Turizmo statistikos problemos Lietuvoje
Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos nuomone, Lietuvoje viešinami netikslūs turizmo statistikos duomenys: apie turistų srautus informacija surenkama ne visa ir pateikiama labai pavėluotai.
Statistiniai duomenys apie turistų srautus Lietuvoje, kuriuos Lietuvos statistikos departamentas renka iš apgyvendinimo įstaigų, yra pateikiami labai neoperatyviai. Štai praėjusio – trečiojo – ketvirčio, kuris prasideda liepą ir baigiasi rugsėjo mėnesį, duomenys bus pateikti tik lapkričio pabaigoje (lapkričio 23 d.). Tad liepos mėnesio statistikos esame priversti laukti keturis mėnesius.
Kaimyninėje Latvijoje duomenys pateikiami bent jau mėnesio viduryje (lapkričio 13 d.), o Estijoje – mėnesio pradžioje (lapkričio 6 d.).
Kaimo turizmo sodybose apsistojančių turistų duomenys renkami tik vieną kartą per metus, tai galutinę 2020 metų statistiką matysime tik 2021 m. pavasarį, nors ten apsistoję turistai 2019 m. sudarė 10 proc.
Be to, Lietuvos statistikos departamentas statistiką surenka tik iš Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje registruotų apgyvendinimo įstaigų. Šiemet nacionalinė turizmo skatinimo agentūra „Keliauk Lietuvoje“ atliko apgyvendinimo įstaigų, teikiančių paslaugas platformoje booking.com, tyrimą. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad apie 60 proc. (daugiau nei 900) tokių įstaigų nėra registruotos VVTAT. Tad dalis turistų srauto apskritai nėra įtraukiamą į oficialiąją statistiką.
Kodėl tai svarbu?
- Menkas duomenų prieinamumas ir netikslūs duomenys apsunkina rinkodaros veiksmų planavimą, neleidžia greitai reaguoti į besikeičiančią situaciją tikslinėse rinkose, įvertinti jų potencialo ir efektyviai paskirstyti resursų, sunku įvertinti rinkodaros kampanijų rezultatus.
- Dėl statistikos vėlavimo duomenys greitai praranda savo aktualumą. Verslui, visuomenei bei žiniasklaidai pavėluota informacija tampa paprasčiausiai nebereikalinga ir neįdomi.
Lietuvos turizmo sektoriui reikalinga apgyvendinimo įstaigoms patogi elektroninė svečių registracijos sistema, kurioje būtų operatyviai renkami, sisteminami ir viešai skelbiami duomenys apie turistų srautus. Tokia sistema, užtikrinanti vieningą svečių registravimą ir statistikos rinkimą apgyvendinimo įstaigose, naudojama Kroatijoje. Sistema turi per 60 tūkst. apgyvendinimo paslaugų teikėjų, kurie registruodami svečius, nuolat teikia duomenis apie turistų skaičių.