Virsmo salę aplankė pirmieji 2000 lankytojų. Technologijos menininkų ir inžinierių rankose
Per keturias dienas naująją Energetikos ir technikos muziejaus ekspoziciją apie energetiką – Virsmo salę – aplankė pirmieji 2000 lankytojų. Ekspozicijos atidarymo metu unikalus eksponatas, Tesla ritės, tapo instrumentu – pirmąkart Lietuvoje žaibais grojo elektroninės muzikos kūrėjas Andrius Mamontovas. Sausį Virsmo salėje vyks ekskursijos apie energijos gamybą, kaupimą, perdavimą ir vartojimą. Renginių metu lankytojai sužinos įdomiausius išradėjo Nikola Teslos gyvenimo faktus ir galės patys išbandyti žaibų muziką.
Žvelgiant į ateitį
Europos Sąjungos ir Vilniaus miesto savivaldybės investicijų projektas prasidėjo 2018 m., ilgainiui tapo vis aktualesnis. Ekspozicijos atidarymo metu Vilniaus meras Remigijus Šimašius sakė: „Esame virsmo, lūžio taške. Kasmet žmonija sunaudoja vis daugiau energijos. Kad įvyktų gerasis scenarijus, turime efektyviai panaudoti svarbiausią mūsų išteklių – žmogaus protą. Kviečiu visus ateiti į Virsmo salę, nes nuo to priklausys mūsų ateitis“.
Pasak energetikos įmonių grupės „Ignitis grupė“ vadovo Dariaus Maikštėno, ateities nafta glūdi ne žemėje, o atsinaujinančioje energetikoje. „Panašiai kaip Norvegija, Baltijos šalys per ateinančius 20 metų gali tapti vienos turtingiausių ir laimingiausių šalių Europoje ar pasaulyje. Ar tai įvyks, didele dalimi priklausys nuo to, ar mėgsime fizikos, matematikos ir gamtos mokslus. Esu laimingas, kad jau turime ekspoziciją, kuri lygiuojasi į geriausias pasaulio sales, o jos tikslas – paskatinti virsmą jauno žmogaus prote, sudominti tiksliaisiais mokslais“, – sakė D. Maikštėnas.
Muziejaus direktoriaus Mykolo Bistricko teigimu, naujoji salė – ne įgyvendinto projekto pabaiga, o pradžia. „Dabar sieksime pritraukti kuo daugiau lankytojų ir parodyti jiems tą įdomų, aktualų turinį, kurį čia sukūrėme. Galiausiai ir senasis muziejus turi atsinaujinti – parengėme projektą atnaujinti interaktyvius fizikos eksponatus salėje „Technikos mokslas ir technika vaikams“ – senieji galėtų išvykti į kelionę po Lietuvą ir muziejus taptų mobilus, prieinamas visiems, – teigė M. Bistrickas. Ir pridūrė: Tokio masto ir kūrybiškumo projektą galima įgyvendinti tik turint stiprią tarpdisciplininę komandą, kuri savo patirtimi ir žiniomis išsprendžia sudėtingą užduotį – sunkius dalykus paaiškinti paprastai ir įtraukiai.“
Nurodo kryptį
Prie Energetikos ir technikos muziejaus virsmų prisidėjo žinomi menininkai. Vienas jų – architektas Algirdas Kaušpėdas, 2016 m. pasiūlęs pastato prieigose suformuoti modernų priestatą. „Čia nebuvo infocentro, lifto – iš tiesų muziejus, senos technikos muziejus, – prisiminė architektas. – O nauja ekspozicija aktualizuoja jį, jis tampa nacionalinės reikšmės edukacijos centru. Išgyvendami energetinį šoką, rasdamiesi virsme, kai privalome keistis, šis muziejus nurodo mums kryptį.“
A. Kaušpėdas gyrė kolegas architektus: „Kai naktį žiūrime į dangų, jis – kaip ši salė: tamsus, žybsi žvaigždės, vilioja mus ir kažką žada. Sveikinu ekspozicijos kūrėjus – ši mistiška, paslaptinga aplinka mums, lankytojams, kuria sakrališką jausmą – norime tikėti mokslu ir įminti jo paslaptis.“
Galinga muzika
Rudenį A. Mamontovas Energetikos ir technikos muziejuje įrengė šviesos ir garso instaliaciją „Electric Diva“. Ją kūrė kartu su Jolita Vaitkute, instaliacija dedikuota elektroninės muzikos pionierei, teremino virtuozei Clarai Rockmore. A. Mamontovas buvo projekto iniciatorius, tuo metu užsimezgė muziejaus ir atlikėjo draugystė.
„Bandau įsivaizduoti, kaip tokia galybė atrodė prieš šimtą metų – turbūt kaip dievybių apsireiškimas. Matome neįtikėtino garso, tembro, tūrio instrumentą, kuris gali būti valdomas ir vienu metu išgauti dvi natas, nes yra dvi Tesla ritės. Tuo pačiu tai – dėkingas instrumentas, savaime daro įspūdį, žmonės žiūri išpūstomis, vaiko akimis. Virsmo salė – puiki vieta eksperimentiniams pasirodymams, milžiniškos galimybės dar atsiskleis ateityje“, – teigė A. Mamontovas.
Everestas titanams
Požeminės ekspozicijos autoriai – architektų duetas Justinas Dūdėnas ir Jurgis Dagelis, architektus vienijo „Metro architektūra“. „Muziejus įsivėlė į titanišką darbą – ne įsigijo jau sukurtus eksponatus, o nusprendė juos kurti nuo nulio. Gal išdrįsta dėl to, kad nebuvo precedento – iš nežinojimo, kad tai bus – Everestas, į kurį reikės įkopti?“ – svarstė J. Dūdėnas.
„Architektūroje kėlėme atmosferiškumo uždavinį – įspūdį formuoja Valdymo kambarys, miesto jausmas, kuriame interaktyvūs, liečiami objektai išnyra tik pavaikščiojus po salę. Stengėmės, kad lydėtų atradimo ir netikėtų galimybių pojūtis. Projektui tęsiantis sau ir kolegoms brėžėme vis ambicingesnius tikslus“, – tęsė jis.
Energetika, technika, fizika, visa tai vaizdžiai ir suprantamai teko perpasakoti stendų dailininkui – ekspozicijos dizaineriui Sigitui Gužauskui. „Didžiausias iššūkis buvo informacijos sudėtingumas. Kad sukurčiau iliustraciją apie, pavyzdžiui, branduolių skilimo reakcijas, teko ne kartą atsiversti fizikos vadovėlį. Komanda buvo puiki – atsiųsdavo nuorodų, šaltinių, man pavyko iš įprasto darbo plokštumoje pereiti į erdvę. Lyginant fizikos vadovėlį ir Virsmo salę, rekomenduočiau apsilankyti joje“, – sakė S. Gužauskas.
Bandymų ir klaidų būdu
Interaktyvius eksponatus sukūrė inžinierius Mindaugas Talaikis ir interaktyvios įrangos projektavimo bei gamybos įmonė „Urgent Tools“. Kiekvieną eksponatą sudaro dvi dalys – interaktyvus iššūkis ir istorinis pasakojimas. „Nuo pat pradžių salės struktūra buvo gerai apgalvota: informatyvi ir įdomi, interaktyvi. Per žaidimą galime sudominti vaikus, jaunimą, jų tėvus – kitaip atskleisti energijos reiškinius. O vėliau sekė daug projektavimo, programavimo, bandymų ir klaidų“, – pasakojo M. Talaikis.
Inžinieriaus teigimu, kad kultūros įstaigos būtų lankomos, ateityje jos turės atsinaujinti. „Mus supa didelis informacijos srautas, trikdžiai. Jei suaugę žmonės ateina į muziejų dėl įpratimo, noro sužinoti, tai vaikus dar turime pakviesti ir „užkabinti“ įtraukiu turiniu. Atsinaujinimas bus neišvengiamas visiems muziejams“, – įsitikinęs jis.