3 lapkričio, 2020

Naujas ES reglamentas – auksinė proga išauginti Lietuvos BVP

Tarptautinių krovinių rinka jau po ketverių metų išgyvens didelį pokytį. Šiuo metu praktiškai visi krovinių dokumentai pateikiami popieriuje, tačiau Europos Sąjungos sprendimu, nuo 2024-ųjų rugpjūčio valstybinės institucijos privalės priimti vežėjų teikiamą informaciją skaitmeniniu būdu pagal bendrą formatą, galiosiantį visose ES šalyse.

Tai Lietuvai yra ir didžiulė galimybė, ir atsakomybė. Kaip ES reglamentas dėl elektroninės krovinių vežimo informacijos eFTI reglamentas atrodys praktikoje, kol kas dar nėra patvirtinta – valstybės ES narės gali teikti pasiūlymus dėl jo įgyvendinimo.

Todėl Lietuvos transporto skaitmenizacijos ekspertai atkreipia dėmesį, kad dabar mūsų šaliai yra ypač svarbu įsitraukti į šios tvarkos kūrimą ir gerai išanalizuoti, kokie sprendimai kurtų didžiausią vertę.

Kartu ir iššūkis, ir galimybė

„Situacija yra labai palanki ir daug žadanti. Turime Europoje beprecedentinį dėmesį skaitmenizacijai ir Žaliajam kursui. Be to, tas dėmesys pirmą kartą istorijoje yra paremtas didžiulėmis lėšomis iš „Recovery and Resilience“ fondo, – tvirtino Susisiekimo viceministras Gytis Mažeika. – Tai yra rimtas iššūkis, bet kartu su iššūkiu turime ir didelę galimybę. Mes galime ir praktiškai esame pirmieji, kurie kuria elektroninių duomenų apsikeitimo standartą.“

Specialistas atkreipė dėmesį, kad skaitmenizacijos procesus svarbu sukurti taip, kad jie veiktų ne tik šalies viduje, bet jais, kaip gerąja praktika, būtų galima pasidalinti ir su kaimyninėmis valstybėmis.

„Tam, kad užtikrintume sklandų krovinio judėjimą, reikalingas sklandus duomenų judėjimas. Iki šiol jau buvo gana neblogų sprendimų, bet reiktų, kad išliptume iš atskirų institucijų požiūrių ir teisės aktus tvirtintume galvodami ne apie vienos institucijos rėmus, bet apie visos Lietuvos, net viso regiono verslą, nes būtent įmonės šia sistema naudosis“, – akcentavo G.Mažeika.

Daug potencialo

Remiantis verslo valdymo konsultacijų bendrovės „McKinsey & Company“ tyrimo duomenimis, panaikindama skaitmeninės ekonomikos atotrūkį nuo Vakarų ir Šiaurės Europos, Lietuva iki 2025-ųjų metų galėtų padidinti savo bendrąjį vidaus produktą (BVP) 8,8 mlrd. eurų arba papildomais 1,5 procentinio punkto per metus.

Tyrimo autorių skaičiavimais, Lietuvos transporto ir logistikos sektorius yra  vidutinio skaitmeninimo lygio. Tą patį patvirtina ir „Infobalt“ šiais metais atlikta skaitmeninės ekonomikos apžvalga: tik 2% sektoriaus įmonių yra skaitmenizavusios savo resursus, įskaitant darbuotojų skaitmenines kompetencijas ir technologijų pasitelkimą vystant produktus. Tik 8,3% sektoriaus įmonių savo veikloje naudoja technologijas ir tik 3,9% naudojasi e-komercijos galimybėmis ir siūlo skaitmeninius produktus.

„Atsižvelgiant į tai, kad transporto ir logistikos sektorius Lietuvoje  generuoja 13 proc. BVP, o jo skaitmenizacijos lygis yra žemas, augti ir didinti sektoriaus efektyvumą ir kuriamą pridėtinę vertę yra didžiulis potencialas“, – sako Lietuvos informacinių ir ryšių technologijų asociacijos „Infobalt“ skaitmeninės politikos vadovė Rūta Šatrovaitė-Bulbovienė.

99 proc. duomenų – popieriuje

Transporto ir logistikos sektoriaus skaitmenizacija svarbi ekonomikai dar ir dėl šiuo metu vykstančios sparčios prekybos skaitmenizacijos ir transformacijos pramonėje. Šių sektorių klientai reikalauja kuo didesnio skaidrumo ir realaus laiko duomenų apie visą tiekimo grandinę. Todėl labiau skaitmenizuota, realaus laiko duomenimis grįsta logistika, padidintų ir Lietuvos prekybos bei pramonės tarptautinį konkurencingumą.

Žemiausias skaitmeninimo lygis šiuo metu yra kelių transporto srityje, kur remiantis ES duomenimis, 99 proc. naudojamų duomenų yra popieriniai.

„Situacija pasikeistų, jei valstybinės institucijos imtų rodyti lyderystę šioje srityje. Reikia sukurti teisines ir technines prielaidas, kurios užtikrintų saugų duomenų apsikeitimą tarp viešojo ir privataus sektoriaus. Atitinkamai integruojant ir el. autentifikacijos ir el. parašo sistemas“, – dėsto „Infobalt“ skaitmeninės politikos vadovė R.Šatrovaitė-Bulbovienė.

Nepanaudojamos žinios

Europos Komisijos skaičiavimais, duomenų skaitmenizavimas transporto srityje per 20 metų sutaupytų iki 27 mlrd. eurų, o įskaičiavus sutaupytus degalus bei į aplinką neišmestą taršą, būtų sutaupyta dar 74 mlrd. eurų.

Transporto inovacijų asociacijos valdybos pirmininkas Jurgis Adomavičius atkreipė dėmesį, kad skaitmenizuoti krovinio dokumentai išspręs dvi dideles transporto ir logistikos sektoriaus problemas.

Pirma, krovinio kelionė sutrumpės keliomis valandomis ar net para, nes šiuo metu tie patys duomenys, kaip krovinio sudėtis, vikiko registracijos duomenys, vairuotojo vardas, pavardė, sandėlių adresai ir kita yra iš naujo suvedami rankomis ir perspausdinami daugybę kartų, o susirinkti dokumentų vairuotojai priversti važinėti su vilkiku ir kroviniu tarp institucijų.

„Vien Vilniuje penktadieniais muitinės procedūras atlieka daugiau nei 1000 vilkikų. Kiekvienas iš jų nuvažiuoja apie 30 kilometrų vien tik tam, kad susitvarkytų dokumentus. Tai reiškia, kad turime 30 000 be reikalo nuvažiuotų kilometrų, o tai didina spūstis, eismo nelaimių tikimybę ir teršia aplinką“, – aiškino J.Adomavičius.

Antra, skaitmeniniai duomenys leis matyti tikslią krovinių judėjimo ststistiką ir pagal tai planuoti pasienio postų darbą, numatyti spūstis, planuoti kelių remontus, aiškiai prognozuoti surenkamus mokesčius ir t.t.

„Pagal dabartinius reikalavimus, kroviniai turi keliauti su spausdintais dokumentais. Jų dublikatus turi saugoti ir krovinio siuntėjas, ir gavėjas, ir vežėjas, ir muitinės tarpininkai. Tai yra tonos popieriaus kasmet, kur yra daugybė vertingų duomenų, bet tie duomenys nėra niekaip apdorojami. Pavyzdžiui, šiuo metu net nežinome, kiek yra krovinių yra paruošta iš Lietuvos į Estiją“, – atkreipė dėmesį ekspertas.

Sprendimo kūrimui – analitinis centras

ES reglamentas dėl elektroninės krovinių vežimo informacijos (eFTI), įpareigojantis ES valstybių  institucijas nuo 2024 m. priimti elektroninę informaciją per akredituotas platformas, šiuo metu yra pasirengimo įgyvendinti stadijoje.

„Europos Komisija iš ES valstybių narių, tarp jų Lietuvos, laukia pasiūlymų, kaip reglamentas turėtų būti įgyvendinamas t.y. kokio tipo dokumentais ir  duomenų rinkiniais turėtų būti keičiamasi tarp valstybių, kokie saugumo, duomenų patikimumo standartai užtikrinami ir kita, – tvirtino „Infobalt“ skaitmeninės politikos vadovė R. Šatrovaitė-Bulbovienė. – Lietuva turi puikią progą šiame etape perteikti EK savo patirtį įgyvendinant eCMR pilotinį projektą.“

J.Adomavičius atkreipė dėmesį, kad šiuo metu itin svarbu rasti sprendimą, kuris kurtų kuo didesnę vertę visam sektoriui. Todėl „Infobalt“ ir Transporto inovacijų asociacija kartu su partneriais įkuria Skaitmeninio transporto analitinį centrą, skirtą krovinių ir keleivių vežimo srityse diegti inovatyvias skaitmenines, taršą mažinančias technologijas. Jis bus oficialiai pristatytas lapkričio 5 dieną Transporto Inovacijų forumo metu.

„Pas mus dažniausiai pradedama kurti pagal skaudulius – kas garsiausiai reikalauja, tas yra kuriama, bet reikia pasižiūrėti plačiau, visos Lietuvos mastu. Reikia sukurti planą: gerai išsinagrinėti, kokie ES nurodymai ir reikalavimai, suprasti, kas jau padaryta ir kas aktualu. Ir tik tada reikia pradėti kurti skaitmenizacijos sistemą, kuri su mažiausiomis pastangomis atneštų daugiausiai naudos“, – aiškino jis.

Analitinis centras po vienu stogu apjungs valstybinių ir privačių transporto įmonių, universitetų, startuolių ir kitų organizacijų kompetencijas. Bus artimai bendradarbiaujama su valstybės institucijomis, teikiami siūlymai dėl transporto ir logistikos skaitmeninimo projektų, kurie palengvintų krovinių vežėjų ir keleivių judumą bei leistų vystytis aukštesnės pridėtinės vertės logistikos ir transporto verslo modeliams.

Šio centro iniciatoriai pabrėžė, kad iniciatyva yra atvira – prie jos prisijungti gali visi turintys patirties ir žinių IT bei transporto ir logistikos srityse ir norintys prisidėti idėjomis bei darbais.


9 kovo, 2025

Automobilių padangos yra vienas svarbiausių transporto priemonės elementų, užtikrinančių saugumą ir komfortą kelionės metu. Šiandien vis daugiau vairuotojų renkasi padangas […]

7 kovo, 2025

Penktadienį Vilniuje prasideda pavasario pradžią simbolizuojanti, tris dienas truksianti Kaziuko mugė. Kaip skelbia mugės organizatoriai, šių metų mugės tema – […]

7 kovo, 2025

Per pastaruosius trejus metus Birštone augantis turistų srautas ir nuosekliai plėtojama apgyvendinimo, sveikatinimo bei kita turizmo infrastruktūra atnešė džiugių permainų […]

6 kovo, 2025

Europos centrinis bankas (ECB) ketvirtadienį dar kartą sumažino palūkanų normas, kad paskatintų sunkumų kamuojamą euro zoną, tačiau leido suprasti, kad […]

EPA-ELTA nuotr.
6 kovo, 2025

1990-ųjų pradžioje buvau jaunas Tarptautinio valiutos fondo (TVF) ekonomistas pagrindiniame politikos formavimo departamente. Tuo metu vykdavau į TVF misijas Bulgarijoje, […]

2 kovo, 2025

Vizitinė kortelė – tai daugiau nei tik kontaktinė informacija ant popieriaus. Ji yra pirmasis įspūdis apie jus ir jūsų verslą, […]

28 vasario, 2025

 Gyventojams, dėl pernai vasarą kilusios elektros neturėjusiems ilgiau nei 72 valandas, tinklus prižiūrintis „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) jau išmokėjo beveik […]

26 vasario, 2025

Pirmąjį metų mėnesį bendras krovos kiekis Klaipėdos uoste, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, augo 5 proc. Anot uosto, daugiausia […]

25 vasario, 2025

Darbo užmokesčio atotrūkis tarp vyrų ir moterų Lietuvoje 2024 m. siekė 13 proc., teigia „Sodros“ Statistikos, analizės ir prognozės skyriaus […]

25 vasario, 2025

Internetinių svetainių kūrimo platforma „Wix“ Lietuvoje Vilniuje steigia naują dizaino centrą „Vilnius Design Studio“.  Kaip rašoma pranešime, naujasis Vilniaus dizaino […]

25 vasario, 2025

Renkantis tinkamas padangas automobiliui, svarbu atsižvelgti ne tik į jų dydį ir sezoniškumą, bet ir į gamintoją. Skirtingi gamintojai siūlo […]

24 vasario, 2025

Lietuvai ir kitoms Baltijos šalims kiek daugiau nei prieš dvi savaites prisijungus prie Vakarų tinklų, Vilkaviškio rajone pirmadienį pradėtos demontuoti […]

Leonardas Marcinkevičius
21 vasario, 2025

Pirmajame Vyriausybės inicijuotos Maisto tarybos posėdyje be procedūrinių diskusijų, suskubta analizuoti maisto tiekimo grandinę. Prieš užsiimant kaštų ar konkrečių prekių […]

21 vasario, 2025

Penktadienį, prieš pirmąjį naujai sukurtos Maisto tarybos posėdį, jai vadovaujantis žemės ūkio ministras Ignas Hofmanas teigia, kad siekiant rasti greito […]

Kurtuvėnų žirgynas. 2023 m. L. Bimbirienės nuotr.
20 vasario, 2025

Žemės ūkio ministerijai (ŽŪM) ketvirtadienį pranešus, kad atsistatydina abu jos deleguoti „Lietuvos žirgyno“ valdybos nariai, šios pirmininkas Juozas Rimkevičius Eltai […]

20 vasario, 2025

Pagrindinėje šalies automagistralėje Vilnius–Kaunas–Klaipėda trečiadienį atidarytas pirmasis elektromobilių įkrovimo parkas Raseinių rajone, pranešė savivaldybė. Naujajame įkrovimo parke vienu metu galės […]

19 vasario, 2025

Vyriausybė nusprendė steigti specialią komisiją biurokratijai verslo sektoriuje mažinti. Tai numatyta Vyriausybės trečiadienį priimtame nutarime. Naujoji Perteklinių reikalavimų verslui šalinimo […]

19 vasario, 2025

2025-01-24 UAB „Lerenta“ ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA) pasirašė finansavimo sutartį dėl tikslinės […]

19 vasario, 2025

Elektronikos atliekų tvarkymo įmonė „Supportive Electronic Service“ šiemet planuoja statyti naują gamyklą Širvintų rajone, praneša „Verslo žinios“.  Gamybiniai pastatai bus […]

Panevėžio centras
19 vasario, 2025

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) šiemet savivaldybių infrastruktūros projektams paskirstys daugiau kaip 16,27 mln. eurų. „Regionų stiprinimas – tai vienas […]

Regionų naujienos