Veiksminga lyderystė: ką galime duoti savo bendruomenei
Balandžio 28 d. Krakių Mikalojaus Katkaus gimnazijoje įvyko forumas „Veiksminga lyderystė: ką galime duoti savo bendruomenei“. Renginys buvo skirtas mokinių savivaldoms, jų koordinatoriams, neformalaus švietimo organizatoriams, visai švietimo bendruomenei.
Smagu, kad forume dalyvavo Kėdainių rajono mokinių tarybos atstovės, Kėdainių šviesiosios gimnazijos, „Atžalyno“, Šėtos, Josvainių, Akademijos ir Panevėžio r. Krekenavos Mykolo Antanaičio gimnazijų mokiniai, o liūdna, kad dalyvavo tik du mokytojai. Toks faktas tarsi liudija, kad mūsų rajone lyderystės ugdymo problema mokyklose dar labai opi. Prieš trejus metus atlikto tyrimo „Bendradarbiavimas ir lyderystės raiška Kėdainių rajono mokyklose“ viena iš išvadų skambėjo taip: „…nustatyta, jog tarp atskirų savivaldybės švietimo lygmenų ir socialinių grupių bendradarbiavimas yra formalus: stokojama susikalbėjimo, įsiklausymo, susitarimo, pasitikėjimo“. Ši pastaba galioja ir šiandien.
Nors ir mažais žingsneliais, tačiau švietimo įstaigos juda į priekį, sukurdamos sąlygas lyderystei skatinti. Pristatydami savo veiklą, Josvainių gimnazistai mokyklą palygino su medžiu, o mokinius – su žiedais. Kokio derliaus sulauksime, priklauso nuo medžio šaknų (šeimos) tvirtumo, kamieno (mokyklos) stiprumo, gerai prižiūrimo šakų vainiko ( mokytojų). Forumo dalyviai vieningai sutarė, kad lyderystės ugdymo sėkmė priklauso nuo jungties su visomis ugdomosiomis aplinkos grandimis tėvai – vaikai – mokytojai – administracija. Vyrauja įsitikinimas, kad lyderystė mokyklose yra ,,vadovo rankose“. Iš mokyklos vadovų tikimasi, kad jie bus ne tik geri administratoriai ar vadybininkai, bet ir mokyklos bendruomenės lyderiai, telkiantys ją bendrai veiklai ir tampantys pavyzdžiu mokykloje ugdomai jaunajai kartai. Būtent vadovo, kaip lyderio, gebėjimai lemia palankią mokyklos aplinką, gerą mokymo/si atmosferą, mokytojų profesionalumo lygį, dvasinę būseną ir rūpinimąsi, kuo mokiniai gali ar negali tapti.
Lyderystė mokykloje. Ar lyderiais gimstama ar jais tampama? Ko reikia, kad taptum lyderiu? Į šiuos klausimus ir ieškota atsakymų forume „Veiksminga lyderystė: ką galime duoti savo bendruomenei“. Vienas iš lyderystės ugdymo gimnazijoje uždavinių – susitikimai su buvusiais mokiniais, kurie savo pavyzdžiu skatina nebijoti siekti savo svajonių. Lektoriais pakviesti buvę gimnazistai Dovilė Ivanauskaitė ir Benas Cechanavičius.
Dovilė Ivanauskaitė – viena iš 50 geriausiai mokyklą baigusių šalies abiturientų 2012 metais, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto absolventė, šiuo metu dirbanti UAB „Civitta“ analitike, pristatė pranešimą „Geros mokyklos koncepcija ir mokinių motyvacijos stiprinimas“. Dovilė pabrėžė, kad efektyvi lyderystė ir mokyklos valdymas priklauso tik nuo visų mokyklos bendruomenės narių bendradarbiavimo ir socialinio dialogo. Kad taptum lyderiu, neužtenka vien charakterio bruožų, reikalingi intelektiniai sugebėjimai ir įgyti įgūdžiai. Visa tai bręstanti asmenybė turi rasti mokykloje. Reikšmingiausiais kliuviniais mokinių motyvacijai ir iniciatyvumui išskiriami mokyklos žmogiškieji ištekliai ir mokymosi (sociokultūrinė) aplinka. Anot Dovilės, yra sprendimų, kuriuos mokiniai privalo priimti patys ,,Kam man to reikės?“, ,,Net nežinau, nuo ko pradėti…“, ,,Tai kad kiti nesimoko“. Iš asmeninės patirties ji pataria, kad mokinys būtinai susikurtų savo mokymosi mechanizmą, internetą naudotų ne tik „Facebook‘ui“, mokytųsi pasiaiškindamas su draugu, o svarbiausia rodytų iniciatyvą – mokytojas geriausias nemokamas konsultantas.
Benas Cechanavičius buvęs Krakių Mikalojaus Katkaus gimnazijos mokinių prezidentas. Savo lyderystės kelią tęsė 2013−2014 m. vadovaudamas didžiausiai šalyje jaunimo organizacijai „Darbas“. 2015 m. sukauptas žinias perteikė dirbdamas LR Seimo Pirmininko padėjėju. Nuo 2016 m. įkūrė savo verslą, kuriame šiuo metu dirba. Savo paskaitoje „Lyderis – nuo idėjos iki rezultato“ Benas supažindino su iššūkiais, laukiančiais pasukus lyderystės keliu. Kaip nenudegti, kai lauks užrakintos durys, kaip nebijoti savo amžiaus prašant ir pažadant, o svarbiausia − ištęsėti duotą žodį. Siekiant idėjos įgyvendinimo kertinis akmuo − komandinis darbas. Teisingai pasiskirstytos pareigos, paruošti atskiri veiklos planai, aptartas biudžetas ir parengtas bendras planas pristatomas bendruomenei visada sulauks rezultato. Jei rezultatas netenkina – svarbiausia nenuleisti rankų. Bet kokia veikla duoda naudos asmenybės tobulėjimui, įgūdžių lavinimui, savišvietai. Praktiniuose užsiėmimuose mokiniai džiaugėsi Beno profesionalumu vadovauti grupei, užduočių ir pasiūlymų gausa. Dalyviai savo mokyklose žadėjo įgyvendinti nors dalelytę išgirstų idėjų. Patenkintas auditorija buvo ir pats lektorius: „Labai džiaugiuosi, kad toks renginys pirmą kartą įvyko gimnazijoje, kurioje mokiausi. Lyderystės tema yra būtent tai, ko reikia šiuolaikiniam jaunimui, siekiančiam būti pastebėtam, o vėliau sėkmingai įsitvirtinti darbo rinkoje. Todėl tikiu, kad šis jaunimas, su kuriuo teko dalintis savo patirtimi, būtent ateityje tuo pasinaudos… Praktinių užduočių metu išryškėjo ne vienas iniciatyvus žmogus, o komandinės užduoties metu buvo išgeneruotos puikios idėjos, kurias ateityje, tikiu, įgyvendins visų mokyklų mokinių tarybos“.
Sėkmingą forumą vainikavo Radviliškio Lizdeikos gimnazijos moksleiviai pristatydami roko operą ,,Meilė ir mirtis Veronoje“. Tai nuostabus reginys net įnoringam žiūrovui, kadangi puikūs aktoriai, nuostabūs balsai ir gyva muzika nepaliko abejingų salėje.
Forumo organizatoriai tikisi, kad išsakytos pastabos, išgirsti įdomūs pasiūlymai bus aptarti visų mokyklų bendruomenėse ir socialinis dialogas apie lyderystės skatinimą pagerės.