoje perspektyvoje Klaipėdos rajone planuojama statyti tris naujas ugdymo įstaigas. Skaičiuojama, kad jose atsiras papildomos 330 vietų rajono vaikams.  Kaip […]

29 sausio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybės nuosavybėn Vyriausybė nutarė perduoti iki šiol Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) patikėjimo teise valdytą ilgalaikį materialųjį turtą – […]

28 sausio, 2025

Antradienį pasirašyta Lietuvos ir Bostone įsikūrusio Masačusetso technologijos instituto (MIT) bendradarbiavimo sutartis. Kaip ceremonijos metu teigė prezidentas Gitanas Nausėda, ši […]

VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos institutas
23 sausio, 2025

2025-uosius Seimui paskelbus lėktuvo ANBO („Antanas Nori Būti Ore“ akronimas) ir Lietuvos aviacijos kūrėjų metais, VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos institutas […]

22 sausio, 2025

Lietuvos šaulių sąjunga įsigijo kompiuterinius simuliatorius, skirtus apmokyti būsimus FPV (angl. First Person View) dronų operatorius. Per sausio mėnesį 40 […]

21 sausio, 2025

„Nuo 2024-ųjų sausio iki rugsėjo skaudžiausia rajono švietimo problema buvo klausimas, ar visos šešios mūsų gimnazijos suformuos vienuoliktas klases. Susitikinėjome […]

ŠMSM nuotr.
16 sausio, 2025

Sausio 14 d. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje lankėsi Europos branduolinių tyrimų organizacijos (CERN) atstovai Christoph Schaefer ir Maxim Titov. […]

13 sausio, 2025

Šiaulių rajone esančiame įmonės „Toksika“ atliekų sandėlyje pirmadienį kilo gaisras, pranešė Bendrasis pagalbos centras. Pasak jo, informacijos apie gaisrą skubios pagalbos […]

10 sausio, 2025

1991-ųjų Sausio įvykių metu daugelis jautėsi privalą būti Vilniuje prie Seimo ar Televizijos bokšto, esantys Kaune važiavo budėti į Sitkūnus […]

7 sausio, 2025

VILNIUS TECH Lietuvos jūreivystės akademijoje (LJA) pradedama vystyti šalyje visiškai nauja povandeninės robotikos sritis, atversianti plačias galimybes jūrinės pramonės, energetikos […]