Panevėžio regioniniam STEAM centrui – vieneri
Vienerių metų gimtadienį pažymintis Panevėžio regioninis STEAM atviros prieigos centras moksleiviams siūlo ne tik gilinti gamtos, technologijų, inžinerijos, menų, matematikos mokslų žinias bet ir įgyti praktinių gebėjimų.
„STEAM centras savo veiklos principais iš esmės skiriasi nuo kitų ugdymo įstaigų, todėl dar steigdami tikėjomės, kad jis sulauks miesto ir regiono moksleivių susidomėjimo. Matome, kad vaikų noras čia lankytis tikrai didelis. Džiugina ir tai, kad į STEAM veiklas įsitraukia ne tik moksleiviai, bet ir suaugusieji. Centras dar tik švenčia vienerių metų gimtadienį, bet jo komandos įdirbis jau dabar duoda rezultatus, viršijančius drąsiausius mūsų lūkesčius. Vakar Lietuvos dirbtinio intelekto asociacijos organizuotuose daugiausiai pasiekusių dirbtinio intelekto (DI) srityje „AI AWARDS 2022“ apdovanojimuose centras buvo įvertintas šalies mastu ir jam skirtas apdovanojimas už dirbtinio intelekto kursą moksleiviams“, – sako Panevėžio miesto meras Rytis Račkauskas.
Nuo šių metų pradžios Panevėžio STEAM centre apsilankė jau daugiau kaip 4 tūkst. mokinių, kurie eksperimentuodami, tyrinėdami gilino mokykloje įgytas žinias, mokėsi naudingų gyvenimiškų patirčių ir įgūdžių – bendradarbiauti, kūrybiškai spręsti problemas bei įveikti iššūkius.
Panevėžio STEAM centre veikiančiose 4 robotikos ir IT, biologijos ir chemijos, fizikos ir inžinerijos bei dirbtinio intelekto galimybių pritaikymo laboratorijose organizuojami 3 valandų trukmės formaliojo ugdymo užsiėmimai 12–19 metų moksleiviams. Jų metu įgyvendinamos praktinės veiklos, parengtos remiantis metodiniais aprašais. Kiekvienoje laboratorijoje galima rinktis 5 skirtingas veiklas pagal amžiaus grupę, tematiką.
„Visos mūsų centro organizuojamos veiklos yra praktinės. Darbas mokiniams laboratorijose organizuojamas grupėse, tad kiekvieno moksleivio dalyvavimas ir įsitraukimas yra labai svarbus. Moksleiviai gali kartu spręsti iššūkius, džiaugtis patiriama sėkme“, – sako STEAM centro vedėja Vaida Šiaučiūnė.
Kiek neįprastos, tačiau turinčios plačias praktinio pritaikomumo galimybes veiklos vyksta specializuotoje dirbtinio intelekto laboratorijoje. Ši laboratorija unikali – tai vienintelė tokia laboratorija iš 7 Lietuvoje veikiančių STEAM centrų. Čia mokiniai turi galimybę atlikti tiriamąsias praktines veiklas, kaip „Pokalbių robotų kūrimas“, „Kalbos atpažinimas“, „Mažas žingsnis robotui – didelis žingsnis kūrėjui. Robotas pats išmoks vaikščioti!“, „Tinginiai – gudriausi! Išmokyk robotą pamatyti ir išrūšiuoti LEGO detales!“. „Pastaroji – viena populiariausių veiklų, įdomi tuo, kad mokiniai gali nesunkiai išsiaiškinti ir suprasti, kaip valdoma roboto ranka. Tarp 7–8 klasių mokinių populiari veikla ,,Pokalbių robotų kūrimas“. Veikla neįprasta tuo, kad mokiniai turi mokytis ne tik programavimo, bet ir gilinti bei pritaikyti humanitarines žinias. Be to, dirbtinio intelekto principai nėra paprasti, tačiau veikloje mokiniai mokosi programuoti robotus, generuojančius automatinius atsakymus internete“, – pasakoja centro metodininkė Lina Tamošiūnaitė.
Panevėžyje veikianti augalinės kilmės ingredientų gamintoja „Roquette Amilina“ STEAM centrui padėjo įsigyti modernią mokymosi priemonę – hidroponinį šiltnamį, kuriame moksleiviai augindami augalus, gali stebėti jų vystymosi procesus bei prisidėjo prie biologijos ir chemijos laboratorijos išlaikymo kaštų. Įsibėgėjus antriems mokslo metams, centras ir toliau sėkmingai plėtoja bendradarbiavimo ryšius su verslo įmonėmis.
Kartu su Panevėžio kolegija ir eksperimentinės robotikos laboratorijos įkūrėju iš Šilutės Eivanu Maksvyčiu šiuo metu yra įgyvendinamas Panevėžio miesto savivaldybės finansuojamas mokslinis projektas. Parengta specializuoto taikomosios matematikos ir programavimo kurso programa „Dirbtinio intelekto technologijos ir išmanioji augalininkystė „FLORA:AI“. Jo tikslas – išbandyti taikomąsias technologijas augalininkystės srityje, leisti moksleiviams geriau suprasti jų pritaikomumą praktikoje.
Panevėžio STEAM centras vykdo ir edukacines pažintines programas vaikams bei suaugusiems. 1,5 val. trukmės praktinių eksperimentų metu dalyviai įsikūnija į ,,vandens detektyvo“ vaidmenį. Tyrinėdami vandenį iš skirtingų šaltinių susipažįsta su įvairiausiais mikroorganizmais, išmoksta pasigaminti maisto pramonėje išpopuliarėjusius tapijokos perlus, geriau žinomus kaip dirbtinius ikrus, išsiaiškina, kodėl robotai negali pranokti žmogaus.
V. Šiaučiūnė pasakoja, kad nuo rudens centras vykdo ir „Kultūros paso“ remiamą edukacinę programą „STEAMBER – jungtis jūros dugno, žmogaus širdies ir kosmoso platybių“. Naudodamiesi uoslės, lytėjimo ir regos pojūčiais bei STEAM centro laboratorijų įranga, dalyviai tyrinėja įvairius gintaro pavyzdžius.
Dar viena šių mokslo metų naujiena – neformaliojo švietimo užsiėmimai. Pradinių klasių moksleiviai lanko „Jaunųjų STEAM‘erių klubą“, kur tyrinėja milijonų metų senumo fosilijas, susipažįsta su gamtos reiškiniais, mokosi valdyti ekspedicinius robotus. 5-12 klasių mokiniams parengtos programos skirtos technikos ir cheminių bandymų mėgėjams: „Idėjų fabrike“ renkasi norintys sužinoti fizikinių reiškinių paslaptis bei susipažinti su dar vienos Panevėžyje veikiančios „Harju Elekter“ įmonės, gaminančios elektros įrangos instaliacijas visam pasauliui, darbo subtilybėmis ir inžinieriaus profesija. Mokiniams apie inžineriją sužinoti plačiau siūloma ir „Išmanaus namo“ užsiėmimuose. Čia dirbama su 3D technologijomis bei praktiškai išbandomi pramonėje naudojami valdikliai. Praktiniam darbui skirtą įrangą – mokomuosius stendus su „Siemens“ valdikliais Dirbtinio intelekto galimybių pritaikymo laboratorijai padovanojo technologinių procesų automatizavimo įmonė „TPA“.
Mėgstantiems eksperimentuoti STEAM centre yra ir chemijos, biologijos būrelis „Eureka“, kur tyrinėjamos cheminės bei augalinės medžiagos, mikroorganizmai, kuriamos natūralios kūno priežiūros priemonės: vonios burbulai, muilas.
„Suaugusiems sukūrėme programą „Pasidaryk pats“, kuria skatiname mažinti vartotojiškumą. Norime žmones įgalinti daiktus ne pirkti, o susikurti ar susitaisyti senus. Veiklų metu mokomasi dirbti programuojamomis staklėmis, 3D spausdintuvais, maketuoti. Ši veikla sulaukė labai daug susidomėjimo“, – džiaugiasi centro vedėja.