Nemokamas nuotolinis mokymas – pagalba užsienyje vaikus auginantiems lietuviams
Kai tėvams reikia išvykti į kitą šalį, nuotolinis mokymas gali tapti tikru išsigelbėjimu, siekiant, kad jų atžalos tęstų ugdymą pagal Lietuvos bendrąsias švietimo programas. Tiesa, anot specialistų, nuotolinis mokymas populiarėja ir kitais atvejais – kai šeima ketina grįžti gyventi į Lietuvą ir nori, kad vaikas lengviau adaptuotųsi, bei siekiant išmokyti vaiką lietuvių kalbos, kai jis lanko mokyklą užsienyje.
Nuotolinis mokymas gelbėja šeimas
Siekdama padėti lietuviams užsienyje palaikyti ryšį su lietuviška švietimo sistema bei palengvinti mokinių integraciją, kai jie sugrįžta mokytis iš užsienio į Lietuvos mokyklas, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) išduoda leidimus ugdymo įstaigoms vykdyti nuotolinį mokymą. Vaikai, gyvenantys užsienyje, gali nuotoliniu būdu mokytis Lietuvoje.
Nuotolinis mokymas vykdomas dvejopai: pagal bendrąsias ŠMSM ugdymo programas, kai vaikas mokosi visų mokomųjų dalykų, ir pagal specialią lituanistinio ugdymo programą, kai pasirenkami tik lietuvių kalbos, Lietuvos istorijos ir geografijos dalykai. Šis mokslas yra nemokamas, jį finansuoja Lietuvos Respublika.
Viena iš nedaugelio visoje šalyje ir vienintelė regione Šiaulių „Sandoros“ progimnazija teikia nuotolinį mokymą užsienyje gyvenančioms lietuvių šeimoms. Mokyklos direktorius Kęstutis Šaltis atskleidžia, kokiais atvejais tėvai renkasi šį mokymosi būdą.
„Turime labai daug atvejų, kai tėvai išvyksta gyventi į užsienį ir po kurio laiko priima sprendimą grįžti į Lietuvą. Tuomet tėvai nusprendžia savo atžalas pradėti ugdyti Lietuvos mokyklose nuotoliniu būdu tam, kad vaikai susipažintų su tuo, ko mokomasi lietuviškose mokyklose. Tai – puiki adaptacija. Dažnai tėvams kyla klausimas, kuo skiriasi ugdymo programos nuotoliniu ir kontaktiniu būdu. Galiu atsakyti, kad niekuo. Programa visiškai ta pati, reikalavimai – tokie patys. Pamokos vyksta tiesioginiu būdu, išskyrus atvejus, kai vaikai gyvena šalyse, kuriose labai skiriasi laiko juostos, pavyzdžiui, Australijoje ar JAV. Tuomet vaikai žiūri filmuotą medžiagą ir atlieka paruoštas užduotis bei jungiasi į „gyvas“ nuotolines konsultacijas“, – sako mokyklos vadovas.
K. Šaltis pabrėžia, kad Šiaulių „Sandoros“ progimnazija ugdė nemažai mokinių, kurie, mokęsi nuotoliniu būdu, sėkmingai tęsia mokslus, grįžę į Lietuvą.
„Nuolat sulaukiame tėvų komentarų, kurie mums dėkoja už tam tikrus dalykus. Tai – mūsų sėkmės istorijos, kurios iliustruoja gerąją mokyklos praktiką“, – džiaugiasi mokyklos direktorius.
Nemažai šeimų, gyvenančių užsienyje ir atžalas leidžiančių į vietines mokyklas, nori papildomai vaikus ugdyti ir lietuviškoje mokykloje pagal lituanistinę programą. Tokia mokymo(si) forma apima sritis, kurių, mokydamiesi užsienio mokyklose, vaikai nesužino.
„Lituanistinio mokymo programa tėvams ir vaikams yra svarbi tuo, kad padeda palaikyti ryšį su artimaisiais, gyvenančiais Lietuvoje. Vaikams labai svarbu gebėti kalbėti gimtąja kalba ir tokiu būdu palaikyti artimus ryšius su giminėmis, ypač seneliais, kurie ne visada moka anglų, ispanų, vokiečių ar portugalų kalbas. Nuotolinis mokymas mūsų progimnazijoje eliminuoja šią spragą“, – pabrėžia Šiaulių „Sandoros“ progimnazijos direktoriaus pavaduotojas Mindaugas Malcevičius.
Mokyklos atstovų teigimu, vaikai, turintys kitos šalies pilietybę, gali gauti nemokamą nuotolinį ugdymą lietuviškose mokyklose, jeigu jų seneliai yra lietuviai. Tiesa, šiuo atveju moksleiviai gali būti ugdomi tik pagal lituanistinio modelio programą.
Visas mokymo kursas su reikalinga medžiaga mokymui(si) yra sukeltas pažangioje „G-Suite“ mokyklos „Google Classroom“ virtualioje mokymo aplinkoje. Mokymosi medžiaga, atsižvelgiant į temas, mokslo metų savaičių skaičių, yra struktūruota, suskirstyta į konkrečias pamokas ir pritaikyta mokytis nuotoliniu būdu. Pamokos nuotoliniu būdu vyksta „Google Meet“ platformoje pagal patvirtintą pamokų tvarkaraštį. Atsižvelgiant į tai, kad Šiaulių „Sandoros“ progimnazijoje nuotoliniu būdu mokosi vaikai iš viso pasaulio, sudaromos lanksčios sąlygos konsultuotis su mokytojais tvarkaraštyje nurodytu laiku.
Mama: „Visiems tėvams rekomenduoju nuotolinį mokymą“
Vilniečių Grinių šeima, auginanti tris atžalas, jau daugelį metų gyvena Jungtinėje Karalystėje. Nuotolinį mokymą Šiaulių „Sandoros“ progimnazijoje jie atrado ieškodami alternatyvos privačioms lietuviškoms mokykloms užsienyje, kurios, kaip pastebi šeima, nėra suinteresuotos nei gerais vaiko rezultatais, nei emocine sveikata.
„Kai vyriausia dukra pradėjo eiti į anglišką mokyklą, aš supratau, kad ji gali pereiti prie vienos kalbos – anglų. Kadangi mums yra svarbu, kad vaikai mokėtų lietuvių kalbą, priėmėme sprendimą mokytis lietuviškoje mokykloje. Mano dukra Šiaulių „Sandoros“ progimnazijoje pagal lituanistinę programą nuotoliniu būdu jau baigė dvi klases. Tvirtai galiu pasakyti, kad buvo verta. Mokytoja geba atrasti ryšį su vaiku, jį pagirti ir motyvuoti, be to, kiekvienam vaikui duoda individualų grįžtamąjį ryšį, o tai mažiems vaikams yra labai svarbu“, – patirtimi dalijasi Ieva Bogušaitė-Grinė.
Ji džiaugiasi, kad mokytis nuotoliu vaikui yra labai patogu. Lankstus tvarkaraštis suteikia galimybę į pamokas prisijungti rytais, sistemoje esanti medžiaga ir vadovėliai – mokytis papildomai.
„Jeigu praleidi pamoką, viską gali rasti sistemoje ir sėkmingai pasivyti bendraklasius. Mokantis privačiai, deja, tokios galimybės nėra. Visas užduotis ir nuskenuotus vadovėlius galima rasti specialioje sistemoje, todėl galima mokytis ir individualiai. Be to, jeigu vaikas nespėja kažko padaryti, gali tai atlikti savo tempu, pavyzdžiui, savaitgalį. Džiaugiuosi ir rezultatais – mano vaikas puikiai kalba ir rašo lietuviškai, viską supranta“, – pasakoja mama.
I. Bogušaitė-Grinė pabrėžia, kad mokytis lietuviškoje mokykloje patinka ir jos dukrai, todėl nuotolinį mokymą mama drąsiai rekomenduoja visoms šeimoms, gyvenančioms užsienyje: „Progimnazijos pedagogai mane maloniai nustebino ir, svarbiausia, šios pamokos be galo patinka dukrai. Vesti pamokas ir užmegzti ryšį su vaiku nuotoliniu būdu yra labai sunkus darbas, bet mano dukros mokytoja turi labai daug kantrybės – paaiškina kiekvieną smulkmeną, kur ką paspausti ir susirasti, kad tik vaikui būtų viskas aišku. Pastebiu, kad šios pamokos, be lietuvių kalbos, ugdo ir vaiko pasitikėjimą savimi, savarankiškumą, kompiuterinį raštingumą.“
Nuo šio rugsėjo ir antroji Grinių šeimos dukra pradės mokslus šioje progimnazijoje. Užsienyje gyvenantys lietuviai nori, kad vaikai, grįžę į Lietuvą, gerai jaustųsi ir galėtų palaikyti artimą ryšį su čia gyvenančiais artimaisiais.