17 lapkričio, 2023
Teisės firmos „Sorainen“ vyresnysis teisininkas, advokatas Mindaugas Dominykas Baniulis

Opcionų programų įgyvendinimas: 5 patarimai, padėsiantys išvengti klaidų

Mindaugas Baniulis

Lietuvoje opcionų bumas prasidėjo dar 2020 m. – tuomet įsigaliojo mokestinės lengvatos, atleidžiančios darbuotojus, pagal opciono sutartį įgijusius bendrovės akcijų, nuo GPM (gyventojų pajamų mokesčio). Ši lengvata galioja su sąlyga, jog akcijos įgyjamos ne anksčiau kaip praėjus trejiems metams nuo opciono sutarties sudarymo.

Pirmieji aktyviai šia sritimi susidomėjo startuoliai, kuriems sunkiau sekėsi atlyginimais konkuruoti dėl kvalifikuotos darbo jėgos. Laikui bėgant mokestinis patrauklumas ir jau įgyvendintos rinkoje sėkmės istorijos opcionų programų populiarumą išplėtė ir už startuolių ekosistemos ribų.

Per šį periodą kaupėme patirtį, padėjome įvairioms bendrovėms suplanuoti ir parengti opcionų programas, o praėjus trejiems metams nuo mokesčių lengvatos įvedimo jau padedame bendrovėms ir su opcionų įgyvendinimu.

Praėję lietuviškų opcionų kelią nuo pradžių, apibendriname, kokias svarbiausias pamokas išmokome ir kokių klaidų siūlome vengti bendrovėms, norinčioms sėkmingai pritaikyti opcionų programas savo veikloje.

  1. Planuodami opcionų programą, aiškiai identifikuokite jos vertę

Praktikoje vis dar susiduriame su opcionų programoms, kurios buvo parengtos pamirštant svarbiausią taisyklę: teisė įsigyti akcijas, net ir neatlygintinai, savaime nėra darbuotojui vertinga, jeigu įgytos akcijos kažkuriuo metu nepavirs pinigais darbuotojo banko sąskaitoje. Kuomet bendrovė planuoja savo opcionų programą, ji turėtų aiškiai identifikuoti, kas lems akcijų vertę, ir tik tada aplink šią vertę modeliuoti pačią programą.

Startuolių opcionai dažniausiai modeliuojami aplink naujus investicinis etapus. Kitaip tariant, planuojama, kad atsiras investuotojai, kurie sutinka tokias akcijas įsigyti. Tačiau ką daryti, jeigu startuolis per artimiausius penkerius metus neplanuoja naujo investicinio etapo ir ketina augti organiškai? Tuomet reikėtų pagalvoti, ar tikrai tokios akcijos bus patrauklios darbuotojams, ypatingai jeigu jos suteikiamos už tam tikrą mokestį. Tokiais atvejais galima svarstyti periodinius savo akcijų supirkimus iš pačių darbuotojų.

Bendrovės, kurių veikimas nėra pagristas sparčiu augimu, akcijų vertę gali kurti kasmet mokamais dividendais. Dividendai dėl  mažesnės mokestinės naštos yra patrauklus instrumentas dalintis pelnu su darbuotojais.

  1. Įtraukite ir edukuokite darbuotojus

Opcionas nėra savaime lengvai suprantamas instrumentas, ypatingai su juo anksčiau nesusidūrusiems darbuotojams. Prieš pasiūlydami opcionų programą, būtinai ją pristatykite darbuotojams, surenkite klausimų bei atsakymų sesiją. Turite būti tikri, jog darbuotojai yra tinkamai informuoti ir turi atsakymus į visus kylančius klausimus. Matydami, kad daugeliui darbuotojų kyla tie patys klausimai, apsvarstykite galimybę pakoreguoti opcionų programos turinį.

Svarbu, kad darbuotojai suprastų, ką reiškia opcionai ir kaip jie veikia. Bendrovė turi suteikti aiškią ir lengvai prieinamą informaciją apie tai, kaip veikia bendrovės opcionų programa, kaip opcionai suteikiami, kada jie gali būti įgyvendinti ir kokie yra su jais susiję mokesčiai bei kitos sąlygos.

Darbuotojų švietimas ir įtraukimas yra svarbus ne tik norint, kad opcionų programa būtų sėkminga, bet ir siekiant užtikrinti darbuotojų pasitenkinimą ir lojalumą. Nepakankama arba netinkama komunikacija ir mokymai apie opcionų tikslus, naudas ir veikimo principus gali sukelti darbuotojų pasipiktinimą bei skepsį.

  1. Surinkite visus atsakymus apie opcionų apmokestinimą

Dabartinis opcionų apmokestinimas akcijų įgijimo momentu atleidžia darbuotojus nuo VSD (Valstybinio socialinio draudimo), PSD (Privalomojo sveikatos draudimo) įmokų bei GPM (Gyventojų pajamų mokesčio). Tačiau praktikoje pastebime, jog mokesčių administratoriaus ir bendrovių supratimas apie šias lengvatas dažnai išsiskiria. Ne viskas, kas rinkai atrodo įprasta ir normalu, mokesčių administratoriaus nuomone nusipelno mokestinės lengvatos.

Nors šių metų liepą išėjęs naujasis Valstybinės mokesčių inspekcijos komentaras apie opcionų taikymą kiek pagerino situaciją, tačiau pilkų zonų lengvatų reglamentavime vis dar labai daug ir be ekspertų konsultacijų bendrovės dažnai užlipa ant mokestinio grėblio. Bendrovės, nenorinčios atsidurti konflikte su mokesčių administratoriumi, turėtų pasikonsultuoti su kvalifikuotais ekspertais.

  1. Apgalvokite, kokias teises įgyja darbuotojas, tapęs akcininku

Kai opcionas įgyvendinamas ir darbuotojas tampa akcininku, atsiranda praeityje neegzistavę santykiai tarp kitų bendrovės akcininkų, darbuotojo ir pačios bendrovės. Šių naujų santykių valdymas yra svarbus aspektas opcionų programos sėkmei užtikrinti.

Iš anksto atsakykite sau ir darbuotojams į tokius klausimus, kaip, ar darbuotojas galės balsuoti visuotiniuose akcininkų susirinkimuose? Ar darbuotojas turi teisę parduoti savo akcijas? Ar bendrovė galės priversti darbuotoją parduoti akcijas jai? Kas nutiks, jeigu darbuotojas paliks bendrovę?

Į visus šiuos klausimus bendrovei reikia atsakyti dar prieš darbuotojui tampant akcininku ir tai aprašyti akcininkų sutartyje.  Priešingu atveju pradės galioti įstatymo numatytos taisyklės, kurios bendrovei gali  būti netinkamos ar nepalankios.

  1. Nepamirškite programos peržiūros bei tobulinimo

Bendrovėms reikėtų nepamiršti, kad opcionų tendencijos yra dinamiškos ir,  laikui bėgant, gali tekti opcionų programą keisti. Prieš trejus metus matėme, kad opcionai daugiausiai buvo siūlomi tik C lygio vadovams, o dabar matome, kad opcionų galimybė jau yra suteikiama didžiajai daliai darbuotojų. Taigi, svarbu nuolat stebėti rinkos tendencijas, esamos opcionų programos efektyvumą bei būti pasiruošusiems šią programą keisti.

Pasikeitimai teisės aktuose ar mokesčių administratoriaus praktikoje taip pat gali turėti stiprią įtaką opcionų programai. Todėl būtina sekti naujausias praktikas ir į jas reaguoti. Periodinis vertinimas ir tobulinimas padės užtikrinti, kad opcionų programa išliktų naudinga ir konkurencinga motyvavimo priemone, prisidedančia prie bendrovės sėkmės ilguoju laikotarpiu.

 


20 gruodžio, 2024

Darbuotojų perdegimas yra vienas aktualiausių šių dienų iššūkių. Ilgos darbo valandos, nepakankamas poilsis ir prasta užduočių valdymo sistema dažnai sukelia […]

19 gruodžio, 2024

Finansų ekspertė Jekaterina Govina tikina, kad SEB grupės sprendimas konsoliduoti įmones Baltijos šalyse ir jungtinę būstinę steigti Estijoje yra suprantamas, […]

19 gruodžio, 2024

Elektra varomi varikliai yra nepakeičiama šiuolaikinės technologijų pramonės dalis, naudojami įvairiose srityse – nuo transporto iki gamybos ir buitinių prietaisų. […]

19 gruodžio, 2024

Valstybės duomenų agentūra (VDA), remdamasi išankstine metine informacija, įvertino 2023 m. regioninį bendrąjį vidaus produktą (BVP). Palyginti su 2022 m., […]

18 gruodžio, 2024

Lenkijos paukščių ūkyje trečiadienį užfiksuotas 24-asis Niukaslio ligos protrūkis. Tuo metu Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) specialistai ragina Lietuvos […]

18 gruodžio, 2024

Investicijos visada siejamos su noru gauti naudą ateityje – ar tai būtų finansinis pelnas, ar ilgalaikė nauda jūsų gyvenimo kokybei. […]

18 gruodžio, 2024

SEB grupė konsoliduoja savo veiklą Baltijos šalyse ir sujungia tris regione veikiančius bankus į vieną juridinį asmenį. Kaip skelbiama banko […]

18 gruodžio, 2024

Jūriniai konteineriai vis dažnesnis pasirinkimas verslui ir individualiems vartotojams, ieškantiems ekonomiškų ir lanksčių sprendimų sandėliavimo poreikiams. Jų universalumas, tvirtumas ir […]

16 gruodžio, 2024

Saulės energija tampa vis svarbesniu atsinaujinančios energijos šaltiniu, tačiau jos efektyvumas priklauso nuo daugelio veiksnių, pavyzdžiui, paros laiko, metų sezono […]

16 gruodžio, 2024

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) įpareigojo tris pagrindinius nepriklausomus elektros energijos tiekėjus buitiniams vartotojams ir smulkiausioms įmonėms grąžinti 8,3 mln. […]

16 gruodžio, 2024

Kai turimi finansiniai įsipareigojimai pradeda trukdyti siekti didesnių tikslų, refinansavimas tampa viena iš efektyviausių priemonių, leidžiančių ne tik pagerinti paskolos […]

16 gruodžio, 2024

Verslininkas Gediminas Žiemelis žada, kad jo valdoma Airijoje registruota aviacijos verslo grupė „Avia Solutions Group“ (ASG) šiemet tikisi pasiekti 3 […]

16 gruodžio, 2024

Inovacijoms, technologijoms ar kvalifikuotų specialistų poreikiui imlūs sektoriai keičia mokymo programas. Kaip rodo Užimtumo tarnybos stebėsena, šiemet sparčiau daugėja klientų, […]

15 gruodžio, 2024

Bankrutuojanti Alytaus siuvykla „Ager axis“ planuoja atleisti visus 20 įmonės darbuotojų, informuoja Užimtumo tarnyba (UŽT). Anot tarnybos, visi atleidžiami darbuotojai […]

14 gruodžio, 2024

Į Lietuvą svarstantiems grįžti emigrantams mieliau renkantis gyventi regionuose, Užimtumo tarnyba (UT) sukūrė interaktyvų Lietuvos regionų žemėlapį, kuriame pateikiama daugiau […]

13 gruodžio, 2024

Debesų technologijos jau tapo neatsiejama daugelio šiuolaikinių įmonių kasdienybės dalimi. Tai taip pat galioja buhalterijos sferai, kur automatizuoti sprendimai ir […]

Elena Leontjeva
13 gruodžio, 2024

Penktadienį naujoji Vyriausybė pristatė atnaujintą 2025 m. valstybės biudžeto projektą. Pagrindinis pakeitimas – numatyta galimybė gynybai skolintis 800 mln. eurų […]

13 gruodžio, 2024

Kaip ir buvo nusprendęs pirmosios instancijos teismas, mirusio vieno turtingiausių Lietuvos verslininkų, UAB „Marijampolės pieno konservai“ savininko Raimondo Karpavičiaus palikimas […]

13 gruodžio, 2024

Vyriausybė penktadienį ryte pritarė patikslintam 2025 m. valstybės biudžeto projektui. Ministrų kabinetas šalies pajamų ir išlaidų planą atnaujino atsižvelgęs į […]

12 gruodžio, 2024

Visagine įsikūrusi vokiško kapitalo siuvimo bendrovė „Visatex“ atleidžia visus 320 darbuotojų, praneša Užimtumo tarnyba. „Įspėta 320 darbuotojų, iš jų – daugiausiai […]