2 rugpjūčio, 2017
Paulius Sviklas / 15min.lt

Vilniaus susisiekimo ateitis: metro – ne šiandien, tramvajus – turbūt niekada

Posakis „Vilnius skęsta spūstyse“ gali būti šifruojamas dviprasmiškai: Lietuvos sostinės gyventojai kasdien piko metu susiduria su didelėmis spūstimis, o kaip parodė pastarųjų savaičių įvykiai, po stipraus lietaus – ir su ežerais viduryje miesto. Abiem atvejais susisiekimas mieste tampa komplikuotas, tad kokias alternatyvas turi vilniečiai?

Visą miesto transportą galima skirstyti į dvi rūšis: asmeninis ir viešasis. Apie susisiekimo galimybes asmeniniu transportu bei Vilniaus gatvių ateitį rašėme praėjusią savaitę, tad dabar – laikas viešajam, kurio galimybės kur kas didesnės.

Metro šiandien nereikalingas

Sostinėje veikia nemaža metro entuziastų grupelė, atlikusi begalę analizių ir tyrimų apie metropoliteno įrengimo galimybes didžiausiame Lietuvos mieste. Be to, metro trasos Vilniuje buvo planuojamos netgi sovietmečiu – yra išlikę 40-ies metų senumo brėžiniai, o vienai linijai iš Pilaitės į centrą netgi paliktas specialus ruožas.

Tačiau vyriausiasis Vilniaus architektas Mindaugas Pakalnis apie tokią transporto priemonę nekalba optimistiškai. Jo manymu, šiandien sostinei tokia susisiekimo priemonė – nereikalinga.

„Niekada nesakyk niekada. Dabartinis miesto tankis ir transporto srautai mums neleidžia planuoti tokio pajėgumo transporto priemonės. Miestas yra gana išdraikytas, nėra nei darbo vietų, nei gyventojų koncentracijos tam tikrose linijinėse struktūrose, palei vieną gatvę, kad būtų galima vieną iš maršrutų paversti kitu lygiu – po žeme ar pakelti į orą. Pirmoje vietoje tokiai transporto priemonei yra keleivių srautas“, – aiškino architektas.

Jis pabrėžė, kad tokia nuomonė yra tik šiandien, o po 10 ar 15 metų situacija gali pasikeisti. Investuoti milijonus į naują transporto rūšį, kuri galbūt niekada neatsipirks, šiandien būtų naivu – juolab kad technologijų vystymasis yra itin spartus ir po kurio laiko gali atsirasti naujų, greičiau įgyvendinamų ir pigesnių sprendimų. Kita vertus, šios idėjos specialistas visiškai nurašyti nesiekia.

„Dabar kalbėti apie statybą akivaizdžiai per anksti, tačiau, planuodami miestą, mes paliekam papildomus koridorius, kuriuose būtų galima įrengti ir naujas transporto priemones“, – pasakojo M.Pakalnis.

Tie koridoriai – laisvos, neužstatytos vietos, kuriomis galima būtų kasti tunelius ar tiesti bėgius. Dažniausiai tai – plačios skiriamosios juostos, kaip kad Pilaitės pr., T. Narbuto g., dalyje Geležinio Vilko bei Ukmergės gatvių.

„Artimiausius 5 metus to tikrai nereikės, bet po 15 ar 20 – visko gali būti. Niekas negali pasakyti, kaip bus. Yra technikos pažanga ir miesto raida: iš dabartinės raidos nepanašu, kad taip atsitiks, tačiau gali būti ir kitaip“, – svarstė architektas.

Jo teigimu, apie metro reikalingumą galima svarstyti tuomet, kai esamas viešojo transporto naudotojų skaičius nebetelpa į autobusus: vaizdžiai tariant, kai vienas žmonių pilnas autobusas nuvažiuoja, o kitas pilnas atvažiuoja iškart po jo.

„Tik tuomet galima pagalvoti apie galingesnę transporto priemonę – tokia šiandien yra metro. Tačiau kol mūsų keleivių srautas maršrutuose padidės apie 4 kartus, dar nueisim ilgą kelią. Visiškai neaišku, kokios transporto rūšys bus tuo metu, kai mes turėsim tokį srautą“, – nuo spėliojimų susilaikė M.Pakalnis.

Tramvajaus alternatyvai linija rezervuota

Buvęs Vilniaus meras Artūras Zuokas prieš kelerius metus garsiai kalbėjo apie tramvajaus liniją nuo Santariškių iki traukinių stoties, kuri būtų įrengta jau 2019-aisiais. Pasikeitus valdantiesiems, kalbos nutilo, tačiau Vilniaus detaliajame plane tokia atkarpa vis dar pažymėta. Ką ji reiškia?

„Ten buvo pasakyta greitojo elektrinio transporto rūšis. Dabartiniam bendrajame plane mes kalbame apie greito visuomeninio transporto rūšį, kuri juda atskira juosta. Tai nebūtinai turi būti tramvajus ant geležinių bėgių, tai gali būti tramvajus ant virtualių bėgių, arba tramvajaus ir autobuso hibridas, kuris veža tokį patį skaičių žmonių kaip ir tramvajus“, – aiškino M.Pakalnis.

Jo teigimu, transporto rūšių vystymasis šiomis dienomis yra pernelyg greitas, tad bendrajame plane nėra tikslinga nurodyti konkrečią transporto rūšį. Todėl pati idėja, kad Santariškės su traukinių stotimi būtų sujungta nauja transporto rūšimi, išlieka.

„Jau dabar yra greitųjų autobusų linija, plečiamos viešojo transporto juostos ir yra planuojamas kokybinis šuolis įvedant bus-rapid transit sistemą (kai viešajam transportui suteikiami prioritetai pasitelkiant šviesoforus ir kitas eismo reguliavimo priemones). Tuomet pagal keleivių srautus matysime, ar reikia papildomos transporto rūšies“, – sakė sostinės architektas.

M.Pakalnis samprotavo, kad tiesti naujus bėgius dabartinėje situacijoje vargu ar apsimoka. Miestas vietomis apgyvendintas tankiai, o naujos infrastruktūros sukūrimas kainuoja velniškai daug. Kaip gerą alternatyvos pavyzdį specialistas įvardijo Olandijos miestą Eindhoveną – jame neseniai pradėjo važinėti ilgieji autobusai, kurie greitu metu bus varomi vien elektra.

„Yra didelių investicijų į bėgius, kai dabar patys autobusai yra pasiekę tokį lygį, kad jie niekuo nesiskiria nuo tramvajaus. Pagal magnetinius jutiklius važiuojantys autobusai tiksliai išlaiko trajektoriją ir jau dabar gali judėti be vairuotojo, reikia tik infrastruktūrą pritaikyti, Kelių eismo taisykles sutvarkyti – saugumą užtikrinti. Be to, autobusai avariją ar kitą kliūtį gali apvažiuoti, todėl jie patogesni. Kai kurie ES miestai jau bando tokias sistemas“, – pasakojo architektas.

Jis pridūrė, kad tokiai sistemai būtina atskira eismo juosta, tačiau tai Vilniuje nėra didelė problema, mat savivaldybės atstovų galvoje ir taip numatyta viešojo transporto eismo juostų plėtra.

„Tuomet viešasis nestovi spūstyse ir jo grafikas yra prognozuojamas“, – pagrindinį privalumą pabrėžė M.Pakalnis.


18 kovo, 2025

Keturiuose Lietuvos miestuose – Kaune, Jonavoje, Vilniuje ir Panevėžyje – planuojama įrengti naujus maniežus. Tam Švietimo, mokslo ir sporto ministerija […]

14 kovo, 2025

Lietuvos nacionalinis muziejus šiais metais mini 170-ąsias įkūrimo metines. Šia proga kiekvienas iš padalinių rengia vieno eksponato parodas. Kaip savo […]

vrsa.lt nuotr.
11 kovo, 2025

Kovo 10 d. Rudaminos kultūros centre vyko konferencija-diskusija „35 metai laisvėje – saugumas ir visuomenės atsparumas“, skirta aptarti vidinio saugumo […]

Sauliaus Žiūros nuotr.
10 kovo, 2025

Vilniuje netrukus prasidės intensyvūs želdinimo darbai – šį pavasarį miesto gatvėse ir viešosiose erdvėse bus pasodinta daugiau nei tūkstantis medžių, […]

9 kovo, 2025

Vilniuje prie Baltarusijos ambasados sekmadienio vidurdienį kelios dešimtys žmonių protestavo prieš Aliaksandro Lukašenkos režimo vykdomą opozicijos atstovų įkalinimą ir kankinimą […]

9 kovo, 2025

Siekdama išsaugoti į UNESCO paveldą įtrauktus sostinėje esančius objektus, Vilniaus valdžia jų tvarkymui skirs 8 mln. eurų. Dar 1,6 mln. […]

7 kovo, 2025

Penktadienį Vilniuje prasideda pavasario pradžią simbolizuojanti, tris dienas truksianti Kaziuko mugė. Kaip skelbia mugės organizatoriai, šių metų mugės tema – […]

4 kovo, 2025

Universitetas „Vilnius Tech“ gavo 669 tūkst. eurų finansavimą Lietuvos kibernetinio saugumo specialistų ugdymui, kurį skiria tarptautinės technologijų korporacijos „Google“ įsteigta […]

3 kovo, 2025

Klaipėdoje ugniagesiai ir policija daugiabučio kieme stūmė automobilį, kad galėtų užgesinti 8 namo aukšte kilusį gaisrą, o pačią ugnį malšino […]

2 kovo, 2025

Ketvirtadienį prasidėjusios Knygų mugės metu apdovanoti 33-iojo Knygos meno konkurso nugalėtojai – knygų dailininkai, maketuotojai, iliustratoriai, leidėjai ir spaustuvininkai, praneša […]

28 vasario, 2025

Sukčiai Vilniuje, Kaune, Marijampolės ir Jurbarko savivaldybėse iš žmonių įvairias būdais išviliojo apie 132,7 tūkst. eurų, pranešė policija. Kaip pranešė […]

27 vasario, 2025

Vilniuje, Pilaitės mikrorajone duris atveria vienas moderniausių lopšelis-darželis „Vydūnėlis”, turintis baseiną ir pasižymintis išskirtiniais sprendiniais dar efektyvesniam vaikų ugdymui, jų […]

25 vasario, 2025

Vilniaus krašto tautodailininkų-meno kūrėjų bendrija ir Lietuvos tautodailininkų sąjungos Vilniaus bendrija nuo 2010 m. kas trejus metus rengia respublikinę konkursinę […]

25 vasario, 2025

Internetinių svetainių kūrimo platforma „Wix“ Lietuvoje Vilniuje steigia naują dizaino centrą „Vilnius Design Studio“.  Kaip rašoma pranešime, naujasis Vilniaus dizaino […]

25 vasario, 2025

Vilniaus rajono meras Robert Duchnevič susitiko su Turkijos ambasadoriumi Lietuvoje Gorkemu Barišu Tantekinu, siekiant aptarti ekonominio, kultūrinio ir švietimo bendradarbiavimo […]

23 vasario, 2025

Minint trečiąsias karo Ukrainoje metines, Vilniuje surengtas paramos koncertas „Laisvė šviečia. Radarom“ ir solidarumo eisena, pritraukusi tūkstančius žmonių. Solidarumo eisenos […]

13 vasario, 2025

Reaguodama į aplinkosaugos aktyvistų protestą prieš perteklinį druskos barstymą, žiemą prižiūrint Vilniaus gatves, sostinės savivaldybė tvirtina – šiemet gatvių ir […]

Sauliaus Žiūros nuotr.
13 vasario, 2025

Vilniaus regiono buitines ir maisto atliekas tvarkanti UAB „Energesman” pradėjo musių lervų auginimo bandymus. Nyderlanduose pagaminta musių lervų įranga kainavo […]

10 vasario, 2025

2025 m. vasario 8 d. Vilniuje, Signatarų rūmuose menotyrininkei, dailės istorikei Giedrei Jankevičiūtei ir žurnalistui Jonui Malinauskui buvo įteikta Lietuvos […]

7 vasario, 2025

Vasario 6 d. Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos Didžiojoje salėje vyko Liucijos Citovičiūtės knygos „Pirmoji lietuvių kalba parašyta istorijos […]

Regionų naujienos