Sodų sakmės Ignalinoje
Respublikinė paroda „Sodų sakmės“ tęsia savo kelionę per Lietuvą. Iki vasario 19 dienos jais gali pasigėrėti ir ignaliniečiai. Ignalinos krašto muziejuje eksponuojamoje parodoje ištaigingai kabo daugiau nei 60 šiaudinių sodų, surinktų iš įvairius Lietuvos regionus atstovaujančių rišėjų. Parodos organizatorių tikslas – ne tik parodyti šių kūrinių grožį, sakralumą, rišėjų išmonę bei kruopštumą, bet ir įkvėpti, padrąsinti daugiau žmonių prisiliesti prie sodų rišimo tradicijos. Juk netolimoje praeityje sodai kabėdavo kone kiekvienuose namuose: jie buvo rišami Kalėdoms, Velykoms, besilaukiant vaikelio ar ištekinant dukterį.
Tarybiniais metais sodai buvo beveik užmiršti. Tik viena kita meistrė Lietuvoje tai mokėjo. Dėl trapios medžiagos neišliko ir labai senų sodų pavyzdžių, o šis amatas, kaip teigia etninės kultūros specialistai, apskritai labai mažai ištyrinėtas. Tiksliai nežinoma net šiaudinio sodo pavadinimo kilmė. Dalis etnografų spėja, kad jie taip pavadinti, pabrėžiant tarsi iš tuštumos ir chaoso žmogaus rankomis kuriamą grožį ir harmoniją, iš augalų kuriamą sodą prie namų. Sakoma, kad sodas, dar vadinamas dangaus sodu, harmonizuoja, sveikatina, ramina, darną grąžina į mūsų būtį ir buitį. Tai tarsi lietuviškos mandalos, o jų rišimas primena maldą. Sodai sudaryti iš trikampių ir kvadratų, kurie senosiose kultūrose visada simbolizavo dvasią ir materiją.