Rimantė Šalaševičiūtė: „Paslaugos pacientams turi būti teikiamos tada, kada reikia…“
Respublikinės Šiaulių ligoninės Chirurgijos korpuso didžiojoje konferencijų salėje surengta Sveikatos apsaugos ministerijos konferencija tema „Pacientų eilių valdymo aktualijos“. Pranešėjai ne tik aiškinosi eilių pas gydytojus priežastis, bet ir ieškojo būdų, kaip trumpinti galimybę kuo greičiau patekti pas gydytojus. Sveikatos apsaugos ministrė Rimantė Šalaševičiūtė teigė, jog planą, kaip trumpinti eiles, privalo turėti kiekviena gydymo įstaiga bei ligonių kasa ir savivaldybė, kurios teritorijoje įsikūrę medikai.
Problemą padiktavo gyvenimas
Sveikatos apsaugos ministrė Rimantė Šalaševičiūtė, siekdama optimizuoti pacientų srautų valdymą ir mažinti eiles gydymo įstaigose, tęsia susitikimų su Asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovais ir atstovais ciklą. Šiauliuose – jau ketvirtas šio ciklo susitikimas, kuriame dalyvavo Šiaulių regiono gydymo įstaigų vadovai, Šiaulių krašto savivaldybių administracijų atstovai, Sveikatos apsaugos ministerijos vyriausieji specialistai šiam kraštui, ligoninės medikai.
Sveikatos apsaugos ministerija jau pusmetį siekia valdyti pacientų srautus, tad aiškinosi eilių situaciją bei analizavo jų susidarymo priežastis. Pirmiausia ši analizė buvo atlikta Vilniaus universiteto Santariškių klinikoje. Jos pavyzdžiu kreiptasi ir Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Kauno klinikas bei visas Respublikos pavaldumo gydymo įstaigas, kurioms nurodyta atlikti eilių analizę. Anot ministrės, siūlyta kiekvienos sveikatos priežiūros įstaigos specialistų atlikti tokią statistiką ir pateikti siūlymus ir viziją kaip keisti susidariusią situaciją. Paprašyta visų sveikatos priežiūros įstaigų pateikti jų nustatytas tvarkas dėl eilių mažinimo, paslaugų prieinamumo.
Atliktas didžiulis darbą, kurį medikų bendruomenėms bei sveikatos strategijos kūrėjams ir pristatė sveikatos apsaugos ministrė Rimantė Šalaševičiūtė susitikimo metu.
Vertinant situaciją, pasak ministrės, labai aštriai iškilo klausimas dėl šeimos gydytojų darbo. Pastebėta, jog daug pacientų iš pirminių sveikatos priežiūros įstaigų atvyksta nešini nesutvarkytais siuntimais, neatliktais tyrimais, kas padvigubina konsultantų specialistų darbą. „Dabar viskas numatyta įstatymais: per kiek dienų turi būti teikiama paslauga, kokiais atvejais atliekami brangūs tyrimai, kada teikiama būtinoji pagalba, kada specialistų pagalba. Jeigu gydymo įstaiga nesilaiko nustatytų terminų, yra numatyta sankcija – panaikinti kintamąjį priedą“, – kalbėjo ministrė.
Eilės mažėtų, jei pacientai praneštų apie neatvykimą pas gydytoją. Nustatyta, jog 20-30 proc. pacientų pas gydytoją neatvyksta sutartu laiku. Anot ministrės, Seime pateikta pataisa, jog paciento pareiga yra informuoti, jei nustatytu laiku negali atvykti pas specialistą ar šeimos gydytoją. Apie tai pacientas turi pranešti iki priėmimo likus 24 val. „Gydymo įstaigose matomoje vietoje būtina paskelbti šią žinią. Įstatymas įsigalios nuo sausio 1-osios dienos. Tegu pacientai tam rengiasi“, – teigia ministrė R. Šalaševičiūtė.
Siūlymai pasitarnaus naujovėms
R. Šalaševičiūtė pastebėjo, jog Šiaulių krašto gydymo įstaigų siūlymai dėl eilių mažinimo buvo geriausi, tad jie gali pasitarnauti siekiant optimizuoti pacientų srautą.
Pacientų eilių stebėsena jau vykdoma nuo 2007 metų. Informacija teikiama teritorinėms ligonių kasoms. Tad ministrė stebisi, kodėl iki šiol niekas nesiėmė priemonių, kad būtų mažinamos eilės.
Šiuo metu informacija apie eiles pas specialistus yra skelbiama interneto svetainėse, o nuo 2015 metų sausio 1-osios dienos – privaloma skelbti ir informaciją apie eilių susidarymo priežastis.
Aptartos Šiaulių teritorinės ligonių kasos zonoje esančiose gydymo įstaigose susidarančios eilės. „Nuo sausio 1-osios dienos ypatingas dėmesys bus skiriamas pirminio lygio grandžiai. Kol nebus sustiprintas pirminis lygis, tol nelabai keisis tai, kas šiandien yra. Reikia labai aiškiai atskirti antrinį ir tretinį lygį“, – apie eilių mažinimo galimybes kalbėjo ministrė.
Šiaulių zonoje pirmines paslaugas teikia 67 viešos ir privačios gydymo įstaigos. Eilės daugelyje jų yra nuo 6 iki 14 dienų. Nustatyta, kad skirtumai yra susiję ir su gydytojų populiarumu. pastebėta ir atvejų, kai piktnaudžiaujama prirašytų gyventojų skaičiumi.
Eilės pas antro lygio specialistus trunka ir 30, ir 60 dienų. Tiek ir daugiau dienų tenka laukti specialistų pagalbos daugelyje ligoninių Šiaulių apskrityje. Pas vaikų kardiologą eilės tekdavo laukti tris mėnesius. Dabar eilės nebėra, įdarbinus atvykstantį vaikų kardiologą. 43 proc. eilių susidaro dėl netvarkingai pateikiamų dokumentų, vykstant pas II ir III lygio specialistus.
Pirminiame lygyje eilės labai priklauso nuo pirminės sveikatos priežiūros administracijos darbo.
Ministrė pateikė planą, kaip mažinti eiles. Savo planą turėtų turėti kiekviena savivaldybė, kurios teritorijoje yra gydymo įstaiga, todėl spręsti šiuos klausimus gydymo įstaigos turi drauge su savivaldybe. Jei pažeidžiama nustatyta tvarka, akreditavimo tarnyba gali spręsti dėl licencijos sustabdymo. „Esame dėkingi už tą darbą, kurį padarė gydymo įstaigos. Šiandien gavę analizę ir patarimų, bei klausimų, esančių Šiaulių teritorinės ligonių kasos zonoje, aptariami trūkumai turėtų būti šalinami“, – teigė ministrė.
Pastebėta, jog brangiųjų tyrimų magnetinio rezonanso, kompiuterinio tomografo Šiaulių regiono gydymo įstaigų pacientams tenka laukti 30-60 dienų. Eilės dėl magnetinio rezonanso sumažės, kai pradės veikti aparatas Telšių ligoninėje.
Ilgėja eilės vasaros mėnesiais. Išauga net dvigubai ir pas šeimos gydytojus, ir pas specialistus. Nustatyta, jog nesusitvarkoma su darbuotojų planavimu. „Paslaugos pacientams turi būti suteikiamos tada, kada jam reikia, o ne tada, kada gydymo įstaiga gali“, – teigė pranešėja.
Problemų ratas plėtėsi
Ministrė neslėpė ir problemų, kylančių dėl e.sveikatos ir e. recepto programų įgyvendinimo. Valstybė investavo pinigus į e.sveikatos projektą, deja jis juda lėtai. Nuo lapkričio 5 d. šalyje pateikti tik penki elektoriniai receptai. Problema – gydytojų nenoras išrašyti receptus ir nenoras mokytis.
Per dvi elektroninio recepto gyvavimo savaites Šiauliuose išrašytas tik vienas receptas. Anot ministrės, nuo kovo 1 dienos visi privalės dirbti su visa e.sistema, kurioje privalės būti ir kortelės, ir pažymos, ir visi receptai turės būti tik elektroniniai. Nors buvo organizuoti mokymai, tačiau gydytojai entuziazmo nerodo. „Tai kodėl nenorite mokytis?“ – klausė ministrė susirinkusiųjų.
Ministrės teigė, jog laukiama Seimo patvirtinimo dėl lėšų Respublikinės Šiaulių ligoninės Vaikų ligų klinikos priėmimo skyriaus projektavimo darbams atlikti.
Pasak ministrės, Konsultacinės poliklinikos klausimas bus sprendžiamas tuomet, kai bus patvirtinti Europos Sąjungos struktūriniai fondai. Pateikti dokumentai ir siūlymas finansų ministerijai, Europos Komisijai. Bet atsakyti ar bus, ar nebus gautas finansavimas, dar sunku.
Atsižvelgiant į pateiktus pasiūlymus, ketinama koreguoti Sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo gerinimo veiksmų planą. Vilniaus ligonių kasos Sveikatos priežiūros paslaugų departamento prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktorius Viačeslavas Zaksas skaitė pranešimą „Privalomojo sveikatos draudimo biudžeto įtaka asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumui“. Paskaitą „IV restruktūrizacijos etapo pristatymas“ skaitė Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos ekonomikos departamento direktorė Jolanta Iždonienė. Su konferencijos dalyviais bendravo sveikatos apsaugos ministrės patarėja slaugai Dalia Bogužienė.
Susitikimo dalyviai gydymo įstaigų darbuotojai klausimų negailėjo ir ministrei, ir jos atstovams. Savo nuomonę bei siūlymus dėl eilių mažinimo išsakė ir gydymo įstaigų atstovai.
Respublikinės Šiaulių ligoninės medicinos direktorė Vaiva Makštutienė teigia, jog ligoninėje stengiamasi padaryti kiek įmanoma daugiau, kad eilės trumpėtų. Kviečiami jauni gydytojai atvykti dirbti į ligoninę. Visiems jauniems gydytojams suteikiama galimybė dirbti ir poliklinikose. Siekiant trumpinti eiles nuolat skelbiama, kad Konsultacijų poliklinikos dirba ir šeštadieniais, atliekami tyrimai, teikiamos konsultacijos. Skambinama užsiregistravusiems pacientams, kad galėtų atvykti. Tam, kad būtų patogiau registruotis pas gydytojus specialistus ir nereikėtų laukti eilės, įrengtas kompiuteris prie registratūros, tad atvykusieji gali nelaukti eilės, bet registruotis internetu. Daug nuveikta, kad išnyktų eilės pas gydytojus kardiologus. Tačiau ligoninėje lieka didelis specialistų trūkumas, ir tai taip pat tampa ilgų eilių priežastimi.