15 lapkričio, 2016

Specialiųjų poreikių vaikams naujas galimybes atveria šiuolaikinės technologijos

Daugiau nei 3600 – tiek specialių poreikių vaikų Lietuvoje šiandien mokosi jiems skirtuose ugdymo centruose ir mokyklose. Kiekviename jų būrys specialistų moksleiviams padeda pajusti socialinio gyvenimo džiaugsmą, ugdo buitinius ir kasdieniam gyvenimui reikalingus įgūdžius. Šių pedagogų praktika rodo, kad tai sunkus uždavinys, reikalaujantis ne tik specifinių žinių ar geležinės kantrybės, bet ir skaitmeninių įgūdžių. Efektyvus ugdymo procesas be šiuolaikinių technologijų sunkiai įsivaizduojamas.

Apie vaikus su negalia, jų ugdymą ir technologijų reikšmę kalbamės su Molėtų r. Kijėlių specialaus ugdymo centro direktore Asta Jakovliene. Šios ugdymo įstaigos pedagogai efektyviam ugdymui reikiamų kompetencijų siekia įgyti dalyvaudami programoje „Samsung Mokykla ateičiai“.

Specialusis ugdymas. Kuo jis skiriasi nuo įprasto mokslo vidurinėje mokykloje?

Dažniausiai įvairių poreikių vaikai ugdomi bendrojo lavinimo mokyklose kartu su bendraamžiais. Tai yra tikrai sveikintina praktika, bet ši ugdymo sritis Lietuvoje dar labai stokoja visapusiškos paramos. Kartais didelių ir labai didelių poreikių mokiniams, reikalingas būtent specialusis – maksimaliai vaiko poreikiams pritaikytas ugdymas. Juo siekiama, kad vaiko negalios, intelekto sutrikimų sąlygoti ypatumai nesukeltų konfliktų tarp vaiko galimybių ir mokyklinio ugdymo reikalavimų.

Kuo tokiose ugdymo įstaigose vaikų edukacija yra ypatinga?

Pamokose dėmesys sutelktas ne į akademinės žinias, o į praktinius gebėjimus, kurie ruošia vaiką kiek įmanoma savarankiškesniam gyvenimui. Vaikai yra ugdomi grupėse po 4-6 mokinius. Pamokose sutrikusio intelekto mokiniams ugdomas jų bendras pasaulio supratimas, gebėjimas pasirūpinti savimi ir bendrauti su aplinkiniais, mokomasi elementarių skaičiavimo, skaitymo, rašymo įgūdžių ir jų praktinio pritaikymo. Pats mokymosi tempas įprastai yra lėtas, mokomasi nedideliais žingsneliais. Naudojama daug inovatyvių, vaizdinių priemonių, mokymosi strategijos pritaikomos individualiai, demonstruojama kaip atlikti vieną ar kitą veiksmą, jei yra būtina – suteikiama fizinė ar žodinė pagalba, tik tos pagalbos negali būti per daug, kad neslopintume vaiko savarankiškumo ir pasitikėjimo savimi. Todėl mokytojams keliamas uždavinys dirbti itin kūrybiškai, lanksčiai ir sumaniai.

Ar vaikas, baigęs tokią mokyklą, turi galimybių profesinėje srityje, socialiai adaptuotis, dirbti?

Tai labai individualu ir mūsų praktikoje yra įvairių pavyzdžių. Kai kurie buvę mūsų mokiniai mokosi profesinės technikos mokykloje, kiti pagal galimybes talkina ūkininkams ar padeda tėvams. Liūdna, bet nemaža dalis tiesiog grįžta į namus. Kai kuriems pavyksta gyventi beveik savarankiškai, tik su socialinio darbuotojo pagalba, dar kiti randa veiklos Neįgaliųjų darbinio užimtumo centre. Bet būna be galo graudu, kai po penkerių metų, paskambina mama ir prašo, „būkite geri, priimkite atgal, nes kankina depresija, ji sėdi rytais ir laukia autobusiuko, kuris veža į mokyklą“.

Tikriausiai nemažai iššūkių tenka jūsų mokyklos pedagogams, kokie jie?

Kaip rodo psichologinis-socialinis tyrimas, atliktas mūsų įstaigoje, pedagogai susiduria su Perdegimo sindromo požymiais. Mokytojai turi daug įsipareigojimų, nori greitai pasiekti didelių rezultatų. Pedagogų siekis išpildyti kuo daugiau aplinkinių lūkesčių ir šiame kelyje pasitaikančios nesėkmės, kaip pavyzdžiui, išmokęs perskaityti tekstą dėdamas skiemenis, vaikas, grįžęs po atostogų, jau nebepamena raidžių –sukelia įtampą. Mokytojas sutrinka ir jaučiasi bejėgis. Todėl šiam darbui reikia nemažai ne tik fizinių ir psichinių jėgų, specialių žinių, bet ir aplinkos palaikymo ir paskatinimo.

Ar didelį vaidmenį šių vaikų ugdyme atlieka naujosios technologijos?

Tai gerokai palengvina darbą pedagogams, o kartu ir atneša didžiulę naudą mūsų mokiniams, nes norimi rezultatai tampa geresni, o ir ateina greičiau. Pagrindinis sutrikusio intelekto požymis – nepakankami abstraktaus mąstymo gebėjimai, kurie apsunkina daugelio gebėjimų ir nuostatų formavimąsi. Todėl mokymosi turinį reikia nuolat iliustruoti, naudoti daug vaizdinių priemonių ir taip padėti šiems mokiniams suvokti supančio pasaulio reiškinius ir juos apibrėžiančias sąvokas. Šiandien informacinės technologijos gali suteikti daugybę galimybių sudominti ir patraukti mokinių dėmesį, skatinti tyrinėti aplinką, suprasti daikto, aplinkos požymius bei mokyti bendrauti ir bendradarbiauti. Kalbant bendrai – naujosios technologijos padeda mokiniui prisitaikyti prie jį supančios ir nuolat kintančios, dinamiškos aplinkos. Galiu pateikti ir pavyzdį – štai vieno berniuko lavinimui, kuris serga sunkios formos cerebriniu paralyžiumi, nevaldo nei vienos savo kūno galūnės, mes naudojame aukštos rezoliucijos vaizdo kamerą, padedančią jam valdyti kompiuterį tik galvos judesiais.

Kokiomis technologijomis turi būti apsirūpinusi kiekviena panašaus pobūdžio ugdymo įstaiga?

Kaip ir minėjau anksčiau pateiktame pavyzdyje, mes siekiame, kad inovatyvios priemonės vaikams su negalia padėtų ne tik vystyti bendrąsias kompetencijas, bet ir galėtų tarnauti kaip negalią kompensuojantis mechanizmas. Klasėse turime stacionarius kompiuterius, du iš jų su liečiamais ekranais, vienas su specialia klaviatūra ir pele pritaikyta judesio sutrikimų turintiems mokiniams, bei naudojame labdaros būdu iš Vokietijos gautą interaktyvią lentą. Vis dėlto mums dar trūksta daugybės technikos – nuo planšečių, iki išmaniųjų laikrodžių. Tai priežastis, kodėl dalyvaujame skaitmeninių mokymų programoje „Samsung Mokykla ateičiai“, kurioje mokomės skaitmeninio raštingumo paslapčių, turime galimybę išbandyti naujausią techniką. Kartu su mūsų mokyklos mentoriumi Viliumi Jurgelevičiumi išbandome technologinius sprendimus, kurie efektyviausiai pritaikomi šių vaikų ugdyme. Ši patirtis mums labai vertinga.

Ir pabaigai. Teko girdėti, kad vaikai yra labai imlūs naujosioms technologijoms, imlesni negu patys mokytojai, ar tai tiesa?

Visi šių dienų vaikai yra vadinami IKT „čiabuviais“, nes jiems tai yra įprasta aplinka, tarsi „gimtinė“, o vyresnės kartos atstovai, vadinami „emigrantais“, nes jie jau vėliau pateko į tokią aplinką. Taigi „emigrantams“ tenka įdėti daugiau pastangų mokantis dirbti su naujosiomis technologijomis. Vaikai šioje veikloje smalsūs ir drąsūs jie daug ką išbando, atranda ir be naudotojo vadovo. Ne išimtis ir vaikai turintys raidos sutrikimų. Todėl taip, tai tikrų tikriausia tiesa. Ugdymo centre jie stebėtinai greitai išmoksta naudotis kompiuteriu, geba susirasti mėgstamą žaidimą, pasileisti dainą ir kitus dalykus, kurie įvairiapusiškai prisideda prie vaiko raidos. Kitomis priemonėmis jį sudominti yra kur kas sudėtingiau.


20 kovo, 2025

Tvarumas – viena iš Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) vertybių. Pasaulinė Žemė diena – puiki proga pasidomėti, kokius klimato […]

19 kovo, 2025

„Architektūrą mieste reikėtų suvokti kaip orkestrą. Jei visi gros savo partiją be dirigento, gausis kakofonija”, – įsitikinęs VILNIUS TECH Architektūros […]

18 kovo, 2025

Pirmadienį duris atvėrė naujasis Lazdijų sporto centras, praneša Lazdijų rajono savivaldybė. „Lazdijų krašto vaikai, jaunimas ir visi sportuojantys tinkamų sąlygų […]

18 kovo, 2025

Keturiuose Lietuvos miestuose – Kaune, Jonavoje, Vilniuje ir Panevėžyje – planuojama įrengti naujus maniežus. Tam Švietimo, mokslo ir sporto ministerija […]

18 kovo, 2025

Devintus metus Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) organizuojamas, kartu su rajonų vietos savivaldos ir / ar verslo […]

17 kovo, 2025

Siekiant pagerinti mokinių pasiekimus ir ugdymo kokybę, siūloma uždrausti jiems mokyklose naudotis mobiliaisiais telefonais ir planšetėmis. Tai numatančias Švietimo įstatymo […]

LSU nuotr.
15 kovo, 2025

Lietuvos sporto universitetas (LSU) naujausiame Šanchajaus sporto mokslo institucijų reitinge (angl. Shanghai Ranking’s Global Ranking of Sport Science Schools and […]

12 kovo, 2025

Penktadienį Kaune, pasibaigus švietimo forumui „Švietimo kodas“, surengtoje ceremonijoje išdalinti penktieji „Metų mokytojo“ apdovanojimai. Naujienų portalo Lrytas rengiamų apdovanojimų metu […]

12 kovo, 2025

Trečiadienį Vyriausybė priėmė nutarimą, kuriuo nuo šių metų rugsėjo šalies regionuose veikiančiose gimnazijose trečias ir ketvirtas klases bus leidžiama formuoti […]

11 kovo, 2025

Antradienį minint 35-ąsias Nepriklausomybės atkūrimo metines, Vilniaus Universiteto (VU) Filologijos fakulteto dėstytojai dr. Ernestai Kazakėnaitei įteikta Valstybės Nepriklausomybės stipendija.  E. Kazakėnaitei paskirti […]

4 kovo, 2025

Universitetas „Vilnius Tech“ gavo 669 tūkst. eurų finansavimą Lietuvos kibernetinio saugumo specialistų ugdymui, kurį skiria tarptautinės technologijų korporacijos „Google“ įsteigta […]

3 kovo, 2025

Šiandien startuoja Telšių Karolinos Praniauskaitės viešosios bibliotekos Vaikų ir jaunimo aptarnavimo skyriaus skaitymo skatinimo iniciatyva „Biblioteka arčiau vaikų“. Skaitymo džiaugsmas […]

27 vasario, 2025

Vilniuje, Pilaitės mikrorajone duris atveria vienas moderniausių lopšelis-darželis „Vydūnėlis”, turintis baseiną ir pasižymintis išskirtiniais sprendiniais dar efektyvesniam vaikų ugdymui, jų […]

24 vasario, 2025

Vilniaus universitetas ir Šiaulių rajono savivaldybė pasirašė bendradarbiavimo sutartį dėl vardinės Romualdo Ozolo stipendijos įsteigimo. Stipendijos tikslas – skatinti Universiteto pirmosios ir antrosios pakopos studijų studentus, […]

15 vasario, 2025

Lietuvos Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda ir pirmoji ponia Diana Nausėdienė šeštadienį Vokietijoje lankėsi Vasario 16-osios gimnazijoje Hiutenfelde. Tai – vienintelė […]

14 vasario, 2025

Vyriausybei užsimojus švelninti esamą reikalavimą ir leisti formuoti vienuoliktokų klases nuo 12-os moksleivių, Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) prezidentas Audrius Klišonis tikina – dėl šių sprendimų kylančią […]

12 vasario, 2025

Kėdainių mokyklose trūksta apie 14 tūkst. vadovėlių. Nors jų įsigijimui lėšų pakanka, tačiau įsigyti jų neįmanoma dėl stringančios leidybos, skelbia […]

6 vasario, 2025

Kauno švietimo inovacijų centras tęsia unikalią tradiciją – renka ir apdovanoja ryškiausias metų švietimo asmenybes. Trečiadienį progresyviausiems pedagogams nusilenkta kino […]

6 vasario, 2025

Paskirstytos Lietuvos valstybės biudžeto lėšos užsienio lituanistinėms mokykloms. Lietuvos finansinę paramą šiemet gauna 124 lituanistinio švietimo mokyklos, kuriose mokosi daugiau […]

Petro Skargos toga ir biretas VU 350 metų jubiliejaus parodoje Pranciškaus Smuglevičiaus salėje / Fot. J. Bulhak. LNM
6 vasario, 2025

Du Lietuvos muziejai praėjusių metų pabaigoje sulaukė ypatingos dovanos: atlikus tyrimus buvo įrodyta, kad Lietuvos nacionaliniame dailės muziejuje saugoma pelerina […]

Regionų naujienos