Meninė akcija ,,Laukinės sienos“ / ,,Baltic Wild Walls Zarasai 2022“
2022 m. rugpjūčio 13-16 d. Zarasuose įvyko VDA studentų ir absolventų inicijuota meninė akcija ,,Laukinės sienos“ / ,,Baltic Wild Walls Zarasai 2022“. Renginio organizatorius VDA UNESCO kultūros vadybos ir politikos katedros absolventas Žilvinas Danys.
„Baltic Wild Walls“ (,,WW“) kūrybinei platformai įprasta pasirinkti ypatingas vietas su apleistais pastatais, kuriuos galima naujai įprasminti stiprinant vietovės patrauklumą gamtinėje-urbanistinėje aplinkoje” – sako Ž. Danys. Pasirinktoje patrauklioje vietovėje Zarasų miesto centre, praeinamame kieme, kurį nesunkiai gali aplankyti visi besidomintys, ant aukšto paežerės kranto prie didelio sovietinio mūro garažo (E. Pliaterytės skersgatvis 5 E) jaunimas įdomiai leido laisvalaikį – ne tik jį ištapė, bet ir klausėsi muzikos, rengė vakarėlį, šoko ir grojo. Geranoriški buvo ir vietos kaimynai – džiaugėsi ir palaikė meninę akciją.
Šių metų sienų tapybos kūrinys skirtas Zarasų sporto ir rekreacijos temai. Vienas ryškiausių motyvų – užrašas ,,Zarasai” dengia ir jungia abi kampines didelio sovietinio mūro garažo sienas taip, kad, žvelgiant iš toliau, susidaro vientisos sienos optinė iliuzija ir namo kampas tarsi išnyksta. Pirmoji užrašo raidė perauga į elnio galvą, primenančią Zarasų miesto herbą – elniažuvę. Gatvės tapybos darbe vyrauja sporto įvaizdžiai: ties ,,Zarasų“ užrašo pradžia stovi kurortinio miesto tinklinio klubo mergina, o prie jo pabaigos – ant bangų čiuožiantys vandenlentininkas ir jautis. ,,Gatvės mene labai svarbu, kad tapomi įvaizdžiai būtų ryškūs ir pastebimi“, – aiškina Ž. Danys. Rožiniame fone ryškėjančių žydrų raidžių psichodelinis kontrastas šį pastatą dabar išsiskiria namų ir medžių margumyne, žvelgiant net iš vandenlenčių parko tolumos.
Apie pasirinktąjį gatvės meno stilių Ž. Danys aiškina: „WW“ kūrybinėje platformoje visada dalyvauja Lietuvos ir pasaulinės ,,graffiti” bendruomenės atstovai, todėl visuose mūsų kūriniuose galima įžvelgti šios subkultūros pradą ir atitinkamą aštresnį stilių. Šiais laikais Lietuvoje gausėja legalios sienų tapybos darbų, kopijuojančių ar imituojančių gatvės meno ,,graffiti“ stilistiką. Tačiau legali arba užsakomoji sienų tapybą neretai tampa perdėm dekoratyvi, plakatiška. Aš remiuosi nuostata jog tapybą purškiamais dažais ant sienų viešose erdvėse neturi tapti tik pataikaujančia gatvės meno imitacija. Todėl, priešingai tokiai ,,meinstryminei“ sienų tapybai, mūsų menininkų bendruomenės esminis siekis yra savaip puoselėti ,,graffiti“ tradiciją, neatitrūkstant nuo šios subkultūros šaknų, stiliaus ir pasaulėjautos“.
Ž. Danys prisipažįsta, kad jis nuoširdžiai organizuoja tokias socialinio meno akcijas, apjungiančias meną ir gyvenimą. Jo teigimu, „WW“ platformoje susipažįsta žmonės, tai daugiau nei renginys – tai gyvenimas, kiekvienais metais suburiama kūrybinė bendruomenė, vieni kūrėjai išeina, kiti lieka ir ateina nauji. Šiais metais susibūrė VDA įvietinto meno specialybės studentai ir kiti jaunieji menininkai, Zarasų Fausto Latėno meno mokyklos moksleiviai, ,,Green Ride” bendruomenės skeiteriai, jaunimo organizacija „Jaunimas Zarasams“, taip pat į „WW Zarasai 2022“ atvyko „WW“ fanai iš Utenos ir Antazavės.
Džiugu, kad Zarasų krašto verslininkai skatina jaunuosius menininkus, už jų skiriamą paramą perkami dažai ir kitos priemonės. Renginio vadovas Ž. Danys yra dėkingas meninės akcijos rėmėjams – vandenlenčių parkui ,,Wake Inn Zarasai“, kooperatyvui ,,Sartų laukų jautiena”, „UAB“ Langaza, taip pat partneriui Zarasų kultūros centrui. Jis aiškina: ,,Kaip organizatorius labai norėčiau, kad ir menininkai, ir rėmėjai suprastų, jog mes remiame vieni kitus ir tik dėl to tokia socialinė plaltforma gali gyvuoti. „WW“ yra profesionalių jaunųjų menininkų, subkultūros atstovų ir alternatyvaus jaunimo sambūris, kuris yra atviras ir prieinamas visiems. ,,Laukinės sienos“ / ,,Baltic Wild Walls“ bendruomenė keliauja per įvarius Lietuvos miestus ir ieško dialogo su įvairiausiomis vyriausybinėmis ir nevyriausybinėmis organizacijomis, verslininkais, privačiais asmenimis, siekdama alternatyvaus socialinio meno centrais paversti dar neatrastas teritorijas ir jų statinius“.