„Telia“ elektromobiliai ir daiktų internetas mažina dyzelino vartojimą milijonais litrų
Pradėjusi masišką automobilių parko elektrifikaciją „Telia“ Lietuvoje iškastinės kilmės degalų suvartojimą per penkerius metus sumažino daugiau kaip puse milijono litrų, o į aplinką išmetamo anglies dioksido (CO2) kiekis krito 58 proc. Dar didesnius tvarumo rodiklius „Telia“ pasiekė su Šiaurės šalyse įdiegta „EcoDriving“ sistema, kuri viešojo transporto bendrovėms leido sutaupyti tris milijonus litrų dyzelino ir 1,1 milijono kilogramų dujų.
Įgyvendinti šiuos aplinkosauginius pokyčius padeda mažinamas bendrovės automobilių parkas ir įgyvendinama jo elektrifikacija. Dar prieš dvejus metus buvo įsigyti 115 „Toyota Proace City“ elektromobiliai, o pernai automobilių parkas buvo papildytas dar pusšimčiu „Cupra Born“ automobilių. Taip pat visoje šalyje buvo įrengtas nuosavas 124 įkrovimo stotelių tinklas. Transporto elektrifikacijos programai „Telia“ bendrai skyrė 5,5 mln. eurų.
„Prognozuojame, kad šiais metais dėl elektromobilių naudojimo mūsų degalų sąnaudos sumažės daugiau kaip 30 proc. Tai yra svarbus pasiekimas judant link įmonės užsibrėžto tikslo iki 2030 metų visoje vertės grandinėje šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisiją sumažinti perpus, o savo pačių veikloje sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisiją 90%“, – teigia „Telia“ kokybės, procesų, darbuotojų saugos ir aplinkosaugos komandos vadovė Aurelija Žėkienė.
Sprendimas viešajam transportui
Prie įmonės aplinkosaugos įsipareigojimų prisideda ir „Telia Company“ sukurtas sprendimas „EcoDriving“, 2023 m. padėjęs Švedijoje, Norvegijoje, Suomijoje ir Danijoje viešojo transporto operatoriams sutaupyti tris milijonus litrų dyzelino ir 1,1 milijono kilogramų dujų, kartu sumažinant CO2 išmetimą 7391 tona. Sutaupyto kuro kiekio būtų užtekę vienam autobusui apvažiuoti Žemės rutulį 333 kartus, o į aplinką neišsiskyrusios CO2 emisijos prilygsta per 47 tūkstančius skrydžių iš Helsinkio į Stokholmą į orą išmetamų teršalų kiekiui.
„EcoDriving“ viešojo transporto autobusams yra tik vienas pavyzdžių, kaip „Telia“ daiktų interneto (IoT) sprendimai ir paslaugos vairuotojams optimizuoja didelio transporto parko veiklą. Siekiant mažinti kuro suvartojimą ir CO2 emisijas, būtina sekti bei analizuoti kiekvieną autobuso kelionę, ką vaizdžiai iliustruoja „Telia“ ir jos partnerio „Drivec“ pateikti sutaupytų išteklių skaičiavimai.
„Kuro sąnaudas lemia ne tik transporto priemonės techniniai sprendimai, bet ir tai, kaip ji vairuojama. Tad Lietuvoje kone kasdien brangstant energetiniams ištekliams ir verslams keliant vis ambicingesnius tvarumo tikslus, atsigręžimas į modernias vairavimo technologijas tampa neišvengiamas. Realiu laiku informaciją vairuotojui apie jo vairavimo stiliaus įtaką kuro suvartojimui pateikianti „Telia EcoDriving“ sistema padeda mažinti autobusų parko veiklos sąnaudas ir didinti keleivių saugumą“, – pasakoja A. Žėkienė.
Taupymas, pasitelkiant duomenis ir psichologiją
„EcoDriving“ sprendimas susideda iš trijų pagrindinių komponentų – informacinio vairuotojo ekrano, „Telia IoT Edge“ vietinio procesoriaus ir „Telia IoT“ platformos. Autobusui važiuojant, „Telia IoT Edge“ realiu laiku analizuoja kelionės duomenis, juos pateikia vairuotojui skirtame ekrane bei siunčia į „Telia IoT“ debesijos platformą. Įdiegti šią sistemą galima nekeičiant transporto priemonių ir išvengiant didelių investicijų į elektronikos komponentų įrengimą.
„Vairuotojas ekrane mato, kaip kiekvienas jo veiksmas veikia transporto priemonės kuro sąnaudas. Greitėjimo stulpeliui užsidegus raudonai, jis žino, kad nuo kitos sankryžos jam reikia pajudėti tolygiau. Tuo metu gavęs įspėjimą apie per staigų stabdymą, jis gali pradėti laikytis didesnio atstumo nuo prieš jį važiuojančios transporto priemonės ar toje zonoje pasirinkti mažesnį greitį. Pagal šiuos ir kitus važiavimo duomenis ekrane suskaičiuojamas bendras ekonomiško vairavimo balas, kurį intuityviai kiekvienas vairuotojas stengiasi užsitarnauti kuo geresnį“, – sprendimo veikimo principą aiškina A. Žėkienė.
Jei psichologinis taupaus važiavimo elementas kai kuriems vairuotojams būtų neveiksmingas, „EcoDriving“ suteikia galimybę prie problemos sprendimo prisidėti ir kitiems atsakingiems asmenims. Kadangi visi vairuotojo ekrane rodomi duomenys yra kaupiami „Telia IoT“ platformoje, visą statistiką matydama parko administracija gali neatsakingiausiai vairuojančius darbuotojus sudrausminti, o demonstruojančius pavyzdinius ekonomiško vairavimo įgūdžius – paskatinti.
Kartu su taupymu – papildomos naudos
Pasak „Telia“ atstovės, savo automobilių parke įsidiegusieji „EcoDriving“ ne tik vidutiniškai 15 proc. sumažina išlaidas kurui, bet ir fiksuoja kitus su pasikeitusia vairavimo maniera susijusius privalumus. Pagrindiniai jų – išaugęs vairavimo saugumas ir kelionių komfortas.
„Miesto autobusuose nėra saugos diržų, o dėl sėdimų vietų trūkumo nemaža dalis keleivių dar ir priversti stovėti. Dėl šių priežasčių vairuotojas turi būti ypač atsargus ir prieš kiekvieną veiksmą įvertinti galimas to pasekmes jo vežamiems asmenims. „EcoDriving“ formuojami tolygaus greitėjimo ir švelnaus stabdymo įgūdžiai įgalina vairuotoją geriau vertinti situaciją kelyje, vengti neapgalvotų sprendimų bei taip mažinti eismo įvykių riziką. Tokiu būdu keleiviai gali mėgautis sklandaus važiavimo teikiamu komfortu, o aplinkiniai eismo dalyviai – jaustis saugesni dėl labiau prognozuojamo autobuso vairuotojo elgesio“, – detalizuoja pašnekovė.
„EcoDriving“ taip pat gali būti pritaikoma ir tuose parkuose, kuriuose dominuoja skirtingomis kuro rūšimis varomos transporto priemonės. Paslauga suderinama su dyzelinu, dujomis, elektra varomais ir hibridiniais autobusais. Elektrinėms transporto priemonėms sprendimas taip pat gali pasitarnauti ir kaip papildoma priemonė didinti nuvažiuojamus atstumus tarp įkrovimų ir sutrumpinti įkrovimo trukmę. Be to, „EcoDriving“ universalumas leidžia jį pritaikyti ne tik viešojo transporto sektoriuje, bet ir logistikoje.