Valstybės tarnyba: moderni ir konkurencinga. Ar misija įmanoma?
Kokios valstybės tarnybos mes norime? Kokias funkcijas jai priskiriame? Kokius tikslus keliame ir kokių rezultatų laukiame? Šie ir panašūs klausimai buvo keliami Vidaus reikalų ministerijos organizuotoje ir Seime įvykusioje viešoje diskusijoje-konferencijoje „Valstybės tarnyba: moderni ir konkurencinga. Ar misija įmanoma?“
Valstybės tarnyba, pasak pranešėjos vidaus reikalų ministrės Agnės Bilotaitės, yra subrendusi esminei pertvarkai, kad atlieptų skaitmeninio amžiaus iššūkius bei technologijų pažanga grįstus šalies gyventojų, visuomenės ir valstybės lūkesčius, kad būtų profesionali, moderni, lanksti ir depolitizuota žmogiškųjų išteklių valdymo organizacija.
„Ketiname pasinaudoti Skandinavijoje, Jungtinėje Karalystėje ir kitose Europos šalyse taikoma praktika – sukurti atskirą valstybės tarnybos grandį, t. y. aukštesniąją valstybės tarnybą. Tai vadovų ir lyderių, aukščiausią kvalifikaciją turinčių specialistų grandis, kuriai būtų taikomos lankstesnės darbo sąlygos, darbo užmokesčio skaičiavimo tvarka, motyvacijos sistema. Stiprūs vadovai neabejotinai stiprina ir visą instituciją, tačiau jiems reikia sudaryti sąlygas atskleisti savo galimybes, įgyvendinti idėjas, rinktis komandą. Kartu šie pokyčiai pagerintų valstybės tarnybos įvaizdį“, – teigia A. Bilotaitė.
Vidaus reikalų ministerijos inicijuojama valstybės tarnybos pertvarka apima keturias pagrindines kryptis:
- aukštesniosios valstybės tarnybos sukūrimą;
- darbo užmokesčio konkurencingumo didinimą;
- žmogiškųjų išteklių valdymo modernizavimą;
- Valstybės tarnybos departamento pertvarkymą.
2019 metais pradėta centralizuota valstybės tarnautojų atrankos sistema padėjo pasiekti didesnio atrankų skaidrumo, tačiau Valstybės tarnybos departamentas pastaruoju metu visą dėmesį skiria centralizuotoms atrankoms – įstaigų vadovai neturi galimybės atsirinkti tinkamų darbuotojų, su kuriais jiems teks dirbti. Be to, atlyginimai valstybės tarnyboje taip pat nėra konkurencingi, tad ši tarnyba nepritraukia aukštos kvalifikacijos specialistų.
„Matome, kad atrankos į valstybės tarnybą vyksta pernelyg ilgai, todėl planuojama trumpinti atrankas, o darbuotojų veiklos vertinimą sieti su veiklos rezultatais, taip pat bus skatinamas tiek vertikalusis, tiek horizontalusis darbuotojų mobilumas“, – konferencijoje kalbėjo vidaus reikalų viceministrė Sigita Ščajevienė.
Taip pat ketinama gerinti administravimą tobulinant informacinių technologijų sistemas ir sukuriant bendrą valdymo sistemą vietoj šiuo metu veikiančių kelių skirtingų.
Valstybės tarnybos pertvarka siekiama kokybiškų ir greitų viešųjų paslaugų, o valstybės tarnybą paversti patrauklia darbo vieta.