Svarstoma galimybė įsigyti naujų ekologiškų autobusų
Kretingos rajono savivaldybė kartu su Klaipėdos, Skuodo ir Šilutės rajonų, Neringos ir Palangos miesto savivaldybėmis svarsto galimybes atnaujinti viešojo transporto priemonių parką. Savivaldybės po naują ekologišką elektra, vandeniliu, biodujomis, suslėgtosiomis arba suskystintomis gamtinėmis dujomis varomą autobusą arba autobusą hibridą gali įsigyti pasinaudodamos Europos Sąjungos fondų parama. Klaipėdos regionui šiam tikslui skirta apie 1,7 mln. eurų paramos lėšų, iš jų 15 proc. turėtų prisidėti pačios savivaldybės.
Klaipėdos regiono plėtros taryboje priėmus sprendimą viso regiono savivaldybių planuojamų įsigyti autobusų viešojo pirkimo organizatore skirti Kretingos rajono savivaldybės administraciją, savaitės pradžioje organizuotas susitikimas, kurio metu siekta išsiaiškinti visų šešių regiono savivaldybių poreikius ir sutarti dėl projekto įgyvendinimo eigos. Pateikti projektinius pasiūlymus Klaipėdos regiono plėtros tarybai savivaldybės turi iki vasario 15 d. Iki šio termino kiekviena savivaldybė turės parengti ir investicinius projektus.
Kretingos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Povilas Černeckis, apžvelgęs pareiškėjams ir partneriams keliamus reikalavimus, akcentavo du esminius dalykus: projektas turės būti įgyvendinamas kartu su partneriais – savivaldybių teritorijoje keleivių vežimo veiklą vykdančiomis įmonėmis, su kuriomis savivaldybės sudariusios viešųjų paslaugų teikimo sutartis; tokiame autobuse turi būti ne mažiau kaip 16 sėdimų vietų keleiviams, iš jų – bent viena vieta neįgaliesiems, o per metus ekologiška transporto priemonė turėtų nuvažiuoti apie 35 tūkst. km. Sutaupyti savivaldybės galėtų, priėmusios sprendimą pirkti panašių parametrų autobusus. Preliminariai skaičiuojant, už skiriamą paramos sumą savivaldybės galėtų įsigyti po vieną iki 293 tūkst. eurų kainuojantį autobusą.
Susitikime dalyvavusio konsultanto, čekų autobusų SOR atstovės Lietuvoje UAB „Almava“ direktoriaus Tomo Bielinsko teigimu, elektra varomo autobuso kaina šiuo metu rinkoje svyruoja nuo 300 iki 500 tūkst. eurų. Anot jo, šiame etape svarbiausia apsispręsti dėl tokio autobuso maršruto ilgio, vežamų keleivių skaičiaus, papildomos įrangos ir įvertinti, kokias galimybes elektra varomas autobusas turėtų pasikrauti dienos metu. Praktika rodo, kad vidutinio dydžio miestuose populiariausi 24–30 sėdimų ir keleto stovimų vietų autobusai.
Elektrinio autobuso maršrute papildomai turėtų būti įrengta ir įkrovimo stotelė. Jos kaina gali siekti apie 30 tūkst. eurų ir daugiau. Savivaldybių siekis – kad tokia stotelė būtų universali, tinkanti visiems elektromobiliams. Vienu įkrovimu miesto sąlygomis elektra varomas autobusas nuvažiuotų apie 120–140 km, priemiesčio – 150–160 km. Naudojantis greitu įkrovimu, kurio galia apie 120 kW, elektrinio autobuso pakrovimo trukmė siekia apie 17–26 min., lėtas įkrovimas gali užtrukti iki 4 valandų. Skaičiuojama, kad naujo, 1–3 metų, dujinio variklio autobuso eksploatacijos išlaidos – apie 0,32 Eur/km, 10–15 metų dyzelinio variklio autobuso – 0,36 Eur/km, elektrinio autobuso – apie 0,11–0,12 Eur/km.
Įsigyti vidutinio dydžio, apie 24–30 sėdimų vietų, elektra varomą autobusą būtų linkusios Palangos miesto, Šilutės, Skuodo ir Kretingos rajonų savivaldybės. Neringos ir Klaipėdos rajono savivaldybės galutinius sprendimus priims per artimiausią savaitę, pasikonsultavusios su savo vežėjais. Planuojama, kad Kretingoje toks autobusas galėtų važinėti Klaipėdos ir Palangos miestų kryptimis bei pačioje Kretingoje.
Baigiantis susitikimui sutarta, kad Kretingos rajono savivaldybės administracija artimiausiu metu parengs pirminius tarptautiniam viešajam pirkimui vykdyti reikalingus dokumentus, kuriuos kiekviena iš susitikime dalyvavusių savivaldybių pritaikys pagal savo individualius poreikius.
Sprendimo projektas dėl pritarimo dalyvauti šiame projekte ir ES paramos lėšomis įsigyti elektra varomą autobusą artimiausiame posėdyje bus teikiamas svarstyti Savivaldybės tarybai.