Sustabdyto kadro animacija bibliotekoje
9 mėnesiai darbo, 16 vaikų, 12 skirtingų originalių filmukų ir 685 sekundės arba 11 minučių trukmės veiksmo bei daugiau nei 1000 peržiūrų „Yuotube“ paskyroje – visa tai dviejuose Panevėžio miesto savivaldybės viešosios bibliotekos filialuose veikusių sustabdyto kadro animacijos (angl. stop motion animation) filmukų dirbtuvių veiklos rezultatas.
Turbūt ne visiems žinomas šis filmukų žanras, tad paaiškinsime: sustabdyto kadro animacijoje dažniausiai naudojami įvairūs daiktai, juos judinant ir fotografuojant kadras po kadro. Vėliau, sudėjus kadrus į nuoseklią seką, fotografuotos istorijos susijungia į visumą ir sukuria tikro judesio iliuziją: atrodo, jog nejudantys daiktai, gyvūnai, žmonės, ima ir atgyja…
Šie bibliotekos pasiūlyti nauji, įtraukiantys užsiėmimai subūrė 7-16 metų amžiaus moksleivius, kurie kartu kūrė bei išlaisvino savo fantaziją, kūrybinius bei socialinius gebėjimus.
Vaikų literatūros skyriuje „Žalioji pelėda“ susibūrė dvi kūrybinės komandos: mergaičių (Auksė, Gabija, Ignestė, Kamilė, Karina, Neda) ir berniukų (Lukas, Tomas, Pijus). „Žiburėlio“ bibliotekoje filmukus kūrė mišri kūrybinė grupė (Agnė, Vaiva, Karolis, Dorotėja, Deimantė, Matas bei Goda).
Paįvairinti informacinių technologijų pamokas ir išmokti kurti sustabdyto kadro filmukus panoro ir „Minties“ gimnazijos 10-okai su mokytoja Rasa Žuliene. Vaikų literatūros skyriuje „Žalioji pelėda“ jiems buvo suorganizuoti papildomi užsiėmimai, kurių metu sukurti dar keli nuotaikingi filmukai.
Vaikai stebino produktyvumu: nuo spalio mėnesio vidurio iki birželio, sukurta keliolika trumpų skirtingos tematikos įdomių bei žaismingų vaizdelių.
Filmukus bibliotekose kūrę vaikai išbandė kelias technikas: naudojo labai populiarią sustabdyto kadro animacijos rūšį – plastilino animaciją, nes iš šios, lengvai formuojamos, medžiagos labai nesudėtinga nulipdyti norimus personažus ir objektus. Buvo keletas filmukų, kuriuose „vaidino“ lego figūrėlės. Kūryboje panaudota ir pikseliacija – tai sustabdyto kadro animacija, kurioje pagrindiniai personažai – žmonės. Šis būdas leidžia sukurti daugybę siurrealistinių situacijų ir efektų, kurių nėra tikrame gyvenime.
Užsiėmimų metu vaikai mokėsi ne tik kurti siužetą, veikėjus ir dialogus, personažus su ryškiais charakterio bruožais, bet ir gaminti dekoracijas, užrašus, fotografuoti ekstremaliomis sąlygomis (stovą laikant aukštyn kojomis, esant prastam apšvietimui ir pan.). Jie taip pat ieškojo muzikos ir scenografijos panaudojimo galimybių, darė titrus, montavo medžiagą su „Windows Movie Maker“ programa. Taip vaikai praktiškai susipažino su visais bet kokio filmo kūrimo procesais.
Derindami realias situacijas su kūrybingai įgyvendintais fantastikos elementais vaikai sukūrė pačių įvairiausių temų filmukų, kuriuose daug spalvingų herojų, įdomių bei intriguojančių istorijų. Kokių tik įdomybių nėra bibliotekos „Youtube“ paskyroje (www.youtube.com/user/knbibl) paskelbtuose darbų įrašuose. Pavyzdžiui, istorija apie mergaites, krečiančias išdaigas mokytojai, dingusios draugės paieškas, netvarkos nykštuką, peštynės dėl patikusios knygos, vaizdelį su keturiais gyvais mielais pūkuotais herojais – „Kačių šou“, ir net magijos triukų pamokas! „Žiburėlio“ bibliotekoje besidarbuojanti sustabdyto kadro filmukų kūrybinė grupė sumanė 3 dalių mini animacinio serialą „Pūkio nuotykiai“ apie priglaustą katinėlį ir jo išdaigas. Vaikai parodė, jog norimą leidinį galima reklamuoti ne tik pasakojant, dalinantis asmeniniais įspūdžiais, rašant recenziją, vaidinant, piešiant ar kuriant „Power Point‘o“ pateiktį. Dar vienas puikus netradicinis ir kartu kūrybiškas būdas – sustabdytas kadras.
Užsiėmimų dalyviai džiaugiasi ne tik gerai praleistu laiku bibliotekoje, bet ir užsimezgusia draugyste, atrastu nauju pomėgiu bei technologinių žinių patobulinimu. Bibliotekoje vykusios veiklos dėka, „ėmiau lengviau bei greičiau naudotis kompiuteriu“, „išmokau fotografuoti“, „susipažinau ir įvaldžiau naujas programas“, – įgyta patirtimi dalinosi kūrybines dirbtuves lankę moksleiviai. Ne vienas dalyvis prisipažino ėmęs kurti filmukus namuose, mokykloje: „užsiėmimuose gautas žinias pritaikysiu įvairiems pristatymams, taip pat mokinių tarybos veikloje, ruošiantis įvairioms šventėms“.
Sustabdyto kadro filmukų kūrybinės dirbtuvės – tai viena projekto „3D: domėkis. Dalyvauk. Dalinkis“ veiklų vaikams ir jaunimui, dalinai finansuojamų projekto „Bibliotekos pažangai 2“ lėšomis.
Nuotraukos Miglės Šablinskaitės ir Indrės Lašinytės