30 sausio, 2024
Monika Balčaitienė

Viešųjų pirkimų sutartys: kada galima keisti jų sąlygas?

Monika Balčaitienė

Pastaraisiais metais pasaulį sudrebinusi COVID-19 pandemija bei Rusijos pradėtas plataus masto karas Ukrainoje sutrikdė daugelį tiekimo grandinių, dėl ko smarkiai kito darbų apimtys bei jų kainos. Minėtosios aplinkybės neišvengiamai lėmė išaugusį viešųjų pirkimų sutarčių sąlygų keitimo mastą. 

Kilus poreikiui pakeisti sutarties sąlygas jos vykdymo metu, dažnu atveju yra susiduriama su skirtingu sutartinių nuostatų interpretavimu, kuomet tą pačią sutarties sąlygą šalys supranta ir siekia taikyti skirtingai. Svarbu suprasti ir atskirti, kada sutarties keitimas yra priskiriamas pirkimo sutarties vykdymui sutartyje iš anksto nustatytomis sąlygomis ir tvarka, o kada tai yra viešojo pirkimo sutarties keitimas kitais Viešųjų pirkimų įstatymo (VPĮ) 89 str. nustatytais  pagrindais. Siekiant pasinaudoti sutarties keitimo institutu sutarties vykdymo metu, perkančioji organizacija ir tiekėjas privalo būti tinkamai pasiruošę bei gebėti suvaldyti kylančias rizikas, o  sutarties keitimo galimybę privalo apsvarstyti jau pačiame pirminiame pasiruošimo viešajam pirkimui etape.

Praėjusių metų rugsėjo 28 d. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas priėmė nutartį civilinėje byloje Nr. e3K-3-245-916/2023. Šioje byloje ginčas kilo dėl to, kad perkančioji organizacija (ieškovas) siekė sumažinti sutarties kainą atsižvelgus į nebereikalingų atlikti darbų vertę, o rangovas (atsakovas) atsisakė tai padaryti, nepaisant to, kad sąlyga dėl kainos keitimo buvo numatyta sutartyje.

Teismo sprendimą lėmė nepakankamai aiškios sutarties nuostatos

Bylą išnagrinėjęs Lietuvos Aukščiausiasis Teismas nustatė, kad sutartyje nebuvo numatyta pakankamai aiški ir konkreti galimybė pakeisti fiksuotą kainą tuo atveju, jeigu numatytų darbų atlikti nereikėtų. Sutartyje buvo nurodyta tik bendro pobūdžio informacija, jog minėta sutartis gali būti keičiama, kai yra būtinybė atsisakyti ar mažinti darbų apimtį. Tačiau tai neleidžia daryti išvados, jog dėl kainos keitimo sąlygų sutartyje buvo aiškiai, tiksliai ir nedviprasmiškai susitarta. 

Nors sutartyje buvo nurodyta, kad dalies darbų gali nereikėti atlikti, tačiau nebuvo detalizuojamas tokį darbų neatlikimą sąlygojantis įvykis, data ir pasekmės, t. y. leistina sumažinti sutarties vertė. Kasacinis teismas padarė išvadą, kad priešingas traktavimas neatitiktų taikyto kainodaros būdo – fiksuotos kainos – esmės. Tai būtų nesuderinama ne tik su tiekėjo teisių apsauga, tačiau pažeistų šalių lygiateisiškumo ir interesų pusiausvyros principus.

Būtina vengti netikslių formuluočių sutartyje

Išvadai, kad sutartyje yra aiškiai, tiksliai ir nedviprasmiškai susitarta pakeisti jos kainą, padaryti nepakanka vien tik bendro pobūdžio nurodymo, jog sutartis gali būti keičiama, kai darbai ar jų dalis perkančiajai organizacijai tapo nebereikalingi, netenkama finansavimo, ar dėl kitų priežasčių. Tam, kad sutartis jos galiojimo laikotarpiu galėtų būti teisėtai keičiama, sutartyje privalo būti nurodyta ne tik teisė atsisakyti darbų, bet ir išvardintos aiškios ir konkrečios sąlygos, t. y. nustatyta konkreti data ar įvykis, kuris privalo įvykti (nustatytos atliekamų darbų kritinės datos), kainos perskaičiavimo aplinkybės, aiškiai ir tiksliai apibrėžti darbų kiekiai (apimtys) bei jų keitimo sąlygos (konkretūs atvejai). Taip pat rekomenduojama nurodyti ir pačią norimų sutarties pakeitimų atlikimo tvarką, pavyzdžiui, atsisakomų darbų įtvirtinamo formatas ar kaip bus nustatytas priimamo sprendimo atsisakyti darbų derinimas su kitais statybos proceso dalyviais. 

Su problema praktikoje susiduriama tuomet, kai perkančiajai organizacijai nepavyksta numatyti galimų rizikų ar atvejų, kuomet ateityje gali prireikti atlikti viešojo pirkimo sutarties keitimą. To nepadarius, sutarties vykdymo metu susiduriama su keblumais, norint pakeisti vieną ar kitą sutarties sąlygą. 

Minėtoje nutartyje kasacinis teismas išaiškino, kad nustačius poreikį pakeisti viešojo pirkimo būdu sudarytą sutartį pagal jau vykdomoje sutartyje nustatytas sąlygas ir tvarką, toks ginčas yra laikomas ginču dėl sutarties vykdymo, bet ne dėl sutarties pakeitimo. Tokiu atveju, pavyzdžiui, kainos sumažinimas sumažėjus darbų apimčiai savo esme yra pirkimo sutarties keitimas ne viešuosius pirkimus reglamentuojančių įstatymų nustatytais keitimo pagrindais, o pirkimo sutarties vykdymas sutartyje nurodytomis sąlygomis ir tvarka. Tokiu būdu atsiranda galimybė sumažėjus darbų apimčiai koreguoti kainą iš anksto sutartyje nustatytomis aplinkybėmis bei tvarka. 

Siekiant teisėtai keisti sutartį jos galiojimo laikotarpiu, perkančioji organizacija privalo aiškiai ir detaliai aprašyti sutarties pakeitimo apimtį ir sudarymo tvarką. Tai gali būti ir tam tikriems sektoriams būdingi dideli kainų pokyčių svyravimai, ir planuojamos sudaryti sutarties laikotarpis (konkretūs darbų grafikai), ir padidėjusi rizika dėl konkrečių rinkoje esančių prekių (ar jų sudedamųjų dalių). Kitaip tariant, perkančioji organizacija jau pradinėje pirkimo stadijoje privalo įsivertinti, kokios rizikos sutarties vykdymo metu gali kilti, dėl kurių atsiras poreikis ateityje keisti sudarytos sutarties sąlygas. Tik tuomet sutartis galės būti keičiama jos vykdymo metu, atsižvelgiant į sutartyje įtvirtintus pagrindus. 

Rizika dėl kainos pokyčio šalims turi būti proporcinga

Kasacinis teismas taip pat išaiškino, kad sutarties nuostatos dėl kainos keitimo privalo teisingai paskirstyti riziką tarp tiekėjo ir perkančiosios organizacijos, o kilus ginčui – sutarties sąlygos visuomet aiškinamos minėtas sąlygas pasiūliusios sutarties šalies nenaudai.

Pavyzdžiui, sutartyje negali būti nustatyta tiekėjo teisė reikalauti perskaičiuoti sutarties kainą tik tuo atveju, kai kaina dėl nuo tiekėjo nepriklausančių priežasčių padidėjo daugiau kaip 15 procentų, kadangi būtų įtvirtinta tik perkančiosios organizacijos teisių apsauga, kai tiekėjas prisiima padidėjusios sutarties kainos riziką (kainai padidėjus ne daugiau nei 15 proc.), o sutarties kainai sumažėjus – tiekėjui tokia apsauga nebūtų įtvirtinta. Šiuo atveju, sutarties kainos pasikeitimo rizika nebūtų pakankamai teisingai padalyta tarp šalių ir lemtų šalių nelygybę. Tenkinus tokį reikalavimą ir pakeitus sąlygas, nebūtų užtikrinamas šalių lygiateisiškumo bei abiejų sutarties šalių interesų pusiausvyros principas, todėl, esant sutarties neaiškumui (dėl neįtvirtintos darbų apimties keitimo tvarkos), ši sąlyga turėtų būti aiškinama ją pasiūliusios šalies nenaudai ir ją priėmusios šalies naudai. 

Atsižvelgiant į Lietuvos Aukščiausiojo Teismo išaiškinimą, matoma, jog viešojo pirkimo sutartyje negali būti įtvirtinta nuostata, kuri riziką perkeltų išskirtinai vienai sutarties šaliai. Šis rizikos paskirstymas tarp sutarties šalių yra svarbus aspektas teismų praktikoje, nes leidžia ne tik perkančiosioms organizacijoms, tačiau ir tiekėjams užsitikrinti savo teisių apsaugą ir nelikti „ant ledo“. 

Galiausiai, kuo daugiau pastangų iki pirkimo pradžios perkančioji organizacija skirs pirkimo objekto analizei ir galimų rizikų įvertinimui, tuo lengviau bus įgyvendinti viešojo pirkimo sutartį. Nuostatas dėl identifikuotų rizikų tinkamai suformulavus bei įtvirtinus pirkimo sutartyje, ji galės būti vykdoma ir keičiama joje nustatytomis sąlygomis, taip užtikrinant teisingą interesų pusiausvyrą ir išvengiant rizikos sumokėti didesnę kainą už mažiau atliktų darbų.  

 


9 kovo, 2025

Automobilių padangos yra vienas svarbiausių transporto priemonės elementų, užtikrinančių saugumą ir komfortą kelionės metu. Šiandien vis daugiau vairuotojų renkasi padangas […]

7 kovo, 2025

Penktadienį Vilniuje prasideda pavasario pradžią simbolizuojanti, tris dienas truksianti Kaziuko mugė. Kaip skelbia mugės organizatoriai, šių metų mugės tema – […]

7 kovo, 2025

Per pastaruosius trejus metus Birštone augantis turistų srautas ir nuosekliai plėtojama apgyvendinimo, sveikatinimo bei kita turizmo infrastruktūra atnešė džiugių permainų […]

6 kovo, 2025

Europos centrinis bankas (ECB) ketvirtadienį dar kartą sumažino palūkanų normas, kad paskatintų sunkumų kamuojamą euro zoną, tačiau leido suprasti, kad […]

EPA-ELTA nuotr.
6 kovo, 2025

1990-ųjų pradžioje buvau jaunas Tarptautinio valiutos fondo (TVF) ekonomistas pagrindiniame politikos formavimo departamente. Tuo metu vykdavau į TVF misijas Bulgarijoje, […]

2 kovo, 2025

Vizitinė kortelė – tai daugiau nei tik kontaktinė informacija ant popieriaus. Ji yra pirmasis įspūdis apie jus ir jūsų verslą, […]

28 vasario, 2025

 Gyventojams, dėl pernai vasarą kilusios elektros neturėjusiems ilgiau nei 72 valandas, tinklus prižiūrintis „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) jau išmokėjo beveik […]

26 vasario, 2025

Pirmąjį metų mėnesį bendras krovos kiekis Klaipėdos uoste, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, augo 5 proc. Anot uosto, daugiausia […]

25 vasario, 2025

Darbo užmokesčio atotrūkis tarp vyrų ir moterų Lietuvoje 2024 m. siekė 13 proc., teigia „Sodros“ Statistikos, analizės ir prognozės skyriaus […]

25 vasario, 2025

Internetinių svetainių kūrimo platforma „Wix“ Lietuvoje Vilniuje steigia naują dizaino centrą „Vilnius Design Studio“.  Kaip rašoma pranešime, naujasis Vilniaus dizaino […]

25 vasario, 2025

Renkantis tinkamas padangas automobiliui, svarbu atsižvelgti ne tik į jų dydį ir sezoniškumą, bet ir į gamintoją. Skirtingi gamintojai siūlo […]

24 vasario, 2025

Lietuvai ir kitoms Baltijos šalims kiek daugiau nei prieš dvi savaites prisijungus prie Vakarų tinklų, Vilkaviškio rajone pirmadienį pradėtos demontuoti […]

Leonardas Marcinkevičius
21 vasario, 2025

Pirmajame Vyriausybės inicijuotos Maisto tarybos posėdyje be procedūrinių diskusijų, suskubta analizuoti maisto tiekimo grandinę. Prieš užsiimant kaštų ar konkrečių prekių […]

21 vasario, 2025

Penktadienį, prieš pirmąjį naujai sukurtos Maisto tarybos posėdį, jai vadovaujantis žemės ūkio ministras Ignas Hofmanas teigia, kad siekiant rasti greito […]

Kurtuvėnų žirgynas. 2023 m. L. Bimbirienės nuotr.
20 vasario, 2025

Žemės ūkio ministerijai (ŽŪM) ketvirtadienį pranešus, kad atsistatydina abu jos deleguoti „Lietuvos žirgyno“ valdybos nariai, šios pirmininkas Juozas Rimkevičius Eltai […]

20 vasario, 2025

Pagrindinėje šalies automagistralėje Vilnius–Kaunas–Klaipėda trečiadienį atidarytas pirmasis elektromobilių įkrovimo parkas Raseinių rajone, pranešė savivaldybė. Naujajame įkrovimo parke vienu metu galės […]

19 vasario, 2025

Vyriausybė nusprendė steigti specialią komisiją biurokratijai verslo sektoriuje mažinti. Tai numatyta Vyriausybės trečiadienį priimtame nutarime. Naujoji Perteklinių reikalavimų verslui šalinimo […]

19 vasario, 2025

2025-01-24 UAB „Lerenta“ ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA) pasirašė finansavimo sutartį dėl tikslinės […]

19 vasario, 2025

Elektronikos atliekų tvarkymo įmonė „Supportive Electronic Service“ šiemet planuoja statyti naują gamyklą Širvintų rajone, praneša „Verslo žinios“.  Gamybiniai pastatai bus […]

Panevėžio centras
19 vasario, 2025

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIMIN) šiemet savivaldybių infrastruktūros projektams paskirstys daugiau kaip 16,27 mln. eurų. „Regionų stiprinimas – tai vienas […]

Regionų naujienos