Perspėja dėl lapkričio 1-osios: šiemet situaciją gali keisti ir laikrodžiai
Norėdami uždegti žvakutes ant artimųjų kapų, dalis Lietuvos gyventojų lapkričio pradžioje ryžtasi ne tik aplankyti daugybę skirtingų kapinių, bet ir įveikti ilgus atstumus per visą šalį. Dėl to atsiradęs nuovargis, taip pat ir pablogėjusios eismo sąlygos bei padidėjęs eismo intensyvumas susijęs su išaugusiu eismo įvykių skaičiumi. Ekspertai dalinasi patarimais, kaip šias dienas kelyje praleisti kiek įmanoma saugiau.
Įvykių padaugėja
Kaip teigia Lietuvos policijos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiasis specialistas Renatas Siaurusaitis, tiek lapkričio 1-ąją – Visų Šventųjų dieną, tiek lapkričio 2-ąją – Mirusiųjų atminimo (Vėlinių) dieną, itin skaudžių eismo įvykių neužfiksuojama daug, bet įvyksta daugiau smulkių, keliones apkartinančių ar net kartais priverčiančių nutraukti, incidentų. Juos šiuo metų laiku lemia daugybės skirtingų priežasčių derinys.
„Daugelis žmonių vyksta pas gimines, lanko artimųjų kapus, todėl visuose šalies keliuose transporto priemonių srautai, palyginti su įprastomis dienomis, būna gerokai intensyvesni. Taip pat keliuose prasideda pavojingas eismui laikas, nes rudeniški orai keičia važiavimo sąlygas: tamsusis paros metas prasideda anksčiau, matomumą blogina krituliai, o prasidėjus šalnoms keliuose gali būti slidu“, – įspėja specialistas.
Kaip rodo draudimo bendrovės ERGO duomenys, šios priežastys greičiausiai turi įtakos kasmet padidėjančiam eismo įvykių skaičiui visoje Lietuvoje. Štai pernai lapkričio 1-oji buvo sekmadienis, tad dėl trumpesnio trijų, o ne keturių dienų ilgojo savaitgalio kapus lankėme ir spalio pabaigoje, kas atsispindi ir statistikoje – šis mėnuo su 8,74 žalos šimtui automobilių yra antras pagal avaringumą metuose. ERGO Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius akcentuoja, kad šiemet sinoptikai lapkričio pradžioje žada stiprų lietų ir vėją, o lyg to būtų negana, įtaką budrumui prie vairo darys ir papildomi faktoriai.
„Šiemet stebime, palyginus su praėjusiais metais, gerokai išaugusį avaringumą visoje Lietuvoje. Tai neabejotinai susiję su per pandemiją susilpnėjusiais vairavimo įgūdžiais, tuomet vyravusiu mažesniu eismo intensyvumu. Jei įgūdžiai nebuvo atgauti, ypač sunku gali būti išsiruošus į kelią būtent spalio pabaigoje ar pirmomis lapkričio dienomis“, – teigia ERGO atstovas.
Patarė, kaip išvengti pavojų
R. Pocius pataria nepamiršti, kad paskutinį spalio sekmadienį, o šiemet – spalio 31 dieną, laikrodžio rodyklė bus sukama viena valanda atgal. Manoma, kad toks organizmo paros ritmo pažeidimas turi neigiamos įtakos miegui ir sveikatai, taip pat pokyčiai gali įnešti painiavos planuojant keliones.
„Nereikia pamiršti, kad dėl laiko persukimo tems anksčiau. Todėl išvykas automobiliu reikėtų planuoti atsakingiau, galbūt kapus aplankyti ne piko metu, ypač kai šiemet šiai pareigai atlikti turime net keturias dienas. Toks laiko organizavimas padės ne tik jaustis ramiau, mažiau skubėti, bet ir svarbiausia – būti saugesniems“, – pataria ERGO Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas.
Norint sumažinti eismo dalyvių skaičių ir tuo pačiu avaringumo tikimybę R. Pocius pataria kooperuotis ir vienu automobiliu važiuoti po kelis, dar prieš kelionę patikrinti automobilio techninę būklę, o pasiekus tikslą geriau automobilį palikti toliau ir kiek paėjėti pėstute. R. Siaurusaitis mano, kad viena svarbiausių taisyklių šiuo metu – atidumas ir pagarba vieni kitiems, nepamirštant ne tik kitų vairuotojų, bet ir pėsčiųjų.
„Akcentuojame abipusę vairuotojų ir pėsčiųjų atsakomybę dėl saugaus dalyvavimo eisme ir pabrėžiame, kad vairuotojai turi laikytis jiems privalomų reikalavimų pėsčiųjų atžvilgiu, o pėstieji turi vykdyti jiems nustatytas pareigas. Eismo dalyviai itin atidūs turėtų būti būtent prie kapinių, kur tokią dieną būna itin intensyvus eismas, daug pėsčiųjų“, – pataria policijos atstovas.
R. Pocius taip pat primena, kad nors automobilių padangas iš vasarinių į žiemines būtina pasikeisti iki lapkričio 10 d., dėl saugesnės kelionės patartina išvažiuoti jau su žieminėmis padangomis, nes oro sąlygos per ilgąjį savaitgalį gali būti permainingos. Temperatūra rytais gali būti ir arti nulio laipsnių, o tai vasarinę padangą padaro kietą ir mažiau sukimbančią su kelio danga. Todėl stabdymo kelias ar automobilio vairavimas tokiomis padangomis yra ypač nesaugus.