23 birželio, 2015

TYRIMAS: Kas trečias kelyje kelia grėsmę saugumui

Penkiuose didžiausiuose Lietuvos miestuose atliktas automobilių padangų būklės tyrimas rodo – net 38 proc. vairuotojų šiltuoju metų laiku važinėja su prastos būklės žieminėmis padangomis. Specialistai įspėja: tokių vairuotojų stabdymo kelias prailgėja nuo kelių iki keliolikos metrų, automobilį valdyti tampa sudėtinga, tad palijus pavojus kyla visiems eismo dalyviams.

Kompanijos „Goodyear Dunlop“ tyrėjų komanda birželio pradžioje Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Panevėžyje lankė populiariausių prekybos centrų stovėjimo aikšteles. Viso tyrimo metu buvo patikrinti 1552 automobiliai, iš kurių net 590 rasti su žieminėmis padangomis.

„Sąlyginai geriausiai pasirodė Vilniaus ir Klaipėdos vairuotojai, čia su žieminėmis padangomis radome 31,5 proc. patikrintų automobilių. Blogiausi rezultatai Šiauliuose ir Kaune, kur su žieminėmis padangomis rasta atitinkamai 45,8 proc. ir 42,7 proc. tikrintų automobilių”, – tyrimo rezultatus komentavo „Goodyear Dunlop“ pardavimų vadovas Lietuvoje Mindaugas Jasiūnas.

Tiesa, M. Jasiūnas pastebi, kad išvardinti skaičiai – tai didžiausių Lietuvos miestų duomenys. Tuo tarpu situacija užmiestyje, mažesniuose miesteliuose bei kaimuose – dar blogesnė. Manoma, kad ten daugiau nei pusė vairuotojų visą sezoną važinėja su vienu žieminių padangų komplektu.

Rūpi pribaigtipadangas, o ne saugumas

Peržiūrėjus tokį kiekį padangų – įspūdžiai įvairūs. Pastebėta didelė žieminių padangų dalis, kurių protektoriaus gylis mažesnis nei 3 mm. Pasak specialistų, tokios padangos žiemos sezonui jau bus nebetinkamos.

„Pasitaikė ir tokių atvejų, kai matosi, kad padangos yra neteisingai nusidėvėjusios: viena padangos pusė yra lygi, nebėra net protektoriaus žymės, o kita – dar pakankama. Tai rodo, kad automobilis turi techninių problemų, pavyzdžiui, blogą ratų suvedimą. Su tokia padanga irgi nebegalima važiuoti”, – įspūdžiais dalinosi M. Jasiūnas.

Dažniausi pasiteisinimai, kodėl vairuotojai renkasi žiemines padangas vasarą, yra keli. Didžioji dalis sako planuojantys įsigyti naują žieminių komplektą, todėl prieš tai nori iki galo nudėvėti jau turimas. Kiti tiesiog perka vieną žieminių komplektą ir su juo važinėja ištisus metus, naudodami jas kaip universalias, nors techniškai jos nėra universalios.

Tokie vairuotojų įpročiai, pasak pašnekovo, keičiasi itin lėtai. Prieš penkerius metus kitos kompanijos atliktas panašus tyrimas parodė, kad vasaros metu žieminėmis padangomis savo automobilį buvo apavę net  40–45 proc.  tikrintų vairuotojų. Problemos spręsti nepadeda ir šalyje galiojantys įstatymai. Mat draudimas vasarinėmis padangomis važinėti žiemos metu galioja, o žieminėmis  vasarą – ne.

„Pavyzdžiui, Estijoje situacija yra kur kas geresnė. Viena iš priežasčių – tai, kad dauguma vairuotojų žiemą važinėja dygliuotomis padangomis, todėl atėjus šiltajam metų laikui yra privesti keisti padangų komplektą. Dėl to ten didelis procentas vairuotojų važinėja teisingai – vasarą su vasarinėmis, žiemą – su žieminėmis padangomis”, – pastebėjo „Goodyear Dunlop“ specialistas.

Stabdymo kelias ilgėja, valdymas sudėtingėja

Didžiausias pavojus dėl neteisingo padangų eksplotavimo kyla pačiam vairuotojui ir jo keleiviams. Palijus tokio automobilio stabdymo kelias pailgėja nuo kelių iki keliolikos metrų. Kelių policijos departamento duomenimis, didžiuosiuose šalies miestuose vasaros metu esant lietingoms oro sąlygoms daugiau įvyksta neįskaitinių, t. y. techninių eismo įvykių, kai apgadinamos tik transporto priemonės.

Dažniausiai ne visi vairuotojai vienodai greitai prisitaiko prie permainingų oro sąlygų: kelio danga tampa slidi, nepasirenkamas saugus greitis, atstumas iki priekyje važiuojančios kitos transporto priemonės, vairuotojai skuba ir būna neatidūs. Be to, eisme dalyvauja ir kiti eismo dalyviai: pėstieji, dviračių vairuotojai.

„Tiek ant sausos, tiek ant šlapios dangos žieminių padangų stabdymo kelias yra kur kas ilgesnis nei vasarinių. Prieš keletą metų daryto „Goodyear Dunlop“  tyrimo metu buvo nustatyta, kad važiuojant miesto 50 km/val. greičiu su premium klasės žieminėmis padangomis automobilis sustoja 2–5 metrais toliau, negu su vasarinėmis. Kažkam gali atrodyti, kad tie keli metrai yra nesvarbūs, tačiau net ir keli centimetrai gali būti lemiami avarinės situacijos atveju”, – aiškino M. Jasiūnas.

 Pasak pašnekovo, padidinus greitį skirtumas dar ženklesnis. Tyrimo metu nustatyta, kad važiuojant užmiesčio keliu 90–100 km/val. greičiu, stabdymo kelias pailgėja net 12–15 metrų. Vadinasi, vairuotojas sustos mažiausiai trijų automobilių atstumu arčiau su vasarinėmis nei su žieminėmis padangomis.

Kitas kylantis pavojus – tai automobilio valdymas. Pasak M. Jasiūno, žieminių padangų gumos mišinys yra minkštesnis, tačiau norint, kad automobilio sukibimas su keliu būtų geresnis, o mašina būtų stabilesnė važiuojant didesniu greičiu bei posūkiuose, yra reikalingas kietas gumos mišinys. Būtent tokios ir yra vasarinės padangos.

Specialistas taip pat primena, kad žieminis minkštas gumos mišinys yra nepritaikytas važinėti aukštesnėje nei 7 laipsnių oro temperatūroje. Važiuojant žieminėmis padangomis esant aukštai temperatūrai gumos mišinys neatlieka visų savo funkcijų, mašina nėra stabili važiuojant dideliu greičiu ar įveikiant posūkius – automobilis plaukioja.

Neteisinga matematika

Vienas dažniausių vairuotojų argumentų, kurie ištisus metus važinėja žieminiu padangų komplektu – taupumas. Tačiau specialistų teigimu, toks įprotis nepadeda taupyti. Priešingai, didina išlaidas bei kelia grėsmę bet kada tapti ir avarijos išlaidomis. „Goodyear Dunlop“ atstovas skaičiuoja,  jei  vairuotojas perka vieną žieminių padangų komplektą ir su juo važinėja ištisus metus, tai dažniausiai tą komplektą ir nudėvės per vieną sezoną.

„Žieminės padangos vasarą daug greičiau nusidėvi. Jei prieš vasarą žieminė padanga turi 6–5 mm protektorių, tai per vasarą ji nudėvės apie 3 mm ir žiemai links jau tik minimalūs 3 mm arba dar mažiau. Pagal taisykles toks vairuotojas privalės keisti padangas arba, nors ir bus likęs minimalus protektoriaus gylis, tačiau padangos savybės jau bus kelis kartus blogesnės, nei buvo vasaros pradžioje”, – aiškino specialistas.

M. Jasiūno teigimu, turint du komplektus ir važinėjant su kiekvienu kada privalu, vairuotojas padangas galės naudoti 2–3 metus, be to – vasarinių padangų komplektas yra pigesnis nei žieminių. „Skirtumas yra, tačiau labiausiai skiriasi saugumas – naudojant padangas pagal paskirtį vairuotojas važiuos komfortiškai, saugiai, sustos daug greičiau ir efektyviau“, – perspėja M. Jasiūnas.


23 gruodžio, 2024

Eglės – neatsiejamas šv. Kalėdų simbolis. Be jų sunkiai įsivaizduojamas ir pačios Lietuvos kraštovaizdis. Tačiau mokslininkai šių medžių likimą piešia […]

23 gruodžio, 2024

Italijos ministrė pirmininkė Giorgia Meloni sekmadienį aplankė Lietuvoje dislokuotą savo šalies karinį kontingentą, vykdantį NATO oro policijos misiją Baltijos šalyse, […]

20 gruodžio, 2024

Darbuotojų perdegimas yra vienas aktualiausių šių dienų iššūkių. Ilgos darbo valandos, nepakankamas poilsis ir prasta užduočių valdymo sistema dažnai sukelia […]

20 gruodžio, 2024

Uostamiestyje sukčiai iš žmonių išviliojo 9,2 tūkst. eurų, pranešė policija. Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato duomenimis, ketvirtadienį pradėtas tyrimas pagal […]

19 gruodžio, 2024

Seimas pakoregavo buvusios kadencijos parlamentarų sudarytą 2026 metais minimų Lietuvai svarbių įvykių, asmenybių sukakčių ir kitų atmintinų datų sąrašą. Tokią […]

19 gruodžio, 2024

Ketvirtadienį Gargžduose užsidegė elektra varomas autobusas. Kaip Eltai teigė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD), transporto priemonė užsiliepsnojo popietę, įkrovimo […]

19 gruodžio, 2024

Finansų ekspertė Jekaterina Govina tikina, kad SEB grupės sprendimas konsoliduoti įmones Baltijos šalyse ir jungtinę būstinę steigti Estijoje yra suprantamas, […]

19 gruodžio, 2024

Vestuvės – tai viena gražiausių ir svarbiausių dienų poros gyvenime. Tačiau šiandienos visuomenėje jos dažnai tampa ne tik šventė, bet […]

19 gruodžio, 2024

Ketvirtadienį Seimas priėmė kitų metų valstybės biudžeto projektą. Jį pasirašyti dar turės šalies vadovas Gitanas Nausėda. „Už“ 2025-2027 metų šalies […]

19 gruodžio, 2024

Gruodžio pabaigoje Šakių, Kupiškio ir Kauno rajonuose uždaromi paskutiniai vaikų globos namai. Juose gyvenantys tėvų globos netekę vaikai perkelti į […]

18 gruodžio, 2024

Europos vadovai svarsto galimybę paskelbus paliaubas arba sudarius taikos sutartį pasiųsti į Ukrainą karinį kontingentą, kurį galėtų sudaryti iki 100 […]

18 gruodžio, 2024

Lenkijos paukščių ūkyje trečiadienį užfiksuotas 24-asis Niukaslio ligos protrūkis. Tuo metu Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) specialistai ragina Lietuvos […]

18 gruodžio, 2024

Aplinkos apsaugos agentūros (AAA) Aplinkos būklės analitikos centro specialistai parengė naują interaktyvią švieslentę, kurioje pateikiami duomenys apie kelių transporto sektoriaus […]

17 gruodžio, 2024

Išimties tvarka Lietuvos pilietybę įgijusi ledo čiuožėja Allison Reed antradienį Lietuvos ambasadoje Kanadoje prisiekė Lietuvos valstybei. „Nuoširdžiai sveikiname Allison Reed! […]

17 gruodžio, 2024

Antradienį ant sostinėje esančio Vingio parko pėsčiųjų tilto atidaryta menininko Algio Kriščiūno kurta instaliacija „100 priežasčių tiltas“. Šiuo socialiniu projektu, anot Vilniaus […]

17 gruodžio, 2024

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento duomenimis, daugiausia tragiškų gaisrų kyla antrąją gruodžio mėnesio pusę. Kaip rodo praėjusių 3 metų gaisrų […]

17 gruodžio, 2024

Kauno miesto taryba pritarė, kad kitą pavasarį Dariaus ir Girėno stadione esanti veja būtų pakeista rulonine hibridine žole. Kaip skelbiama […]

17 gruodžio, 2024

Seimo sprendimą Senovės baltų religinei bendrijai „Romuva“ suteikti valstybės pripažinimą šios bendrijos krivė Inija Trinkūnienė vadina istoriniu įvykiu, kuris, anot […]

17 gruodžio, 2024

„Nemuno aušros“ gretose pastarosiomis dienomis aptarta ir svarstoma galimybė trauktis iš valdančiosios koalicijos. Eltos žiniomis, šią idėją valdančios partijos kolegoms […]

17 gruodžio, 2024

Pastarąją parą Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD) 213 kartų vyko šalinti ant pastatų, važiuojamosios kelio dalies ir šaligatvių nuvirtusių […]