Sanitarinės apsaugos zonos Panevėžio mieste
Panevėžio visuomenės sveikatos centro specialistai dalyvavo Panevėžio miesto savivaldybės administracijos rengtame pasitarime dėl Panevėžio miesto taršos šaltinių specialiojo plano sprendinių įgyvendinimo (toliau – Specialusis planas). Minėtame Specialiajame plane išvardinta 121 įmonė, kurių veiklai Specialiuoju planu yra nustatytos specialiosios žemės ir miško naudojimo sąlygos – normatyvinės sanitarinės apsaugos zonos. Sanitarinės apsaugos zonos ribų nustatymui yra vadovaujamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. gegužės 12 d. nutarimu Nr. 343 „Dėl specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų patvirtinimo“ ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. rugpjūčio 19 d. įsakymu Nr. V-586 „Dėl Sanitarinių apsaugos zonų ribų nustatymo ir režimo taisyklių patvirtinimo“.
Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos įstatymo 2 straipsnio 17 dalyje nurodoma, kad sanitarinės apsaugos zona (toliau – SAZ) yra aplink stacionarų taršos šaltinį arba kelis šaltinius esanti teritorija, kurioje dėl galimo neigiamo vykdomos ūkinės veiklos poveikio visuomenės sveikatai galioja įstatymais ar Vyriausybės nutarimais nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos. Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 24 straipsnio 4 dalyje nurodyta, kad nustatytose ir įteisintose sanitarinės apsaugos zonose draudžiama statyti gyvenamosios paskirties pastatus (namus), sodo namus, viešbučių, administracinės, prekybos, maitinimo, kultūros, mokslo, poilsio, gydymo, sporto ir religinės paskirties pastatus, specialiosios paskirties pastatus, įrengti minėtų objektų patalpas kitos paskirties pastatuose , steigti rekreacines teritorijas, išskyrus atvejus, kai minėti objektai naudojami tik įmonės ar ūkininko ūkio reikmėms. Minėtame Specialiajame plane pateikti normatyviniai SAZ ribų dydžiai, todėl SAZ ribos gali būti tikslinamos, vadovaujantis Taisyklių 4.17 punktu: „SAZ ribų tikslinimas – pagrįstas SAZ ribų pakeitimas (mažinimas arba didinimas), atsižvelgiant į poveikio aplinkai vertinimo ar poveikio visuomenės sveikatai vertinimo ataskaitų rengėjų, valstybinės priežiūros institucijų, kitų juridinių ir fizinių asmenų, tarp jų SAZ naudotojų, motyvuotus pasiūlymus“. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Žemės įstatymo 22 str. 12 dalimi, nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos konkrečiam žemės sklypui taikomos nuo jų įrašymo į Nekilnojamo turto registrą. Prašymą pakeisti žemės sklypo kadastro duomenis ir į Nekilnojamo turto kadastrą ir Nekilnojamo turto registrą įrašyti naujas (papildomas) specialiąsias žemės naudojimo sąlygas paduoda žemės klypo savininkas, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinis arba asmuo, suinteresuotas planuojamos ūkinės veiklos, dėl kurios nustatomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, vykdymu.
Specialiajame plane nurodytų įmonių savininkai Panevėžio miesto savivaldybės administracijos įpareigoti iki 2015 metų pabaigos įteisinti sanitarinės apsaugos zonų ribų dydžius teisės aktų nustatyta tvarka. Įmonėms patikslinus SAZ ribų dydžius, bus koreguojamas minėtas Specialusis planas.