Velykinį apsipirkimą paverskite malonumu – kokios technologijos palengvins patirtį parduotuvėje
Didieji prekybininkai jau paskelbė, kad pirmąją Šv. Velykų dieną nedirbs, tad šventinio stalo patiekalų meniu pirkėjai ruošiasi dar atidžiau, kad nereikėtų nuogąstauti pritrūkus norimų produktų. Vieni šventiniam ilgajam savaitgaliui pradeda ruoštis iš anksto – ilgiau galiojančius maisto produktus įsigijo dar prieš kelias savaites, tačiau šviežių prekių norintys ar didesnių akcijų sulaukę klientai parduotuves užplūs paskutinėmis dienomis. Padidėjusių srautų parduotuvėse ir eilių prie kasų reguliavimui prekybininkai jau seniai pasitelkė technologijas.
Technologinės priemonės pasiteisina
Savitarnos kasos jau 15 metų Lietuvoje yra ne naujiena. Šios yra įrengtos daugelyje prekybos tinklų parduotuvių. Skaičiuojama, kad kas antras pirkėjas apsilankęs parduotuvėje, renkasi savitarnos kasą. Savitarnos zonoms skiriamas ir vis didesnis plotas, o savarankiškai atsiskaityti už prekes jau gali ne tik didžiųjų tinklų parduotuvių didmiesčiuose, bet ir pirkėjai regionuose, kur mažieji prekybininkai, matydami savitarnos privalumus klientams, įrengia terminalus nedidelėse parduotuvėse.
Stebima tendencija, kad vis daugiau parduotuvių veikia savitarnos principu, tradicinės kasos atidaromos tik piko metu. Parduotuvių valdytojams tai reiškia galimybes darbuotojų krūvį paskirstyti į prekybos sales ar sandėlius, optimizuoti procesus ir taupyti kaštus.
Savitarnos kasų technologijos yra nuolat tobulinamos, kad pirkėjo patirtis apsiperkant pačiam būtų kuo pozityvesnė. Pavyzdžiui, šiuo metu dirbama su tokia produktų atpažinimo sistema, kuri sveriamus vaisius ir daržoves pažins pati – nereikės atitinkančios prekės ieškoti ekrano kataloge. Šį darbą atliks dirbtinis intelektas.
„Ne tik prekės atpažinimas sutrumpins laiką prie savitarnos kasos. Nemažai laiko sugaištama įsigyjant prekes su amžiaus cenzu, kai darbuotojas kviečiamas patvirtinti galimybę įsigyti tokius produktus. Užsienyje jau yra taikoma automatinė pirkėjo amžiaus nustatymo sistema, galbūt ateityje tokios technologijos atsiras ir Lietuvoje,“ – prognozuoja prekybos technologijų ir skaitmeninių sprendimų bendrovės „StrongPoint“ vadovas Baltijos šalims Rimantas Mažulis.
Pasak jo, pasitelkus pažangius kasų zonos sprendimus, tokius kaip dirbtinio intelekto pagrindu veikiančias savitarnos kasas ar prekybos tabako gaminiais automatizavimo sprendimą Vensafe, atsiskaitymo zonos pralaidumas ir greitis auga, kartu mažėja eilės. Žinoma, gerinama ir pirkėjo kelionė parduotuvėje.
Pirkti pačiam – ir greita, ir smagu
Jei savitarnos kasos jau tapo parduotuvių kasdienybe, tai savarankiškas skenavimas dar tik įsitvirtina ir pamažu užima vis didesnę dalį tiek prekybininkų, tiek klientų širdyse. „Ši apsipirkimo technologija leidžia visiškai išvengti eilių prie kasų, nes pirkėjai gali vaikštant parduotuvėje skenuoti ir iškart pakuoti savo pirkinius, nebereikia perpakuoti produktų prieš ir po atsiskaitymo“ – sako R. Mažulis. „Vartotojams reikia laiko priprasti prie naujovių. Todėl prekybininkams tenka užduotis edukuoti žmones ir parodyti visas atveriamas galimybes. Skenuojant pačiam galima iškart matyti pritaikomas akcijas ir valdyti bendrą perkamo krepšelio kainą“.
Tyrimai rodo, kad pradėjus naudoti savarankiško skenavimo sistemą pajamos padidėja maždaug 7 procentais. Pasak R. Mažulio, yra ir daugiau šios technologijos naudojimo privalumų verslininkams. „Savitarnos skenavimas sumažina kasų naudojimo poreikį, darbuotojai gali vienu metu aptarnauti daugiau klientų. Be to, akivaizdi ir nepamatuojama nauda – lojalumas. Pirkėjai noriai lankosi tokiose parduotuvėse, nes taip ne tik greita, bet suteikia savotiško smagumo, jie jaučiasi, kad jais pasitikima“, – vardija „StrongPoint“ vadovas.
Ateitį keičiančios inovacijos jau pakeliui
Inovatyvūs sprendimai, gerinantys apsipirkimo greitį ir emociją, šiuo metu yra prekybininkų prioritetas. Jau drąsiau kalbama apie išmanius vežimėlius, robotus konsultantus ar dirbtinio intelekto plėtros galimybes. Visgi, artimiausias kitas žingsnis automatizuojant mažmeninę prekybą – autonominės parduotuvės. Tai parduotuvės, kuriose nesutiksime darbuotojo, nematysime ir kasų. Pirkėjo veiksmai fiksuojami lubose ir lentynose įrengtomis kameromis ir jutikliais, o atsiskaitoma per mobiliąsias aplikacijas. Pirmuosius pranašus Lietuvoje jau girdėjome, atidarytos trys parduotuvės Vilniuje, tačiau didesnio proveržio dar tik laukiama dėl įvairių priežasčių. Teisinis reguliavimas dar neleidžia identifikuoti amžiaus pasitelkiant technologijas, o ir prekybininkai tiria rinką ir mokosi, kaip autonominę parduotuvę padaryti kuo paprastesnę naudoti pirkėjams.