Nuo šiol visos Vyriausybės ir jai pavaldžių įstaigų paslaugos – vienoje vietoje
Penktadienį startavo portalas „Mano vyriausybė“ – http://lrv.lt -, visuomenei tapsiantis interneto vartais, leisiančiais paprastai ir greitai surasti reikiamą informaciją apie Vyriausybės ir jos valdymo srities įstaigų veiklą, taip pat suteiksiantis galimybę susipažinti su jiems aktualiais Vyriausybės rengiamais ar jau priimtais nutarimais ir įsitraukti į jiems rūpimų sprendimų priėmimą.
„Žengtas pirmas žingsnis valstybės institucijų interneto svetainių suvienodinimo ir vieningo informacijos pateikimo link. Vienoje platformoje veiksiančios valstybės institucijų svetainės leis žmonėms paprasčiau ir greičiau surasti jiems reikiamą informaciją, o valstybės institucijų interneto svetainių, veiksiančių vienoje turinio valdymo sistemoje, palaikymas ir plėtra pareikalaus daug mažesnių kaštų nei iki šiol“, – sako Vyriausybės kancleris Alminas Mačiulis ir atkreipia dėmesį, kad paskutinį kartą Vyriausybės interneto svetainė www.lrv.lt buvo atnaujinta prieš beveik septynerius metus.
Vyriausybės kanclerio teigimu, sukūrusi portalą „Mano vyriausybė“, Lietuva įstojo į pažangiausių Europos valstybių elektroninės demokratijos srityje gretas ir toliau savo inovatyviais sprendimais sieks lyderystės Europoje ir pasaulyje. Naujajame portale realizuota galimybė valstybės institucijoms skelbti atvirus duomenis, kurie yra elektroninės demokratijos pagrindas ir sparčiai plinta tarp pažangiausių valstybių informacinių technologijų srityje.
Portalo „Mano vyriausybė“ platformoje kol kas veikia tik Vyriausybės kanceliarijos, Ministro Pirmininko ir Informacinės visuomenės plėtros komiteto (IVPK) prie Susisiekimo ministerijos interneto svetainės, taip pat paslaugų portalas E. pilietis, tačiau iki rudens šioje platformoje pradės veikti Finansų, Vidaus reikalų, Kultūros, Energetikos, Susisiekimo, Sveikatos, Ūkio, Žemės ūkio ministerijų ir Viešųjų pirkimų tarnybos interneto svetainės. Planuojama, kad iki 2017 metų pradžios į portalą įsijungs dar mažiausiai 36 valstybės institucijos.
Jau daugiau kaip dešimtmetį galioja reikalavimas valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms turėti savo interneto svetainę ir joje skelbti visą aktualią su jų veikla susijusią informaciją. Nors yra nustatyti aiškūs reikalavimai, kokia informacija ir kaip turi būti skelbiama, šioje srityje išlieka nemažai problemų – institucijos nepilnai atsižvelgia į nustatytus reikalavimus svetainių struktūrai, skelbia ne visą privalomą informaciją, laiku neatnaujinami skelbiami duomenys.
„Dėl skirtingos valstybės institucijų interneto svetainių struktūros, nevienodai pateikiamos informacijos ir jos paieškos sąsajų neturinčiose svetainėse, žmonėms neretai tenka ilgokai klaidžioti po skirtingų institucijų interneto svetaines, kol randama būtent tai, ko reikia, o tai sukelia žmonių nepasitenkinimą esama viešojo sektoriaus interneto svetainių kokybe“, – sako valstybės ir savivaldybių institucijų interneto svetainių atitikimą keltiems reikalavimams stebinčio IVPK direktoriaus pavaduotojas Rytis Kalinauskas. Pasak jo, siekiant kuo daugiau informacijos pateikti centralizuotai, vienodai ir kokybiškai buvo nuspręsta sukurti centralizuotus interneto vartus – „Mano vyriausybė“.
Portale veikia nauja E. pilietis interneto svetainė, kurioje sudarytos sąlygos žmonėms aktyviai dalyvauti vykdomosios valdžios sprendimų priėmimo procese ir esant poreikiui kreiptis į valdžios institucijas. Piliečiai galės aktyviai dalyvauti Vyriausybės inicijuojamose viešosiose konsultacijose, visuomenės nuomonės apklausose. Pasibaigus viešajai konsultacijai ar apklausai portale bus skelbiami jų rezultatai, visuomenė turės galimybę stebėti, ar piliečių pateikti pasiūlymai turėjo įtakos konkretiems priimtiems sprendimams.
„Naudojantis naujuoju portalu galima dalyvauti ne tik Vyriausybės inicijuojamose viešosiose konsultacijose, piliečiai kviečiami patys siūlyti viešąsias konsultacijas jiems rūpimais klausimais, reitinguoti kitų internautų pateiktus pasiūlymus. Žmonės galės komentuoti ne tik Vyriausybės, bet ir kitų piliečių pasiūlymus, oponuoti jų nuomonei ir taip įsitraukti į interaktyvią diskusiją“, – sako Vyriausybės kancleris A. Mačiulis.
Kanceliarijos vadovo teigimu, diskusijos virtualioje erdvėje – tai aukštesnis demokratijos lygis, kuomet vyksta aktyvus dialogas tarp piliečių ir vykdomosios valdžios institucijų, įsiklausoma į piliečių pageidavimus, išgirstami jų poreikiai – taip sumažėja atotrūkis tarp visuomenės ir valdymo institucijų.
Anot Vyriausybės kanclerio, portalas unikalus ir tuo, kad pilietis vienoje elektroninėje erdvėje gali kreiptis į visas ministerijas, pateikti prašymą, skundą ar užduoti klausimą. Be to, iki šiol nei viena valstybės institucija neturėjo piliečių kreipimųsi valdymo sistemos, kurioje žmogus galėtų ne tik kreiptis į instituciją, bet ir matyti savo pateikto prašymo, skundo ar pareiškimo nagrinėjimo būseną realiuoju laiku. Portale „Mano vyriausybė“ žmonės taip pat galės pateikti elektroniniu parašu pasirašytą peticiją ir stebėti jos nagrinėjimo eigą.
IVPK direktoriaus pavaduotojas R. Kalinauskas pastebi, kad kol kas tik nedaugelio valstybės institucijų interneto svetainės yra adaptyvios t. y. suderintos tiek su mobiliaisiais įrenginiais, tiek su didelės rezoliucijos įrenginių ekranais. „Nuo šiol pilietis naudodamasis mobiliuoju telefonu ar planšete, lygiai taip pat kaip ir kompiuteriu, portalo „Mano vyriausybė“ mobilioje versijoje galės patogiai gauti informaciją apie valstybės institucijų veiklą, kreiptis į valstybės institucijas, pateikti peticiją ar dalyvauti virtualiose diskusijose“, – sako IVPK atstovas.
Atkreipiame dėmesį, šiuo metu startavo tik bandomosios eksploatacijos portalo „Mano vyriausybė“ versija, todėl piliečiai, apsilankę naujoje interneto svetainėje ir pasinaudoję elektroninės demokratijos paslaugomis, kviečiami teikti savo pasiūlymus ir pastabas naujajam portalui E. piliečio interneto svetainėje veikiančioje apklausoje.