Patyčių tarp vaikų problemą spręs socialinio verslo startuoliai
Patyčių tarp Lietuvos vaikų problemą imsis spręsti trys socialinio verslo startuoliai. Tai daryti jiems padės tarptautinė organizacija „Reach for Change“, paskatinusi 133 vaikų gerovei skirtus projektus 17 pasaulio šalių, ir mobiliojo ryšio rinkos lyderė „Tele2“, projektui skyrusi 65 tūkst. eurų.
Kurti bendrą iniciatyvą „Tele2“ ir „Reach for Change“ paskatino patyčių žala vaikams Lietuvoje. Pasaulio sveikatos organizacijos prieš kelis metus atlikto tyrimo duomenimis, Lietuvoje patyčias patiria 31 proc. 11-15 m. berniukų ir 28 proc. mergaičių.
Geriausių idėjų, kaip apsaugoti vaikus nuo patyčių, atranką laimėjo iniciatyvos „Dramblys.lt”, „Unikalus vaikas“ ir „Baimės laboratorija“. Jos gaus organizacinę „Tele2“ finansuojamo „Reach for Change“ socialinio verslo inkubatoriaus pagalbą savo idėjų įgyvendinimui ir plėtrai. Dviem projektams bus suteikta ir finansinė parama verslo kūrimui. „Dramblys.lt“ skirta 20 tūkst. eurų paramą, o projektui „Unikalus vaikas“ – 5 tūkst. eurų.
Laimėtojus pasveikinusi Švedijos Karalystės Ambasadorė Lietuvoje Cecilia Ruthström-Ruin sakė: „Šie apdovanojimai yra svarbus žingsnis socialinėms iniciatyvoms plisti, gauti finansavimą ir paramą savo idėjų įgyvendinimui bei taip prisidėti prie vaikystės be patyčių. Tikiuosi, kad tai palies daugelį Lietuvos vaikų ir padės jiems augti laimingesniems“.
„Paskelbus atranką pavyko rasti puikių idėjų, kurios padės kurti vaikystę be patyčių. Džiaugiuosi, kad galime padėti jas įgyvendinti. „Tele2“ vaikų gerovė visada buvo svarbi veiklos sritis, nes būtent čia galime padaryti didžiausią pokytį, ir prie geresnės Lietuvos kūrimo prisidėti ne tik tiesioginiame darbe. Ypač gerai, kad į projektą noriai įsitraukė „Tele2“ specialistai. Projekto dalimi būsime ir toliau bei padėsime naujoms iniciatyvoms skleistis“, – sakė Petras Masiulis, „Tele2“ generalinis direktorius.
„Reach for Change“ palaikomi veikia 133 socialiniai verslai 17 šalių. Prie jų prisijungia dar trys, ir jie atneš tikrą pokytį. Svarbiausia mūsų užduotis – sukurti tvarius verslo modelius, kurie galės ir toliau veikti pasibaigus metams mūsų inkubatoriuje, todėl atrinkus geriausias idėjas darbas tiktai prasideda. Tikiu, kad naujos iniciatyvos palies daug žmonių gyvenimų ir padės vaikams, – sakė Jacob Stedman, „Reach for Change“ vadovas.
I vietą konkurse laimėjo projektas „Dramblys.lt: emocinio intelekto lavinimas Lietuvos mokyklose”. Iniciatyvos autorė – pedagogė Irma Liubartienė. Projekto siekis – stiprinti mokytojų emocinį intelektą ir kurti mokyklas, kuriose vyrauja tarpusavio pagarba grįsti santykiai, konstruktyvus grįžtamasis ryšys, atvira ir bendradarbiaujanti bendruomenė, gebanti paprašyti ir siūlyti pagalbą. Tai – pirmoji nacionaliniu mastu taikoma emocinio intelekto programa, nukreipta į mokytojus
II vietą pelnė projektas „Unikalus vaikas“. Iniciatyvos autorė – psichologė Vaida Jasiulevičienė. Projekto idėja – sukurti virtualią programą, kuri stiprintų vaikų savivertę. Toks inovatyvus būdas leis kovoti su patyčių problema giluminiame lygmenyje, nes būtent žema savivertė yra viena pagrindinių patyčių priežasčių. Programoje naudojami modernūs būdai – virtualios technologijos ir žaidybinimas (ang. – gamification).
III vietoje – projektas „Baimės laboratorija“. Iniciatyvos autorė – teatro specialistė Audronė Masiukienė. Projektas suteikia realią bei praktišką pagalbą 11-19 m. vaikams ir jaunuoliams nugalėti savo baimes. Viena „Baimės laboratorija“ tęsiasi visą dieną, joje dalyvauja 12-15 jaunuolių, su jais baimės atsiradimo priežastis ir jos įveikimo būdus nagrinėja psichologas, teatro pedagogas ir dailininkas.
„Tele2“ ir „Reach for Change“ paskelbtoje geriausių idėjų, kaip apsaugoti Lietuvos vaikus nuo patyčių, atrankoje buvo atsižvelgta, ar pasiūlymai gali pagerinti vaikų gyvenimą ir atnešti reikšmingų pokyčių visuomenėje, būti įgyvendinami didesniu mastu, taip pat – idėjų inovatyvumas ir galimybės gauti tvarų tolimesnį finansavimą. Pirmenybė teikta sumanymams, kurie yra ankstyvoje įgyvendinimo stadijoje, kai „Reach for Change“ pagalba būtų ypač rezultatyvi.
Kadangi svarbi yra ne tiktai idėja, bet ir jos įgyvendinimas, buvo atsižvelgta ir į jas pasiūliusių pokyčių lyderių talentus. Vertinti verslumas, lyderystės įgūdžiai bei užsidegimas daryti socialinius pokyčius. Idėjas vertino „Reach for Change“ ir „Tele2“ atstovai bei nepriklausomi specialistai – psichologai, vaikų gerove besirūpinančių organizacijų atstovai.
Bendra „Tele2“ skirta parama socialinio verslo kūrimo iniciatyvai sudarė 65 tūkst. eurų. Iš šios sumos bus finansuojamas „Reach for Change“ socialinio verslo inkubatoriaus darbas, taip pat svarstoma dėl papildomo finansavimo skelbimo atranką laimėjusių projektų plėtrai ateityje.
Socialinio verslo inkubatoriuje vaikų gerovės iniciatyvos gauna verslo plėtrai reikalingą ekspertinę paramą. Į tai įeina mentorystė, mokymai ir įvairūs įrankiai, pavyzdžiui, strateginio planavimo, poveikio matavimo ir vertinimo, lyderystės. Plėtojant sėkmingam verslui reikalingą kontaktų tinklą taip pat reguliariai organizuojamos „Pokyčių lyderių sesijos“, kurių metu socialiniai verslininkai susipažįsta, bendrauja tarpusavyje ir mokosi vieni iš kitų.
Švedijoje įsteigta, bet tarptautiniu mastu veikianti tarptautinė organizacija „Reach for Change“ kiekvienoje iš 17 savo veiklos šalių remia tvarius verslo modelius norinčius sukurti socialinius verslininkus pagal pasiteisinusį modelį. Jos veiklos modelis – padėti plėtoti socialinių verslininkų idėjas, kaip spręsti didžiausias vaikų problemas. „Reach for Change“ kartu su partneriais verslininkams padeda auginti socialines inovacijas suteikdami finansinę ir organizacinę paramą, prieigą prie verslo ekspertų bei kontaktų tinklo.