Pasaulinė jaunimo įgūdžių diena: kodėl gerai komunikuojantys gali būti patrauklesni už išmanančius DI?
Šių metų liepos 15 d. minima jau 10-oji Pasaulinė jaunimo įgūdžių diena. 2014 m. Jungtinių Tautų Organizacijos (JTO) paskelbta proga pabrėžia svarbą jauniems žmonėms įgyti sėkmingai karjerai bei verslui būtinus įgūdžius, akcentuojant besikeičiančias tendencijas. Minint šią svarbią dieną, „Telia“ atstovai dalinasi savo patirtimi ir apžvelgia šiuolaikinėje darbo rinkoje labiausiai vertinamas darbuotojų kompetencijas.
„Šiomis dienomis nebepakanka būti geru specialistu. Jaunoji darbuotojų karta turi nusiteikti mokytis visą gyvenimą ir būti pasiruošusi prisitaikyti prie žaibišku greičiu besikeičiančių sąlygų. Tačiau greta visų techninių gebėjimų šiandien vis didesnį vaidmenį vaidina žmogiškieji gebėjimai – lyderystė, komunikacija ir kritinis mąstymas. Minėtos kompetencijos nebūtinai turi būti įgimtos – kaip ir bet kokie kiti įgūdžiai, jos gali būti lavinamos bei tapti raktu į stabilią karjerą pačiose įvairiausiose srityse“, – teigia ,,Telia“ žmonių ir kultūros Lietuvoje padalinio vadovas Ramūnas Bagdonas.
DI patraukliausias, bet duomenų analitikų poreikis stabiliai auga
Kaip ir keletą paskutiniųjų metų, darbo rinkoje geidžiamiausiais išlieka skaitmeniniai IT įgūdžiai, o darbdavius vis labiau žavi ir šiuo metu „ant bangos“ esančio dirbtinio intelekto (DI) kompetencijos. Vienos populiariausių virtualaus mokymosi platformų pasaulyje „Coursera“ duomenimis, DI panaudojimo kursai pernai susilaukė rekordinio susidomėjimo, o laisvai samdomų specialistų portale „Upwork“ su generatyviniu DI susijusių darbo skelbimų skaičius išaugo 1000 proc.
„Matydamos DI bumą, įmonės baiminasi atsilikti rinkos kontekste ir šį nerimą išreiškia samdydamos didelį kiekį „šviežiai iškeptų“ DI specialistų. Deja, ši technologija dar tik skinasi kelią į mūsų darbinę aplinką, o jos panaudojimas daugelyje sričių dar kol kas nėra iki galo aiškus. Dėl to tikėtina, kad DI gebėjimai ilgainiui taps tokiu svarbiu darbuotojo privalumu, kaip užsienio kalbos mokėjimas, bet specialisto pasirinkimą galiausiai vis tiek nulems jo žmogiškos savybės ir kompetencija tam tikroje specifinėje techninėje srityje“, – mano R. Bagdonas.
Vienu tokių, kasmet stabiliai vis paklausesniais tampančių įgūdžių yra informacijos analizė. Kadangi verslo lyderiai sprendimus kuo toliau, tuo labiau linkę priimti remdamiesi duomenimis, jiems reikia darbuotojų, kurie galėtų tuos duomenis skaityti, analizuoti bei iškomunikuoti svarbiausias įžvalgas. Ne ką mažiau už raštingumą duomenų srityje verslams reikalingi kibernetinio saugumo specialistai, kuriems, anot „ISC2“, visame pasaulyje yra 3,4 milijono laisvų darbo vietų.
Paskutiniais metais darbo taip pat nemažėja debesijos sprendimų ir internetinių aplikacijų kūrėjams, o greičiausiai populiarėjančių įgūdžių sąrašų viršuje vis dažniau atsiranda ir skaitmeninės rinkodaros bei vartotojo patirties gerinimo kompetencijos. Pastarųjų profesionalų poreikis susijęs su augančiais vartotojų lūkesčiais produktams bei artimiausiais metais prognozuojamu rinkodaros biudžetų augimu.
Technines kompetencijas nustelbia minkštosios
„Telia“ žmonių ir kultūros Lietuvoje padalinio vadovas pastebi tendenciją, kad pretenduojant į patraukliausias pozicijas šiandien jau nebepakanka turėti tik daug techninių žinių ar darbo patirties. Šių darbuotojo kompetencijų trūkumą neretais atvejais nustelbia žmogiškieji įgūdžiai, dar vadinami minkštaisiais. Darbdavio simpatiją itin greitai pelno tie pretendentai, kurie geba greitai prisitaikyti prie netikėtų aplinkybių, užduoties vykdymui pasitelkti naujus metodus ir, esant poreikiui, pademonstruoti savo profesionalumą kitoje srityje.
„DevSkiller“ atliktas tyrimas taip pat atskleidė, jog 2024 m. darbdaviai geidžiamiausiu minkštuoju gebėjimu laiko komunikaciją, į devintąją vietą nustūmusią vadybos kompetencijas. Daliai komandų grįžus dirbti į biurus, o daliai likus dirbti nuotoliniu būdu, gebėjimas aiškiai ir veiksmingai perduoti informaciją šiandien yra esminis darbo efektyvumo aspektas. Tikėtina, kad bendravimo įgūdžių reikšmė ateityje tik augs, nes DI amžiuje žmogiškas ryšys taps pagrindiniu įrankiu kuriant tarpusavio pasitikėjimą su klientais bei kolektyvo viduje.
„Kartu su komandiškumu ir komunikabilumu, prie darbdavių geidžiamiausių įgūdžių priskirčiau ir kritinį mąstymą. Šiandien, kai didžioji pasaulio išminties dalis mums pasiekiama keliais klavišų paspaudimais, o nuobodus mechaninis darbas patikimas automatizuotiems sprendimams, į darbuotoją žiūrima kaip į problemų sprendimo išteklių. Dėl šios priežasties jam būtina gebėti kritiškai pažvelgti į gaunamą informaciją ir surasti kūrybingus požiūrio kampus. Šios kompetencijos padeda įmonėms valdyti riziką, kurti inovacijas bei išlaikyti konkurencingumą nuolat besikeičiančioje rinkoje“, – prideda ekspertas.
Lyderiais tampama
Nors didelė dalis minkštųjų kompetencijų iš pirmo žvilgsnio atrodo smarkiai susijusios su asmens charakterio bruožais, R. Bagdonas įsitikinęs, kad jas galima įvaldyti panašiai, kaip programavimą ar užsienio kalbą – tikslingai mokantis ir praktikuojantis. Tam net ne visais atvejais būtinas savarankiškas darbuotojų įdirbis, kadangi reikalingų gebėjimų mokymus kartais suteikia pačios juos įdarbinančios organizacijos.
Pavyzdžiui, „Future Leaders of Telia“ programa padeda IT sistemų valdymo ir klientų aptarnavimo specialistams kilti karjeros laiptais, suteikdama vadovams reikalingų žinių ir įgūdžių. Šie darbuotojai mokomi strateginio mąstymo, projektų valdymo, efektyvios komandos formavimo bei kitų kompetencijų, kurių jie galimai neturėjo galimybės įgyti dirbdami savo tiesioginį darbą.
Jaunesniesiems ir vidurinio lygio vadovams skirta „Spark“ programa šį darbą pratęsia, mokydama sprendimų priėmimo ir komunikavimo su komanda, o „The Vitamin Series“ padeda dalyviams įgyti pagrindinius verslo valdymo įgūdžius. Tuo metu sėkmingai pareigose toliau kylantiems lyderiams „Telia“ suteikia progą labiau įsigilinti į pokyčių valdymą, tikslų kėlimą ir platesnę komunikaciją, jiems pasiūlydama „Ignite“ ciklą. Be to, be naudingų psichologinių įrankių nepaliekami net vadybininkai – „Pardavimų akademija“ ugdo verslo klientų pardavimų profesionalus, apimdama pardavimų strategijas, klientų aptarnavimą ir derybų technikas.
„Kad ir kaip stipriai keltume savo technines žinias, neišlavinti minkštieji įgūdžiai gali sutrukdyti kelyje į stabilią karjerą. Todėl tikime, kad papildomai investuodami į žmogiškųjų gebėjimų ugdymą, mes ne tik stipriname savo komandas, bet ir kuriame inovatyvią ir lanksčią darbo aplinką. Minkštosios kompetencijos, tokios kaip komunikacija, lyderystė ir gebėjimas dirbti komandoje, jaunimui šiandien yra esminės norint prisitaikyti prie greitai besikeičiančių rinkos sąlygų ir siekti aukštų rezultatų profesinėje plotmėje“, – reziumuoja ,,Telia“ žmonių ir kultūros Lietuvoje padalinio vadovas.