„Skrajojančiam olandui“ – pasaulinis pripažinimas
„Siūlau šiam pastatymui suteikti geriausios praėjusių metų operos apdovanojimą“, – tokius ir panašius susižavėjimo komentarus Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro youtube paskyroje po Richardo Wagnerio operos „Skrajojantis olandas“ įrašu paliko pasaulio operos gerbėjai. Milijoninei publikai spektaklį pristatė tarptautinė operos platforma „OperaVision“.
Kur ta Klaipėda?
Į plačius didžiuosius tarptautinius vandenis Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras išplaukė kaip vienos įtakingiausių tarptautinių asociacijų „Opera Europa“ narys. Balandžio 2-osios vakarą milijoninė Europos ir pasaulio auditorija gėrėjosi vaizdais iš Klaipėdos senojo elingo, kuriame praėjusių metų rugpjūčio 1 d. įvyko bei Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos buvo nufilmuota R. Wagnerio operos „Skrajojantis olandas“ premjera.
„Didžiuojamės ne tik suburtos komandos dėka užgimusiu „Skrajojančio olando“ pastatymu, pelnytais „Auksiniais scenos kryžiais“, praėjusių metų geriausio Klaipėdos spektaklio titulu ir „Padėkos kauke“. Smagu, kad pasaulio operos gerbėjai susidomėjo Klaipėda ir Lietuva. Būta komentatorių iš Vokietijos, Meksikos, Suomijos, Amerikos, Ispanijos ir net Zimbabvės, kurie spektaklio dėka Klaipėdos vardą išgirdo pirmą kartą. Džiugu skaityti, kad gerbėjai įvertino operos režisieriaus Daliaus Abariaus ir visos komandos pasirinkimą R. Wagnerio kūrinį pristatyti ant marių kranto. Visi pastatymo metu patirti iššūkiai nublanksta sulaukus daug pozityvių pasisakymų ir virtualių šūksnių „bravo““,- sako Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovė Laima Vilimienė.
Teatro vadovės nuomone „publikos palaikymas teatro kolektyvą įkvepia netikėtas erdves spektaklių pastatymams išnaudoti dar ne kartą“.
Pasaulinės publikos pastebėjimai
Pirmosios transliacijos metu nenutrūkstamu srautu liejosi spektaklį stebėjusiųjų žinutės. „Nuostabus Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro pastatymas, nuostabus miestas, turintis turtingą Lietuvos ir Vokietijos istoriją. Verta aplankyti – juk tai miestas, buvęs net R. Wagnerio radare!“- žavėjosi Simon Shilton.
„Tai buvo pats geriausias šios operos pastatymas. Kas nusprendė šią operą pastatyti laivų statykloje, lauke, prie pat vandens – genijus. Pagarba drąsiems dainininkams, kurie vaikščiojo tais šlapiais pastoliais. Tai buvo puiku!“,- rašė Markas Beckas.
Anot Steveno Tetreaulto, Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro „Skrajojančio olando“ pastatymu didžiuotųsi net pats R. Wagneris. „Nežinia ar tokią įspūdingą scenografiją ir pateikimą būtų sumanęs net pats kompozitorius. Ačiū, kad pasaulio operos gerbėjams pristatote tokius įspūdingus pastatymus“,- rašė jis.
R. Wagnerio kūryba – kietas riešutėlis ne tik atlikėjams, kurie šio kompozitoriaus kūrinius gali atlikti tik atitinkamai ne vienerius metus tobulinę balsus bei būdami geriausios savo formos, bet ir klausytojams. Andrew Williams rašė: „Nuostabu. Tai buvo mano pirmoji R. Wagnerio opera, kurios klausiausi, ir aš ją įsimylėjau. Esu tikras, kad tai tik ilgo kelio pradžia ir kaskart R. Wagnerio kūrybą atrasiu naujai.“
„Neįtikėtinas „Skrajojančio olando“ pastatymas visais aspektais. Tai tapo mano įsimintiniausiu matytu operos įrašu: garso ir vaizdo kokybė – aukščiausios klasės, daugybė judančių kamerų, įgarsintas kiekvienas solistas ir net choro artistas, įsimintinas dirigento darbas. Dainavimas buvo stiprus, tikras ir įtikinantis. Jei ši R. Wagnerio opera kartais atrodo truputį nuobodi palyginus su kitais kompozitoriaus kūriniais, tai šis pastatymas domino su kiekviena nauja veiksmo minute. Klaipėdos „Skrajojantis olandas“ – vienas geriausiai pastatytų R. Wagnerio spektaklių jų statymo istorijoje ar net geriausiai kada nors pastatyta opera apskritai“,- rašo Bryan Leech.
Ir daugybė atsiliepimų: „puiki koncepcija ir išpildymas. Dainavimas taip pat – puikus“; „unikalus ir jaudinantis pastatymas magiškame mieste – Klaipėdoje“; „Stebuklas! Likome visiškai užburti. Sveikiname visus, viena gražiausių mano matytų operų! Linkėjimai iš Lenkijos!“.
Virtualūs plojimai – komandai
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras tarptautinei auditorijai pristatė sudėtingiausią ir didžiausią savo pastatymą, vadinamą 2020-ųjų Lietuvos operos įvykiu. Vasarą R. Wagnerio opera pirmą kartą Lietuvoje skambėjo ten, kur pati aplinka audrino žiūrovų vaizduotę, – tarpukariu Klaipėdoje veikusios Paulo Willy Lindenau laivų statyklos komplekso elinge, iškilusiame 1937-1938 m. Pastatymą Klaipėdoje kūrė dirigentas Modestas Pitrėnas, koncepcijos autorius ir režisierius Dalius Abaris, režisierius Gediminas Šeduikis, scenografė Sigita Šimkūnaitė, kostiumų ir grimo dailininkė Sandra Straukaitė, choreografas Aurelijus Liškauskas, šviesų dailininkas Andrius Stasiulis. Olando partiją atliko Vokietijoje dainuojantis bosas-baritonas Almas Švilpa, Zentos – žinomas sopranas Sandra Janušaitė, Dalando – Vokietijos ir Šveicarijos operos teatruose dainuojantis bosas Tadas Girininkas. Žiūrovai pamatė bei išgirdo ir Rafailą Karpį (Vairininkas), Dalią Kužmarskytę (Marija), latvių tenorą Andrį Ludvigsą (Erikas), Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro chorą, simfoninį orkestrą, baleto bei mimanso artistus.