Viešųjų pirkimų planai: kodėl aktualu turėtų būti kiekvienam?

Viešieji pirkimai Lietuvoje yra dar gana mažai aptarinėjama sfera, kuri tikrai turėtų sulaukti kur kas daugiau visuomenės dėmesio. Daugiausia apie tai išmano verslininkai, kurie pretenduoja tokio tipo konkursuose kaip tiekėjai, ir tuo pačiu organizacijos, kurioms aktualūs viešieji pirkimai, tad teikia paraiškas ir tikisi, kad laimės patys geriausi.
Valstybiniai konkursai turi būti aktualūs visuomenei
Visgi, svarbias funkcijas atlieka ir visuomenė, tad ji turėtų daugiau dėmesio skirti tokiems konkursams ne tik tokiu atveju, jeigu realiai paslaugos jiems nėra aktualios. Kadangi viešai organizuojami konkursai dažniausiai skirti valstybinėms arba dalinai valstybinėms įstaigoms, natūralu, kad tai yra visų mūsų pinigai, kuriuos mes mokame mokesčių metu. Taigi, konkursus laimintis verslininkas gaus finansavimą iš žmogaus, piliečio kišenės, tad suprantama, kad domėtis, kur „eina“ Jūsų pinigai – verta.
Pirkimų planas – sistemingas darbas
Žinoma, jeigu organizuojamas konkursas turėtų būti aktualus visuomenei, tai konkretus pirkimų planas dažniausiai aktualus tik pirkėjui bei padavėjui, kadangi būtent šios pusės derina smulkmenas ir bando rasti kompromisą, kuris patenkintų visas puses ir užtikrintų, kad viešieji pirkimai bus vaisingi ir pavyks gauti didžiausią naudą abejoms pusėms.
Pirkimų planas turi būti suderinamas ne tik su pirkėju bei pardavėju, tačiau ir komisija, kuri prižiūri, kad visi darbai būtų atliekami laiku ir taisyklingai, vertinamas legitimumas ir taisyklingumas. Planas apima einamaisiais metais planuojamų vykdyti pirkimų sąrašą (tiek paslaugų, tiek prekių).
Planas turi būti išsamus ir konkretus, visa jame pateikiama informacija turi būti aiški. Plane nurodoma info yra labai panaši arba lygiai tokia pati, kokia yra nurodoma ir suvestinėje. Tačiau kadangi tai yra vidiniam poreikiams kuriamas dokumentas – jis yra rašomas pagal tam tikros organizacijos vidaus tvarką ir laikantis konkrečių, tam tikroje organizacijoje nustatomų sąlygų.
Plane rekomenduojama nurodyti pirkimo vertę bei galimas finansavimo ribas, taip pat, pirkimo būdą. Kainos plane yra nurodomos be PVM.
Viešųjų pirkimų suvestinė
Svarbus ne tik viešųjų konkursų planas, tačiau ir suvestinė, kurią rašo perkančiosios organizacijos. Jos metu yra rašomi visi biudžetiniai niuansai, kurie susiję su esamais arba ateinančiais metais. Dažniausiai neminimi mažiausi pirkimai. Surašomi nuo tam tikros sumos, kuri jau aktuali savo verte tam tikrai organizacijai.
Viešųjų pirkimų suvestinėse turi būti pateikiama ši informacija:
- Perkamo objekto pavadinimas.
- Taip pat dažniausiai nurodoma ir perkamo objekto rūšis, tipas: paslaugos, prekės ir t.t.
- Bendrojo viešųjų pirkimų žodyno kodas, kurie skelbiami viešai.
- Taip pat nurodomos sumos be PVM. Tokios pat, kaip kad ir pirkimų plane.
- Taip pat dažniausiai apibrėžiami konkretūs terminai, kurie tampa vienais iš svarbiausių kriterijų renkantis konkurso laimėtoją.
Kadangi pirkimo planas yra asmeninis organizacijos vidaus dokumentas – jame gali būti išsamiai aprašymas kiekvienas konkurso etapas ir tuo pačiu pateikiama daugiau pastangų, kurias reikia įvertinti ieškant įmonės, kuri galima suteiks tam tikras paslaugas. Tuo tarpu suvestinės yra vieši dokumentai, kurie skelbiami CVP IS. Dažniausiai paviešinami iki kiekvienų metų kovo 15 dienos.
Natūralu, kad šie niuansai gali neatrodyti aiškūs, kadangi dažniausiai susitvarkyti su visomis smulkmenomis ir išsiaiškinti visus „kabliukus“ pavyksta tik tada, kai realiai imamasi veiksmų. Nepamirškite, kad viešieji pirkimai yra prižiūrimi organizacijų, tarybų, tad visada galite kreiptis su užklausomis ir gavus atsakymą paprasčiau nuspręsti dėl dalyvavimo konkurse.
Daugiau informacijos ir skelbiami pirkimai – https://pirkimai365.lt/