Penki praktiniai dalykai, kuriuos verta žinoti grąžinant pakuotes
Praėjus beveik dviem mėnesiams nuo užstato sistemos starto, Lietuvos gyventojai aktyviai grąžina vienkartines pakuotes ir domisi naujosios sistemos principais. Daugelis jau įsidėmėjo, kad užstatas imamas ir grąžinamas tik už užstato ženklu pažymėtą tarą, o priduodamos pakuotės turi būti tuščios, nesuglamžytos, o jų brūkšninis kodas ant etiketės – sveikas. VšĮ „Užstato sistemos administratorius“ pateikia penkis praktinius dalykus, kuriuos verta įsidėmėti grąžinant tarą.
Ar galiu grąžinti tarą kitoje parduotuvėje nei ji buvo nusipirkta?
Užstato sistema Lietuvoje yra vieninga. Tai reiškia, kad tarą gyventojai gali grąžinti pakuotes visose užstato sistemoje dalyvaujančiose prekybos vietose, nepriklausomai nuo to, kurioje Lietuvos parduotuvėje pakuotė buvo įsigyta ir ar ji yra pažymėta konkretaus prekybos tinklo prekės ženklu.
Ką daryti, jeigu taromatas nepriima pakuočių?
Taromatai priima užstato sistemos ženklu pažymėtą pakuotę, kuri yra tuščia, nesulamdyta, o jos brūkšninis kodas – nepažeistas. Dažniausia problema, su kuria susiduria gyventojai, – kad pakuotė neatitinka kažkurio iš šių kriterijų, todėl taromatas jos neatpažįsta.
Išimtiniais atvejais gali pasitaikyti situacijų, kai pakuotė nepriimama dėl programinės klaidos – į informacinę būna neįvestas arba blogai įvestas pakuotės brūkšninis kodas, svoris ir pan. Tokiu atveju gyventojai turėtų būti pilietiški ir informuoti parduotuvės administraciją, kad tokios problemos būtų kuo greičiau išspręstos.
Ką daryti, jeigu taromatas neveikia?
Atvejai, kai taromatai neveikia, pasitaiko itin retai. Parduotuvės darbutojai yra apmokyti, kaip tuomet elgtis – ištuštinti taromatą, patikrinti, ar pakuotės nėra užstrigusios ir pan. Tad jeigu prekybos vietoje taromatas neveikia, gyventojas turėtų nedelsdamas informuoti parduotuvės administraciją.
Svarbu atkreipti dėmesį, kad taromatas yra taros surinkimo priemonė, padedanti parduotuvei vykdyti įstatyme numatytus įsipareigojimus, – surinkti tarą iš gyventojų ir grąžinti užstatą. Todėl jeigu taromatas sugenda dėl techninių gedimų, parduotuvės administracija pati sprendžia, ar pakuotes surinkti rankiniu būdu, ar nukreipti į kitą prekybos vietą.
Ar galiu grąžinti pakuotes ne į taromatus?
Taip, jeigu taromato parduotuvėje nėra, nors ji dalyvauja užstato sistemoje, pakuotės turi būti surenkamos rankiniu būdu. Pagal galiojančią tvarką, vienkartines pakuotes surinkti ir gyventojams grąžinti užstatą turi visos parduotuvės, kurių prekybinis plotas didesnis nei 300 kv. metrų, bei kaimo parduotuvės. Visas vietas, kuriose gali grąžinti pakuotes, gyventojai gali rasti svetainėje www.grazintiverta.lt.
Ar rankinio surinkimo vietose pakuotėms taikomi tokie patys reikalavimai kaip ir priduodant į taromatus?
Taip, ir rankinio surinkimo vietose gyventojai turi priduoti tuščias, nesulamdytas pakuotes, kurių brūkšninis kodas – sveikas. Surinktos pakuotės toliau keliauja į skaičiavimo centrą, kuriame jos yra automatiškai suskaičiuojamos. Dėl šios priežasties svarbu, kad tara būtų nepažeista.