Šiaulių knygų mugėje – unikalūs MO muziejus edukaciniai užsiėmimai
Šiaulių knygų mugėje, kuri vyks lapkričio 19–21 dienomis, moksleiviams ir pedagogams bus siūloma įvairių edukacinių renginių. Lapkričio 19 d. Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje mokinius į meno ir istorijų pasakojimo užsiėmimus kvies modernaus meno MO muziejaus edukatoriai. MO muziejaus edukacijų vadovė Jurgita Zigmantė pasakoja apie Knygų mugėje vyksiančias edukacijas ir kaip jos ugdo vaikus.
Ką pasiūlysite Šiaulių knygų mugės lankytojams?
Šiaulių knygų mugėje vesime dvi edukacijas. „Kas vyksta šiame paveiksle?“ – tai užsiėmimas pagal vizualinio mąstymo metodą ir istorijų pasakojimo (angl. storytelling) metodika pagrįstą užsiėmimą „Istorijos iš lagamino“.
Edukacija „Kas vyksta šiame paveiksle?“ paremta MoMA muziejaus (JAV) edukatoriaus ir psichologės sukurtu metodu, kurį MO muziejuje taikome nuo pat muziejaus atidarymo. Užsiėmimų metu kviečiame į meno kūrinius žvelgti be išankstinių įsitikinimų ir nusistatymų, geriausia – netgi be jokių žinių apie jį. Užsiėmimas grįstas šiuo metodu dirbančio edukatoriaus moderuojamu pokalbiu su dalyviais, naudojama universali klausimų sistema, skatinanti stebėti ir apibūdinti, interpretuoti remiantis argumentais, nuosekliai samprotauti. Edukacijos metu ugdome kritinio mąstymo, komunikacijos, viešojo kalbėjimo įgūdžius.
Edukacijoje „Istorijos iš lagamino“ kviečiame dalyvius kurti istorijas, pasitelkiant MO muziejaus meno kūrinius ir įvairius daiktus, esančius aplinkoje. Edukatorius padeda kurti nuoseklią istoriją, dalyviai lavina gebėjimą kurti, pasakoti, pastebėti detales. Užsiėmimo metu visų istorijos ir pastebėjimai yra sujungiami į vientisą istoriją.
Galbūt edukacijų metu pastebite, kas turi daugiau ir unikalesnių įžvalgų apie meno kūrinius – vaikai ar suaugusieji?
Iš patirties galime pasakyti, kad kiekviena grupė mus kaskart nustebina. Kiekvienas dalyvis yra unikalus, turintis savitą mąstymą ir aplinkos matymą, taigi ir kiekviena edukacija būna skirtinga. Tai visiškai nepriklauso nuo amžiaus. Šios edukacijos tikslas yra suteikti kiekvienam erdvę ir laisvę savaip matyti ir interpretuoti, išlaisvinti savo mintis, kylančias žvelgiant į kūrinį. Ir vaikai, ir suaugusieji nustebina savo posakiais, įžvalgomis. Tikime, kad kiekvienas iš šios edukacijos išeina su gera patirtimi ir mintimis apie meno kūrinius.
Savo edukacijose didelę reikšmę teikiate vaizduotei. Kodėl svarbu lavinti vaizduotę? Kas ją lemia?
Manau, kad mūsų vaizduotei labai svarbi yra gyvenimo patirtis: kuo mažiau žinome, tuo lakesnė mūsų vaizduotė, ir atvirkščiai – kuo daugiau žinome ir save įspraudžiame į tam tikrus stereotipus, įsitikinimus, tuo mūsų vaizduotė labiau blėsta. Lavindami ir gebėdami atsipalaiduoti, visi galime išlaisvinti savo vaizduotę. Tik reikia nebijoti leisti savo mintims laisvai lietis, nebijoti jausmų, būsenų, kurios dažnai mus suvaržo.
Kokiais dar būdais galima lavinti vaiko vaizduotę? Ar įmanoma ją lavinti namų sąlygomis?
Būdų ir metodų yra gausybė, kiekvienas ugdytojas pasirenka juos pagal amžių, grupę ar kitus kriterijus. Galima daug plėstis, diskutuoti, bet, manau, kad svarbiausias dalykas – nebijoti lavinti vaizduotę, žaisti įvairius žaidimus, dalyvauti įvairiuose užsiėmimuose, skatinti save arba savo vaikus kurti, būti smalsiems.
Kokią įtaką vaiko ugdymui ir saviraiškai daro šiuolaikinės technologijos?
Naujosios technologijos turi daug įtakos mūsų gebėjimui bendrauti gyvai ir galiu pasakyti, kad jį silpnina. Todėl vaiko ugdymas dažniausia priklauso ne tik nuo pedagogų, bet ir nuo tėvų. Kuo daugiau bendrausime gyvai, dalyvausime įvairiuose užsiėmimuose, veiklose, kur tiesiogiai bendraujama, tuo labiau šiuolaikinis jaunuolis gebės drąsiai kalbėti, aiškiai reikšti savo mintis – kokybiškai dalyvauti gyvenime gebėdamas komunikuoti su įvairiais žmonėmis.
Jauniems žmonėms yra nelengva kalbėti prieš auditoriją. Ar Jūsų užsiėmimuose būna kitaip?
Šiomis dienomis jauni žmonės tikrai susiduria su mažėjančiu gebėjimu aiškiai komunikuoti, bendrauti, diskutuoti, kalbėti prieš auditoriją. Muziejaus edukacijose mes suteikiame saugią erdvę išsakyti savo mintis, stengiamės kiekvieną pakalbinti ir prakalbinti. Įvairiais metodais pamažu yra užmezgamas saugus ryšys, sukuriama erdvė kiekvienam pasisakyti. Nedeklaruojame, ar atsakymas teisingas ar neteisingas, priimame kiekvieno nuomonę. Taip sukūrę saugią aplinką, kviečiame ne tik išdrįsti pasisakyti, bet ir diskutuoti, turėti savo nuomonę, ją argumentuoti ir aktyviai dalyvauti grupės veikloje.
Ką patartumėte tėvams, kurie nori užauginti kūrybišką, unikalią asmenybę?
Palinkėčiau nesprausti vaiko į rėmus, į tam tikras nuostatas, leisti jam pačiam rinktis savo kelią, atrasti dalykus, kurie jį džiugina ir domina, leisti savo vaikui klysti, o iš klaidų mokytis. Tik eksperimentuodami ir ieškodami savęs, mes ugdome savo kūrybiškumą, laisvę, gebėjimą būti unikaliu ir įdomiu žmogumi.