9 gruodžio, 2022
CVPA

Vilniaus licėjaus mokytojas: mokykla turi ne tik suteikti žinias, bet ir padėti rasti atsakymą, kur jas galima pritaikyti

Vilniaus Licėjaus nuotr.

Dalis Lietuvos mokytojų abejoja, ar nauji ugdymo metodai mokyklose naudingi, ar tai nėra žaidimas – juk mokiniai turi mokytis rimtai, ruoštis egzaminams, o ne veikti kažką, ką sunku pamatuoti testų balais. Tokias tendencijas parodė Lietuvos mokyklų atstovų apklausa. Vilniaus licėjaus mokytojas Darius Šimkus sako, kad naujai mokinių kartai reikia kitokių pažinimo ir mokymo(si) būdų, tad ignoruoti tokio poreikio negalima.

„Egzaminų rezultatai yra svarbūs, tačiau vien jie nebūtinai garantuos tinkamą profesijos pasirinkimą. Nauja mokinių karta atsineša savo pažinimo įgūdžius, tad turime į tai atsižvelgti ir pasiūlyti jiems optimalų pažinimo algoritmą. Šiuo metu, taikantis prie mokinių poreikių, reikia diferencijuoti ir integruoti mokomąsias veiklas, tad tradicinį mokymą deriname su praktika pagrįstu STEAM (gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos) ugdymu, kuris leidžia pagilinti teorines žinias, padeda atsakyti į jaunajai kartai rūpimą klausimą „kur tai galima pritaikyti?“, į problemą pažiūrėti iš kelių dalykų perspektyvos, išbandžius skirtingas veiklas atrasti save“, – sako Vilniaus licėjaus fizikos ir IT mokytojas D. Šimkus.

Apklausoje dalyvavę mokyklų atstovai, manantys, kad STEAM patyriminės pamokos nėra naudingos, kaip vieną pagrindinių priežasčių nurodė, jog mokiniai į tokias pamokas labiau reaguoja kaip į pramogą, o ne mokymosi proceso dalį – taip mano 19 proc. respondentų.

Vilniaus licėjaus gimnazistas Kristupas sako, kad STEAM tikrai nėra žaidimas. Jis pats dalyvauja įvairiuose projektuose ir konkursuose, veda dronų būrelį, yra dalyvavęs savadarbių dronų lenktynėse, tad mato, kiek naudos duoda praktiškai pritaikomos žinios, kaip tobulėja įgūdžiai, atsiranda naujos patirties.

„Manau, kad STEAM kryptys, ypač susijusios su IT, inžinerija, elektronika, yra itin aktualios šiais laikais. Matome, kad Lietuvoje ir pasaulyje trūksta šių sričių specialistų, o atsižvelgiant, kad technologijos sparčiai vystosi, jų poreikis tik augs. STEAM ugdymas leidžia patirti šias sritis ir gali padėti apsispręsti dėl profesinės krypties pasirinkimo“, – kalba gimnazistas.

Mokiniai pamato klaidų naudą

Mokytojas D. Šimkus pasakoja, kad mokinius svarbu sudominti STEAM veiklomis, pasiūlant jiems tokias užduotis, kur ne tik reikėtų žinių, bet ir atsiskleistų kūrybinis, kritinis, analitinis mąstymas.

„Licėjuje rengėme STEAM dieną, kurios metu I ir II gimnazijos klasių mokiniai atsitiktiniu būdu buvo suskirstyti į mišrias grupeles po 6 mokinius iš skirtingų klasių, o kiekviena grupelė gavo mitą, kurį reikėjo patvirtinti arba paneigti: tiesiog arčiau, aplink greičiau, naktį visos katės juodos, lašas po lašo ir akmenį pratašo, kuo toliau į mišką, tuo daugiau medžių ir panašiai. Mokiniai kėlė hipotezes, atliko eksperimentus, iš gautų rezultatų darė išvadas, kūrė pristatymus“, – teigia jis.

Mokslo metų pabaigoje licėjuje taip pat vyksta projektų dienos, kuriose skiriamas dėmesys kūrybiškumo ugdymui ir tarpdalykinei integracijai. Ugdymo procese mokantis projektų metodų vieni mokiniai pasirenka labiau mokslines veiklas, tokias kaip taikomosios chemijos projektai apie dantų pastose esančių cheminių medžiagų pokytį patekus į vandenį, kiti kuria įvairius išmanius sprendimus: savarankiškai grojančią fleitą, išmanią šiukšliadėžę, kompiuteriu valdomą ranką, dirbtinį intelektą, atpažįstantį veidus. Svarbiausia, pasak mokytojo, kad visiems projektams reikia ir teorinių žinių, ir gebėjimo jų pagrindu sukurti praktiškai pritaikomą ar naudingą rezultatą.

Rūta, besimokanti licėjuje, sako, kad labiausiai ją stebina praktinių darbų atskleistas aspektas, jog daugiausiai naudos gauni, kai darai klaidas.

„Paprastai manoma, kad klaidos yra blogai. Dalyvavimas tarptautinėje projektų olimpiadoje, kur su draugu iš panaudotų dalių kūrėme droną, padedantį surasti miškuose pasiklydusius žmones, parodė atvirkščiai – klaidas reikia spręsti, kritiškai įvertinti daugelį faktorių, dėl kurių gali vėl pasikartoti nesėkmės, tad klaidų taisymai buvo naudingiausi, atnešantys naujų žinių. Taip pat dar kartą įsitikinau, kad neužtenka vien praktiškai atlikti darbą, būtina išsiaiškinti ir teorinę dalį, suvokti kas, kaip, kur ir kodėl veikia“, – pasakoja mergina.

Jai antrina ir kitas licėjaus mokinys Povilas, rengęs grupinį STEAM projektą apie Mindaugo tiltą Vilniuje. „Mano užduotis buvo tiltą sumaketuoti kompiuteryje ir pagaminti jo modelį, todėl ilgai vaikščiojau aplink jį, pastebėdamas dalykų, kurių iš pirmo žvilgsnio nesimato: tiltas vienoje pusėje turi 2 „kojas“, kitoje – 4, vienoje pusėje „kojos“ turi kitokius pagrindus nei kitoje, laiptai užlipti ant tilto yra tik iš vienos pusės. Tokie praktiniai projektai leidžia į problemą pažvelgti kitais kampais ir pastebėti įvairius niuansus, kurių nepamatytum tik iš teorijos“, – sako jis.

Pusiausvyra tarp teorijos ir praktikos

Paklaustas, ar sutinka su tuo, kad naujos kartos mokiniai neturėtų būti mokomi praėjusių amžių metodais, Vilniaus licėjaus mokytojas sako, jog reikia žiūrėti į priekį, taikyti naujus metodus, bet ir nepamiršti senų.

„Susimąstyti skatina JAV Silicio slėnio didžiųjų įmonių darbuotojų pavyzdys – jie savo vaikus leidžia į mokyklą, kurioje naudojamos visos mokymo priemonės, išskyrus kompiuterius. Nėra taip, kad seni metodai savaime tampa blogi. Pavyzdžiui, neįmanoma atsisakyti teorijos, net ir gimnazistai pastebi, kad turi būti balansas tarp teorijos ir praktikos. Taigi reikia ieškoti optimalaus skirtingų ugdymo metodų santykio kiekvieno dalyko pamokoje“, – svarsto D. Šimkus.

Jis išskiria vieną veiklų kryptį – tai mokinių tarpusavio pagalba mokantis. Vilniaus licėjuje mokiniams sudaromos sąlygos vykdyti programas mokinys-mokiniui. Mokiniai, turintys daugiau žinių ir dalyko patirties, pavyzdžiui, tarptautinių, respublikinių olimpiadų, konkursų prizininkai, laimėtojai, padeda kitiems mokiniams. Toks būdas tinka šiuolaikiniams jaunuoliams.

Kitų mokyklų kolegoms mokytojams, kurie abejoja naujų metodų įtraukimo į ugdymo procesą nauda, D. Šimkus pataria šalia tradicinio mokymo nebijoti išbandyti STEAM teikiamų galimybių ir įvairiapusiškai įsitraukti į ugdymo procesą. Tam net nereikia turėti laboratorijos mokykloje – šalies regionuose veikia ES investicijų lėšomis įkurti 7 STEAM centrai, kurių laboratorijose gali dirbti mokinių grupės iš įvairių mokyklų, taip pat šiuo metu kuriami dar 3 tokie centrai Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.

2022 m. rugsėjo ir spalio mėn. vykusioje Lietuvos pradinių, pagrindinių mokyklų ir gimnazijų mokytojų, direktorių ir moksleivių tėvų apklausoje dalyvavo 1661 respondentas.


5 vasario, 2025

28-ąsias įkūrimo metines neseniai paminėjusi Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) trečiadienį pristatė naująsias patalpas Vilniuje, Sporto gatvėje. „Tikimės, kad naujose […]

5 vasario, 2025

Vilniaus miesto savivaldybė pradėjo rengti Lazdynų paveldosauginės vietovės tvarkymo gaires, kurios padės nustatyti, kaip ši unikali sostinės vietovė gali būti […]

4 vasario, 2025

Antradienio ryte Vilniaus oro uoste iškilmingai atidarytas naujasis keleivių išvykimo terminalas, atveriantis naujas galimybes aptarnauti augančius keliautojų srautus ir gerinti […]

3 vasario, 2025

Šiandien Ministras Pirmininkas Gintautas Paluckas susitiko su Lietuvos moksleivių robotikos bendruomene, jungiančia beveik 50 komandų, kurias sudaro įvairaus amžiaus ir […]

31 sausio, 2025

Netolimoje perspektyvoje Klaipėdos rajone planuojama statyti tris naujas ugdymo įstaigas. Skaičiuojama, kad jose atsiras papildomos 330 vietų rajono vaikams.  Kaip […]

31 sausio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybė ketina dar šiais metais paskelbti konkursą dėl paminklo pirmajam Lietuvos prezidentui Antanui Smetonai įamžinti. „Šiuo metu vyksta […]

30 sausio, 2025

Vilniaus verslo kolegijai pradeda vadovauti Gabija Skučaitė – edukacinės grupės „Synergetica“, kuriai priklauso ir kolegija, įkūrėja bei savininkė. G. Skučaitė […]

29 sausio, 2025

Trečiadienį sostinės savivaldybės taryba pritarė siūlymui įrengti atminimo lentas, skirtas Nepriklausomybės Akto signatarui Bronislovui Genzeliui bei Pasaulio tautų teisuolei Aleksandrai Dževeckai. […]

29 sausio, 2025

Vilniaus miesto taryba ragina sostinės menininkus, švietimo įstaigas bei renginių organizatorius nebendradarbiauti su Rusijos kūrėjais, o dar aktyviau remti ir […]

29 sausio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybės nuosavybėn Vyriausybė nutarė perduoti iki šiol Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) patikėjimo teise valdytą ilgalaikį materialųjį turtą – […]

29 sausio, 2025

Po atlikto tyrimo aiškėja pagrindinė pernai lapkritį įvykusios DHL siuntas gabenusio lėktuvo avarijos versija, remdamasis šaltiniais skelbia 15min.  Su tyrėjų […]

28 sausio, 2025

Antradienį pasirašyta Lietuvos ir Bostone įsikūrusio Masačusetso technologijos instituto (MIT) bendradarbiavimo sutartis. Kaip ceremonijos metu teigė prezidentas Gitanas Nausėda, ši […]

28 sausio, 2025

Lietuvos lenkų rinkimų akcija-Krikščionių šeimų sąjunga (LLRA-KŠS) kaltina Vilniaus rajono mero Roberto Duchnevičiaus komandą savivaldybėje nepotizmu ir mobingu. Partijai priklausantis […]

28 sausio, 2025

Tamsius ir pilkus vasario savaitgalius kasmet praskaidrinanti šiuolaikinio meno iniciatyva „SU-MENĖK” šiemet pristatys ne tik įspūdingą meno maršrutą, bet ir […]

28 sausio, 2025

Pasvalio rajone, įtariama, padegti šiaudų ritiniai, taip pat galimi padegimai fiksuoti ir Vilniuje bei Panevėžio rajone, pranešė policija. Policijos departamento […]

27 sausio, 2025

Šiandien Regionų administracinis teismas Vilniaus rūmuose priėmė sprendimą administracinėje byloje, kurioje Valstybinė kalbos inspekcija (VKI) siekė panaikinti Lietuvos administracinių ginčų […]

26 sausio, 2025

Sekmadienio popietę, Baltarusijoje vykstant Vakarų bendruomenės nesąžiningais laikomiems prezidento rinkimams, Lietuvoje gyvenantys baltarusiai surengė protesto akciją „Lukašenką – į smulkintuvą“. […]

26 sausio, 2025

702-ojo sostinės gimtadienio išvakarėse dešimt savo darbais ir pasiekimais pernai labiausiai pasižymėjusių vilniečių Rotušėje pagerbti „Šv. Kristoforo” apdovanojimuose. Laureatus vilniečiai […]

24 sausio, 2025

Ukrainoje tęsiantis Rusijos kariniams veiksmams, trečiadienį Vilniuje ant Karaliaus Mindaugo tilto dalis ukrainiečių paminėjo Vienybės dieną. Renginio metu Tarptautinės Ukrainos […]

23 sausio, 2025

„Kasdien ryšėjau skarelę. Vėjas, šaltis ir sniegas ją draskė, aš saugojau skarelę, buvau jauna moteris, puošiausi skarele, eidama kasti apkasų.“ […]