Smurtas prieš vaikus: tartasi, kokia turi būti ugdymo įstaigų reakcija
Į tarpžinybinės bendradarbiavimo smurto artimoje aplinkoje klausimais darbo grupės posėdį susirinkę įvairių institucijų atstovai sprendė, kaip patobulinti vaiko teisių gynimo sistemą. Dėmesio centre – vaikų apsauga nuo smurto, tiek fizinio, tiek psichologinio.
„Po tragedijos Kėdainiuose pastebime, kad gyventojai vaiko teisių specialistams vis dažniau praneša apie įtariamus smurto prieš vaikus atvejus. Nors ne visi įtarimai pasitvirtina, mes nuolat kartojame, kad geriau pranešti be reikalo, nei užsimerkti ir ignoruoti šalia vykstančias negeroves. Svarbu, kad galimų smurto atvejų neignoruotų ir pedagogai. Iš mokyklų ir darželių informacijos taip pat sulaukiame, bet tobulinti sistemą būtina nuolat“, – sako Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus vedėja Gražina Aurylienė.
Kaip nuo smurto apsaugoti vaikus, tarpžinybiniame posėdyje savo patirtimi ir pasiūlymais dalijosi savivaldybės vaiko teisių, švietimo, socialinės paramos, viešosios tvarkos specialistai, mokyklų, darželių atstovai, psichologai, socialiniai pedagogai, prokuratūros, policijos, probacijos tarnybos pareigūnai. Šįkart daugiausiai dėmesio skirta situacijai ugdymo įstaigose. Diskutuota, ką reikia patobulinti, kad pro pedagogų akis nepraslystų smurto atvejai, kaip atpažinti, kad prieš vaiką smurtaujama, kokių žingsnių imtis, kad vaikui būtų suteikta reikiama pagalba.
„Nors ugdymo įstaigose reaguojama į galimus smurto atvejus, manome, kad reikia nuolat pasitikrinti, ar visi mūsų žingsniai teisingi, todėl ir kalbamės, diskutuojame, ieškome geriausių sprendimų“, – sako darbo grupės pirmininkė Audronė Liesytė.
Sutarta siekti, kad kiekviena ugdymo įstaiga parengtų reagavimo į galimą smurto prieš vaiką schemą. Tikslas – kad kiekvienas darbuotojas žinotų, kaip elgtis ir kam pranešti, jei įtaria, kad prieš vaiką smurtaujama. Taip pat išsakyta nuomonė, kad pedagogams reikalingi smurto identifikavimo mokymai, mat neretai, pamačius mėlynę, mokyklų ir darželių darbuotojams kyla klausimas, ar vaikas susižalojo žaisdamas, ar nukentėjo nuo tyčinių veiksmų. Dar sunkiau identifikuoti, kad vaikas patiria psichologinį smurtą.
Svarbus aspektas – psichologinė pagalba. Šiuo metui psichologai dirba mokyklose, o darželinukams psichologinę pagalbą teikia Klaipėdos pedagoginė psichologinė tarnyba. Bus analizuojamos konsultacijų prieinamumo galimybės ir teikiami siūlymai, kaip didinti prieinamumą.