7 gruodžio, 2021

Moksleivių pomėgių sąrašo viršūnėje – kompiuteriniai žaidimai

Pusė skaityti nemėgstančių 10–15 metų vaikų ir jaunuolių skaitymą vertina kaip nuobodų užsiėmimą ir renkasi kitus laisvalaikio leidimo būdus. Populiariausias – kompiuteriniai žaidimai, kuriuos mėgsta didžioji dauguma minėto amžiaus moksleivių. Tokius rezultatus atskleidė Kauno, Klaipėdos ir Panevėžio apskrityse atliktas tyrimas „5–8 klasių moksleivių skaitymo įgūdžių ir socialinių santykių problematikos identifikavimas“.

Sujungs knygas ir virtualų žaidimą

Įgyvendinant projektą „Inovatyvūs Lietuvos bibliotekų skaitymo skatinimo sprendimai vaikų ir jaunimo socialinių santykių kūrimui su aplinka“, imtasi nemenko darbo – identifikuoti 10–15 m. vaikų ir jaunuolių, gyvenančių Kauno, Klaipėdos ir Panevėžio regionų savivaldybių miestuose, miesteliuose ar kaimiškose vietovėse, skaitymo įgūdžių ir socialinių santykių problematiką.

Tyrimą, kuris yra įvadinė viso projekto dalis, vykdė minėtų trijų miestų apskričių viešosios bibliotekos, bendradarbiaudamos su projekte dalyvaujančiomis regiono savivaldybių ir mokyklų bibliotekomis.

Gauti duomenys atskleidžia, kad daliai vaikų ir jaunuolių skaitymas yra prievolė. Pasitelkus moksleiviams patrauklias priemones, projekto veiklos leis populiarinti skaitymą ne tik kaip svarbią ir reikšmingą šviečiamąją veiklą, bet ir malonų laisvalaikio leidimo bei aktualių problemų sprendimo būdą.

Įgyvendinant projektą ir atsižvelgus į tyrimo rezultatus, bus sukurtas kokybiškas virtualus žaidimas, kurį įveikti padės parinkta literatūra, būsianti prieinama specialiose teminėse lentynose bibliotekose ar knygų išdavimo įrenginiuose kitose miestų erdvėse. Žaidimas, žinant jaunimo įpročius laiką leisti prie ekranų, taps ir pramoga, ir įrankiu, padėsiančiu atrasti bei patirti skaitymo džiaugsmą. 

Skaitymas kelia nuobodulį

„Įdomu, sužinau daug naujo“, – pagrindines priežastis, kodėl skaitoma, nurodė moksleiviai. Deja, apklausus 1 099 moksleivius paaiškėjo, kad tik vos daugiau nei dešimtadalis vaikų ir jaunuolių labai mėgsta skaityti. Nemaža dalis jų teigė, kad skaityti patinka šiek tiek. 

Beveik pusė (44 proc.) apklaustųjų nurodė, kad jiems skaityti nelabai patinka arba jie to visai nemėgsta.

Priežasčių – nemažai: moksleiviai mano, kad yra įdomesnių veikų, skaitymas jiems kelia nuobodulį, nuo knygų juos atgraso suaugusiųjų nurodymai ar tiesiog nepavyksta rasti įdomios knygos.

Šie rezultatai leidžia daryti prielaidą, kad perdėta suaugusių kontrolė ir stipriai išreikšta prievolė skaityti gali veikti kaip vaikus ir jaunuolius skaityti knygas su pasimėgavimu demotyvuojantis veiksnys.

Patinka nuotykiai ir linksmi herojai

Atlikta apklausa atskleidė, kad 10–15 m. vaikus ir jaunuolius labiausiai domino knygos, kuriose daug nuotykių ir įvykių, linksmų bei juokingų nutikimų, pamokančių dalykų, istorinių žinių. Moksleiviai žavisi personažais, kurie yra juokingi, linksmi, stiprūs, protingi, turintys supergalių ir teisingi. 

Nenuostabu, kad į apklaustųjų mėgstamiausių knygų penketuką patenka J. K. Rowling „Haris Poteris“, JeffoKinney „Nevykėlio dienoraštis“, Tomo Dirgėlos „Tomas ir Domas“, Antoine‘o de SaintExupery „Mažasis princas“ ir Astridos Lindgren „Pepė Ilgakojinė“.

Dominuoja veiklos prie ekranų

Uždavus klausimą apie geriausius būdus leisti laisvalaikį, moksleiviai paminėjo, kad labiausiai mėgsta žaisti kompiuteriu ar telefonu, žiūrėti filmus, filmukus, žaisti su draugais, klausytis muzikos, važinėja dviračiu, paspirtuku ar riedlente.

Į populiariausių veiklų sąrašą knygos nepatenka. Jų nėra ir vaikus bei jaunuolius dominančių temų sąraše. Jį, susisteminus tyrimo duomenis, sudaro kompiuteriniai žaidimai, kelionės, gamta ar augalai bei gyvūnai, muzika, kosmosas, nuotykiai, juokeliai ir išdaigos, fantastika ir magija.

Veikiausiai didelės nuostabos neturėtų sukelti ir atsakymai į klausimą „Ar žaidžiate kompiuterinius žaidimus“. Didžioji dauguma – net 88 proc. apklaustųjų – pasisakė teigiamai ir nurodė dažniausiai laiką leidžiantys su„Minecraft“ ir „Roblox“.

Kompiuterinius žaidimus žaidžia, juos aptaria ir nemažai „YouTube“ platformos turinio kūrėjų. Susumavus rezultatus paaiškėjo, kad populiariausių vaizdo tinklaraštininkų trejetuke – MrBegėdis, Edvisss, Akva.

Skaityti mėgstantys vaikai ir jaunuoliai kur kas dažniau manė, kad turbūt žaistų žaidimą, kurio dalis užduočių būtų susiję su skaitymu, nei to daryti nemėgstantieji.

Kompiuterinių žaidimų patirtys ir sukeliamos emocijos

Vertinant vaikų ir jaunuolių elgseną, susijusią su kompiuteriniais žaidimais, paaiškėjo, kad beveik pusė apklaustųjų atkakliai siekia įveikti sunkumus, kylančius žaidžiant. 

Kiti elgiasi kiek nuosaikiau – virš 40 proc. pamėgina įveikti sunkumus kelis kartus, o kai nepasiseka, nustoja tai daryti. Kiek daugiau nei dešimtadalis iškart liaujasi žaisti.

Apklausa parodė, kad 38 proc. apklaustųjų dėl patirtų nesėkmių nesisieloja. Kiek daugiau nei penktadalis teigė, kad, pralaimėję kompiuterinį žaidimą, jaučiasi gerai.

Vis dėlto nemažai vaikų ir jaunuolių, patyrę nesėkmę žaisdami, susierzina, supyksta ar nuliūsta. Penktadalis kritikuoja save, dešimtadalis kaltina aplinkinius. Labai stiprius neigiamus jausmus patiria 4–9 proc. vaikų ir jaunuolių.

Rūpi įvairios asmeninės ir visuomeninės problemos

Paklausti, kokias problemas jei galėtų, norėtų spręsti, moksleiviai pirmiausia akcentavo tarpusavio santykių ir mokymosi keblumus. Jaunuolius jaudina patiriamos ar matomos patyčios, svarbiais įvardijami draugystės, meilės ryšiai. Nemažai spręstinų problemų jaunuoliai mato šeimoje – pavyzdžiui, nesusikalbėjimas su tėvais, sudėtingi santykiai su broliais ir seserimis, tėvų barniai ar smurtas.

Vaikai ir jaunuoliai, anot apklausos rezultatų, norėtų spręsti ir savo savivertės problemas, susijusias su mokymosi procesu.

Nemažai moksleivių mano, kad turėtų geriau mokytis, dažnai suvokia save kaip kažko negebančius, susiduria su per dideliu mokymosi krūviu Savo žinių trūkumą apklausos dalyviai tiesiogiai sieja su nepakankamai gerais mokymosi rezultatais.

Tai gali rodyti, kad egzistuojanti mokymosi vertinimo sistema ir dideli lūkesčiai rezultatams gali neigiamai veikti vaikų ir jaunuolių savivertę bei motyvaciją mokytis.

Tikimasi, kad sukurtas virtualus žaidimas paskatins jaunuolius žaidžiant atrasti ir jiems aktualias knygas bei mokys įveikti psichologinius bei kitus jų amžiaus tarpsniui būdingus sunkumus.


LSU nuotr.
15 kovo, 2025

Lietuvos sporto universitetas (LSU) naujausiame Šanchajaus sporto mokslo institucijų reitinge (angl. Shanghai Ranking’s Global Ranking of Sport Science Schools and […]

12 kovo, 2025

Penktadienį Kaune, pasibaigus švietimo forumui „Švietimo kodas“, surengtoje ceremonijoje išdalinti penktieji „Metų mokytojo“ apdovanojimai. Naujienų portalo Lrytas rengiamų apdovanojimų metu […]

12 kovo, 2025

Trečiadienį Vyriausybė priėmė nutarimą, kuriuo nuo šių metų rugsėjo šalies regionuose veikiančiose gimnazijose trečias ir ketvirtas klases bus leidžiama formuoti […]

11 kovo, 2025

Antradienį minint 35-ąsias Nepriklausomybės atkūrimo metines, Vilniaus Universiteto (VU) Filologijos fakulteto dėstytojai dr. Ernestai Kazakėnaitei įteikta Valstybės Nepriklausomybės stipendija.  E. Kazakėnaitei paskirti […]

4 kovo, 2025

Universitetas „Vilnius Tech“ gavo 669 tūkst. eurų finansavimą Lietuvos kibernetinio saugumo specialistų ugdymui, kurį skiria tarptautinės technologijų korporacijos „Google“ įsteigta […]

3 kovo, 2025

Šiandien startuoja Telšių Karolinos Praniauskaitės viešosios bibliotekos Vaikų ir jaunimo aptarnavimo skyriaus skaitymo skatinimo iniciatyva „Biblioteka arčiau vaikų“. Skaitymo džiaugsmas […]

27 vasario, 2025

Vilniuje, Pilaitės mikrorajone duris atveria vienas moderniausių lopšelis-darželis „Vydūnėlis”, turintis baseiną ir pasižymintis išskirtiniais sprendiniais dar efektyvesniam vaikų ugdymui, jų […]

24 vasario, 2025

Vilniaus universitetas ir Šiaulių rajono savivaldybė pasirašė bendradarbiavimo sutartį dėl vardinės Romualdo Ozolo stipendijos įsteigimo. Stipendijos tikslas – skatinti Universiteto pirmosios ir antrosios pakopos studijų studentus, […]

15 vasario, 2025

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda ir pirmoji ponia Diana Nausėdienė šeštadienį Vokietijoje lankėsi Vasario 16-osios gimnazijoje Hiutenfelde. Tai – vienintelė […]

14 vasario, 2025

Vyriausybei užsimojus švelninti esamą reikalavimą ir leisti formuoti vienuoliktokų klases nuo 12-os moksleivių, Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) prezidentas Audrius Klišonis tikina – dėl šių sprendimų kylančią […]

12 vasario, 2025

Kėdainių mokyklose trūksta apie 14 tūkst. vadovėlių. Nors jų įsigijimui lėšų pakanka, tačiau įsigyti jų neįmanoma dėl stringančios leidybos, skelbia […]

6 vasario, 2025

Kauno švietimo inovacijų centras tęsia unikalią tradiciją – renka ir apdovanoja ryškiausias metų švietimo asmenybes. Trečiadienį progresyviausiems pedagogams nusilenkta kino […]

6 vasario, 2025

Paskirstytos Lietuvos valstybės biudžeto lėšos užsienio lituanistinėms mokykloms. Lietuvos finansinę paramą šiemet gauna 124 lituanistinio švietimo mokyklos, kuriose mokosi daugiau […]

Petro Skargos toga ir biretas VU 350 metų jubiliejaus parodoje Pranciškaus Smuglevičiaus salėje / Fot. J. Bulhak. LNM
6 vasario, 2025

Du Lietuvos muziejai praėjusių metų pabaigoje sulaukė ypatingos dovanos: atlikus tyrimus buvo įrodyta, kad Lietuvos nacionaliniame dailės muziejuje saugoma pelerina […]

3 vasario, 2025

Šiandien Ministras Pirmininkas Gintautas Paluckas susitiko su Lietuvos moksleivių robotikos bendruomene, jungiančia beveik 50 komandų, kurias sudaro įvairaus amžiaus ir […]

31 sausio, 2025

Netolimoje perspektyvoje Klaipėdos rajone planuojama statyti tris naujas ugdymo įstaigas. Skaičiuojama, kad jose atsiras papildomos 330 vietų rajono vaikams.  Kaip […]

29 sausio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybės nuosavybėn Vyriausybė nutarė perduoti iki šiol Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) patikėjimo teise valdytą ilgalaikį materialųjį turtą – […]

28 sausio, 2025

Antradienį pasirašyta Lietuvos ir Bostone įsikūrusio Masačusetso technologijos instituto (MIT) bendradarbiavimo sutartis. Kaip ceremonijos metu teigė prezidentas Gitanas Nausėda, ši […]

VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos institutas
23 sausio, 2025

2025-uosius Seimui paskelbus lėktuvo ANBO („Antanas Nori Būti Ore“ akronimas) ir Lietuvos aviacijos kūrėjų metais, VILNIUS TECH Antano Gustaičio aviacijos institutas […]

22 sausio, 2025

Lietuvos šaulių sąjunga įsigijo kompiuterinius simuliatorius, skirtus apmokyti būsimus FPV (angl. First Person View) dronų operatorius. Per sausio mėnesį 40 […]

Regionų naujienos