Skundas dėl galimo neįgaliųjų diskriminavimo Plungės rajone – nepagrįstas
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba gegužės 22 dieną gavo Cerebrinio paralyžiaus asociacijos Plungės skyriaus skundą dėl galimo diskriminavimo, užtikrinant neįgaliesiems sąlygas socialinės integracijos veikloms vykdyti. Skundo tyrimo metu vertinta, ar Plungės rajono savivaldybės administracijos veiksmai nepažeidžia Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo bei Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos nuostatų. Išvada vienareikšmė: Lygių galimybių kontrolierė Agnetė Skardžiuvienė pripažino skundą nepagrįstu, nepasitvirtinus jame nurodytiems pažeidimams.
Skunde, adresuotame Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai, Cerebrinio paralyžiaus asociacijos Plungės skyrius, sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Plungės viltis“, Plungės sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija „Mūsų atžala“, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Plungės rajono filialas, Telšių apskrities sergančiųjų nervų-raumenų ligomis asociacija, Plungės rajono neįgaliųjų draugija išreiškė nuomonę, kad Plungės rajono savivaldybės administracija savo veiksmais ar neveikimu prisideda prie neįgaliųjų teisių pažeidimo.
Neįgaliųjų atstovai nurodė, kad Plungės rajono neįgalių organizacijos panaudos teise naudojasi Plungės rajono savivaldybei priklausančiu pastatu Vytauto g. 9, o Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Plungės rajono filialas įsikūręs Vandentiekio g. 17. Abu pastatai nepritaikyti neįgaliųjų poreikiams bei neįgaliųjų organizacijų veiklai.
Skunde nurodoma, jog Plungės Šv. Jono Krikštytojo parapija ir Centrinė projektų valdymo agentūra šių metų balandžio 28 dieną pasirašė projekto „Socialinių paslaugų neįgaliesiems plėtra Plungės rajone“ finansavimo ir administravimo sutartį. Plungės rajono savivaldybės administracija projekte dalyvauja partnerio teisėmis. Projektas bus įgyvendintas pagal 2014-2020 m. Europos Sąjungos fondų Investicijų veiksmų programą, kurios tikslas – gerinti neįgaliesiems, išskyrus turinčius proto ar psichikos negalią, socialinių paslaugų prieinamumą Plungės rajone. Skunde teigiama, kad, įgyvendinus projektą, visos neįgaliųjų patalpos bus perkeltos į naujas patalpas ir jose neva turės vykdyti veiklą.
Pareiškėjų nuomone, šis projektas yra diskriminacinio pobūdžio, kadangi tenkins tik vienos grupės neįgaliųjų poreikius. Esą projektas parengtas apie tai neinformavus ir nediskutavus su neįgaliųjų atstovais, neatsižvelgiant į jų poreikius. Neįgaliųjų organizacijos neva šiame pastate neturės organizacijai skirtų individualių patalpų administraciniam darbui, bendravimui su klientais, skirtingos negalios ir poreikių asmenys (pvz., regėjimo ir judėjimo negalią turintys asmenys) turės dalintis vienomis patalpomis, neįgaliųjų organizacijos neteks galimybių vykdyti socialinės reabilitacijos paslaugų bendruomenėje projektų bei kitų projektų, kurių nuostatuose išreiškiamas reikalavimas, kad organizacija projekto veikloms vykdyti privalo turėti patalpas, kadangi patalpos priklausys Šv. Jono Krikštytojo parapijai, neįgaliųjų organizacijos jose galės lankytis tik epizodiškai. Pareiškėjas teigė, jog Plungės rajono savivaldybės administracija, įgyvendindama projektą, siekia sunaikinti neįgaliųjų organizacijas Plungės rajone, priversdama neįgaliųjų organizacijas jungtis į vieną arba išnykti.
Tyrimo metu nustatyta, kad Plungės rajono savivaldybė, matydama, jog patalpos, kuriose šiuo metu renkasi Plungės rajono neįgaliųjų organizacijos, yra nepritaikytos neįgalių asmenų poreikiams, o kai kurios organizacijos apskritai neturi patalpų, prisideda prie naujo projekto, kuriuo siekiama gerinti neįgaliesiems, išskyrus turinčius proto ar psichikos negalią, skirtų socialinių paslaugų prieinamumą įkuriant Parapijos namuose dienos centrą.
Šiuo projektu nėra siekiama visas Plungės neįgaliųjų organizacijas perkelti į naujas patalpas, o siekiama užtikrinti, kad neįgalieji galėtų naudotis jų poreikius atitinkančiomis patalpomis. Atnaujinus Parapijos namus Plungės neįgaliųjų organizacijos turės galimybes naudotis sutvarkytomis patalpomis Parapijos namų cokoliniame aukšte, kurių plotas yra apie 450 kv. m., neskirstant ir nediferencijuojant pagal priklausymą vienai ar kitai organizacijai ar išskiriant kokiu nors kitu pagrindu, išskyrus tikslinę projekto sąlygose nurodomą asmenų grupę.
Savivaldybės administracijos nuomone, klausimą dėl neįgaliųjų organizacijų veiklų vykdymo galimybių Parapijos namams priklausančiose patalpose tikslinga palikti spręsti ir derinti pačioms organizacijoms ir būsimo dienos centro administracijai. Nuo 2012 metų ne kartą Plungės neįgaliųjų organizacijų atstovai ir savivaldybės atstovai kartu apžiūrėjo patalpas, kuriose galėtų veikti neįgaliųjų organizacijos, tačiau pastarųjų poreikių vis netenkino patalpų išplanavimas ir pritaikymas.
Savivaldybės administracija informavo, jog projektas nėra siejamas su nevyriausybinių organizacijų, atstovaujančių neįgaliųjų teisėms Plungės mieste, perkėlimu į naujas patalpas. Jas įrengus nėra planuojama nutraukti panaudos sutarčių su neįgaliųjų organizacijomis, šiuo metu besinaudojančioms kitomis patalpomis panaudos.
Taip pat akcentuota, jog Savivaldybė šiuo metu neturi pakankami finansinių pajėgumų užtikrinti, kad kiekviena Plungės rajone veikianti neįgalių asmenų teises atstovaujanti organizacija turėtų jai vienai priklausančias patalpas administracinei bei socialinės reabilitacijos veiklai vykdyti.
Naujasis projektas niekaip nėra susijęs su neįgaliųjų organizacijoms teikiamu finansavimu iš savivaldybės biudžeto lėšų, kadangi naujos patalpos bus išlaikomos iš Parapijos lėšų, o savivaldybė Projekte dalyvauja tik partnerio teisėmis.
Atsižvelgusi į nurodytas aplinkybes Lygių galimybių kontrolierė konstatavo, jog nėra pagrindo manyti, kad Plungės rajono savivaldybė, dalyvaudama projekte, pažeidžia neįgaliuosius asmenis Plungės rajone atstovaujančių organizacijų interesus. Skundas pripažintas nepagrįstu, nepasitvirtinus jame nurodytiems pažeidimams.