VMI tikrintinų mokesčių mokėtojų atrankos sistema: svarbu matuoti ir rezultatyvumą
Aukščiausiosios audito institucijos atliktas Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) tikrintinų mokesčių mokėtojų atrankos sistemos auditas rodo, kad taikomos atrankos priemonės padeda užtikrinti gana aukštą kontrolės veiksmų rezultatyvumą, tačiau didelę dalį užduočių inspekcija atlieka remdamasi ne tik sukurta sistema, bet ir privalomais vykdyti įsipareigojimais.
Viena iš svarbių tikrintinų mokesčių mokėtojų atrankos priemonių yra specialiai tam sukurta Audito informacinė sistema (IS). Audito duomenimis, 2012–2014 m. šios sistemos atrankos kontrolės veiksmų rezultatyvumas siekė 53 proc. Tačiau naudojantis ja buvo atrenkama vidutiniškai tik 6 proc. į tikrinimo planus įtrauktų mokesčių mokėtojų, taigi šios sistemos galimybes VMI išnaudoja nepakankamai.
Auditoriai pastebi, kad į tikrintinų mokesčių mokėtojų planą VMI įtraukia iš viso apie 60 proc. analize ir atrankos priemonėmis atrinktų mokesčių mokėtojų, o apie 40 proc. jų tikrinama kitais įstatymų numatytais pagrindais: pagal teisėsaugos ir kitų institucijų pavedimus, atliekant pakartotinius tikrinimus ir pan. Tačiau taip atrinktų mokesčių mokėtojų tikrinimų efektyvumas ne visuomet yra aukštas, pavyzdžiui, priešpriešinės informacijos surinkimo tikrinimų, kurie sudaro dešimtadalį VMI kontrolės veiksmų, rezultatyvumas siekia tik 10 proc.
„Auditas parodė, kad skirtingais būdais į tikrinimo planus įtrauktų mokesčių mokėtojų patikrinimų rezultatyvumas gerokai skiriasi. Kontrolės veiksmų rezultatyvumo analizė galėtų būti nuolatinė VMI praktika, kuri padėtų ieškoti tinkamų priemonių veiksmams optimizuoti ir siekti geresnių rezultatų“, – sako Sigita Rojutė, Valstybės kontrolės 6-ojo audito departamento direktorė.
Pastebima, kad Audito IS priemonėmis vykdomą atranką taip pat dar reikia tobulinti: automatizuoti kuo daugiau šiuo metu atliekamų rankinių procedūrų, taip užtikrinant atrankos objektyvumą, įvesti pirminių tikrinimui atrinktų mokesčių mokėtojų atsekamumą ir pan. Aukščiausioji audito institucija pateikė rekomendacijas. Tinkamai jas įgyvendinus, VMI taikoma atrankos sistema taptų pažangesnė, būtų užtikrinamas skaidresnis ir objektyvesnis atrankos vykdymas, o tai turėtų tiesioginės įtakos biudžeto pajamų surinkimui.
VMI pažymi, kad auditorių pateikti pastebėjimai ir rekomendacijos padės tobulinti veiklos procesus, efektyvins rizikingų mokesčių mokėtojų atranką kontrolės procedūroms.
„VMI sutinka, kad reikėtų dažniau naudoti Audito IS, daugiau dėmesio skirti tiems rizikingiems mokėtojams, kuriuos identifikuoja būtent ši informacinė sistema. Todėl pastebėjimai, kad kitų institucijų pavedimu atliekami patikrinimai yra labai nerezultatyvūs, galbūt paskatins diskusiją valstybiniu lygiu dėl teisėsaugos institucijų bei mokesčių administratoriaus bendradarbiavimo bei vykdomų funkcijų paskirstymo“, – teigia VMI prie FM viršininko pavaduotojas Virginijus Narvilas ir priduria, kad VMI jau įgyvendina pateiktas rekomendacijas.