14 birželio, 2022

Vilnius suvienijo jėgas su transporto dalijimosi įmonėmis – įsteigtas mobilumo klasteris

Sauliaus Žiūros nuotr.

Vakar Vilniaus miesto savivaldybė kartu su keturiomis transporto priemonių dalijimosi įmonėmis įsteigė pirmąjį Europoje mobilumo klasterį. Jau dabar būdamas transporto dalijimosi lyderiu Europoje, klasterio pagalba Vilnius tikisi plėsti šių paslaugų apimtis, paskatinti įmones tarpusavyje dalytis duomenimis, kas leistų didinti vilniečių kelionių alternatyviomis priemonėmis skaičių.

Klasterį įkuriantį memorandumą kartu su Vilniaus miesto savivaldybe pasirašė transporto priemonių dalijimosi įmonės „Bolt”, „Spark”, „CityBee” ir „Skok”, taip pat SĮ „Susisiekimo paslaugos” bei agentūra „Go Vilnius”. Įmonių duomenimis, šiandien Vilniuje yra apie 1400 automobilių, 200 motorolerių ir apie 3000 paspirtukų, kuriais dalijasi vilniečiai. Vilniuje dalijimosi automobiliais kasmet atliekama apie 1,5 mln. kelionių.

„Visi kartu pasiekėme, kad Vilnius taptų transporto dalinimosi absoliučiu lyderiu. O dabar, kurdami mobilumo klasterį, siekiame įtvirtinti lyderystę, plačiau tai pristatyti pasauliui, patys tobulėti ir patogumo, ir darnumo, ir eismo saugumo prasme, – sako Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius. – Be abejo, nepamirštame ir kitų tikslų – plečiame dviračių takų tinklą, atnaujiname viešąjį transportą, plečiame jį ir jam dedikuotas eismo juostas, investuojame į pėsčiųjų komfortą, ir tai darydami stengiamės, kad gatvėse sklandžiai tilptų visi – pėstieji, dviračiai, automobiliai, žaluma.”

Transporto priemonių dalijimosi paslaugos plėsis

Šiemet sukanka 10 metų, kai Vilniaus mieste veikia automobilių dalinimosi paslaugos. Paslauga, leidžianti kurti darnesnį judėjimą mieste ir atlaisvinanti parkavimo vietas – tai daugeliui pirmiausia į galvą ateinantys šios paslaugos privalumai. Ir taip – šie automobiliai yra nuolat naudojami, skirtingai nei privačios transporto priemonės, kurios 96 proc. laiko stovi prie namų ar biuro – tą irgi liudija statistika. Skaičiuojama, kad vienas automobilis, kuriuo dalijamasi, prilygsta bent 12 privačių automobilių, kai kuriais duomenimis – net 20 automobilių. Dalijimasis automobiliais gerina ir saugumo situaciją, nes naudojamos tik apynaujės, gerai prižiūrimos transporto priemonės, o neatsakingiems vairuotojams užkertamas kelias sėsti prie vairo.

Vilnius yra dalijimosi automobiliais srities lyderis Europoje. Statistiškai kas penktas vilnietis (19 proc.) yra bandęs automobilių dalijimosi paslaugas. Skaičiuojama, kad, palyginti su kitomis Europos šalimis, šia paslauga vilniečiai naudojasi dažniausiai, o dalijimosi automobilių skaičius vienam gyventojui – didžiausias.

Tačiau vis dar auganti šių paslaugų paklausa ir poreikis turėti keliavimo alternatyvų skatina tiek patį miestą, tiek jame veikiančius verslus siekti naujo lygmens sprendimų. Kad tai daryti eitųsi sklandžiauu, Vilniuje veikiantys transporto priemonių dalijimosi verslai „Bolt”, „Spark”, „CityBee” ir „Skok” bei Vilniaus miesto institucijos pasirašė memorandumą dėl glaudesnio bendradarbiavimo bei įkurs klasterį, didinsiantį paslaugų integraciją su miesto planavimo reikalais. Pasirašiusieji taip pat deklaravo siekį toliau keisti gyventojų kelionių įpročius, pasiūlant patrauklių alternatyvų asmeniniams automobiliams ir tokiu būdu kuriant harmoningesnį judėjimą mieste, mažinant bendrą automobilių ir jiems skirtų erdvių kiekį.

„Visi kartu pasiekėme, kad Vilnius taptų transporto dalinimosi absoliučiu lyderiu. O dabar, kurdami mobilumo klasterį, siekiame įtvirtinti lyderystę, plačiau tai pristatyti pasauliui, patys tobulėti ir patogumo, ir darnumo, ir eismo saugumo prasme, – sako Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius. – Be abejo, nepamirštame ir kitų tikslų – plečiame dviračių takų tinklą, atnaujiname viešąjį transportą, plečiame jį ir jam dedikuotas eismo juostas, investuojame į pėsčiųjų komfortą, ir tai darydami stengiamės, kad gatvėse sklandžiai tilptų visi – pėstieji, dviračiai, automobiliai, žaluma.”

Klasterio įkūrimas padės partneriams keistis duomenimis, o tai leis didinti saugumą keliuose. Verslai ir institucijos kartu ieškos būdų, kaip derinti pasiteisinančias saugaus eismo priemones bei keistis kelionių statistika, bendradarbiaus planuojant infrastruktūros sprendimus, kartu reaguos į kylančius iššūkius.

Memorandumo pagrindiniai tikslai glaudžiai susiję su Vilniaus darnaus judumo planu, kuriame numatoma mažinti asmeninių automobilių skaičių. Taip pat norima pasiekti, kad iki 2030 m. trečdalis visų kelionių mieste vyktų viešuoju transportu, dar trečdalis – pėsčiomis, 8 proc. – dviračiu, 3 proc. – kitomis transporto priemonėmis. Siekiama, kad kelionių privačiu automobiliu dalis sumažėtų iki trečdalio nuo visų mieste vykstančių kelionių.

„Šiuolaikiniai miestai, kurių gyventojų skaičius auga, ieško inovatyvių ir harmoningų būdų, kaip spręsti transporto spūsčių ir darnaus judėjimo problemas. Tikime, kad Vilniaus, kaip ypač sėkmingo dalijimosi transporto priemonėmis miesto, pavyzdys įkvėps kitus miestus priimti aplinkai draugiškesnius ir miestiečiams patogesnius sprendimus”, – sako „Go Vilnius” vadovė Inga Romanovskienė.

Brangstant kurui ir augant paslaugų bei maisto produktų kainoms automobilis, nuomojomas iš dalijimosi bendrovių, gali padėti taupyti pinigus. Skaičiuojama, kad lietuviai nuosavam automobiliui įsigyti ir prižiūrėti vidutiniškai išleidžia ~15 proc. savo pajamų, o vienam vidutiniam automobiliui reikia rezervuoti net 3–4 stovėjimo vietas (prie namų, biuro ir parduotuvės), kai 96 proc. laiko jis yra nenaudojamas. Tuo tarpu automobilis, kuriuo miestiečiai dalijasi, naudojamas efektyviau, jam reikia tik 1 stovėjimo vietos.

Verslai sieks bendradarbiauti

„Mobilumo klasterio kūrimas leis sukurti platformą, kurioje mobilumo ekosistemos dalyviai galės drauge spręsti kylančius iššūkius, savivaldybės institucijoms siūlyti idėjas ir išmanius sprendimus, kuriais bus didinamas mobilumo paslaugų patrauklumas miestiečiams. Darydami šį žingsnį tikimės, kad „Spark” elektromobilių dalinimosi paslaugos Vilniuje taps dar patrauklesnės gyventojams bei miesto svečiams ir toliau prisidės prie spūsčių mažinimo, parkavimo plotų atlaisvinimo bei netaršaus transporto plėtros mieste”, – sako „Spark” įkūrėjas Nerijus Dagilis.

„Mūsų tikslas – pasiūlyti vilniečiui kuo daugiau ir kokybiškesnių alternatyvų nuosavam automobiliui, tačiau žinome, kad sukurti naujus transporto naudojimo įpročius užtrunka. Žmogus turi pats įsitikinti, kad keliauti naudojantis dalijimosi paslaugomis yra greičiau, pigiau ir ekologiškiau”, – sako Andrius Pacevičius, „Bolt” vadovas Lietuvoje. Jo nuomone, naujojo klasterio vaidmuo svarbus koordinuojant pakankamai sparčią transporto dalijimosi paslaugų plėtrą Vilniuje.

Automobilių dalijimosi paslaugų sektoriaus augimas naudą atneša ir planetos išsaugojimui. Pavyzdžiui, 2020 metais bendro dalijimosi automobiliai mieste sutaupė daugiau nei 2200 tonų anglies dvideginio.

„Mums, kaip mobilumo paslaugų pradininkams Lietuvoje, ši iniciatyva yra labai svarbi. „CityBee” šiandien skaičiuoja savo veiklos dešimtmetį – per šį laikotarpį Vilnius tapo automobilių dalijimosi sostine, o mobilumo paslaugų populiarumas toliau sparčiai auga. Tai mus skatina toliau galvoti apie plėtrą, dar patogesnius sprendimus miesto gyventojams ir jo svečiams. Nepaisant augančio poreikio mobilumo paslaugoms, turime galvoti kaip galime dar efektyviau išnaudoti turimą potencialą ir resursus, siekiant šias paslaugas padaryti dar labiau prieinamas miesto gyventojams”, – teigia „CityBee” vadovas Kristijonas Kaikaris.

Anot jo, visų rinkos dalyvių ir savivaldybės tikslas – kurti patogią infrastruktūrą, prisidėti prie transporto taršos ir automobilių spūsčių mažinimo, užtikrinti žalio miesto vizijos įgyvendinimą.

„Kad pasiektume tvarių pokyčių ateityje, turime veikti jau šiandien. Norėdami prisidėti prie klimato kaitos padarinių mažinimo, visų pirma turėtume formuoti naujus gyventojų judėjimo mieste įpročius – vietoj taršaus asmeninio automobilio vis dažniau rinktis bendrai naudojamas miesto transporto priemones, – sakė „Skok” vadovas Eduardas Bogdanovas. – Džiaugiamės galėdami prisidėti prie šių pokyčių siūlydami miestiečiams greitą ir nekenksmingą aplinkai transporto alternatyvą – elektrinius mopedus. Taip pat be galo džiaugiamės Vilniaus miesto savivaldybės iniciatyva suvienyti visų transporto dalijimosi bendrovių pajėgas veikti išvien, siekiant sukurti dar patogesnę, saugesnę ir prieinamesnę transporto dalijimosi infrastruktūrą.”

Vilniaus miesto savivaldybės inicijuotas memorandumas padės plėsti mobilumo paslaugų prieinamumą, paskatins vilniečius ir miesto svečius dažniau jomis naudotis bei pažinti multimodalinį judėjimą, kuris taps neatsiejama kasdienybės dalis. Pastebima, kad automobilių dalijimosi paslauga skatina piliečius vengti nereikalingų kelionių automobiliu ir taip pat remia keliones viešuoju transportu, dalijimąsi dviračiu ir paspirtuku ar tiesiog pėsčiomis.


5 vasario, 2025

28-ąsias įkūrimo metines neseniai paminėjusi Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) trečiadienį pristatė naująsias patalpas Vilniuje, Sporto gatvėje. „Tikimės, kad naujose […]

5 vasario, 2025

Vilniaus miesto savivaldybė pradėjo rengti Lazdynų paveldosauginės vietovės tvarkymo gaires, kurios padės nustatyti, kaip ši unikali sostinės vietovė gali būti […]

4 vasario, 2025

Antradienio ryte Vilniaus oro uoste iškilmingai atidarytas naujasis keleivių išvykimo terminalas, atveriantis naujas galimybes aptarnauti augančius keliautojų srautus ir gerinti […]

2 vasario, 2025

Įgyvendinant Trakų gimnazijos rekonstrukcijos ir modernizavimo projektą, kurio vertė siekia beveik 5,5 mln. eurų, šalia ugdymo įstaigos oficialiai atidaryta moderni daugiafunkcė […]

31 sausio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybė ketina dar šiais metais paskelbti konkursą dėl paminklo pirmajam Lietuvos prezidentui Antanui Smetonai įamžinti. „Šiuo metu vyksta […]

30 sausio, 2025

Vilniaus verslo kolegijai pradeda vadovauti Gabija Skučaitė – edukacinės grupės „Synergetica“, kuriai priklauso ir kolegija, įkūrėja bei savininkė. G. Skučaitė […]

29 sausio, 2025

Trečiadienį sostinės savivaldybės taryba pritarė siūlymui įrengti atminimo lentas, skirtas Nepriklausomybės Akto signatarui Bronislovui Genzeliui bei Pasaulio tautų teisuolei Aleksandrai Dževeckai. […]

29 sausio, 2025

Vilniaus miesto taryba ragina sostinės menininkus, švietimo įstaigas bei renginių organizatorius nebendradarbiauti su Rusijos kūrėjais, o dar aktyviau remti ir […]

29 sausio, 2025

Vilniaus miesto savivaldybės nuosavybėn Vyriausybė nutarė perduoti iki šiol Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) patikėjimo teise valdytą ilgalaikį materialųjį turtą – […]

29 sausio, 2025

Po atlikto tyrimo aiškėja pagrindinė pernai lapkritį įvykusios DHL siuntas gabenusio lėktuvo avarijos versija, remdamasis šaltiniais skelbia 15min.  Su tyrėjų […]

28 sausio, 2025

Lietuvos lenkų rinkimų akcija-Krikščionių šeimų sąjunga (LLRA-KŠS) kaltina Vilniaus rajono mero Roberto Duchnevičiaus komandą savivaldybėje nepotizmu ir mobingu. Partijai priklausantis […]

28 sausio, 2025

Tamsius ir pilkus vasario savaitgalius kasmet praskaidrinanti šiuolaikinio meno iniciatyva „SU-MENĖK” šiemet pristatys ne tik įspūdingą meno maršrutą, bet ir […]

28 sausio, 2025

Pasvalio rajone, įtariama, padegti šiaudų ritiniai, taip pat galimi padegimai fiksuoti ir Vilniuje bei Panevėžio rajone, pranešė policija. Policijos departamento […]

27 sausio, 2025

Šiandien Regionų administracinis teismas Vilniaus rūmuose priėmė sprendimą administracinėje byloje, kurioje Valstybinė kalbos inspekcija (VKI) siekė panaikinti Lietuvos administracinių ginčų […]

26 sausio, 2025

Sekmadienio popietę, Baltarusijoje vykstant Vakarų bendruomenės nesąžiningais laikomiems prezidento rinkimams, Lietuvoje gyvenantys baltarusiai surengė protesto akciją „Lukašenką – į smulkintuvą“. […]

26 sausio, 2025

702-ojo sostinės gimtadienio išvakarėse dešimt savo darbais ir pasiekimais pernai labiausiai pasižymėjusių vilniečių Rotušėje pagerbti „Šv. Kristoforo” apdovanojimuose. Laureatus vilniečiai […]

24 sausio, 2025

Ukrainoje tęsiantis Rusijos kariniams veiksmams, trečiadienį Vilniuje ant Karaliaus Mindaugo tilto dalis ukrainiečių paminėjo Vienybės dieną. Renginio metu Tarptautinės Ukrainos […]

23 sausio, 2025

„Kasdien ryšėjau skarelę. Vėjas, šaltis ir sniegas ją draskė, aš saugojau skarelę, buvau jauna moteris, puošiausi skarele, eidama kasti apkasų.“ […]

23 sausio, 2025

Vilnius šiemet gyventojų skaičiumi aplenkė Latvijos sostinę Rygą ir tapo didžiausiu miestu Baltijos šalyse, rašo portalas „Made in Vilnius“. Valstybė […]

23 sausio, 2025

Šeštadienio (sausio 25-osios) vidurdienį, pasitinkant miesto gimtadienį, Rotušės aikštėje tradiciškai vyks Vilniaus vėliavų pakėlimo ceremonija. Vilniečiai ir miesto svečiai kviečiami […]