Valstybinėms įmonėms vertėtų pirkti ekologiškas transporto priemones
Siekdami sumažinti oro taršą miestuose, privalome aktyviau skatinti perėjimą prie ekologiško, mažataršio transporto. Tą išsakė ir Europos Komisija savo komunikate, skatinant sprendimą mažinti klimato kaitos padarinius. Pavyzdį tam turi parodyti valstybės institucijos ir biudžetinės įstaigos, savivaldybių administracijos. Atnaujindamos turimą autoparką, jos turi palaikyti Europos Sąjungos ekologinę kryptį ir duoti stimulą tai daryti kitiems.
Tuo vadovaudamiesi kartu su kolega Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininku Kęstučiu Mažeika parengėme Viešųjų pirkimų įstatymo pataisą, kuria siūlome nustatyti reikalavimus organizacijoms, inicijuojančioms transporto priemonių ir paslaugų pirkimus, vadovautis ekologiškumo principu ir rinktis mažataršias transporto priemones: elektromobilius ar kita atsinaujinančia energija varomus automobilius arba automobilius hibridiniais varikliais. Šie reikalavimai galiotų tiek atnaujinant tarnybinio transporto, tiek visuomeninio transporto parkus. Išimtis būtų taikoma tik automobiliams, naudojamiems tiesioginėje specialiųjų tarnybų veikloje ar neįgaliesiems skirtų paslaugų teikimui.
Ekologiškų autobusų reikalavimu apsiribosime kol kas šalies didmiesčiuose Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje, kur didžiausi transporto srautai ir pati didžiausia oro taršos problema. Regionams paliekant laisvą apsisprendimo teisę. Juo labiau, kad dalis savivaldybių, tokių, kaip Tauragė, Druskininkai šiandien savanoriškai idėjos vedini patys renkasi ekologijos kelią, apsirūpindami ekologiškomis transporto priemonėmis.
Dar svarbu paminėti, kad institucijos, perkančios transporto ar taksi paslaugas, privalės rinktis tik minėtuoju aplinkai draugiškų transportu apsirūpinusius paslaugų teikėjus. Taip palaipsniui prie mažataršio transporto paskatinant pereiti ir verslą.
Patvirtinus pataisą, būtų įtvirtinta itin pažangi naujovė. Pataisos projekte siūloma nustatyti reikalavimus perkant visų transporto priemonių ir paslaugų pirkimus, reikalaujant, kad lengvųjų automobilių atveju transporto priemonė būtų varoma elektra ar kita atsinaujinančia energija, o viešojo transporto priemoniės (autobusai, troleibusai ir kt.) bei krovininiai automobiliai elektra, kita atsinaujinančia energija ar hibridiniais varikliais.
Siūlomas teisinis reguliavimas įvykdys perversmą viešojo sektoriaus pirkimuose ir padės sukurti infrastruktūrą netaršių transporto priemonių naudojimui. Žinoma, taip bus paskatintas švaria energija varomų transporto priemonių plėtros proveržis. Kas iš esmės sumažins neigiamą transporto priemonių poveikį aplinkai ir prisidės prie klimato kaitos proceso stabdymo bei oro užterštumo didmiesčiuose mažėjimo, dėl ko savaime suprantama ryškiai sumažės ir rimta kvėpimo takų ligų problematika.
Užs. Nr. VV-36