Neįgaliųjų teisės: ką reikia žinoti keliaujant lėktuvu
Gruodžio 3-ioji – Tarptautinė žmonių su negalia diena, todėl Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net), veikiantis visose Europos Sąjungos šalyse, Norvegijoje ir Islandijoje, nori atkreipti dėmesį į neįgalių ir ribotos judėsenos asmenų teises keliaujant oru. Nors Europos teisė užtikrina šios vartotojų grupės teises, tačiau jie vis dar susiduria su rimtomis problemomis.
Keletas situacijų, įvykusių įvairiose Europos šalyse, dėl kurių ECC-Net gavo paklausimus ar skundus:
- Vyresnio amžiaus moteris gyvenanti Olandijoje turėjo skristi iš Amsterdamo į Sofiją. Keleivei buvo sunku nueiti didesnį atstumą, todėl atvykus į oro uostą jai buvo suteikta pagalba, tačiau darbuotojas supainiojo įlaipinimo vartus ir moteris nespėjo į skrydį.
- Oro keleivė iš Jungtinės Karalystės, serganti Krono liga, nebuvo įleista į lėktuvą, kadangi oro vežėjo atstovui ji atrodė girta.
- Vartotojas gyvenantis Austrijoje užsisakė skrydį iš Vienos į Paryžių. Su savimi keleivis turėjo jam gyvybiškai būtiną dializės aparatą, kuris buvo per didelis rankiniam bagažui. Oro linijų bendrovė atsisakė vežti medicinos įrangą nemokamai.
Pagal ES reglamentą Nr. 1107/2006 dėl neįgalių ir ribotos judėsenos asmenų teisių keliaujant oru, vartotojai turi teisę nemokamai vežtis medicinos įrangą. Be to, oro vežėjas privalo pervežti šunį pagalbininką ir judėjimo įrangą (pvz., vežimėlį), dažniausiai šios paslaugos teikiamos nemokamai. Oro uoste neįgaliam keleiviui turi būti sudarytos sąlygos iš paskirtosios atvykimo vietos nuvykti į registracijos vietą, įsėsti ir išlipti iš lėktuvo, nuvykti į paskirtąją vietą. Taip pat turi būti suteikta pagalba laiku patekti į jungiamąjį skrydį autobusu ar taksi. Prireikus padedama su bagažu.
Neįgalus arba ribotos judėsenos asmuo turi informuoti oro vežėją arba turistinės kelionės organizatorių apie savo specialiuosius poreikius likus bent 48 valandoms iki paskelbto skrydžio laiko. Jei oro uoste asmeniui nesuteikiama reikiama pagalba, vartotojas turi kreiptis į oro uostą valdančią įstaigą, oro vežėjas atsako tik už problemas, susijusias su skrydžiais, bagažu arba registracija į skrydį.
Reglamento nuostatų privalo laikytis visi Europos Sąjungoje, Islandijoje arba Norvegijoje registruoti oro uostai ir oro vežėjai. Jei oro keleiviams nepavyksta taikiai išspręsti tarpvalstybinių ginčų su oro vežėju, jie gali kreiptis nemokamos pagalbos ar patarimų į Europos vartotojų centrą.
Europos vartotojų centras Lietuvoje veikia nuo 2005 m. Centro misija – padėti spręsti problemas, kilusias Lietuvos vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Europos Sąjungos valstybėse narėse, Norvegijoje ar Islandijoje bei šių valstybių vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Lietuvoje.
Vartotojams pagalba teikiama nemokamai. Daugiau informacijos www.ecc.lt