Mokslo metai baigėsi – mokslo metai pasideda
Birželio 2 d., nuskambėjus skambučiui iš paskutinės pamokos, mokykloje nutilo mokinių šurmulys, bet mokytojų darbas tęsiasi: reikia ne tik sutvarkyti pasibaigusių mokslo metų ataskaitas, bet ir pagalvoti, kad vėl greitai ateis Rugsėjo 1-oji.
Alytaus miesto lietuvių kalbos mokytojų metodinės grupės pirmininkė Dalia Dabušinskienė birželio 9 d. pakvietė Alytaus miesto ir rajono mokyklų lituanistes į Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto darbuotojų vedamą seminarą „Lietuvių literatūra mokykloje: naujų vadovėlių galimybės atverti mokiniams tautosaką, klasiką, modernybę“. Seminare lietuvių kalbos ir literatūros mokytojams buvo pateiktos praktinės rekomendacijos, kaip globaliame pasaulyje atverti mokiniams nacionalinę literatūrą ir kultūrą, analizuojami konkretūs pavyzdžiai, padėsiantys įgyvendinti naująją Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąją programą.
Pirmojoje seminaro dalyje doc. dr. Darius Kuolys, Vilniaus universiteto docentas, Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto vyresnysis mokslo darbuotojas, supažindino su įtraukiais mitologijos, tautosakos, literatūros klasikos tekstų aktualizavimo būdais, naujomis tradicijos ir šiuolaikinės literatūros interpretacijos galimybėmis, atsižvelgiant į jauno žmogaus savikūros poreikius. Kiekvienas mokytojas, išklausęs lektoriaus įžvalgas, atrado sau ir savo klasei tinkančius darbo būdus ir metodus. Per kavos pertraukėlę galėjome pavartyti dar dažais kvepiančius 5, 7, 9 klasių literatūros vadovėlius, susipažinti su tekstais, užduotimis ir klausimais, užduoti rūpimis klausimus lektoriams, vadovėlių autoriams.
Antroji dalis sukėlė didžiausią susidomėjimą tarp lituanistų, nes Dalia Dabušinskienė, Alytaus Šaltinių pagrindinės mokyklos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja metodininkė, Jurga Dzikaitė, Vilniaus tarptautinės mokyklos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja metodininkė, bei Dainora Eigminienė, Vilniaus Šv. Kristoforo gimnazijos mokytoja ekspertė, pristatė ir nagrinėjo konkrečius būdus, kaip literatūros pamokose panaudoti vaizdinę medžiagą, nuorodas į įvairius kultūros šaltinius ir medijas, atverti tekstų kultūrinius kontekstus, skatinti atidų teksto skaitymą ir kritinį mąstymą, sieti literatūros skaitymą su savikūros siekiais, diferencijuoti ugdymo turinį remiantis vadovėlio medžiaga.
Šešios seminaro valandos neprailgo niekam. Daugybė praktinių patarimų bei Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto darbuotojų ir vadovėlių autorių pažadas, kad iki naujųjų mokslo metų mokyklas turėtų pasiekti literatūros vadovėliai 6, 8, 10 klasėms, ne tik nuramino mokytojus, kad kitų mokslo metų nepradėsime baimės ir nerimo kupinomis akimis, bet ir galėsime turėti naujutėlius, įdomius, darbui pagal naująją Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąją programą skirtus vadovėlius.
Labai norėčiau padėkoti Aušrai Martišiūtei-Linartienei, Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto direktoriaus pavaduotoja mokslo reikalams, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorei, už nuoširdų bendradarbiavimą ir pagalbą rengiant šį seminarą.