19 kovo, 2018
Žaneta Skersytė

Miuziklo „Čikaga“ režisierė R.Bunikytė: kūrybos egzamine nėra antrojo šanso…

John Kander muzika ir garsaus solisto dainininko Virginijaus Pupšio versti tekstai, kurie kaip „šaudanti energija“ iššaukia kino vaizdą. Tekstas ir muzika atgyja didžiulėje scenos erdvėje, vaizdą kuria pagal pasaulinę praktiką atrinkti atlikėjai. Žiūrovas „inspiruojamas“ susimąstyti apie mūsų gyvenimo kasdienybę – bandymas save „parduoti“ populiariomis priemonėmis, susikurti savitą didesnį ar mažesnį šou. Tai miuziklas „Čikaga“…

R.Bunikytė, kaip režisierė kartu su gausia kūrybine grupe, nominuota „Padėkos kaukei“ už vertikalaus šokio projektą „Kalbantis bokštas“. Miuziklas „Čikaga“ pasižymi gabiausiais kūrėjais bei sulaukė įvertinimo šalies mastu: scenografė Renata Valčik už įspūdingą scenografiją,  Eugenijus Sabaliauskas už šviesų dizainą miuziklui „Čikaga“ nominuoti „Auksiniam scenos kryžiui“.

Tai tik dalis Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro režisierės Rūtos Bunikytės kūrybos ir gyvenimo unisono: spektaklių „egzaminus“ ji stengiasi išlaikyti tik aukščiausiais balais, tačiau lygiai tiek pat dėmesio skiria ir laisvalaikio atsipalaidavimui. Gyvenimas pagal maksimalią programą.

-Kaip Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre gimė miuziklas „Čikaga“?

-Miuziklo „Čikaga“ atsiradimas Klaipėdoje turėjo ilgą svarstymų kelią. Buvęs Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovas Jonas Sakalauskas pasiūlė man pagalvoti apie miuziklo pastatymą bendradarbiaujant su pasaulinio lygio miuziklo žanro specialistu Derek Barnes. Tada vyko derybos koks miuziklas būtų aktualus Lietuvos žiūrovui. Kokios miuziklo dėka labiausiai galėtume tobulėti patys, turėdami tokį aukšto lygio specialistą kaip Derek Barnes. Po ilgų svarstymų, vadybinės ir meninės-kūrybinės komandos sprendimu nutarta, jog tai miuziklas “Čikaga”. Visi sutarėme, kad mūsų išsikeltiems tikslams ir šiam etapui tai – geriausias pasirinkimas.

-Miuziklas „Čikaga“ brangiausias kada nors Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre pastatytas spektaklis. Ar išskirtinis spektaklio biudžetas leido išsirinkti ir išskirtinius atlikėjus?

-Kad miuziklas “Čikaga” taps brangiausiu spektakliu, jį kurdami nežinojome ir ne toks buvo mūsų tikslas. Galvodami apie pastatymą mes rėmėmės menine puse – tema, idėja. Gvildenome kokia menine raiška pasiekti šiandienos žiūrovą arenos erdvėje. Turbūt nei vienas menininkas nepradeda pastatymų su uždaviniu sau – pastatyti brangiausią spektaklį. Ne pinigai lemia geras ar blogas pastatymas, tačiau jie leidžia rinktis brangesnes priemones.

Atlikėjams buvo sudarytos vienodos sąlygos. Tiek mūsų teatro solistams, tiek kviestiniams solistams vyko bendra atranka į miuziklą, kurią sudarė keli etapai. Tokia profesionali pasaulinė praktika, kurią šįkart taikėme ir Klaipėdos pastatymui. “Čikagos” pastatymu nuo pirmosios darbo dienos iki premjeros siekėme elgtis taip, kaip daroma miuziklą puoselėjančiose šalyse. Tad tobulėjome visose srityse. Neturėjome išankstinių nuostatų kas turi atlikti kurį nors vaidmenį ir specialaus kvietimo į nesiuntėme nei vienam artistui. Galutinis rezultatas pasiektas kruopščios atrankos, didelio darbo ir pasitikėjimo dėka.

-„Čikaga“ antras ilgiausiai rodomas miuziklas Brodvėjaus istorijoje. Beje, apdovanotas šešiais „Tony“, dviem „Olivier“ bei „Grammy“ apdovanojimais. Ar šie titulai jus, kaip režisierę, įpareigoja? Kiek lieka laisvės improvizacijai?

-Tiesą pasakius šie visi titulai manęs niekaip neveikia. Vėlgi, ne peržengti kažkokį meninį lygį ar išsikalti sau auksinę lentelę buvo mūsų tikslas. Visada siekiu išpildyti savo „matymą“ arba viziją maksimaliai. Jei skaitydama ir klausydama pasiūlyto pastatymo medžiagos nepamatau savito vaizdinio – nesiimu šio darbo. Kiekvienas pastatymas man – savo vizijos įgyvendinimas. Juk žinutę turiu siųsti aš ir pasakoti ją taip, kaip aš įsivaizduoju. Todėl ankstesni mano statomų kūrinių pastatymai manęs nei įkvėpė, nei „iškvėpė“. Jie tiesiog yra savo laiku, savo erdvėje tam tikro režisieriaus nusiųsta žinutė žiūrovams. Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro miuziklo „Čikaga“ pastatymas yra autorinis visos komandos darbas. Mintis atneša J.Kander muzika ir Virginijaus Pupšio versti tekstai, kurie kaip „šaudanti energija“ manyje iššaukia kino vaizdą. Tekstas ir muzika puikios komandos: scenografės Renatos Valčik, šviesų dailininko Eugenijaus Sabaliausko, choreografės Ingos Briazkalovaitės, kostiumų dailininkų Dan Zinkevič ir Kristinos Valančiūtės dėka atgyja scenos erdvėje. Tai mano „vaizdo kelias“, kurį inspiruoja medžiaga, kūrybinė komanda ir idėja.

Taip, mačiau “Čikagos” pastatymus įvairiuose teatruose, kine, tačiau džiaugiausi, kad mūsų gauta licenzija  provokavo autoriniams ieškojimams. Būtent tokią kūrybą aš labiausiai ir vertinu.

-Miuziklas „Čikaga“ satyriškai žvelgia į „teisingumo“ sąvoką, po kuria šio „teatro žaidėjai“ patys savaime tampa šou egzistencijos įkaitais. Gal „Čikagą“ ir mūsų spėjamus meno pasaulio užkulisius galima kažkuria prasme sugretinti – „bet kokios priemonės pateisinamos kelyje į šlovę“?

-“Čikagoje” merginos pačios planuotai perka, parduoda, puola, krenta ir tai tiesioginis jų pasirinkimas… Miuzikle jos pačios įrodo, kad “bet kokios priemonės pateisinamos kelyje į šlovę”. Tačiau aš kviečiu žiūrovą atsakyti sau į klausimą: “ar tai pateisinama ?”…

-Ar arši konkurencija tarp šalies ar Klaipėdos režisierių?

-Aš gyvenu ne intrigų, kalbų, o darbo pasaulyje. Mano dienotvarkėje nėra laiko melui, apkalboms, piktdžiugai ar pan. Kiekvienoje minutėje stengiuosi išgyventi savo dienos maksimumą. Jei tai laisvalaikis – jis turi būti įsimintinas ir maksimalus, jei tai darbas – jis turi būti persmelktas idėjos realizavimo ir pasąmonės bei vaizduotės darbo. Jei tai įkvėpimo laikas – jis niekada neturi būti nukreiptas į destruktyvią energiją, kuri provokuos ne siekimą papildyti žinias ar erdvės analizę, o paviršutinišką neigimą. Tad aš nejaučiu konkurencijos ar specialiai iššauktų neigiamų veiksmų. Gal todėl, kad pati to nedarau ir tiesiog stengiuosi nedalyvauti panašiuose „žaidimuose“. Visada sakiau, kad kiekvienas režisūrinis darbas yra tavo egzaminas, kurį privalai išlaikyti geriausiu pažymiu, antraip tai bus paskutinis kartas. Tad susikoncentruok į savo darbą ir dirbk.

-Miuziklo „Čikaga“ muzikos vadovas ir pagrindinis dirigentas – garsus vokalo specialistas, profesorius iš Didžiosios Britanijos Derekas Barnesas. Ar skiriasi darbo specifika su lietuvaičiais ir užsieniečiais? Kaip sekėsi bendradarbiauti su D.Barnesu?

-Darbo specifika greičiau skiriasi tarp profesionalų, mėgėjų ir pradedančiųjų specialistų. Taigi Derek Barnes yra absoliutus savo srities profesionalas, kurio negaliu lyginti su niekuo, nes nesu turėjusi darbo patirties su panašaus lygio profesionalu. Jis yra mokytojas, sielos draugas, kūrybos iniciatorius. Žmogus, kuris viso pastatymo metu skatino mane neatsisakyti savo vizijos, kad ir kokie sunkumai užkluptų. Jo dėka teko susipažinti su profesionaliu požiūriu į miuziklo medžiagą, formos, stiliaus ypatybes. Miuziklo „Čikaga“ pastatymas man tapo kruopščiu šio žanro pažinimo universitetu, paremtu pasaulinėmis žiniomis. Tarp manęs ir D.Barnes yra milžiniškas patirties skirtumų barjeras, bet tai niekada netapo neigiamu veiksniu. Nesu sutikusi labiau inspiruojančios asmenybės kūrybiniame kelyje nei Derek Barnes. Net nepavadinčiau mūsų bendradarbiavimo darbu, tai greičiau unikalus kūrybinis unisonas.

-Yra manančių, kad miuziklai mažiau verti dėmesio nei opera, operetė…

-Tokių kategoriškų nuomonių jau seniai nesu girdėjusi, bet jei atsiranda…. Pasiūlyčiau pasidomėti pastatymu prieš ateinant, kad po to nesijausti apgautam. Menas yra žavus tuo, kad jis savo žanrų gausumu ir medžiagos išskirtinumu gali žiūrovui pasiūlyti kalbėtis įvairiomis temomis bei įvairiomis formomis. Žiūrovui belieka paklausti savęs: “kokia tema šiandien noriu pamastyti”. Tada belieka kryptingai pasirinkti. Jei pasidomėtume miuziklo žanro istorija, suprastumėte, jog tai seniai nėra vien pramoga. Miuziklas – aukšto lygio muzikinis žanras, galintis kalbėti apie žmogaus psichologinius sutrikimus, visuomenės nelygybę, amžinas vertybes per istorinių asmenybių gyvenimo vingius. Nuvertinti ar idealizuoti meninį žanrą pamačius vieną pastatymą nevertėtų, tai gali kalbėti apie mūsų išprusimo stoką. Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro pastatymas “Čikaga” yra karštos populiarumo dvikovos miuziklas. Čia gyvenimą bandoma „parduoti“ populiariomis priemonėmis, versti jį savo vardo šou. O šou reikalingi gražūs rūbai, puikus apšvietimas, gera muzika ir daug šokėjų. Visa tai ir pamatysite miuzikle “Čikaga”.

-Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre sukūrėte teatralizuotą koncertą „The Beatles show“, miuziklą „Boni ir Klaidas“, kaip režisieriaus asistentė dirbote miuzikluose „Šounuolynas“ ir „Kaip prasisukti versle be didelio vargo“, kaip pasirodymų režisierė dirbote LRT projekte „Delfinai ir žvaigždės“, esate du kartus nominuota „Padėkos kaukei“ ir t.t. . Kuriais projektais didžiuojatės labiausiai, kurie jus tobulino kaip kūrėją?

-Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre esu sukūrusi ir daugiau pastatymų, kurie mane tobulino kaip kūrėją. Visus savo darbus galėčiau sudėlioti kūrybiniame procese augimo tvarka. Kiekvienas darbas buvo daromas išsikeliant sau kūrybinį iššūkį, tad kiekvienas paliko savo patirties pėdsaką. Negalėčiau išskirti vieno ar kito, nes visi tapo išskirtiniais išbandymais, kurie mane grūdino kaip kūrėją, organizatorių, diplomatą, menininką. Esu dėkinga galimybėms ir jas suteikusiems žmonėms.

-„Žvaigždžių liga“… Ar teko jums tai patirti?

-Tikiuosi dar ilgai nepažinsiu šio populiaraus žanro… (juokiasi).

-Dauguma jaunų žmonių iš savo profesijos tikisi ne tik pasitenkinimo mėgstama veikla, bet ir finansinės nepriklausomybės… O jūs?

-Pirmiausia ko tikiuosi iš savo profesijos – tai maksimalios savirealizacijos. Šis tikslas suteikia visapusišką mano poreikių patenkinimą. Jei esi savo profesijos maksimalistas, išpildysi visus savo norus.

-Mėgstamiausias kino filmas/spektaklis, režisūrinis sprendimas… Kas jums šioje srityje neformalūs lyderiai, į ką lygiuojatės?

-Mėgstamiausi… Labiausiai prisimenu tuos, kurie pirmieji suteikė vienokį ar kitokį teigiamą meninį  šoką. Oskaro Koršunovo spektaklis pagal V.Šekspyrą “Vasarvidžio nakties sapnas”,  teatro režisieriaus-scenografo Krystian Lupa darbai, režisierius Edward Gordon Craig,  Quentin Tarantino, Lars von Trier, Michelangelo Antonioni filmai.

-Šeima, hobi… Kaip atsipalaiduojate po darbų?

-Man patinka aktyvus laisvalaikis: kelionės, sportas. Geriausias atsipalaidavimas – pajungti kitą, ne darbui skirtą, smegenų sritį gyvenimui. Keliu sau asmenius gyvenimo iššūkius ir taip labiau pažįstu savo galimybes. Tai yra pati geriausia laisvalaikio forma man.


21 lapkričio, 2024

Europos Parlamento įsteigto Kalėdinių miestų tinklo rengiamuose apdovanojimuose Vilnius tituluotas Europos Kalėdų sostine 2025. Sprendimą priėmusi tarptautinė apdovanojimų komisija išskyrė […]

21 lapkričio, 2024

Antradienį Druskininkų savivaldybės vadovai susitiko su Vilniaus alėjoje 1987 metais pastatytų ir neatsiejama Druskininkų dalimi tapusių skulptūrų autoriais broliais Jonu […]

Turnyro nugalėtojai ringaudiškiai
20 lapkričio, 2024

Lapkričio 20 dieną Ringaudų bendruomenės daugiafunkcėje sporto aikštelėje įvyko futbolo turnyras, skirtas laimėti Ringdaudų seniūnės įsteigtai taurei ir prizams laimėti. […]

20 lapkričio, 2024

Kavos mėgėjams, norintiems mėgautis šviežia ir skania kava namuose, tinkamo kavos aparato pasirinkimas gali būti sudėtingas. Rinkoje yra daug įvairių […]

20 lapkričio, 2024

2026-aisiais ruošiantis pažymėti Lietuvos Helsinkio grupės, Lietuvos radijo bei Žemaičių vyskupo Motiejaus Valančiaus metus, trečiadienį Vyriausybė patvirtino minėjimams skirtų renginių […]

20 lapkričio, 2024

Lapkričio 18-ąją, minint lietuvių kalbos paskelbimo valstybine dieną, Seimo lankytojų centre vyko Seimo nario Audroniaus Ažubalio inicijuota konferencija „Lietuvių kalba […]

19 lapkričio, 2024

Kultūros ministerija skyrė daugiau nei 0,5 mln. eurų Kretingos muziejaus ekspozicijai atnaujinti. Už šias lėšas rengiamasi sukurti interaktyvią parodą, skirtą […]

18 lapkričio, 2024

Kalėdos – tai metas, kai dovanos tampa universalia kalba, išreiškiančia dėmesį, meilę ir padėką. Tačiau netinkamai pasirinkta dovana gali sukelti […]

18 lapkričio, 2024

Pirmadienį Vilniuje, ant Tauro kalno, buvo pradėti Nacionalinės koncertų salės statybų darbai. Pasak kultūros ministro Simono Kairio, dabar planuojama darbų […]

17 lapkričio, 2024

Kalėdų laikotarpiui besiruošiantys didieji šalies miestai jau suplanavo, kada įžiebs švenčių simboliu tapusias miesto egles. Brangiausia kalėdinė puošmena šiemet stovės […]

16 lapkričio, 2024

Ar kada nors jaučiate, kad spaudimas darbe, nesibaigiantys terminai ar asmeniniai iššūkiai niekada nesibaigia? Jei taip, jūs nesate vieni. Lėtinis […]

Populiariausios sporto šakos Lietuvoje
15 lapkričio, 2024

Lietuvoje sportas užima ypatingą vietą – nuo vaikų iki suaugusiųjų, sportas daugeliui tampa kasdienės rutinos dalimi. Vis dėlto kai kurios […]

Adomas Kvasas su savo išdrožtu darbu „Šv. Vincentas“
14 lapkričio, 2024

„Jei nėra gyvenimo į aukštį, tai galima gyventi į plotį. Kai aplink suaktyvėja chaosas, netvarka, reikia stengtis kuo mažiau savimi […]

12 lapkričio, 2024

Antradienio popietę daugybė kauniečių tapo neeilinės kelionės liudininkais. Į Vienybės aikštę iš Šilainių atgabenta Kalėdų eglė. Beveik keturis dešimtmečius skaičiuojanti žaliaskarė […]

11 lapkričio, 2024

Šiemet sukanka 30 metų nuo Vytauto Didžiojo universitete (VDU) pradėtų vykdyti lietuvių diasporos istorijos tyrimų. 1994 m. lapkritį VDU buvo […]

11 lapkričio, 2024

Lietuvos kultūros sostinė šiais metais yra tarp Viliaus ir Kauno įsikūrę Kaišiadorys. Šiame mieste ir rajone vyko nemažai išskirtinių renginių. […]

10 lapkričio, 2024

Šią savaitę Niujorke prasidėjusiame septintajame kasmetiniame Niujorko Baltijos šalių kino festivalyje planuojamos 5 lietuvių kino premjeros – Aistės Stonytės „Mamutų […]

8 lapkričio, 2024

Panevėžio dailės galerijoje atidaryta unikali paroda „Etnografinis opartas muziejų kolekcijose“, kurioje tradicinės lietuvių tekstilės dirbiniai susijungia su Kazio Varnelio, vieno […]

Anna-Marija Adomaitytė spektaklyje „workpiece“_ Naujasis Baltijos šokis / Donato Ališausko nuotr.
8 lapkričio, 2024

Pirmąjį lapkričio savaitgalį Šveicarijoje vykusiuose prestižiniuose scenos meno apdovanojimuose lietuvių choreografė ir šokėja Anna-Marija Adomaitytė pelnė kylančios kūrėjos apdovanojimą, kurį […]

8 lapkričio, 2024

Spalio 24–26 dienomis Niujorke (JAV) pristatytas unikalus projektas „Atverk langą: Šiauliai – Niujorkas“. Per tris dienas Niujorke surengta eilė renginių, […]