15 gegužės, 2023
Teisės firmos „Sorainen“ partnerė, advokatė Monika Mališauskaitė-Vaupšienė

Renginių sezonui įsibėgėjant – kokias teisines rizikas svarbu įsivertinti organizatoriams?

Teisės firmos „Sorainen“ partnerė, advokatė Monika Mališauskaitė-Vaupšienė

Atšilus orams, kaip ir kiekvienais metais, padaugėja pramoginių, kultūrinių, verslo ir edukacinių renginių. Nors organizatoriai stengiasi apgalvoti kiekvieną renginio detalę, teisiniai reikalavimai ir susijusios rizikos – dažnai pamirštami. Vis dėlto, nesilaikant konkurencijos, reklamos, asmens privatumo, intelektinės nuosavybės ir kitų teisinių reikalavimų gali grėsti nemalonumai ir nemenkos baudos.

Renginių organizatoriai negali riboti konkurencijos

Nors gali atrodyti, kad organizatoriai patys sprendžia, kas ir kokiomis sąlygomis gali dalyvauti renginyje, tačiau ši teisė nėra absoliuti – svarbu, kad nustatant kriterijus dalyviams nebūtų ribojama sąžininga konkurencija.

Verta paminėti neseną atvejį, kai Konkurencijos taryba įspėjo konferencijų centrą „Litexpo“ ir šalies aukštąsias mokyklas dėl to, kad metų pradžioje rengtoje parodoje apie studijas galimai bendru organizatorių ir dalyvių susitarimu buvo bandoma užkirsti kelią joje dalyvauti užsienio universitetams. Konkurencijos tarybos vertinimu, neleidžiant parodoje dalyvauti užsienio aukštojo mokslo įstaigoms galėjo būti ribojama konkurencija. Taryba pabrėžė, kad konkuruojantys ūkio subjektai turi laikytis sąžiningos konkurencijos principų ir kiekvienas savarankiškai spręsti dėl savo elgesio rinkoje, įskaitant ir tai, kokiose parodose bei kokiomis sąlygomis dalyvauti ar nedalyvauti.

Šis pavyzdys rodo, kad tam tikri bendri susitarimai ar taikomi ribojimai dėl dalyvavimo renginiuose gali būti traktuojami kaip kolektyvinis boikotas ir pažeisti Konkurencijos įstatymą. Galimus Konkurencijos įstatymo pažeidimus reikia vertinti ypač atidžiai, nes įmonės rizikuoja būti nubausta nemenkomis baudomis, kurios gali siekti iki 10 proc. pažeidėjo įmonių grupės metinės pasaulinės apyvartos.

Konkurencijos tarybai klausimų taip pat gali kilti ir dėl renginio organizavimui suteiktos paramos. Jei tokią parama suteikia valstybės įstaigos, ji turi būti atitinkamai įteisinama. Kitu atveju parama gali būti pripažinta neteisėta ir gali būti su palūkanomis išieškota iš paramos gavėjo. Pavyzdžiui, prieš keletą metų perspėjimą dėl to gavo Kauno miesto savivaldybė, suteikusi tinkamai neįteisintą 45 tūkst. eurų paramą muzikinio renginio M.A.M.A. organizatoriams.

Renginius reikia reklamuoti atsakingai

Renginių organizatoriams taip pat svarbu nepažeisti Reklamos įstatymo. Juo draudžiama reklama, kuria žeminami žmogaus garbė ir orumas, pažeidžiami visuomenės moralės principai ar kurstoma neapykanta ir diskriminacija, taip pat be fizinio asmens sutikimo minimi jo vardas ir pavardė, niekinami Lietuvoje įregistruotų religinių bendruomenių simboliai. Riba, kurios nevalia peržengti, neretai yra ypač subtili – tereikia prisiminti prieš keletą metų daug diskusijų sukėlusį dizainerio Roberto Kalinkino drabužių kolekcijos pristatymo atvejį , kai reklamoje buvo panaudoti Jėzaus ir Marijos personažai.

Norint išvengti galimų skundų ir baudų reklamuojant renginius, reikia įsivertinti, ar  reklamos idėja nepažeis teisės aktų reikalavimų, nes Reklamos įstatymo pažeidimas gali baigtis ir 100 tūkst. eurų siekiančia bauda.

Bėdų gali pridaryti tabako gaminių ir alkoholio reklama

Taip pat svarbu nepamiršti, kad Lietuvoje yra draudžiama tabako gaminių ir alkoholio reklama. Už šio draudimo pažeidimą įmonėms gresia nuo kelių iki keliasdešimties tūkstančių eurų baudos. Alkoholio ir tabako negalima reklamuoti net ir netiesiogiai – pavyzdžiui, pasitelkiant nuomonės formuotojus.

Jei renginyje dalyvaujantis nuomonės formuotoja(s) socialinės medijos kanaluose pateikia fotografijas, vaizdinę medžiagą ar transliacijas, kur yra atpažįstami tam tikri alkoholiniai gėrimai ar jų prekės ženklai, tai gali būti traktuojama kaip alkoholio reklamos draudimo pažeidimas. Į tokius atvejus ypač griežtai žiūrima,  jei už šios medžiagos paskelbimą asmuo gavo ar ateityje gaus finansinės arba kitokios naudos. Alkoholio reklamos įstatymo pažeidimas gali būti nustatomas net ir tada, kai siekiama viešinti informaciją ne apie pačius alkoholinius gėrimus, bet vietas ar renginius, kuriuose jie vartojami, ir tai aiškiai matoma reklaminėje ar užsakomoje komunikacinėje medžiagoje.

Neretai klausimų kyla dėl dažnai gėrimų reklamose naudojamo prierašo „nealkoholinis“. Teismas yra išaiškinęs, kad nealkoholinis alus, kaip savarankiška produkcija Lietuvos rinkoje, jau yra gerai žinoma ir vidutinio vartotojo atpažįstama. Todėl vien nealkoholinio alaus taros apipavidalinimo, dizaino, užrašų panašumai, alkoholinio alaus reklamos tematikos tęstinumas nealkoholinio alaus reklamoje savaime nereiškia, kad reklamuojant nealkoholinį alų pirmiausiai buvo siekiama didinti to paties gamintojo alkoholinio alaus žinomumą. Kitaip tariant, nealkoholinius gėrimus reklamuoti galima, net jei jų prekės ženklas ar tam tikri reklamos elementai primena ar sutampa su naudojamais to paties gamintojo alkoholiniais gėrimais.

Būtina gerbti dalyvių teisę į atvaizdą

Organizuojant renginius taip pat svarbu žinoti asmens atvaizdo naudojimo taisykles. Visų pirma, jei renginyje yra filmuojami ar fotografuojami žmonės ir nuotraukose ar filmuotoje medžiagoje jie aiškiai atpažįstami, būtina tam gauti šių asmenų sutikimą. Paprastai lengviausias būdas tai padaryti yra ant renginio bilieto nurodyti, kad žmogus dalyvaudamas renginyje sutinka būti filmuojamas ar fotografuojamas.

Tiesa, net ir suteikęs tokį sutikimą fiksuojamas asmuo turi teisę fotografo ar operatoriaus paprašyti, kad nebūtų filmuojamas arba fotografuojamas. Toks pageidavimas privalo būti gerbiamas, išskyrus atvejus, kai fiksuojamas viešas asmuo arba vaizdinė medžiaga padeda atskleisti įstatymų pažeidimus. Be to, savo duotą sutikimą jį filmuoti ar fotografuoti žmogus turi teisę bet kuriuo metu atšaukti ir išlaiko teisę spręsti, kam, kur ir kokiais tikslais leidžia naudoti savo atvaizdą.

Svarbu neužlipti ant intelektinės nuosavybės grėblio

Galiausiai, organizuojant renginius svarbu nepažeisti autorių teisių – pavyzdžiui, viešumoje leidžiant muziką. Net jei tai daroma naudojantis legaliomis platformomis, tokiomis kaip „Spotify“ ar „YouTube“, arba paprasčiausiai grojama radijo stočių muzika, vis vien būtina turėti muzikos kūrinių naudojimo licenciją. Neturint autorių teisių turėtojo leidimo viešai atlikti kūrinį, LATGA galėtų įpareigoti už renginio organizavimą atsakingus asmenis sumokėti atitinkamus mokesčius, jiems taip pat gali grėsti administracinė ar net baudžiamoji atsakomybė.

Intelektinė nuosavybė taip pat turi būti gerbiama ir naudojant tam tikrus prekės ženklus, šūkius, vaizdinius ar grafinio dizaino elementus. Intelektinės nuosavybės teise gali būti saugomi ir tam tikri teksto šriftai, firminis stilius, filmų, vaizdo žaidimų grafiniai elementai, personažai. Juos naudoti be intelektinių teisių turėtojo sutikimo yra draudžiama. Šio aspekto svarbu nepamiršti galvojant apie renginio tematiką, vizualinį stilių, reklamą ir kitas detales. Idėja apie „Simpsonų“ ar „Stranger Things“ tematikos renginį su šiuos populiarius serialus primenančiais vizualiniais sprendimais gali atrodyti išties patraukli, tačiau tai keltų rizikų dėl intelektinės nuosavybės apsaugos teisės pažeidimo. Už tokius  pažeidimus gali grėsti reikalavimas atlyginti patirtus nuostolius bei nutraukti renginį ar pakeisti jo komunikaciją.


9 kovo, 2025

Automobilių padangos yra vienas svarbiausių transporto priemonės elementų, užtikrinančių saugumą ir komfortą kelionės metu. Šiandien vis daugiau vairuotojų renkasi padangas […]

7 kovo, 2025

Penktadienį Vilniuje prasideda pavasario pradžią simbolizuojanti, tris dienas truksianti Kaziuko mugė. Kaip skelbia mugės organizatoriai, šių metų mugės tema – […]

7 kovo, 2025

Per pastaruosius trejus metus Birštone augantis turistų srautas ir nuosekliai plėtojama apgyvendinimo, sveikatinimo bei kita turizmo infrastruktūra atnešė džiugių permainų […]

6 kovo, 2025

Europos centrinis bankas (ECB) ketvirtadienį dar kartą sumažino palūkanų normas, kad paskatintų sunkumų kamuojamą euro zoną, tačiau leido suprasti, kad […]

EPA-ELTA nuotr.
6 kovo, 2025

1990-ųjų pradžioje buvau jaunas Tarptautinio valiutos fondo (TVF) ekonomistas pagrindiniame politikos formavimo departamente. Tuo metu vykdavau į TVF misijas Bulgarijoje, […]

5 kovo, 2025

2024-25 m. Eurolygos reguliariajame sezone komandoms lieka sužaisti po septynerias rungtynes. Skaičiuojama, jog norint patekti į įkrintamąsias, reikia turėti bent […]

4 kovo, 2025

Užgavėnės – tai viena smagiausių lietuviškų švenčių, kupina triukšmo, linksmybių ir, žinoma, gardžių blynų! Šią dieną reikia sočiai prisivalgyti, kad […]

2 kovo, 2025

Vizitinė kortelė – tai daugiau nei tik kontaktinė informacija ant popieriaus. Ji yra pirmasis įspūdis apie jus ir jūsų verslą, […]

28 vasario, 2025

 Gyventojams, dėl pernai vasarą kilusios elektros neturėjusiems ilgiau nei 72 valandas, tinklus prižiūrintis „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) jau išmokėjo beveik […]

26 vasario, 2025

Vasario 25 d. trečiajame integraciniame futbolo turnyre „Visi esame lygūs“ jėgas išmėgino Socialinių paslaugų skyriaus, „Automatikos biuro“, „GOBall“, FC „Hegelmann“, […]

26 vasario, 2025

Pirmąjį metų mėnesį bendras krovos kiekis Klaipėdos uoste, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, augo 5 proc. Anot uosto, daugiausia […]

25 vasario, 2025

Darbo užmokesčio atotrūkis tarp vyrų ir moterų Lietuvoje 2024 m. siekė 13 proc., teigia „Sodros“ Statistikos, analizės ir prognozės skyriaus […]

25 vasario, 2025

Internetinių svetainių kūrimo platforma „Wix“ Lietuvoje Vilniuje steigia naują dizaino centrą „Vilnius Design Studio“.  Kaip rašoma pranešime, naujasis Vilniaus dizaino […]

25 vasario, 2025

Renkantis tinkamas padangas automobiliui, svarbu atsižvelgti ne tik į jų dydį ir sezoniškumą, bet ir į gamintoją. Skirtingi gamintojai siūlo […]

24 vasario, 2025

Lietuvai ir kitoms Baltijos šalims kiek daugiau nei prieš dvi savaites prisijungus prie Vakarų tinklų, Vilkaviškio rajone pirmadienį pradėtos demontuoti […]

24 vasario, 2025

Tradicinė kultūros paveldo šventė ,,Trauk stintelę“ garsi ne tik Ignalinos krašte, ji pritraukia svečių iš visos Lietuvos. Vasario 22–ąją gausybė […]

Leonardas Marcinkevičius
21 vasario, 2025

Pirmajame Vyriausybės inicijuotos Maisto tarybos posėdyje be procedūrinių diskusijų, suskubta analizuoti maisto tiekimo grandinę. Prieš užsiimant kaštų ar konkrečių prekių […]

21 vasario, 2025

Penktadienį, prieš pirmąjį naujai sukurtos Maisto tarybos posėdį, jai vadovaujantis žemės ūkio ministras Ignas Hofmanas teigia, kad siekiant rasti greito […]

Kurtuvėnų žirgynas. 2023 m. L. Bimbirienės nuotr.
20 vasario, 2025

Žemės ūkio ministerijai (ŽŪM) ketvirtadienį pranešus, kad atsistatydina abu jos deleguoti „Lietuvos žirgyno“ valdybos nariai, šios pirmininkas Juozas Rimkevičius Eltai […]

20 vasario, 2025

Rytoj, vasario 21 d., pasaulis švęs Tarptautinę gido dieną. Tai puiki progą padėkoti mūsų krašto gidams, be kurių neįsivaizduojama Šiaulių […]

Regionų naujienos