6 gruodžio, 2023
ESF

STEAM erdvės Lietuvos regionų mokyklose – vizija, tampanti realybe

Kretingos Jurgio Pabrėžos universitetinės gimnazijos chemijos laboratorijoje

Kalbant apie šveitimo lauką, vis dažniau išgirstame kodinį pavadinimą „STEAM ugdymas“. Jau neretas lietuvis žino, kas slepiasi po šiomis raidėmis, o šalies mokiniai vis dažniau kviečiami tobulinti savo įgūdžius į besikuriančius STEAM centrus. Ne veltui STEAM (angl. science, technology, engineering, arts, maths) yra ir viena iš švietimo pažangos programos „Tūkstantmečio mokyklos“ (TŪM) mokyklų veiklos tobulinimo sričių – taip siekiama stiprinti šį ugdymo būdą Lietuvos savivaldybėse. 

„Kretingos mieste bus įkurtos dvi STEAM erdvės, į jas galimybę atvykti turės visi rajono mokyklų mokiniai“, – sako Kretingos rajono savivaldybės Švietimo skyriaus vedėja Asta Burbienė, pabrėžusi, jog kiekvienas rajono mokinys yra vertas šiuolaikiško ir lygiaverčio ugdymo, kuris  užtikrins geresnius įvairių dalykų, o ypač – gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos – pasiekimus. 

Kretingos miestas – viena iš 22-iejų TŪM pirmojo srauto savivaldybių, kurios jau vasarą gavo pirmuosius avansus ir su didele energija kibo į darbus. Jau visai netrukus aktyviai į projektą įsilies ir 36-ios antrojo srauto savivaldybės, kurias programos lėšos, numatoma, pasieks naujųjų metų pradžioje.   

Laukiant to, su A. Burbiene kalbamės apie STEAM ugdymo svarbą jų savivaldybėje, gerąsias Kretingos miesto TŪM patirtis šioje srityje, šiuo metu kuriamas STEAM erdves ir ateities vizijas.  

STEAM – šiuolaikiškas ugdymo būdas, apjungiantis net keletą disciplinų. Kodėl jis, Jūsų nuomone, yra svarbus ugdymo procese? Kodėl, rengdami savo TŪM pažangos planą, STEAM ugdymui skyrėte išskirtinai daug dėmesio? 

Rengdami  Kretingos savivaldybės TŪM pažangos planą, pirmiausia patys sau uždavėme  klausimą: kas šiandien svarbu mokinio ugdyme, ir kas bus svarbu ateityje? Atsakymas padėjo išsigryninti veiklos kryptis ir išsikelti ne trumpalaikius, bet ilgalaikius tikslus, kurie leistų padaryti teigiamą pokytį rajono švietimo įstaigose. 

Šiandien ir ateityje bus svarbūs ne faktai (žinios), bet įgūdžiai, todėl mokymasis turi būti grindžiamas kritiniu ir kūrybiniu mąstymu, suteikiant galimybę mokiniams mokytis per savo patirtį, patiems išsiaiškinant, kaip viskas veikia iš tikrųjų. Labai svarbu mokymo procese apjungti visas disciplinas, kad suvoktume vykstančių procesų esmę – tam puikiai pasitarnauja STEAM. Tai – integruoto mokymo metodika, kuri padeda suprasti, kaip skirtingos disciplinos (matematika, informatika, fizika, biologija, menai ir kt.) veikia kartu. Todėl mūsų TŪM plane numatytas integruoto turinio kūrimas, kuriuo tinklaveikos principu galės pasinaudoti visų rajono mokyklų mokiniai.  Kiekvienas rajono mokinys yra vertas šiuolaikiško ir lygiaverčio ugdymo, kuris užtikrins geresnius įvairių dalykų, o ypač – gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos – pasiekimus. 

Kokius svarbiausius TŪM STEAM ugdymo srities momentus išskirtumėte Kretingos miesto savivaldybėje?  

Žinoma, bene svarbiausias momentas – STEAM erdvių įkūrimas. Kretingos mieste bus įkurti dvi STEAM erdvės, į jas galimybę atvykti turės visi rajono mokyklų mokiniai. Kretingos Marijono Daujoto progimnazijoje įkuriamas STEAM „IMU“ centras, kurio veiklos kryptys yra robotika, IKT programavimas, 3D technologijos ir virtuali realybė. 

Kretingos Jurgio Pabrėžos universitetinėje gimnazijoje bus įsteigtos fizikos, robotikos ir technologijų, gamtos mokslų laboratorijos, trys specializuoti kabinetai teoriniam STEAM mokymui. Šiose erdvėse  gamtos mokslų (fizikos, chemijos, biologijos) mokysis visi Kretingos miesto progimnazijų 7–8 klasių mokiniai. 

Iš viso Kretingos miesto savivaldybės TŪM pažangos plane numatytos 21 vadinamosios „kietosios“ ir 10 „minkštųjų“  STEAM veiklų. Kietosios veiklos, žinoma, yra apie infrastruktūros gerinimą, priemonių įsigijimą, o minkštosios – apie mokinių ir mokytojų įgūdžių tobulinimą, kvalifikacijos kėlimą, įvairius mokymus.  

Ar galite plačiau papasakoti apie STEAM „IMU“ centrą? Kas jau iki šiol nuveikta ir kokie ateities planai?  

Marijono Daujoto progimnazijoje įrengtame STEAM „IMU“ centre bus parengti savivaldybės 1–8 klasių mokiniams integruotų pamokų, edukacinių užsiėmimų planai su metodinėmis rekomendacijomis. Į šį centrą turės galimybę atvykti visi Kretingos rajono 1–8 klasių mokiniai. Marijono Daujoto progimnazijoje bus organizuojama ilgalaikė kvalifikacijos tobulinimo programa, siekiant patobulinti mokytojų profesines kompetencijas STEAM ir informatinio mąstymo srityse. Progimnazijos vadovai dalinsis gerąja patirtimi tema „IT sprendimai veiklos efektyvinimui“, visiems norintiems rajono bei šalies mokytojams ir vadovams. Šiuo metu vyksta „IMU“ centro patalpos projektavimo darbai. 

Kaip minėjote, Kretingos mokyklose bus galima džiaugtis net dviem STEAM erdvėmis. Kokia bus antroji? 

Kretingos J. Pabrėžos universitetinėje gimnazijoje suprojektuotos trys laboratorijos (gamtos mokslų, chemijos, fizikos ir technologijų), trys specializuoti kabinetai teoriniam STEAM mokymui. Šiuo metu ruošiami remonto darbų aprašai ir pradedami vykdyti darbai. 

Gamtos mokslų laboratorijoje vyks gamtos mokslų pamokos miesto progimnazijų mokiniams. Gabiems rajono mokiniams vyks konsultacijos ir neformalūs užsiėmimai. Viename centre bus sutelkiami gamtos mokslų mokytojai, taip išsprendžiant jų trūkumą ir etatų pasiskirstymą.  Pasibaigus projektui, toliau vykdysime veiklas: numatome gimnazijos patalpose įsteigti gabių vaikų akademiją – tam  jau turėsime įdirbį. 

STEAM sritį plėtoja visos projekte dalyvaujančios rajono mokyklos. TŪM projekto pabaigoje visose jų bus mažesnės ar didesnės laboratorijos, mokomieji kabinetai su išmaniais ekranais, lauko klasės, eksperimentiniai ūkiai. 

Tinklaveika – kertinis TŪM programos principas. Akivaizdu, jog ir Kretingoje tam skiriate daug dėmesio. Pasidalinkite, kaip planuojama tai įgyvendinti STEAM srityje. 

Kretingos J. Pabrėžos universitetinė gimnazija taps pagrindiniu traukos centru  rajono 1–4 gimnazijos klasių mokiniams STEAM srityje, pagal parengtus tvarkaraščius šiame centre gamtos mokslų mokysis visi Kretingos miesto progimnazijų 7–8 klasių mokiniai. Įrengtos laboratorijos ir visa reikalinga mokymuisi įranga leis tinkamai įgyvendinti atnaujintą ugdymo turinį ir pagerins mokinių mokymosi pasiekimus, kartu išspręs gamtos mokytojų trūkumo problemą rajone. Laboratorijose dirbantys mokytojai, bendradarbiaudami su Vilniaus Gedimino technikos universitetu (VILNIUS TECH), rengs integruoto STEAM ugdymo programas ne tik gimnazijos (pagal ugdymo lygį), bet ir atvykstantiems iš kitų mokyklų mokiniams. 

Šiuo metu renkama informacija ir žinios apie STEAM ugdymo metodus, temas, inovacijas, gerąsias praktikas. Užmezgamas bendradarbiavimas su STEAM ekspertais, įstaigomis, organizuojami pirkimai integruoto turinio pirkimui. Jurgio Pabrėžos universitetinėje gimnazijoje įkurtame STEAM centre lankysis Kretingos M. Daujoto progimnazijos, Kretingos S. Daukanto progimnazijos, Klaipėdos „Ąžuolyno“ gimnazijos, Kretingos r. Darbėnų gimnazijos, Kretingos Salantų r. gimnazijos, Kretingos r. Vydmantų gimnazijos, Kretingos miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigų ir pradinės mokyklos mokiniai.  

Laukia sunkus, iššūkių nestokojantis darbas, kurio tinklaveikos pagrindas – integruotų  mokomųjų dalykų tvarkaraščio parengimas, atsižvelgiant į ugdymo turinio įgyvendinimui būtinas sąlygas, turimus mokytojus bei infrastruktūros užimtumą. 

Kokių ilgalaikių rezultatų tikimąsi, kuriuos atneš šios investicijos į Kretingos miesto STEAM erdves ir apskritai į šią sritį? 

Tikime, kad rajone sukursime naujas ir šiuolaikiškas mokymosi bazes, naujus mokymosi modelius, leidžiančius efektyviai panaudoti finansinius ir apjungti žmogiškuosius išteklius, o svarbiausia – sudarysime galimybes kiekvienam mokiniui mokytis per savo patirtis problemų sprendimui įgalinančioje ugdymosi aplinkoje.


20 gruodžio, 2024

Lietuvos universitetų rektorių konferencija (LURK) visuotiniame susirinkime prezidentu antrai kadencijai perrinko Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) rektorių, kardiochirurgą, profesorių Rimantą […]

20 gruodžio, 2024

Kas iš tiesų yra AI mokymai ir kodėl jie aktualūs šiandien Technologijų amžiuje, kai dirbtinis intelektas sparčiai keičia darbo rinką, […]

19 gruodžio, 2024

Kiekvienais metais šv. Kalėdos atneša ne tik šventinį laukimą, bet ir kvietimą dalintis šiluma, bendryste bei kūrybingumu. Šiais metais Kalvarijos […]

I vietos laimėtojai_komanda S&D Basketball Skills Academy / Viktorijos Makovskajos ir Tautvydo Juknevičiaus nuotr.
18 gruodžio, 2024

Daugiau nei 1000 jaunųjų verslininkų „Litexpo“ parodų rūmuose sukūrė tikrą idėjų, ambicijų ir antreprenerystės festivalį. „Lietuvos Junior Achievement“ organizuojamos Kalėdinės […]

Alfredo Pliadžio nuotr.
13 gruodžio, 2024

Pirmoji ponia Diana Nausėdienė penktadienį Prezidentūroje apdovanojo geriausius Lietuvos fizinio ugdymo pedagogus. Ceremonija, kurioje pagerbiami mokytojai, daug laiko ir pastangų […]

13 gruodžio, 2024

Užbaigus remonto darbus Tauragėje duris atvėrė lopšelio-darželio „Pušelė“ II korpusas. Šiame korpuse iš viso atnaujintos šešios grupės, iš kurių dvi […]

13 gruodžio, 2024

Aštuoniolikos iš beveik dviejų dešimčių Lietuvoje veikiančių technikos mokyklų ir kolegijų studentai susigrūmė tradiciniu tapusiame konkurse „Jaunasis sunkvežimių mechanikas 2024“. […]

12 gruodžio, 2024

Vaiko raida ankstyvaisiais metais yra itin svarbi, nes per šį laikotarpį formuojasi pagrindiniai gebėjimai, socialiniai įgūdžiai ir emocinis intelektas. Todėl […]

12 gruodžio, 2024

Stalo žaidimai suaugusiems tampa vis populiaresniu pasirinkimu organizacijose, rengiančiose komandos formavimo veiklas. Jie ne tik sukuria smagią ir atsipalaidavusią atmosferą, […]

10 gruodžio, 2024

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija skelbia neformaliojo lituanistinio švietimo ir sporto projektų konkursą. Lituanistines mokyklas, užsienio lietuvių organizacijas kviečiame teikti […]

9 gruodžio, 2024

Naujų mokyklų ir darželių statyboms Vilniaus bei Šalčininkų rajonuose Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) ketina skirti 113 mln. eurų. […]

8 gruodžio, 2024

Per dvejus pastaruosius metus lietuvių kalbos pradėjo mokytis daugiau nei 4,8 tūkst. šalyje gyvenančių ukrainiečių, praneša Užimtumo tarnyba (UT). Jų […]

7 gruodžio, 2024

Šiemet Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) specialistai Kauno mieste ir rajone patikrino 14 viešųjų vaikų žaidimų aikštelių ir visose iš […]

7 gruodžio, 2024

Vilniaus rajone, Didžiojoje Riešėje, gruodžio 6 d. iškilmingai įkasta simbolinė kapsulė, žyminti naujos Šiaurės licėjaus statybų etapo pradžią. Ši inovatyvi […]

6 gruodžio, 2024

Klaipėdos rajono centras Gargždai šiandien prisipildė stebuklų ir gražiausių emocijų. Po ilgos pertraukos aikštėje įžiebta gyva, maždaug 12 metrų aukščio […]

Susitikimas su Giedriumi Savicku
5 gruodžio, 2024

Klaipėdos karalienės Luizės jaunimo centro padalinys Atviras jaunimo centras šiemet vykdė projektą „Pažink save“, kurio tikslas – sukurti jaunimui draugiškų […]

5 gruodžio, 2024

Lietuva pagal ketvirtokų ir aštuntokų matematikos ir gamtos mokslų gebėjimus gerokai lenkia tarptautinį vidurkį ir yra tarp sėkmingiausiai pasirodžiusių pasaulio […]

26 lapkričio, 2024

Nuo pat atsiradimo JAV XX a. pr. „Juodasis penktadienis“ tapo tarptautiniu reiškiniu, pasižyminčiu masiniais išpardavimais ir ypatingais pasiūlymais. Jis leidžia stebėti […]

23 lapkričio, 2024

Nuo sausio mėnesio startuos penkmetį truksianti naujoji Lituanistikos prioriteto įgyvendinimo programa, praneša Lietuvos mokslo taryba (LMT). Programos, kuria siekiama vystyti […]

22 lapkričio, 2024

Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje ir minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 m. sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS […]