Pritarta Palangos miesto savivaldybės darnaus judumo plano rengimo techninės užduoties projektui

Naujai planuojant, projektuojant ar rekonstruojant infrastruktūrą būtina sudaryti galimybes patogiai judėti mieste visiems gyventojams, nepriklausomai nuo jų fizinių galimybių. Miestuose stichiškai daugėja automobilių, dėl to didėja tarša, kyla kitų problemų. Siekiant geresnės miestuose ir priemiesčiuose gyvenančiųjų gyvenimo kokybės, Susisiekimo ministerija rekomenduoja savivaldybėms parengti darnaus judumo mieste planus. Išanalizavus transporto ir žmonių judėjimo įpročius, siūloma suplanuoti, kaip bus užtikrinamos galimybės patogiai judėti mieste. Į Darnaus judumo mieste programą įtraukti 16 miestų.
Darnus judumas – efektyviu išteklių naudojimu ir jų prieinamumu grindžiama asmenų galimybė keliauti tam tikroje teritorijoje. Darnaus judumo planas – tai strateginio planavimo dokumentas, papildantis ir detalizuojantis savivaldybės teritorijos bendrojo plano sprendinius. Darnaus judumo planas rengiamas siekiant užtikrinti darnaus judumo mieste variantų kūrimą, geresnę gyvenimo kokybę miestuose ir jų prieigose ir susisiekimą visomis transporto priemonėmis ar pėsčiomis, prioritetą teikiant viešajam keleiviniam ir bevarikliam ar aplinką mažiau teršiančiam transportui. Numatoma, kad darnaus judumo plane apibrėžtoms priemonėms įgyvendinti dalį lėšų savivaldybė galės gauti iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų.
Rengiant darnaus judumo miestuose planus, kuo daugiau dėmesio bus skiriama viešojo transporto, dviračių ir pėsčiųjų infrastruktūros plėtrai, o galutinis tikslas – iki 2030 m. dvigubai sumažinti įprastiniu kuru varomų automobilių naudojimą miestuose, o iki 2050-ųjų pasiekti, kad jų visiškai nebeliktų. Infrastruktūra turi būti pritaikoma kompleksiškai.
Palangos miesto savivaldybės administracija, atsižvelgdama į 2015 m. kovo 13 d. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymą Nr. 3-108 (1.5 E) „Dėl darnaus judumo mieste planų rengimo gairių patvirtinimo“, kuriuo LR susisiekimo ministerija rekomenduoja darnaus judumo mieste planus rengti šalies savivaldybėms, kuriose yra daugiau kaip 25 tūkst. gyventojų turintys miestai ir miestams, turintiems kurorto statusą, parengė Palangos miesto savivaldybės darnaus judumo plano rengimo techninės užduoties projektą. Plano rengimo techninės užduoties projektas buvo pateiktas svarstyti LR susisiekimo ministerijoje sudarytai Darnaus judumo mieste planų komisijai, kurioje yra Susisiekimo, Aplinkos ir Sveikatos apsaugos ministerijų, Lietuvos savivaldybių asociacijos, Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos, Neįgaliųjų reikalų tarybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos bei Lietuvos dviratininkų bendrijos atstovai. Komisija, š. m. lapkričio 5 d. posėdžio metu įvertinusi pateiktą Palangos miesto savivaldybės darnaus judumo plano rengimo techninės užduoties projektą, protokoliniu sprendimu pritarė užduoties projektui, tai reiškia, kad Palangos miesto savivaldybės administracija gali pradėti rengti darnaus judumo planą. Ši komisija ir toliau prižiūrės Darnaus judumo plano rengimą.
Pagrindiniai Palangos miesto savivaldybės darnaus judumo plano tikslai:
- įvertinti Palangos miesto savivaldybės gyventojų, darbo rinkoje dalyvaujančių asmenų, turistų ir įmonių susisiekimo poreikius, sukuriant integruotą įvairių transporto rūšių susisiekimo sistemą, grįstą duomenimis paremtais sprendimais, prioritetą teikiant viešajam keleiviniam, bevarikliam ir/ar aplinką tausojančiam transportui.
- subalansuotai naudoti miesto erdvę, plėtoti esamą susisiekimo infrastruktūrą (pritaikant ją pėstiesiems ir dviratininkams) bei plėtoti transporto paslaugas, jų veiksmingumą, vadovaujantis darnios plėtros principais.
- gerinti eismo saugą ir saugumą, didinti aplinkos patrauklumą ir gyvenimo kokybę bei užtikrinti racionalų ir veiksmingą susisiekimo infrastruktūros ir viešojo transporto maršrutinį tinklo panaudojimą, mažinti oro užterštumą, triukšmą.
- įgyvendinti baltosios knygos rekomendacijas miestų transporto srityje.
Palangos miesto savivaldybės darnaus judumo plane planuojama išnagrinėti viešojo transporto skatinimo, bevariklio transporto integracijos, eismo saugos ir saugumo, eismo organizavimo tobulinimo ir judumo valdymo, specialiųjų poreikių turinčių žmonių įtraukties, alternatyvių degalų ir aplinką mažiau teršiančio transporto skatinimo ir kiti susiję klausimai. Taip pat numatoma sudaryti veiksmų planą, apimantį priemones iki 2020 m.
Su LR Susisiekimo ministerijos Darnaus judumo mieste planų komisijos 2015 m. lapkričio 18 d. posėdžio protokolu Nr. 100-6-259 galima susipažinti čia.